Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag vet inte hur jag vill sitta, men Whiteaway är väl inte riktigt helt bra på storlekar . Enklast blir nog att flippa och känna efter. Därifrån kan man ju sänka spacers om det nu skulle bli för högt.
Satte på en kolstolpe med setback från AliExpress typ igår så där vann man lite.

Det är svårt att göra research innan köp på ett märke som ändrar storlekarna varje år...

Geometry geeks är ju bra men white kanske inte ens finns där. Isåfall måste man ju försöka mäta givna mått och matcha till storleken.

Min Ridley grifn i storlek M är större iaf. Den gillar jag :)
Massorme White hos geeksen. Och det går att göra ändringar där om nåt är fel. De' ba å mät o lägga in. Wikigeeks, typ.

vad gör spaken?
Skärmavbild 2024-11-24 kl. 16.01.10.png

Massorme White hos geeksen. Och det går att göra ändringar där om nåt är fel. De' ba å mät o lägga in. Wikigeeks, typ.
Jag vet inte hur jag själv ska lyckas få till en bra mätning av geon faktiskt. Har vi några bra referensmått? Storlek "L" på whiten som ligger inne är då alla för stora.

Jag vet inte hur jag själv ska lyckas få till en bra mätning av geon faktiskt. Har vi några bra referensmått? Storlek "L" på whiten som ligger inne är då alla för stora.
Var det inte en cykel med en Carbonda 696 ram? Har du kollat den på Bike Insights? Här i strl 54 och 56

Var det inte en cykel med en Carbonda 696 ram? Har du kollat den på Bike Insights? Här i strl 54 och 56

Tja! Bra spanat, men jag har ju en åsna som jag sliter på och det är en white "gx" i vridstyv aluminium... Den byter dom storlek mellan åren på och delar ingen geotabell så det är lite mer lurigt.

Jag försöker ha en slethoj på vintern nuförtiden. SKönt att ha något med 100% monterade skärmar och dubbdäck. En effektmätare så är man i hamn :)

Kollar man på stack ich reach så KANSKE en "L" från 2024 matchar med "gx lite 2023" storlek "M/51" om man jämför stack och reach.
Storleken är ju bara ett klistermärke så kanske kanske sitter dom lite fel :) hjälper ju inte mig dock.

Senast ändrad:
Jag brukade alltid köpa nukeproof och det hör man på namnet att man inte behöver oroa sig för kvaliteten.

Vågar ni köpa styre och stam av tyska store-brands tex katana och DXC?

Vet inte vad katana eller DXC är för något, men jag tror jag har en Radon stam på stigcykeln och möjligtvis även styret.

Kört med dom åtminstone i 2 säsonger.
Ibland tänker jag byta styret men sen börjar säsongen och då orkar jag inte skruva i onödan.

Jag brukade alltid köpa nukeproof och det hör man på namnet att man inte behöver oroa sig för kvaliteten.

Vågar ni köpa styre och stam av tyska store-brands tex katana och DXC?

Jag brukar köpa Ritcheys billigaste model när jag behöver något relativt billig. Då är man säkert att inget går av. Ritchey styre och stam finns ofta med rabatt hos tysken.

Kedjelinje. Plats för stor klinga. Q-faktor kanske.
Kapacitet på bakväxeln. Kedjans längd.
Vad har du för drivlina idag?
Tack för svar!
Har en Riverside 520, med Microshift XLE 1x11.
Med kedjelinjen, syftar du på att säkerställa att kedjan inte gnuggar mot ramen?

Om det är möjligt att montera framväxel kan också vara en punkt att kika på.
Syftar du på att stamröret kan vara för tjock för en klämmonterad framväxel?

Tack för svar!
Har en Riverside 520, med Microshift XLE 1x11.
Med kedjelinjen, syftar du på att säkerställa att kedjan inte gnuggar mot ramen?

Syftar du på att stamröret kan vara för tjock för en klämmonterad framväxel?
Ser ut att finnas en variant av din cykel som har framväxel monterad. Kopiera lösningen från den kanske?

vevlager_skeppshult.jpg

Jag ska fixa iordning en gammal (årsmodell 2001) Skeppshult Elit. Jag funderade på att byta ut vevlager när jag ändå höll på, men såg att det fanns tätningar(?) i gummi. Dessa har mer av karaktären bakelit numera. Jag försökte lite försiktigt att ta bort dem, men lyckades inte. I nuläget vill jag heller inte förstöra dem med tanke på att vevlagret fungerar nog som det ska. Men i en framtiden vill jag nog byta lagret. Då är stora frågan, behöver jag dessa "skydd"? Om de behövs, finns det nya att köpa i dag? Är detta ett ickeproblem, jag kanske ska bara montera loss allt och köpa nytt lager och köra utan dessa bakelitbitar?
Frågan jag bör ställa är väl hur gör jag på bästa sätt för att få till ett nytt vevlager?

Visa bilaga 740777
Jag ska fixa iordning en gammal (årsmodell 2001) Skeppshult Elit. Jag funderade på att byta ut vevlager när jag ändå höll på, men såg att det fanns tätningar(?) i gummi. Dessa har mer av karaktären bakelit numera. Jag försökte lite försiktigt att ta bort dem, men lyckades inte. I nuläget vill jag heller inte förstöra dem med tanke på att vevlagret fungerar nog som det ska. Men i en framtiden vill jag nog byta lagret. Då är stora frågan, behöver jag dessa "skydd"? Om de behövs, finns det nya att köpa i dag? Är detta ett ickeproblem, jag kanske ska bara montera loss allt och köpa nytt lager och köra utan dessa bakelitbitar?
Frågan jag bör ställa är väl hur gör jag på bästa sätt för att få till ett nytt vevlager?
Släng ett extra öga på den där svetsfogen mot kedjestaget nederst i bild när du ändå har cykel isär.

Du lär behöva ta bort dem för att kunna serva ordentligt, så forska med Skeppshult i frågan. ...Tror aldrig jag sett sådana plastskydd förut.

Du lär behöva ta bort dem för att kunna serva ordentligt, så forska med Skeppshult i frågan. ...Tror aldrig jag sett sådana plastskydd förut.
Det är gummi tror jag, men de har blivit stenhårda efter alla år. Jag tror inte jag kan återanvända dem om jag tar bort dem. Frågan är om de verkligen behövs. Men, som du säger, kan det vara värt att skicka frågan till Skeppshult. Har jag tur svara de.

Är dynamolampor och 6V lampor för elcyklar samma/kompatibla med varandra eller är det två olika produktkategorier? Det framgår inte helt tydligt av specarna.

Är dynamolampor och 6V lampor för elcyklar samma/kompatibla med varandra eller är det två olika produktkategorier? Det framgår inte helt tydligt av specarna.
Jag tittade själv på just detta då jag beställde lampor som ska kopplas till "eget" batteripack. Det jag hittade var att dynamolampor var anpassade till växelström, men jag är osäker.

Jag tittade själv på just detta då jag beställde lampor som ska kopplas till "eget" batteripack. Det jag hittade var att dynamolampor var anpassade till växelström, men jag är osäker.
Det beror på. En skitlampa som den från biltema lyser så glatt och fint när den får likström.

Min mellanklass Busch Muller gör det inte. Däremot kan jag mata den bakvägen. Alltså, får den 3.5 V likström genom de tåtarna som ska gå till baklampan så lyser den så fint. Har dock inte testat under längre tid så detta kanske dödar lampan

Finns lite olika dynamo nav brukar vara likström DC Dynamo finns både och AC med en koppling och separat koppling fram och bak med gemensamma jord i generator och den som är inte jordad generator utan växelström ut båda AC och den med 2 uttag likström vanlig är effekten 6 volt och 3 watt är viktigt hur tråden är i lyktan vriden och placerad i lampan ljudbilden styrkan är låg 2,5 watt fram en 1/2 watt bak.
Men finns 12 volt och 6 watt mindre vanliga fans på 40 talet och finns på fyndiq sida med 2 anslutning en fram och en bak med olika volt var starkt lyse på sin tid.
Led lampor har ju oftast elektronik bör i så fall vara likriktning före eller generator med plus minus rätt och volt och watt inom generator effekt

Senast ändrad:
Har slitage på utsidan av bakdrevet på en single speed, kedjelinjen ser ok ut, kan det vara nått annat?. Insidan ser helt ny ut

Det är gummi tror jag, men de har blivit stenhårda efter alla år. Jag tror inte jag kan återanvända dem om jag tar bort dem. Frågan är om de verkligen behövs. Men, som du säger, kan det vara värt att skicka frågan till Skeppshult. Har jag tur svara de.
Du måste ju ta bort gummit/bakeliten om du ska se hur det ser ut under. Troligen är det väl ett vanligt fyrkant-lager där vanligt vevlager-verktyg passar. Har aldrig sett en sådan gummibricka förut utan ett vanligt vevlager klarar sig bra utan detta skydd även i saltslask.

Jag fick svar från Skeppshult. De tyckte att jag ska kontakta en återförsäljare "så att det blir rätt gjort". Men det skulle innebära att byte av vevlager skulle bli högre ( i alla fall nästan) än min totala budget för cykeln inklusive inköp av cykeln.

Jag låter den vara tills vidare, får jag problem med lagret tar jag bort gummit och byter lagret.

De flesta dynamolampor saknar info om vad de ska matas med i sina specar i webbshopparna. En rätt uppenbar sak att ha med kan man tycka..

Men jag tolkar läget som att det är säkrast/enklast att köpa något avsett för ändamålet.
dynamon brukar ge växelström, men det kan du ju själv kolla att det stämmer med din multimeter.

har du en gammalt lyse med glödtrådslampa och vill konvertera till led måste du då köpa en ljuskälla som har inbyggd likriktare. finns sådana att köpa med glödlampsfattning.

vill du byta lamparmatur kan du räkna med en modern sådan med led och som är avsedd för dynamo har inbyggd likriktare. en sådan lampa kan om så önskas matas även med batteri, bara polariteten är rätt.

men en lampa avsedd för batteri måste ha likriktare mellan sig och en växelströmsgenerator alltså dynamo. man kan lösa det med en separat laddenhet för mobilen. inga billiga grejor.

dynamo ger endast med få undantag över 3 watt, philipslampan du äger 5 watt, och ett gäng moderna batterilampor 8-12 watt.

De flesta dynamolampor saknar info om vad de ska matas med i sina specar i webbshopparna. En rätt uppenbar sak att ha med kan man tycka..
Tillverkarna vill nog slippa förvirrade frågor från ännu mer förvirrade kunder
"6V DC men jag ska ju koppla lampan till dynamo?"

Men jag tolkar läget som att det är säkrast/enklast att köpa något avsett för ändamålet.
+1

vill du byta lamparmatur kan du räkna med en modern sådan med led och som är avsedd för dynamo har inbyggd likriktare. en sådan lampa kan om så önskas matas även med batteri, bara polariteten är rätt.
:ROFLMAO:

historiskt sett med glödlampor och halogen spelade det ingen roll att dynamon gav växelström, vilket var den dominerande tekniken.

när led-lampor kom, blev det producenterna av dessa som åkte på att anpassa så att deras likströmsberoende ljuskälla kunde anslutas till en sas existerande infrastruktur. så det är kan man säga en inbyggd egenskap att dessa lampor kan drivas med växelström. men de bör lika gärna kunna drivas med likström. som vanligt går det dock säkert att hitta undantag.

det är förresten oftast ingen vidare likström. den pulsar.

det är liknande situation i en vanlig led-lampa i hemmet. man tar för givet att den skall kunna acceptera växelström trots att deras led inte gör det.

Senast ändrad:
Bra där! Fast det var väl sånt man pysslade med på högstadiet?
Själv är jag litet nyfiken på vad det är som, förvånande nog, gör att t o m LED-lampor falnar. Borde de väl inte göra, eller? ...LEDande fråga. Lysrör är inte särskilt miljövänliga, men håller styrkan gör dom.

Hur gör man effektivast ren kassetten medans den fortfarande sitter kvar på bakhjulet?
Törs man använda bromsrengöring?
Den är inte super-duper-skitig, mest grusig då det knastrar om den.

Detta är inte rätta Forumet för en grundkurs i lik resp växelström,
men eftersom behovet aldrig sinar.....
det är kan man säga en inbyggd egenskap att dessa lampor kan drivas med växelström. men de bör lika gärna kunna drivas med likström.
Stämmer inte generellt
Måste man generalisera (varför det?) verkar det omvända vara vanligast

som vanligt går det dock säkert att hitta undantag.
+1
Åtminstone om undantaget är att likström fungerar för en LED-lampa avsedd för växelström (dvs dynamo)

det är förresten oftast ingen vidare likström. den pulsar.
Stämmer i praktiken inte.
Detta eftersom alla LED-lampor avsedda för växelström använder helvågslikriktare
som i bilden nedan
Bridge-Rectifier-Circuit.jpg

Den som förstår hur en helvågslikriktare fungerar förstår också hur felaktigt påståendet nedan är

Det krävs en halvvågslikriktare för att det skall bli en pulsande likström.
330px-Waveform_halfwave_rectifier.png

Men inga dynamodrivna LED-lampor använder det eftersom man då även förlorar halva effekten.

Du har väl en kassettborste i din digra verktygslåda? Lösningsmedel far runt, så bäst är att ta av hjulet då. Om inte kedjan är superren så varar inte kassettens glans särskilt länge, särskilt inte i det här vädret.
Själv tycker jag cykeltvätt blir dubbelt så bra på halva tiden om man vänder upp och ner på cykeln och tar av hjulen. Det är inte så kinkigt, och nuförtiden inte så tungt, men en öm rygg kanske känner av det.
Böj dig över sadelröret, och lyft litet i fram- och bakgafflar. Behöver bara lyfta litet, tyngdkraften fixar resten. Sedan släpper du ut luft så däcken passerar bromsbackar om så är fallet.

Tillbaka
Topp