YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Halloj! Funderar på att köra 29" fram på min cf pro 27,5" ram i storlek large. Någon som provat detta? Isåfall vilken slaglängd har ni fram och vilken gaffel?
Jag har inte provat. Men skulle jag göra det så skulle jag köra samma slaglängd 160 och sen använda ett angleset med lämplig nervinkling för att få ner bb-höjden och att samtidigt få flackare head tube angle vilket är på samma bana som att göra hojen till en mullet/79er. Vill du göra den än mer kapabel nerför så uppa till 170 slag fram och flacka till HTA ännu lite till. Skicka ett meddelande om du vill höra mer. Annars, lycka till! Mvh, Niklas

YT Jeffsy - The tråd
Är det någon som vet vad lagren heter i länkaget på Jeffsy AL 2020? Så man kan köpa dom på nått annat ställe än beställa komplett kit från yt.

YT Jeffsy - The tråd
Har sålt min S-Works stumpumper och letar ny cykel - kravet är att den ska ha nya RockShox Flight Flight Attendant och då dök YT Jeffsy Uncaged 6 upp.

Har dock nada erfarenhet av märket eller modellen, vet inte om jag ska ha en M eller L, vill inte köpa grisen i säcken så min fråga till er här i tråden är om någon skulle vilja visa upp sin Jeffsy för mig här i Stockholm i utbyte mot en burgare med öl?
Jeffsy_29_CF_SuperPro_Seite.png

YT Jeffsy - The tråd
Har sålt min S-Works stumpumper och letar ny cykel - kravet är att den ska ha nya RockShox Flight Flight Attendant och då dök YT Jeffsy Uncaged 6 upp.

Har dock nada erfarenhet av märket eller modellen, vet inte om jag ska ha en M eller L, vill inte köpa grisen i säcken så min fråga till er här i tråden är om någon skulle vilja visa upp sin Jeffsy för mig här i Stockholm i utbyte mot en burgare med öl?
Har en Jeffsy Large i Solna om du vill testa.

YT Jeffsy - The tråd

Hört lite blandat om RockShox Flight Flight Attendant.

YT Jeffsy - The tråd
Vad skulle vara negativt?

Prislappen och om den är så fantastiskt kopplat till det höga priset. Vad jag förstår så passar den bättre till trail än enduro. Dom körde ju den endel på EWS förra säsongen men inte denna. Den kommer nog som eftermarknad och jag kan tänka mig en men som sagt lite blandade omdömen. Den är nog bäst vid varierad terräng och jag har inte cyklat med den själv så det är vad jag hört.

YT Jeffsy - The tråd
Prislappen och om den är så fantastiskt kopplat till det höga priset. Vad jag förstår så passar den bättre till trail än enduro. Dom körde ju den endel på EWS förra säsongen men inte denna. Den kommer nog som eftermarknad och jag kan tänka mig en men som sagt lite blandade omdömen. Den är nog bäst vid varierad terräng och jag har inte cyklat med den själv så det är vad jag hört.
Är det inte lite det som är hela poängen med systemet? Att det funkar bra för trail och varierad terräng. Ska man köra enduro så ska ju dämparen vara öppen, då är det väl ingen poäng att ha en dämpare som låser automatiskt. ?

YT Jeffsy - The tråd
Hört lite blandat om RockShox Flight Flight Attendant.
Nu var det inte riktigt det jag frågade om men tack ändå....
Vilken TUR att det är en trail-cykel jag letar efter - det är en Stumpjumper jag ersätter så detta system kommer bli perfekt. Prislappen? Livet är för kort för att pensionspara....

YT Jeffsy - The tråd
Är det inte lite det som är hela poängen med systemet? Att det funkar bra för trail och varierad terräng. Ska man köra enduro så ska ju dämparen vara öppen, då är det väl ingen poäng att ha en dämpare som låser automatiskt. ?

Spesh har ju satt systemet på sin Enduro så helt givet att det ska sitta på en Trail hoj verkar det ju inte vara….

Jag zoomar ut nu!

YT Jeffsy - The tråd
Jag provade nyligen en 27.5 Medium och upplevde att den var en aning stor för mitt tycke.
Är 173cm och har cyklat bmx och dirt i i många år när jag var yngre.

Gör ramstorlek S tillräcklig skillnad eller kan deras ”Primus Junior 26” vara ett alternativ?
Jag vill åt dirt känslan men samtidigt kunna nyttja den i skog.

Har tänkt blanda främst utför med dirt så vill helst ha en lätthanterlig hoj. Tacksam för vägledning

YT Jeffsy - The tråd
Jag provade nyligen en 27.5 Medium och upplevde att den var en aning stor för mitt tycke.
Är 173cm och har cyklat bmx och dirt i i många år när jag var yngre.

Gör ramstorlek S tillräcklig skillnad eller kan deras ”Primus Junior 26” vara ett alternativ?
Jag vill åt dirt känslan men samtidigt kunna nyttja den i skog.

Har tänkt blanda främst utför med dirt så vill helst ha en lätthanterlig hoj. Tacksam för vägledning

Jag skulle säga att M är "rätt" storlek till en 173 cm cyklist. Om du föredrar en mindre cykel är S bra. Primus Junior 26 är bra för en 150 cm cyklist och mycket för små för dig.

Moderna stigcyklar är riktigt stora, det tar tid att vänja sig. Hur länge har du cyklat på den? Kanske är det bra att cykla en hel helg på en "stor" cykel för att ser om det känns bättre efter mer timer på cyklen. Men det finns cyklister som föredrar en så kallad skogs-BMX.

YT Jeffsy - The tråd
Någon som bytt till kortare vevarmar på sin Jeffsy och i så fall till vad och vilken längd?

Har en 2018 CF PRO och den är super på alla vis, utom möjligen att pedalerna gärna slår i. Vore intressant att prova kortare vevarmar men det verkar finnas rätt begränsat urval om man vill ha kortare än 165mm. SRAM SX vevar verkar finns att få i många olika storlekar, men vad skulle krävas för att få på några sådana på min cykel?

Och ja, rätt längd på veven är viktigare än vad den väger så jag måste inte ha kolfiber-vevar även om det är vad som sitter på just nu (RaceFace Next R). När jag vet vilken längd som passar mig, då kan jag titta på lyxigare alternativ :)

YT Jeffsy - The tråd
Det blev ingen ny cykel 2018 och fem år senare är jag tillbaka igen, nästa års YT JEFFSY CORE 5 har jag blivit riktigt sugen på, den har redan vunnit tester och fått väldigt bra recensioner.
JEFFSY-MK3-CF-Core5-BlackMagic-Front_w.png

END_Badges_2023_BB_RGB_12.png
END_Badges_2023_BiT_RGB_12.png
Tittar man på specifikationen, bortser från kronans fall mot euron så framstår den som väldigt prisvärd för €5999:
  • Hjul från CRANKBROTHERS
  • Däck från MAXXIS
  • FOX 36 Float Factory gaffel
  • FOC Float X Factory dämpare
  • SRAM X0 Eagle Transmission
  • RENTHAL styre och styrstam
  • SRAM CODE RSC bromsar
Det enda jag skulle vilja ändra på är deras dropper-post samt pressfit-vevlagret men man kan inte få allt här i världen.

Så frågan till alla YT-cykelägare där ute, hur tycker ni kvalitén på era cyklar har varit? Kommer från en S-Works Stumpjumper, cyklar just nu på er TREK Supercaliber och en Litespeed Gravel, ramar och lack har varit och är av högsta kvalité - hur står sig YT mot cyklar som dessa.

Och så undrar jag om det fortfarande finns någon <jeffsy i storlek L i Stockholmstrakten man skulle kunna få klämma lite på?

Tack på förhand och God Jul - Gott Slut!

YT Jeffsy - The tråd
Det blev ingen ny cykel 2018 och fem år senare är jag tillbaka igen, nästa års YT JEFFSY CORE 5 har jag blivit riktigt sugen på, den har redan vunnit tester och fått väldigt bra recensioner.
JEFFSY-MK3-CF-Core5-BlackMagic-Front_w.png

END_Badges_2023_BB_RGB_12.png
END_Badges_2023_BiT_RGB_12.png
Tittar man på specifikationen, bortser från kronans fall mot euron så framstår den som väldigt prisvärd för €5999:
  • Hjul från CRANKBROTHERS
  • Däck från MAXXIS
  • FOX 36 Float Factory gaffel
  • FOC Float X Factory dämpare
  • SRAM X0 Eagle Transmission
  • RENTHAL styre och styrstam
  • SRAM CODE RSC bromsar
Det enda jag skulle vilja ändra på är deras dropper-post samt pressfit-vevlagret men man kan inte få allt här i världen.

Så frågan till alla YT-cykelägare där ute, hur tycker ni kvalitén på era cyklar har varit? Kommer från en S-Works Stumpjumper, cyklar just nu på er TREK Supercaliber och en Litespeed Gravel, ramar och lack har varit och är av högsta kvalité - hur står sig YT mot cyklar som dessa.

Och så undrar jag om det fortfarande finns någon <jeffsy i storlek L i Stockholmstrakten man skulle kunna få klämma lite på?

Tack på förhand och God Jul - Gott Slut!
Pressfit är ett otyg, men mitt har hållt bra den tiden jag kört med min Jeffsy. Kvaliteten på lacken har jag absolut inget att klaga på, top notch. Det enda jag stört mig på är att jag är att i de lite äldre versionerna är det lite trångt för vattenflaska om man vill ha med sig en större än den specialanpassade YT-flaskan. Flaskan är ju också placerad ganska långt ner pga dämparinfästningen, men det är ju inte specifikt just för Jeffsy Vet inte om det är löst på CORE 5. Finns säkert en eftermarknadslösning som jag inte orkat googla fram ;)

YT Jeffsy - The tråd
Har haft ett par YT. Pressfitlagren har funkat kanon, det enda som varit lite sub-par är lacken. Det flagnar av små flisor från stenskott, inget jag störde mig på iofs. Det är ju en mtb.

Sen gör dom lite knasiga komponentval ibland. Så det gäller att ha lite koll.

YT Jeffsy - The tråd
Den har ju deras senaste dropper Postman V2 med lägre stack height och justerbar slaglängd. Jag har inte lyckats hitta någon bra info om den, men kanske någon här har sett den irl?
Men jag gillar den trådlösa RockShox Reverb, en kabel mindre….
Den har ju deras senaste dropper Postman V2 med lägre stack height och justerbar slaglängd. Jag har inte lyckats hitta någon bra info om den, men kanske någon här har sett den irl?
Ja jo men jag gillar ju en clean cockpit, RockShox Reverb är en favorit sedan tidigare!

YT Jeffsy - The tråd
Pressfit är ett otyg, men mitt har hållt bra den tiden jag kört med min Jeffsy. Kvaliteten på lacken har jag absolut inget att klaga på, top notch. Det enda jag stört mig på är att jag är att i de lite äldre versionerna är det lite trångt för vattenflaska om man vill ha med sig en större än den specialanpassade YT-flaskan. Flaskan är ju också placerad ganska långt ner pga dämparinfästningen, men det är ju inte specifikt just för Jeffsy Vet inte om det är löst på CORE 5. Finns säkert en eftermarknadslösning som jag inte orkat googla fram ;)
Ja Pressfit ihop med kolfiber suger verkligen - försökte i många år med diverse dyrbara alternativ min min Spec. Slutade ändå alltid med ett knakande lager och byte.

Dom fortsätter med sitt "Thirstmaster 6000" system - stör mig inte så mycket på sådant, har ändå alltid en Camelback på ryggen.

YT Jeffsy - The tråd
Rent anekdotiskt men jag har haft mer problem med gängat än med pressat vevlager. Tycker inte det är särskilt jobbigt eller problematiskt med pressat men har väl haft tur.

Jag tittade också lite på nya Jeffsy, alu-varianterna har ju BSA om man inte vill ha pressfit. Men det kanske bara är kokos som gäller :)

YT Jeffsy - The tråd
Finns också flera bilder här av kolfiber ram som har gått av precis vid infästningen av gängorna. Då är det klart bättre med Pressfit.

Jag hoppas att min Chameleon ram håller, som utsätts för riktigt stora krafter när jag klättrar med singlespeed.

YT Jeffsy - The tråd
Har haft ett par YT. Pressfitlagren har funkat kanon, det enda som varit lite sub-par är lacken. Det flagnar av små flisor från stenskott, inget jag störde mig på iofs. Det är ju en mtb.

Sen gör dom lite knasiga komponentval ibland. Så det gäller att ha lite koll.
Exakt det här. Min YT var dock en Capra 29 från 2018 så de kanske har köpt annat lack som tål mer. Annars är det alltid smart att sätta på någon skyddstejp om man vill bevara lacken.

Yt är inte bara bra pris utan även otroligt snygga ramar med fantastisk design (bortsett från vattenflaskelösningen). Jag hade ingen flaska på min capra utan körde med en midjeväska istället. Funkade hur bra som helst - samt att jag alltid hade med mig extra energi, verktyg och litet första förband oavsett hur lång cykeltur jag skulle ut på. Det blir det sällan nu som jag cyklar helt utan väska som såklart har sina fördelar.

YT Jeffsy - The tråd
Någon här som kör den nya jeffsyn för 2024? Mest nyfiken på alu-versionen då jag är ute efter en budget-ersättare till min vitus mythique. Bra priser nu med 10% extra på pågående spring sale!

Och jag hittar knappt några omdömen på nätet om Rockshox Lyrik Base (med rush rc dämpare). Skulle vara intressant att höra om hur den står sig mot ex. Bomber Z2.

YT Jeffsy - The tråd
Enduro MTB har testat den nya modellen, den vann både pris som "bäst i test" och "bästa köp". Men det var en Core 5 CF.

Ja jag har hittat några som testar de två toppmodellerna i kol. Frågan är hur pass applicerbart deras upplevelse är på aluversion som väger typ 1,5kg mer med sämre komponenter....men ja, onekligen fina betyg! Geometrin är ju i alla fall densamma :)

YT Jeffsy - The tråd
Någon här som kör den nya jeffsyn för 2024? Mest nyfiken på alu-versionen då jag är ute efter en budget-ersättare till min vitus mythique. Bra priser nu med 10% extra på pågående spring sale!

Och jag hittar knappt några omdömen på nätet om Rockshox Lyrik Base (med rush rc dämpare). Skulle vara intressant att höra om hur den står sig mot ex. Bomber Z2.
Om du tänker att just dämparen i gaffeln kommer vara en showstopper så kanske det är värt att se på att just uppgradera dämparen - alternativt sälja gaffeln och köpa en annan. Ganska många bra deals på marknaden nu om man inte ska ha det allra senaste.

YT Jeffsy - The tråd
Ja jag har hittat några som testar de två toppmodellerna i kol. Frågan är hur pass applicerbart deras upplevelse är på aluversion som väger typ 1,5kg mer med sämre komponenter....men ja, onekligen fina betyg! Geometrin är ju i alla fall densamma :)
Gör som jag, börja titta på den billiga varianten, slutar med att jag köper den dyraste varianten, p.g.a. FOMO.

YT Jeffsy - The tråd
Om du tänker att just dämparen i gaffeln kommer vara en showstopper så kanske det är värt att se på att just uppgradera dämparen - alternativt sälja gaffeln och köpa en annan. Ganska många bra deals på marknaden nu om man inte ska ha det allra senaste.
Kan ju vara en idé! Om man ska börja tänka på uppgraderingar för core 1 (som är den med lyrik-gaffel) så är det nog lika bra att köpa core 2 direkt som har bättre allting. Hade nog gjort det om det inte vore för att den gula core 1 är så jävla snygg! Core 2 finns för närvarande bara i svart (tråkigt).
Gör som jag, börja titta på den billiga varianten, slutar med att jag köper den dyraste varianten, p.g.a. FOMO.
Det är ju tyvärr precis så man funkar och de vill att man ska funka.

YT Jeffsy - The tråd
Kan ju vara en idé! Om man ska börja tänka på uppgraderingar för core 1 (som är den med lyrik-gaffel) så är det nog lika bra att köpa core 2 direkt som har bättre allting. Hade nog gjort det om det inte vore för att den gula core 1 är så jävla snygg! Core 2 finns för närvarande bara i svart (tråkigt).

Det är ju tyvärr precis så man funkar och de vill att man ska funka.
Om du nu inte har några starka preferenser om gafflar och dämpare så är ju core2 en nobrainer egentligen ?

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 177cm kort och gillar lekfulla och lättmanövrerade cyklar. Tror ni M skulle passa mig bättre än L? Enligt hemsidan rekommenderas M från 162-176 och L från 172-185.

YT Jeffsy - The tråd
Jeffsy uncaged 14, en våt dröm med Title cockpit, 5dev vevar, Hayes bromsar och dämpning från Öhlins. Att drivlinan är XT gör ju inte saken sämre. Priset är ju väldigt bra om man tänker på vad man får.

YT Jeffsy - The tråd
Jag har en Jeffsy cf 27 2018 med ett rassligt vevlager.
Vad jag har förstått så är det ett raceface Bb92 pressfit 41mm och 30 mm axel.
Jag har letat i tråden efter ersättare men endast hittat någon rekommendation till några hope-lager. Dock så var länken död.
Är det någon som vet vart man kan beställa nya lager/verktyg/kemikalier som jag behöver för att byta.

YT Jeffsy - The tråd
Jeffsy uncaged 14, en våt dröm med Title cockpit, 5dev vevar, Hayes bromsar och dämpning från Öhlins. Att drivlinan är XT gör ju inte saken sämre. Priset är ju väldigt bra om man tänker på vad man får.

Actionfigur ingår också!

YT Jeffsy - The tråd
Hej

Någon med erfarenhet av reklamation eller dylikt med YT?
Står i valet o kvalet att köpa en ny inför säsongen 2025 nu på black week.
Har bara erfarenhet av Canyon och då finns det verkstad i Ljungskile. Erbjuder YT nåt liknande?

Andra erfarenheter av senaste Jeffsy?

Ha det gött!

YT Jeffsy - The tråd
Hej

Någon med erfarenhet av reklamation eller dylikt med YT?
Står i valet o kvalet att köpa en ny inför säsongen 2025 nu på black week.
Har bara erfarenhet av Canyon och då finns det verkstad i Ljungskile. Erbjuder YT nåt liknande?

Andra erfarenheter av senaste Jeffsy?

Ha det gött!

Ingen egen erfarenhet men hört att de ska vara snabba och lätta att ha och göra med.
Behöver man stöd från en lokal verkstad (lbs) då är det ju säkrast att ha/hitta en verkstad som inte fnyser åt online märke.

YT Jeffsy - The tråd
Min känsla är att YT skall vara lika som de traditionella butiksbundena märkena. Klart man tappar ju ett led i att det inte finns en butik men får ett lägre pris.
Andra får fylla på men YT är legit jag skulle kunnat tänkt mig en Capra men men.

YT Jeffsy - The tråd
YT Jeffsy - The tråd
Min erfarenhet är att YT är rättvisa men tuffa när det gäller reklamarioner, räkna inte med nån godwill/välgörenhet. Precis som vanligt när man handlar av tyskar.
Finns det spår av krashskador eller om skadan är typisk för en vurpa är det svårt att få nåt på garanti.
Men dom har i alla fall 3 års crash replacement på ramen.
Skall tillägga att kolfiberramarna är biffiga och tål ganska mycket.

YT Jeffsy - The tråd
Jag skulle gått in facebook och blivit medlem i en "YT Owners group": Jag är med i många för att få en känsla över hur reklammationer och hur många av dem som löses på ett dåligt sätt..för det är för det mest gnällspikar som inte fått sitt ärende godkänt som skriver. Oftast är det pga, som någon redan påpekat, pga att det redan finns skador/märken från en tidigare krasch. Då brukar de kräva att man skickar cykeln till dem och det har ibland tagit väldigt lång tid att få svar.

Vet inte om dessa är outliers eller om YT generellt är långsamma när det kommer till sådan service.

Personligen har jag ägt en Capra Mk2 från 2019 som jag var nöjd med och Capran är alltid på shortlist när det kommer till köp av ny hoj.

YT Jeffsy - The tråd
Halloj, dags för mig att uppgradera från min 2018 Jeffsy CF Pro som jag fortfarande gillar efter 6 år!
Enda stora förändringen har varit en 160mm Fox 36 för att klara lite mer Enduro/Bikepark som Fox 34 gaffeln flexade lite mycket för (säkert mest pga skit bakom spakarna).

Nu till min fråga; jag är 183 med grenmått 87 och ap-index +/- 0. Jag har kört en L och upplevt den som lite i minsta laget. Särskilt med en allt sämre rygg och min up-forking som sabbade den redan flacka sadelstolpen. Ändå känns det lite extremt att gå från en Strl L med ramgeo från 2014 till storlek XL med ramgeo ~2023. Har visserligen läst att YT har lite konservativ reach på denna modell.

Nu nämnde jag Enduro/Bikepark men till vardags är det definitivt tamare single track stigar av xc/xco-karaktär jag har mest av. Rotiga skogar och mindre features jag vill kunna leka på.

Jag kommer defintivt byta till min 210mm OneUp dropper om det blir strl L.

Någon med erfarenheter av att byta från en 2018 (mk1?) till senaste modellen (eller modellen efter)?

Tillbaka
Topp