Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
Årets nybygge, min första Cannondale.

Bilagor

• IMG_5935.jpeg
    IMG_5935.jpeg
    1.9 MB · Besök: 255
Visa din Cannondale
Hej allihopa!

962DCAC5-66FB-4630-B6A4-BF444E671D69.JPG
IMG_0445.jpg
Jag vet att detta kanske inte är rätt ställe att fråga, men jag skriver här i hopp om att det kanske finns andra som har haft samma problem tidigare. Idag gick min cykels sadelstolpe sönder och jag kan inte hitta en sadelstolpe som passar ramen. Är det någon som har några idéer (kanske har använt en tidigare och kan rekommendera en lösning)?

Min cykel är en Cannondale Synapse 2009. Jag lämnar länken nedan, sidan 64.(https://www.cannondale.com/-/media/files/manual-uploads/manuals/09_cannondale_catalog.pdf)

Enligt mina efterforskningar på internet (reddit) verkar det som att sadelstolpen KP102 skulle passa, men jag kan inte hitta den någonstans.( )

Vad kan jag göra förutom att hänga upp ramen på väggen i mitt rum?

Visa din Cannondale
Hej allihopa!

Visa bilaga 703916Visa bilaga 703917 Jag vet att detta kanske inte är rätt ställe att fråga, men jag skriver här i hopp om att det kanske finns andra som har haft samma problem tidigare. Idag gick min cykels sadelstolpe sönder och jag kan inte hitta en sadelstolpe som passar ramen. Är det någon som har några idéer (kanske har använt en tidigare och kan rekommendera en lösning)?

Min cykel är en Cannondale Synapse 2009. Jag lämnar länken nedan, sidan 64.(https://www.cannondale.com/-/media/files/manual-uploads/manuals/09_cannondale_catalog.pdf)

Enligt mina efterforskningar på internet (reddit) verkar det som att sadelstolpen KP102 skulle passa, men jag kan inte hitta den någonstans.( )

Vad kan jag göra förutom att hänga upp ramen på väggen i mitt rum?
Om jag inte minns fel är det en formad stolpe - kanske höra av sig till ex @Kid1000 och förhöra sig om möjligheten att reparera/tillverka ersättare?

Visa din Cannondale
Min gruscyklen är äntligen färdig. Bytte direkt till finare hjul och däck, tajtare kassett och sätte på min 17 år gamla Selle Italia SLC (I nyskick, även om använt 10 år på mtb).

Senare bytte jag till ett snyggare vevparti och framdrev, tillsammans med kassett med lite större omfång. Största anledningen var för stor q-factor, men tyvärr visade det sig att nya vevpartiet har identisk q-factor (mycket större en speccad). Bytte just till ett styre med flare. Nu är det mycket trevligare på hoodsen och nu kan jag även greppa bara "torna" för snabb asfaltkörning. Jag är mycket nöjd med resultatet, framförallt med gråa styrlindet. Viktigast är dock att cykeln är riktigt rolig både på grus och asfalt.

2024-08-31-12-01-54-780.jpg

2024-08-31-11-59-55-775.jpg

2024-08-31-12-16-12-445.jpg

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Min gruscyklen är äntligen färdigt. Bytte direkt till finare hjul och däck, tajtare kassett och sätter på min 17 år gamla Delle Italia SLC (I nyskick, även om använt 10 år på mtb).

Senare bytte jag till ett snyggare vevparti och framdrev, tillsammans med kassett mec lite större omfång. Största anledningen var för stor q-factor, men tyvärr visade det sig att nya vevpartiet har identisk q-factor (mycket större en speccad). Bytte just till ett styre med flare. Nu är det mycket trevligare på hoodsen och nu kan jag även greppen bara "torna" för snabb asfaltkörning. Jag är myvket nöjd med resultatet, framförallt med gråa styrlindet. Viktigast är dock att cykeln är riktigt rolig både på grus och asfalt.

Visa bilaga 722973

Visa bilaga 722974

Visa bilaga 722975
? och WOW?

Visa din Cannondale
Min gruscyklen är äntligen färdigt. Bytte direkt till finare hjul och däck, tajtare kassett och sätter på min 17 år gamla Delle Italia SLC (I nyskick, även om använt 10 år på mtb).

Senare bytte jag till ett snyggare vevparti och framdrev, tillsammans med kassett mec lite större omfång. Största anledningen var för stor q-factor, men tyvärr visade det sig att nya vevpartiet har identisk q-factor (mycket större en speccad). Bytte just till ett styre med flare. Nu är det mycket trevligare på hoodsen och nu kan jag även greppen bara "torna" för snabb asfaltkörning. Jag är myvket nöjd med resultatet, framförallt med gråa styrlindet. Viktigast är dock att cykeln är riktigt rolig både på grus och asfalt.

Visa bilaga 722973

Visa bilaga 722974

Visa bilaga 722975
Riktigt fin färgmatchning på den.

Visa din Cannondale
Min gruscyklen är äntligen färdig. Bytte direkt till finare hjul och däck, tajtare kassett och sätte på min 17 år gamla Selle Italia SLC (I nyskick, även om använt 10 år på mtb).

Senare bytte jag till ett snyggare vevparti och framdrev, tillsammans med kassett med lite större omfång. Största anledningen var för stor q-factor, men tyvärr visade det sig att nya vevpartiet har identisk q-factor (mycket större en speccad). Bytte just till ett styre med flare. Nu är det mycket trevligare på hoodsen och nu kan jag även greppa bara "torna" för snabb asfaltkörning. Jag är mycket nöjd med resultatet, framförallt med gråa styrlindet. Viktigast är dock att cykeln är riktigt rolig både på grus och asfalt.

Visa bilaga 722973

Visa bilaga 722974

Visa bilaga 722975
Riktigt snygg blev jävligt bra med vevarna och klingan.

Visa din Cannondale

Visa bilaga 722973

Visa bilaga 722974

Visa bilaga 722975
Vad är det för vevparti? Riktigt snyggt, inte bara vevpartiet utan hela hojen!

Visa din Cannondale
Vad är det för vevparti? Riktigt snyggt, inte bara vevpartiet utan hela hojen!

Visa din Cannondale

Visa bilaga 722973

Visa bilaga 722974

Visa bilaga 722975
Snyggast på länge, nyare Cannondale är annars (för) ofta "nedlastade" med en del extra finesser.
Vad är grundmodellen? Cannondale CX-någonting?

Visa din Cannondale
Snyggast på länge, nyare Cannondale är annars (för) ofta "nedlastade" med en del extra finesser.
Vad är grundmodellen? Cannondale CX-någonting?

Det är en Cannondale SuperSix Evo CX. Den är på väg ur assortimentet. Det finns en ny modell med ful stam med kablar igenom, och genom styrlagret såklart. Jag är nöjd att jag hittade den här men gammaldags vajer/slangdragning. Och färgsättning är överraskande snyggare än jag trodde från bilder på nätet. Framförallt glimrande blå/lila är otrolig snygg, och fin kontrast med medelgrå.

Visa din Cannondale
Det är en Cannondale SuperSix Evo CX. Den är på väg ur assortimentet. Det finns en ny modell med ful stam med kablar igenom, och genom styrlagret såklart. Jag är nöjd att jag hittade den här men gammaldags vajer/slangdragning. Och färgsättning är överraskande snyggare än jag trodde från bilder på nätet. Framförallt glimrande blå/lila är otrolig snygg, och fin kontrast med medelgrå.
Ja inte helt lätt 2024 att hitta cyklar eller ramar som prickar i alla boxar.

Visa din Cannondale
En Cannondale till i familjen. Sonen börjar växer ur sin fina Trek Emonda. Och med 559 hjul och lite bredare däck funkar den på grus, men sonen klagar på (avsaknad av) bromsverkan på branter. Jag började leta lite efter cyklar som kunde funka både på väg och grus och som har låg stack och kort reach. Tänkte på SuperSix Evo SE, men lite för dyr, även om jag skulle hitta den med 37% rabatt som jag fick. Då dök det upp en SuperX på K&S. Säljare var andra ägaren och riktigt trevligt, gav med ett styre med flare som sonen tycker om. Styrlager och hjullager var slut. Som tur hittade jag ett Cannondale styrlager på r2-bike till en annan modell som ändå passade och hade en 5 mm dust cap isf 25 mm. Orginalhjul av min SuperSix passar direkt. Valde G-One RS som snygga och snabba lvg/grusdäck. Gul styrlindet är sonens val. Ska titta om ska renovera originalhjul. Proportioner är lite konstigt nu med kort stam och utstick av stolpe, men det blir bättre. Otroligt fin mörkröd med orange flake i lacken (svårt att visa upp på bild).

2024-09-13-17-08-31-873.jpg

2024-09-13-17-09-32-088.jpg

2024-09-13-17-10-04-545.jpg

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Är sugen på en nedsatt SuperSix Evo 4 (105 Di2-varianten) och undrar om någon har den eller motsvarande och kan berätta om ni upplever några problem/knas med cykeln?

Har nog lite förhandlingsutrymme gentemot LBSen, de verkar villiga att göra uppdateringar. Men utöver att byta klingor fram/vevparti så vet jag inte. Sadel sa de att de kunde ändra, men sadlar har jag hemma. Finns det någon uppenbar sak? Däck kanske, skulle ju vara skönt att slippa lägga 800 kr extra direkt efter för GP5000.

Visa din Cannondale
Är sugen på en nedsatt SuperSix Evo 4 (105 Di2-varianten) och undrar om någon har den eller motsvarande och kan berätta om ni upplever några problem/knas med cykeln?

Har nog lite förhandlingsutrymme gentemot LBSen, de verkar villiga att göra uppdateringar. Men utöver att byta klingor fram/vevparti så vet jag inte. Sadel sa de att de kunde ändra, men sadlar har jag hemma. Finns det någon uppenbar sak? Däck kanske, skulle ju vara skönt att slippa lägga 800 kr extra direkt efter för GP5000.

Antar det sitter aluhjul på cykeln nu, isf skadar det aldrig att kolla om de är villiga att byta hjulen till någon modell av Hollowgram, typ R45.

Visa din Cannondale
Antar det sitter aluhjul på cykeln nu, isf skadar det aldrig att kolla om de är villiga att byta hjulen till någon modell av Hollowgram, typ R45.
Tveksamt om de skulle slänga på kolfiberhjul för ~10k på en redan lite read cykel. Men skadar ju inte att höra sig för om vilket pris de skulle sätta med bättre hjul.

Visa din Cannondale
Stora galna planer eller köra den som den är? 😁
Inga galna planer. ☺️

Någon har stoppat dit en LX-framväxel så den måste väl bytas till en XT (som bakväxeln). Det är niodelat, lite roligt - har inte haft det på någon cykel i original tidigare. Kanske borde bromsarna bytas till Avid eftersom reglagen är därifrån, förre ägaren tycks ha bytt till färgmatchade, lite enklare.

Sedan ska den bara tvättas av lite och… Äh, vem fan försöker jag lura? Jag kommer att plocka ned hela hojen, precis som vanligt.

Visa din Cannondale
Inga galna planer. ☺️

Någon har stoppat dit en LX-framväxel så den måste väl bytas till en XT (som bakväxeln). Det är niodelat, lite roligt - har inte haft det på någon cykel i original tidigare. Kanske borde bromsarna bytas till Avid eftersom reglagen är därifrån, förre ägaren tycks ha bytt till färgmatchade, lite enklare.

Sedan ska den bara tvättas av lite och… Äh, vem fan försöker jag lura? Jag kommer att plocka ned hela hojen, precis som vanligt.
Den är nedplockad nu, ja.

Och delvis ihopsatt igen.

Men skit i det, jag har satt nya vevar på Kanonen.
IMG_6281.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Cannondale

Visa bilaga 722973

Visa bilaga 722974

Visa bilaga 722975
Jag har sneglat på just den där. Otroligt snygg! Men jag kom på mig själv att gravelcykel ej är min grej. Sålde ju min Topstone.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Någon här med erfarenhet av att restaurera en äldre CAAD? Har en 9a som jag vill ge lite kärlek
IMG_8215.webp

Den har en buckla på TT som jag helst vill fylla i men efter att ha läst om andras åsikter om bucklor och det verkar det vara 50/50 om huruvida en buckla är lugn eller livsfarlig.
IMG_8213.webp

IMG_8211.webp

Cyklar mest grus så den skulle varken bli hårdkörd få se speciellt många mil under säsong. Save a dale? Eller försöka hitta en ersättare?

Visa din Cannondale
Hej! Jag har en Cannondale från 1988, en SR800. Den har varit med på många äventyr, bla två Paris-Brest-Paris. Hade den fram till 1999 då jag köpte en ny Cannondale och jag hade denna bara som reserv. Sen har den bara stått och samlat damm. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Kan det finnas intresse i denna grupp. Kan tänka mig att skänka den i befintligt skick. Det enda krav jag har är att någon får hämta den för jag vill inte skicka som paket. Här är några bilder på den.

Bilagor

• 20250331_162503.webp
    20250331_162503.webp
    940.3 KB · Besök: 83
  • 20250331_163853.webp
    20250331_163853.webp
    1,006.2 KB · Besök: 86
  • 20250331_162516.webp
    20250331_162516.webp
    1 MB · Besök: 84
Visa din Cannondale
Köpte en RAM här på happy, (scalpel HT Ultimate)hade det mesta hemma för att få ihop en komplett cykel(bara frambroms kvar)
Den kommer landa på ca 8,5kg med pedaler.
Har alltid cyklat FS så får se hur ryggen mår med denna, men initialt så känns den jäkligt lätt och rapp.

Bilagor

• 20250928_173514 (002).webp
    20250928_173514 (002).webp
    2 MB · Besök: 121
Tillbaka
Topp