Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

hehe
1000007854.jpg

Växlarna frös ganska direkt, men med rätt vägval och växel 4 (av 7) så gick det bra ändå.

Kunde också konstatera att mina nya handskar (Craft) är mycket sämre på att hålla värmen än mina flera år gamla från Decathlon, trots att dessa är tunnare och fulla av hål och revor.

Tror det är dessa jag köpte i år:
https://www.craftsportswear.com/sv/siberian-20-glove-unisex-flumino-black-1906572-851999
Jag har ganska ofta problem med handskar. Jag har rätt stora händer. De är långa men inte så feta. I vanliga handskar typ 11:or. Så när det gäller cykelhandskar som alltid(!) Är för små så får jag alltid välja de största vilket brukar vara xxl. Väljer jag mindre brukar framför allt tummen bli för liten och då spänns hela handsken ut och stryper blodtillförseln. Sömmen runt tummen gör de ofta också fel så den trycker. Optimala vinterhandskar hade haft onormalt långa fingrar - det spelar ju ingen roll om de är lite fladdriga längst ut då vinsten blir ökad cirkulation. De kallaste dagarna kan man dra på sig ett par latex/nitril-handskar som liner - då fryser man inte. Om man nu inte vill ha bar mitts som ju faktiskt funkar

Rätt schleten, första passet efter en magsjukevecka.
Minus 6 grader och 4 m/s rak motvind. fick ta i mer än planerat för jag kom iväg lite sent också.

Lucia-kaffe (och glögg) och avtackning av pensionerad kollega på kontoret på eftermiddagen så först ett kort boulderpass i Sickla och sen till djurgårn och direkt hem efter. Isen som låg över alla cykel/ gångbanor o småvägar upp mellan linje 17 o reservatet börjar dra sig undan lite och eller bli bättre sandade, bra! Men de har börjat spruta snö på Hammarbybacken så grusbacken brevid den har redan blivit en konstsnö-sörja, dåligt! Slapp försöka cykla upp den eftersom resten in och ut blev de vanliga vägarna. Som är bra saltade eller grusade. Lite tungt västerut på Strandvägen hem i motvinden, annars allt komfortabelt. Händerna helt ok i 100% vinterhandskar, brifters? Och ett par tunna texmex-vantar utanför, de funkar nästan som bar-mitts.

Det sjuka är att även jag har råkat ut för detta vid flera tillfällen.
Jag upplever att det är ett vanligare problem att folk blåser näsan framför en, händer väl hmmm ca 1 - 3 ggr/år i pendlingstrafiken åtminstone. Har påpekat det flera ggr men inte en enda gång har personen i fråga bett om ursäkt. Möjligen har jag inte påpekat det så artigt dock... LoL

Jag upplever att det är ett vanligare problem att folk blåser näsan framför en, händer väl ca 1 - 2 ggr/år i pendlingstrafiken åtminstone.
1-2 ggr/år?? Känns som det sker flera gånger varje dag. Jag gör det också men enbart när jag checkat att ingen är bakom eller mötandes. På min tur från gärdet till sumpan är det nog 2-3 grisar per dag. De brukar ha ett, i övrigt, plågat anlete som inte kommer från den fysiska ansträngningen..

1-2 ggr/år?? Känns som det sker flera gånger varje dag. Jag gör det också men enbart när jag checkat att ingen är bakom eller mötandes. På min tur från gärdet till sumpan är det nog 2-3 grisar per dag. De brukar ha ett, i övrigt, plågat anlete som inte kommer från den fysiska ansträngningen..
Kör om eller lägg dig på längre avstånd bakom?

Eftersom det var möte på kontoret imorse så fick jag grym medvind (på Hornsgatan iallafall ) sen var det sida och hem sida mot å fint återfruset glitter på asfalten….

Senast ändrad:
Kondistest för sista friskvårdspengen. Pendling funkar, syreupptag som en genomsnittlig 19- åring med 57 verkliga år på nacken. Sen kan man fundera över hur tränad en genomsnittlig tonåring är idag... :)
Som en 19 åring är verkligen ett bra betyg (y)👌 Garmin har sträckt sig till att jag är som en 45-åring.

1734364940521.png

Senast ändrad:
Snyggt, jag har ingen koll på hur Garmin beräknar.
Från https://www.garmin.com/en-US/garmin-technology/health-science/fitness-age/

För äldre klockor (de som säger "Under 20!")

FITNESS AGE USING VO2 MAX
The fitness age stat is a relatable interpretation of your VO2 max estimate. It is calculated by comparing your current VO2 max fitness level to the normal values of people of different ages within your same gender.

As we age, our cardiorespiratory fitness typically declines. However, this loss of performance ability can be slowed and even reversed, to an extent, with regular physical activity.

To view your current fitness age, simply open the Garmin Connect™ app on your compatible smartphone, select More, followed by Performance Stats, then VO2 Max
.

För nyare klockor:

FITNESS AGE USING ADDITIONAL FACTORS
On newer Garmin smartwatches, the fitness age stat takes into account activity intensity, resting heart rate and body fat percentage or body mass index (BMI). You will need to use a Garmin Index™ S2 smart scale to receive a body fat percentage measurement in Garmin Connect. If body fat percentage is unavailable, your BMI is used to calculate fitness age.

Min högst personliga uppfattning om 19-åringars kondition är att jag inte vill ha lika dålig kondition som en medelnittonåring.

Gick trögt och bra hem idag. Ännu bättre när jag såg att det blåste 6 m/s motvind.
Idag kunde jag inte heller skylla på anliggande broms!
Knäpp som jag är så körde jag fortfarande med barmitts. Imorse blev jag upphunnen och antastad av en kvinnlig elcyklist som undrade var jag köpt mina "vantar".
Trevligt med en pratstund som inte innefattade "🤬 🚗 😈 🚦🖕"
(Det kom på hemvägen istället)
Mina nya vintercykeldojjor har jag inte invigt än, fast jag frös lite om tårna. Kanske imorrn

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp