Vart är Strava på väg?

Vart är Strava på väg?
Ja, många har koppling till TP redan. Däremot vet jag inte om de delar åt andra hållet. Om de vill kan de så klart och de är på offensiven.

Att bygga en hub är nog inte svårt men ska man inte ta betalt är det antingen data eller användare som är värt nåt.

Bäst hade väl varit att betala för lagring och api och äga datan själv som användare.
Kan byggas som open source om man tar bara tar betalt för lagring och bandbredd.

Här kanske finns en lucka men det är väl nosql? (Jag orkar inte lära mig nåt nytt)
Jag har inte prövat, men dom skriver uttryckligen:
...Seamlessly sync your workout data to and from TrainingPeaks using your favorite apps, wearables, and training devices from these top brands.
(min understrykning)

Vart är Strava på väg?
Jag har inte prövat, men dom skriver uttryckligen:
...Seamlessly sync your workout data to and from TrainingPeaks using your favorite apps, wearables, and training devices from these top brands.
(min understrykning)
Ja. Använder du ex Garmin så kan man synka direkt mellan Garmin och TP utan att gå omvägen via Strava. Tror TP har stöd för de flesta större tillverkarna

Vart är Strava på väg?
Jag tror också att de (garanterat) räknar fel.
Vad är det de inte räknat rätt på och vad har strava att förlora ekonomiskt på detta tänker ni?

Det kräver ju att det är väldigt många som har ett premium abonnemang och som även använder 3e parts appar som drabbas och i sin tur inte tycker det är värt att ha abonnemang hos strava längre och säger upp det i ren protest för att de skall drabbas av detta i slutändan.

För om man nu är en trogen användare av ex Wanderer som i sin tur kräver Strava. (antar att det räcker med gratisvarianten?). Då förlorar kanske strava en icke betalande användare som bara haft strava för Wanderer. Det är kanske inte hela världen för dom.

Goodwill och att folk tycker de är rövhattar kan såklart slå tungt men väldigt ofta blir också sånt bortglömt snabbt

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
De tjänar ju inte så mycket mer än idag bara för att bara ett fåtal säger upp....

Dessutom är även ickebetalande värda pengar......annars hade man rimligen inte slagit vakt om deras data

Vart är Strava på väg?
Min bild av detta är att Strava har drabbats av hybris. De vill diktera marknaden efter sina idéer men ju mer de låser upp användarna och höjer priserna riskerar de ju att utmanas i de sårbarheter de därmed öppnar upp. Bråkar de t ex med Google lär det väl märkas. Jag har betalat för nöjet att kolla lite topplistor och köra ruttplanering. Väntade ett tag på att förnya senast. Det kan ta ännu längre nästa gång.

Med tanke på hur begränsade Strava är i att föra in analys, träningsplanering och coaching känns de som andra kan göra det bättre. Ruttplanering sköter andra utmärkt.

Vart är Strava på väg?
Har inga synpunkter på det som tråden gäller, och om jag förstått det rätt så påverkar det inte mitt användande.

Jag är statistiknörd och sitter alltid efter runda på någon av mina referensrundor och jämför delsträckor med mitt bästa resultat och analyserar. Där är det stor skillnad mot GC tycker jag.

Strava känns som att utvecklarna själva använder Strava, GC har snyggare gränssnitt men är mycket mer omständligt att göra samma saker i. Om det ens går.

Så tyvärr, kommer inte att sympatiavsluta pren.

Min känsla är att det kommit in nya ekonomiinriktade i ledningen. Man optimerar för att öka vinsten. Att dom som startade Strava var mer av entusiaster som kanske mer bara ville täcka kostnaderna, och en hyfsad lön.

Att dom inte tillåter kritik (om nu det inlägget stämmer) är ganska B, det skulle dock kunna få mig att avsluta.

Vart är Strava på väg?
Ja nu blir jag lite småirriterad, främst över att jag själv aldrig skaffat Strava och därmed inte nu får möjligheten att avsluta abonnemanget i protest..

På vilket sätt är det försent för det? Bli premiummedlem idag, avsluta imorgon? Betala för helårs så det riktigt svider för Strava när du säger upp det.

Vart är Strava på väg?
Strava har troligtvis aldrig tjänat några pengar. Det är helt finansierat av riskkapital. Senast i oktober tog dom in 75 musd i nytt kapital.
Ledningen har nog stor press på sig att börja leverera vinster. Kanske har dom nån kund på g som vill köpa datan. Men det går ju inte om dom samtidigt delar ut den gratis till alla andra.😁

Vart är Strava på väg?
Bäst hade väl varit att betala för lagring och api och äga datan själv som användare.
Kan byggas som open source om man tar bara tar betalt för lagring och bandbredd.

Här kanske finns en lucka men det är väl nosql? (Jag orkar inte lära mig nåt nytt)
Det kanske kommer en trend av att lagra privat data i olika tjänster, men jag tror det är svårt att ta betalt för det, iaf i dags läget. Kräver nog att en rad av befintliga tjänsteleverantörer kommer överens om detta i så fall.

"Nosql" är ju mer av en generell princip för hur man lagrar data i en databas, har inte så mycket att göra med vad användaren ser eller tjänsten i sig.

Vart är Strava på väg?
Det kanske kommer en trend av att lagra privat data i olika tjänster, men jag tror det är svårt att ta betalt för det, iaf i dags läget. Kräver nog att en rad av befintliga tjänsteleverantörer kommer överens om detta i så fall.

"Nosql" är ju mer av en generell princip för hur man lagrar data i en databas, har inte så mycket att göra med vad användaren ser eller tjänsten i sig.
Ja, jag tänkte om jag själv skulle bygga det....då är det ju bra att klara av att lagra datan.
Vilket jag kan i traditionell SQL. Eftersom det inte är ett ERP från 1984 så skulle jag få sparken som arkitekt rätt snabbt tror jag. (Annars är jag open for offers)

Vart är Strava på väg?
Ja, jag tänkte om jag själv skulle bygga det....då är det ju bra att klara av att lagra datan.
Vilket jag kan i traditionell SQL. Eftersom det inte är ett ERP från 1984 så skulle jag få sparken som arkitekt rätt snabbt tror jag. (Annars är jag open for offers)
Ska man bara tillhandahålla individers data till andra så duger det nog med traditionell sql. Ska man däremot tillhandahålla heatmap-data och olika typer av aggregeringar gissar jag att det underlättar om databas-lagret har det inbyggt, vilket finns i många smaker (t ex Elastic https://www.elastic.co/guide/en/kibana/current/heatmap-layer.html).

Vart är Strava på väg?
En annan förändring på Strava är att man inte längre kan posta länkar (man har även raderat länkar i gamla aktiviteter). Klubbarnas länkar till hemsidor är borta. Det går inte ens att länka till Stravas egna sidor :-0

Tydligen är det för att göra Strava "säkert", men en minst sagt ovanlig åtgärd för ett socialt media att förbjuda länkar.

Vart är Strava på väg?
En annan förändring på Strava är att man inte längre kan posta länkar (man har även raderat länkar i gamla aktiviteter). Klubbarnas länkar till hemsidor är borta. Det går inte ens att länka till Stravas egna sidor :-0

Tydligen är det för att göra Strava "säkert", men en minst sagt ovanlig åtgärd för ett socialt media att förbjuda länkar.
Jag försökte ändra min tidigare aktivitets namn från "Morning Ride" till "Morning RIde (test title.ride)" och efter sparandet försvann title.ride . Det blev alltså "Morning Ride (test )".

Man raderar alltså bokstavssekvenser som matchar reguljära uttrycket [\d\w]+\.[\d\w]+ , med andra ord: ord punkt ord, — oavsett om det är en riktig URL eller inte. Att lägga till mellanslag vid punkten hjälper att behålla texten.

Detta är ett studentnivå-misstag, att inte orka känna igen URL på korrekt sätt. Dubbel-fy fan för att inte testa förändringen innan man pushat den till produktion.

1732523371375.png

Vart är Strava på väg?
och hellre för mycket än för litet, är det nog inte bara för skojs skull.
Problemet som jag ser det är att de gjorde det på fel sätt. Med samma (in)effektivitet kunde de helt förbjuda använda punkter i texten. En URL har väl minst en punkt i sig, eller hur? Inga punkter → inga URL:ar!

Den nuvarande åtgärden leder till att flera lagliga inlägg som inte innehåller några URL:ar har blivit olagliga. Istället för att censurera alla URL:ar, censurerar man alla punkter utan mellanslag.

Varför de vill förbjuda URL:ar det är en separat sak. Jag vill bara påpeka hur man bajsat på sig i sitt halvdana försök.
Särskilt när man även förbjuder länkar till sin egen webbsajt, strava.com, blir det pinsamt.

Att validera text och hitta alla URL:ar är inte enkel sak, programmeringsvis. Men det betyder inte att man måste göra det på fel sätt.

Vart är Strava på väg?
hihi. Ja, inga punkter. Tur vi skriver decimal med ,

Det rimliga är väl att plocka bort hypertext helt enkelt

So it’s clear now that Strava has edited any post, comment, title with a period in it without spaces on both sides of the period.

support is now responding to people saying this is intentional.

This is WILDLY poor development practice. Cant even handle basic regex to identify actual working URL??

At first I thought it was a mistake. Someone puts a domain suffix inadvertently and creates a “URL” like seattlerides.cc to indicate it was a cycling club ride. Ok. .cc is a domain suffix, I get it.

But removing distances that contain a “.”? 26.2 isn’t a URL.

It’s like they let a freshman computer science intern implement this regex. “Any time a dot appears without a space on both sides, kill it. It MUST be a suspicious link!” Is truly insane.

They could get more nuanced and only look for valid suffixes, and/or take it even further and only ban links to truly suspicious sites or domains.

If all links are banned from Strava forever I am moving everything to ridewithGPS, forever.

This is insanity.

Vart är Strava på väg?
Det rimliga är väl att plocka bort hypertext helt enkelt
Att inte dekorera text som ser ut som URL med en <href> är en sak. Men att pålitligt och automatiskt känna igen och radera alla textsnuttar som verkligen är URL:ar (d.v.s. inte bara ser ut som en) är riktigt svårt om ens möjligt.

Observera att texterna censureras utan att notifiera den ursprungliga författaren. Det kan och kommer att leda till överraskningar och t.o.m. rättegångar.

T.ex., de följande två meningarna:
Innan turen åt jag banan.se mina barn på bilden!
blir "förbättrade" till:
Innan turen åt jag mina barn på bilden!

"banan.se" kan ju tolkas som en URL. Och vips ser ett oskyldigt uttalande med ett glömt mellanslag ut som erkännande av brott.

Vart är Strava på väg?
T.ex., de följande två meningarna:
Innan turen åt jag banan.se mina barn på bilden!
blir "förbättrade" till:
Innan turen åt jag mina barn på bilden!
Enbart om du förtärde dem under en bildlektion. Om inte, är du oantastlig. Ingen domstol kommer att godkänna ett erkännande som innehåller ett sådant, gravt syftningsfel. *hmpf*

Vart är Strava på väg?
Har sagt upp mitt års abonemang, jag teckande i Augusti, gick bra efter lite tjat och påpekade av den korta framförhålnningen på dessa stora förändringar. Strava har ju var rätt upp fuckade länge men detta var väl droppen...

Vart är Strava på väg?
Enbart om du förtärde dem under en bildlektion. Om inte, är du oantastlig. Ingen domstol kommer att godkänna ett erkännande som innehåller ett sådant, gravt syftningsfel. *hmpf*
Som du kan se från mitt korkade exempel är jag programmerare och inte jurist☺.
Jag vill bara poängtera att Stravas algoritm vågar försöka svara på frågan: "Är den här textsnutten en webblänk eller inte?" Men ett svar som en maskin kan få är inte binärt ja/nej. Det är faktiskt jag/nej/vet inte. "Vet inte" eftersom ibland behövs det mer kontext.

Och det börjar lukta som Rice teorem till mig. Alltså, ett olösbart problem för en Turingmaskin.

Vart är Strava på väg?
Här är hur Trailforks reagerade på Stravas senaste villkorsförändringar:

1734163144283.png

You may have heard the news or seen changes to Trailforks this week. Because of changes to Strava's API policies, Trailforks is no longer able to make any activities synced from Strava public.

Our team has pulled together all the information you need to know and these are three of the most important changes to be aware of:

• All Strava activities you sync to Trailforks will be private and only viewable by you.
• By only syncing from Strava, you will lose access to many Trailforks features and benefits—find out more below.
• Your activity data from Strava will no longer be aggregated into statistics for local trail associations to use for advocacy, grant applications, and trail planning.

Vart är Strava på väg?
Om jag var ung o stark hade jag försökt dra igång ett open source projekt kring detta. Bara sync och lagring.
Det har blivit helt fel att lägga den makten hos strava.

OSM kanske kunde hittat på nåt men ligger väl lite fel.

Gissar på Google

Vart är Strava på väg?
OSM kanske kunde hittat på nåt men ligger väl lite fel.
OSM har spårförvaring: https://www.openstreetmap.org/traces/ . Men den avses som underlag för att rita kartor, och egentligen som bevis att bidragsgivare har verkligen besökt dem platser som ritats, istället för att kopiera vägar från otillåtna källor.
OSM har för ändamålet att skapa en fri geografisk databas (obs, inte ens en fri karta!), och andra ska bygga sina tjänster (dvs kartor) ovanpå den.

Nä, det är inte lika öppet för att experimentera med nya tjänster som det har tidigare varit.

Vart är Strava på väg?
OSM har spårförvaring: https://www.openstreetmap.org/traces/ . Men den avses som underlag för att rita kartor, och egentligen som bevis att bidragsgivare har verkligen besökt dem platser som ritats, istället för att kopiera vägar från otillåtna källor.
OSM har för ändamålet att skapa en fri geografisk databas (obs, inte ens en fri karta!), och andra ska bygga sina tjänster (dvs kartor) ovanpå den.

Nä, det är inte lika öppet för att experimentera med nya tjänster som det har tidigare varit.
Jag tänkte på att Google gillar att äga andras data, löser det tekniskt på 20 minuter och kan passa in det i sitt växande fitness/health program

Vart är Strava på väg?
Jag tänkte på att Google gillar att äga andras data, löser det tekniskt på 20 minuter och kan passa in det i sitt växande fitness/health program
Allt kan hända. Jag tror inte på stora spelare, men det finns flera små som kunde locka bort publiken. Bara att inertion är kraftig sak. En eventuell stravas konkurrent måste erbjuda smidig migrationsväg för kundernas alla samlade data; Trailforks var en sådan, till exempel. Synd att det tar flera musrörelser för att importera en gpx-fil dit, eftersom jag inte använder officiella appar. Jag bör väl hitta någon API-baserad lösning som förut.

Vart är Strava på väg?
Allt kan hända. Jag tror inte på stora spelare, men det finns flera små som kunde locka bort publiken. Bara att inertion är kraftig sak. En eventuell stravas konkurrent måste erbjuda smidig migrationsväg för kundernas alla samlade data; Trailforks var en sådan, till exempel. Synd att det tar flera musrörelser för att importera en gpx-fil dit, eftersom jag inte använder officiella appar. Jag bör väl hitta någon API-baserad lösning som förut.
Just därför jag tror på Google för det tar lite muskler att snabbt få upp api mot allt.

Många appar stödjer redan Google fit eller vad det heter

Vart är Strava på väg?
Strava är "dött" om 1 år. Rätt många som är förbannade. De enda de kan verkar vara att röka på och anställa jurister med märkliga ideer...
Kommer nog börja synka direkt mot intervals.icu

Vart är Strava på väg?
wandrer.earth ska börja synka mot ridewithgps, så jag kommer göra en bulkupload av mitt gpx-arkiv dit, och ha det som primär lagring av mina rundor.

tyvärr är ridewithgps fult och buggigt. skulle hellre se att nån moddade mastodon så det såg ut och funkade lite som strava.

Tillbaka
Topp