[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Sedan är det sjukt störande när man med farthållare kör om någon och denne ökar hastigheten precis när man är vid sidan om. Då får man trycka +10 för att komma om och sedan -10 när man är förbi. Inte helt ovanligt att den omkörde då skall köra om i sin tur. Om folk bara kunde hålla en jämn hastighet, så skulle mycket vara vunnit och klart trafiksäkrare.

Om vi backar bandet så gällde frågan om det ens är möjligt att köra 1h på farthållare. Inte om det är superduper nice och det bästa sen skivat bröd.

Det går också att äta en big Mac meny mellan midhem och kvarnby gk och styra med knäna.
Har aldrig haft någon tidsgräns. VW brukar rekommendera fikapaus med jämna mellanrum dock.

Finns ju ingen farthållare som inte överrids av alla pedalrörelser. Men visst, har du satt dig på fötterna eller något tar det ju extra tid.
Fast då använder du ju inte farthållaren längre, vilket är precis vad jag menar. Gasa eller bromsa istället för trycka på en knapp.

Fördelen på till exempel en långkörning, jag körde mycket och långt på mitt förra jobb. Är ju att om du skulle nicka till så håller den ju dig på vägen och väcker dig (förhoppningsvis) när du åker ut mot vägrenen. Jag såg det som en säkerhet även om jag brukade stanna och sova en stund om jag blev trött.

Det är ju massa funktioner som tokvrålar och piper om något dyker upp framför.
Det där har ju ingenting med farthållare att göra. Snarast tror jag risken att somna är betydligt större om bilen gör allt åt en istället för att man måste köra själv.

Men visst, vissa säkerhetsfunktioner är förstås bra. Problemet är att de verkar alldeles för dåliga och reagerar på saker som INTE är farligt, och istället skapar risker genom att skrämmas.

-----------

Apropå det så undrar jag vilket ljushuvud som bestämt att ljudet för trafikmeddelande i RDS-radio ska vara så fruktansvärt hysteriskt som möjligt, så att man håller på att köra av vägen varenda gång skiten låter. Och gärna tre gånger högre volym än musiken man lyssnat på. Och det spelar ingen roll att man sänker, för nästa gång är det lika vansinneshögt igen. 😖

Apropå det så undrar jag vilket ljushuvud som bestämt att ljudet för trafikmeddelande i RDS-radio ska vara så fruktansvärt hysteriskt som möjligt, så att man håller på att köra av vägen varenda gång skiten låter. Och gärna tre gånger högre volym än musiken man lyssnat på. Och det spelar ingen roll att man sänker, för nästa gång är det lika vansinneshögt igen. 😖
Det där varierar nog från bil till bil. Min eftermarknadsstereo lider inte av det, den kommer ihåg volymen för varje källa för sig. Bra med gamla grejer ibland.

Men jag känner igen känslan...

Sedan är det sjukt störande när man med farthållare kör om någon och denne ökar hastigheten precis när man är vid sidan om. Då får man trycka +10 för att komma om och sedan -10 när man är förbi. Inte helt ovanligt att den omkörde då skall köra om i sin tur. Om folk bara kunde hålla en jämn hastighet, så skulle mycket vara vunnit och klart trafiksäkrare.
Japp, mycket vanligt med folk som kör utan farthållare. Långsamt i uppförsbacke, fort i nedförsbacke.

Entersom man till 90% laddar sin elbil hemma finns det ingen lönsamhet i att bygga ut infrastrukturen. Och om alla skall kunna ladda på när dom är på resa, resa krävs det ~20ggr fler laddplatser jämfört med bensinpumpar idag*. Tveksamt om det kommer byggas ut så mkt.

2024: 3253 nya CSS-uttag med >= 150kW effekt på 688 platser. Så visst byggs det ut. Antagligen mycket mer än vad som är rimligt, det är ju nästan alltid mer eller mindre tomt när man laddar. Tror du har en poäng i att businesscaset är dåligt. (Info och bilder stulet från https://www.facebook.com/groups/361004725392754)

Egentligen borde 11kW-laddning under parkering prioriteras mer än snabbladdning, att infrastrukturen för snabbladdning är för dålig är något slags mantra som upprepas i all oändlighet. Bättre att ladda när bilen ändå bara står.

Jag är nyfiken på hur många av svenska bilister som egentligen gör resor längre än 30 mil ens varje år, undrar om det finns någon statistik. Jag skulle tro att vi gör max 10 sådana resor, för vår del 50-60 mil enkel väg.

Det här är alltså vad som tillkommit bara i år:

1736200864636.png

1736200827596.png

2024: 3253 nya CSS-uttag med >= 150kW effekt på 688 platser. Så visst byggs det ut. Antagligen mycket mer än vad som är rimligt, det är ju nästan alltid mer eller mindre tomt när man laddar. Tror du har en poäng i att businesscaset är dåligt. (Info och bilder stulet från https://www.facebook.com/groups/361004725392754)

Egentligen borde 11kW-laddning under parkering prioriteras mer än snabbladdning, att infrastrukturen för snabbladdning är för dålig är något slags mantra som upprepas i all oändlighet. Bättre att ladda när bilen ändå bara står.

Jag är nyfiken på hur många av svenska bilister som egentligen gör resor längre än 30 mil ens varje år, undrar om det finns någon statistik. Jag skulle tro att vi gör max 10 sådana resor, för vår del 50-60 mil enkel väg.

Visa bilaga 746287
Visa bilaga 746286
Det räcker att de ska åka längre än Sälen- Malung för att det ska bli kaos tydligen.

Visa bilaga 746287
Visa bilaga 746286
Är det nånstans det finns info om svenskars resande är det här: https://www.trafa.se/transportmonster/RVU-Sverige/

De har även en massa statistik om körsträckor för fordonsflottan.

Huruvida det går att utläsa hur många som kör längre än 2 mil ToR jobbet alls är kanske mer oklart, men de längre resorna utgör helt klart en liten andel av totalen.

Jag som har en bil jag inte använder i vardagen mer än för att handla nån gång ibland men ändå får ihop >1500 mil om året är helt klart en stor avvikelse i det hela..

Jag kan inte tro att jag är så ovanligt där. Majoriteten av mil är resor till jobb och ännu kortare ärende. Det blir ändå kanske upp till 500-600 mil semesterresor.

I jobb flyger jag mest men kan jag få ett projekt där jag kör 20 gånger 30mil till men det är inte så vanligt. Till skillnad mot fjällen kan jag se att laddning på destination blir ett problem i jobb.

Visa bilaga 746287
Visa bilaga 746286
Det är det som är problemet (ett fåtal dagar per år). 90000 nya elbilar som skall ut på långresa samma dag, men bara 3500 nya laddplatser.

Det har tydligen varit problem med slut på soppa i mackarna också. Shit happens, det berör en bråkdel av alla bilförare det med.

Tjena!

Fyra bensinmackar i västra Dalarna som hade helt tomt i tankarna. Men det är ju inte så intressant att sprida över hela Facebook, ger mycket mer klick när det handlar om elbilar.

Fast då använder du ju inte farthållaren längre, vilket är precis vad jag menar. Gasa eller bromsa istället för trycka på en knapp.

Det där har ju ingenting med farthållare att göra. Snarast tror jag risken att somna är betydligt större om bilen gör allt åt en istället för att man måste köra själv.

Men visst, vissa säkerhetsfunktioner är förstås bra. Problemet är att de verkar alldeles för dåliga och reagerar på saker som INTE är farligt, och istället skapar risker genom att skrämmas.

-----------

Testa att justera ljudet när det pågår ett trafikmedelande. De bilar jag haft har haft separata volymminnen för TA och vanlig sändning.

Tjena!

Fyra bensinmackar i västra Dalarna som hade helt tomt i tankarna. Men det är ju inte så intressant att sprida över hela Facebook, ger mycket mer klick när det handlar om elbilar.
Dessutom finns det i princip inte en privatperson i Sverige som inte äger en egen bensinmack för elbilar, även om pumpen är klen.

På de tre timmarna kunde man letat upp en långsamladdare, och fått i 30-60 kWh beroende på fart. Många villauppfarter har 11 kW.

3 timmar i 11 kW eller hälften om man hittar en 22:a tar Stockholmaren till nästa Teslaladdare i Borlänge eller Ludvika med marginal. Om man nu tvunget skall ladda hos Tesla, annars behövs ungefär hälften. Alltså en knapp timme på någon kommunal parkering för att komma vidare om batteriet mot förmodan var helt tomt.

Fråga mig nu inte varför jag förutsatte att det var Stockholmare...

Det har tydligen varit problem med slut på soppa i mackarna också. Shit happens, det berör en bråkdel av alla bilförare det med.
Tjena!

Dieseln var avstängd i Grums för 4-5 år sen så jag tankade i Brålanda istället.

Jag är på intet sätt negativ till elbilar, jag undrar bara varför de inte blåste ner till Dalsland istället för att stå i Malung och ondgöra sig över kollektivavtal.

Dessutom finns det i princip inte en privatperson i Sverige som inte äger en egen bensinmack för elbilar, även om pumpen är klen.

På de tre timmarna kunde man letat upp en långsamladdare, och fått i 30-60 kWh beroende på fart. Många villauppfarter har 11 kW.

3 timmar i 11 kW eller hälften om man hittar en 22:a tar Stockholmaren till nästa Teslaladdare i Borlänge eller Ludvika med marginal. Om man nu tvunget skall ladda hos Tesla, annars behövs ungefär hälften. Alltså en knapp timme på någon kommunal parkering för att komma vidare om batteriet mot förmodan var helt tomt.

Fråga mig nu inte varför jag förutsatte att det var Stockholmare...
Minst en har erkänt att han skulle till Göteborg. Kan ju vara inflyttad från huvudstaden givetvis

Minst en har erkänt att han skulle till Göteborg. Kan ju vara inflyttad från huvudstaden givetvis

Ok, det finns ju en och annan storstadsinföding även i Göteborg. Sån där som bara lämnar betongen för ått åka till fjällen eller Thailand (eller Gran Canaria när räntorna är höga). Som klagar på den som kör 500 mil om året i sin bensinbil för det är inte miljövänligt (men åkte ju till Thailand varje år). Och som tycker att han varit ute i vildmarken för han bott i en ski-in-ski-out-stuga i Sälen. Och som lämnar Sälen mitt i bytesruschen med 20% i batteriet.

Testa att justera ljudet när det pågår ett trafikmedelande. De bilar jag haft har haft separata volymminnen för TA och vanlig sändning.
Skulle jag inte justera ljudet så skulle jag bli döv, så det gör jag. Problemet är att bilen återställer volymen till nåt slags idiothögt default-värde så fort man stängt av motorn och startat igen. Står till och med i manualen. Sjukt irriterande.

Detta hade inte direkt varit ett problem om det inte vore för trafikredaktionens jävla "TUUUUUUT!!!!!" som inleder varje meddelande. Fattar inte hur de kan tycka att det är vettigt.

Låter som en liten UX-miss av BMW, alla bilar jag haft med RDS TA har haft just en separat volymjustering för den. Tyvärr saknar Teslan TA.

Och visst studsar man till av fanfaren i början. Förstår tanken att bryta av från det man lyssnar på annars men det blir lite väl mycket..

Låter som en liten UX-miss av BMW, alla bilar jag haft med RDS TA har haft just en separat volymjustering för den. Tyvärr saknar Teslan TA.

Och visst studsar man till av fanfaren i början. Förstår tanken att bryta av från det man lyssnar på annars men det blir lite väl mycket..

Jag tror att grundproblemet med TA i Teslan är att DAB inte har TA. Kanske? Min förra bil, Hyundai, hade TA, men när man tog in DAB slog den aldrig över. Låg man på FM fick man TA. Hur de nu kan ha missat TA i DAB.
Någon som vet fakta kring detta?

Skulle jag inte justera ljudet så skulle jag bli döv, så det gör jag. Problemet är att bilen återställer volymen till nåt slags idiothögt default-värde så fort man stängt av motorn och startat igen. Står till och med i manualen. Sjukt irriterande.

Detta hade inte direkt varit ett problem om det inte vore för trafikredaktionens jävla "TUUUUUUT!!!!!" som inleder varje meddelande. Fattar inte hur de kan tycka att det är vettigt.
På BMWn jag hade vill jag minnas att det fanns en separat justering för denna nivån på något ganska svårthittat ställe i menyerna. Jag är i alla fall helt säker på att den kunde justeras. Var en E91, så inte samma modell som din, men kanske liknande?

Jag tror att grundproblemet med TA i Teslan är att DAB inte har TA. Kanske? Min förra bil, Hyundai, hade TA, men när man tog in DAB slog den aldrig över. Låg man på FM fick man TA. Hur de nu kan ha missat TA i DAB.
Någon som vet fakta kring detta?

Jag tror grundproblemet är att de inte har TA i USA, de har väl knappt FM där? :-) Vet faktiskt inte hur det är med DAB och TA, men utvecklingen är lite väl USA-centrerad. Matrix-ljusen tog de ju inte tag i förrän det blev OK i USA t.ex.

Jag tror grundproblemet är att de inte har TA i USA, de har väl knappt FM där? :-) Vet faktiskt inte hur det är med DAB och TA, men utvecklingen är lite väl USA-centrerad. Matrix-ljusen tog de ju inte tag i förrän det blev OK i USA t.ex.

Det verkar som att motsvarande för DAB heter TPEG, men jag hittar ingen info om huruvida SR respektive Tesla har implementerat det.

Märkligt, eftersom TA har varit riktigt bra.

På BMWn jag hade vill jag minnas att det fanns en separat justering för denna nivån på något ganska svårthittat ställe i menyerna. Jag är i alla fall helt säker på att den kunde justeras. Var en E91, så inte samma modell som din, men kanske liknande?
Jag får gräva lite. Annars kan man kanske hitta nån inställning med Bimmercode.
Sen tycker jag det verkar som att man knappast får alla trafikuppdateringar, bara vissa. Vid uppenbart kaos kan det vara helt tyst i en timme, när man verkligen skulle vilja veta vad som händer.

EON dvs att den bryter även om du lyssnar på en annan kanal fungerar bara inom SRs kanaler, och om man lyssnar på annan källa brukar det bara fungera om det var en SR-kanal man lyssnade på innan.

EON dvs att den bryter även om du lyssnar på en annan kanal fungerar bara inom SRs kanaler, och om man lyssnar på annan källa brukar det bara fungera om det var en SR-kanal man lyssnade på innan.
Jag lyssnar aldrig nånsin på radio, bara spotify från luren. Så det kan inte ha nåt med saken att göra i detta fall.

Edit: Det kommer meddelanden även när jag inte lyssnar på nåt alls också. Men mycket sporadiskt.

Tycker det fungerar bättre att ha navigering igång med Google maps. Kör alltid det även när jag hittar, så får man (oftast) varningarna så tidigt att man kan ta annan väg.
ett bra tips. har även brukat göra detta manuellt genom att kolla upp sträckan vid uppstart.

men tyvärr har trafikstörningarna på goggle maps i ett par omgångar senast nyligen försämrats så nu enbart riktigt stora vägar är med på kartan vid en översikt. dessutom har det införts någon typ av laggning i uppdateringen. förut var den mycket snabb. minskar väl datatrafiken möjligen?

Tycker det fungerar bättre att ha navigering igång med Google maps. Kör alltid det även när jag hittar, så får man (oftast) varningarna så tidigt att man kan ta annan väg.
Hur får du varningar med google maps? Har aldrig fått det när jag använt det. Däremot ser man tydligt om nån sträcka är röd.

Jag kör inte skitmycket. Men har trummat in ett gäng tusen mil sen jag tog kortet för massa år sen. Mestadels har nog TA varit aktiverat.
Tror på allvar att jag exakt noll gånger har haft nytta av informationen som kommit därifrån.

Ovidkommande anekdot:
Förr hade jag en sån där gammal separat navigator som hade någon också radiobaserad trafikinfo-funktion.
En gång vinkade den faktiskt av oss utan förklaring vid Jönköping på väg mot Stockholm. Ignorerade den en avfart ,flr varför i hela skulle man svänga av där. Och var på god väg att ignorera den vid nästa också när jag i sista sekund såg bromsljus långt borta och hann hoppa på avfarten.

Hur får du varningar med google maps? Har aldrig fått det när jag använt det. Däremot ser man tydligt om nån sträcka är röd.

Kommer upp ett meddelande på skärmen (bilens). Kanske är ett kryss någonstans att man också ska få varning? Jag får en alternativ rutt föreslagen direkt. Har jag det integrerat så det syns väldigt bra. Vet inte om man kan få ljud eller om jag stängt av det.

Tjena!

Har fått varning och omnavigering några gånger.
För några år sen så var det nått spån som tryckte till en lastbil i Eugeniatunneln, precis vid Järva Krog lyckades Google säga till mig att jag skulle svänga av, låg längst till vänster och dom filbytena var allt annat än snygga.
Men jag passerade Kungens Kurva nästan tre timmar tidigare än kollegan som inte hade nån varning.

Waze ägs ju av Google nuförtiden, så jag trodde att de skulle fungera lika och använda samma data. När jag testade Google Maps, så funkade den dock klart sämre. Kör nästan alltid med Waze för att få omledningsförslag vid kö eller avstängda vägar.

Tillbaka
Topp