[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är ju bra att dom inte kör slut och att det går att ladda till en lägre gräns, men då har du knappt ingen räckvidd kvar på eldrift och kan lika gärna köra på bensin hela tiden?
~50km på el utan fulladdning enl min bror, vad det nu kan vara värt

Det kanske är trösten för en som köper en begagnad hybrid, den har aldrig gått på eldrift så batteriet har suttit på 20-30% hela tiden och är fortfarande som nytt...

Vad gäller laddhybrid har jag ju skrivit några gånger att man bör räkna på sin totala förbrukning.
Min bror har med sin Kia laddhybrid en årsförbrukning på 0,35 och han pendlar på el men kör mkt långkörning mer eller mindre varje helg och han har en blyfot!
Årsförbrukningen på 0,35 l/mil är ~hälften/lite under jmf med det han har haft med rena bensinbilar

Men tro inte att det nästan är som en elbil. Det är nästan som en brännbil
+1

För en gångs skull är jag ute i god tid.
I slutet av 2025 ska bilen bytas ut. Frågan är till vad…
Kraven är enkla: 100% el, bekväm att köra och billig att äga.

Först var jag inne på att köpa en äldre Tesla Model S med fri supercharge, som kostar ungefär lika mycket kontant för hela bilen som bara handpenningen kostar på en ny…
Sen började jag läsa på, och det verkar som att Tesla model S och X av dom årsmodellerna som har fri laddning är ganska behäftade med alla möjliga fel, som dessutom verkar kunna bli dyra.

Sen började vi kika på BMW iX1, vilken verkar vara riktigt trevlig.

Sen började jag fundera på en begagnad faceliftad Tesla Model S av årsmodell 2016-2017 med gratis laddning igen, då vi kommer att använda bilen på semesterresor i Europa, och gratis bränsle på resan tackar man ju inte nej till.

Nu står vi och sneglar åt Tesla Y igen sedan dom släppte nya Juniper.
Behåller Tesla dessutom 0-räntan så är det ju väldigt fördelaktigt.

Finns det andra aktörer med vettiga elbilar jag bör titta på?
Kinesiska bilar är inget alternativ.

Var går den gränsen för dig?
För de flesta o bästa(?) Tesla Y tillverkas väl i Kina?

Kinesisk bil och bil tillverkad i Kina likställer inte jag i alla fall.

Vad som är vettigt beror på hur du tänker använda den imho. Samt förutsättningarna hemma och övrig kravbild. För vissa kan det vara värt 1000 kr i månaden att slippa blippa med taggar eller appar när man ska ladda på resa t ex, för andra är det inte det.

Var går den gränsen för dig?
För de flesta o bästa(?) Tesla Y tillverkas väl i Kina?
Gränsen går vid MG, BYD, Xpeng, Zeekr och andra dylika konstigheter.
I övrigt har jag inga som helst moraliska betänkligheter om varken ledningen i koncernen eller politik i övrigt.
Jag ser till familjens ekonomi i första hand, sorgligt men sant. Jag har inte råd att vara kräsen.

Kinesisk bil och bil tillverkad i Kina likställer inte jag i alla fall.

Vad som är vettigt beror på hur du tänker använda den imho. Samt förutsättningarna hemma och övrig kravbild. För vissa kan det vara värt 1000 kr i månaden att slippa blippa med taggar eller appar när man ska ladda på resa t ex, för andra är det inte det.
Visst fan… Vi har laddare med bra avtal, (laddar för 70 öre kwh), hemma. Glömde skriva det.
Typ 90% av milen kommer frun att köra till jobbet, en mil bort.
Resten blir mest att hälsa på släkt och vänner 10-40 mil bort, och någon bilsemester om året.

Visst fan… Vi har laddare med bra avtal, (laddar för 70 öre kwh), hemma. Glömde skriva det.
Resten blir mest att hälsa på släkt och vänner 10-40 mil bort, och någon bilsemester om året.
Jag betaler mer per kilowattimme bara i överföringsavgifter och certifikat.

Många blir förblindade av nollräntan, men verkar glömma bort att den överlägset största kostnaden på en ny bil är värdeminskningen. Man ska räkna med att behålla den väldigt många år för att det ska bli bättre ekonomi än att köpa en 2-3 år gammal bil. Om det nu är privatköp som gäller.

Många blir förblindade av nollräntan, men verkar glömma bort att den överlägset största kostnaden på en ny bil är värdeminskningen. Man ska räkna med att behålla den väldigt många år för att det ska bli bättre ekonomi än att köpa en 2-3 år gammal bil. Om det nu är privatköp som gäller.
Framförallt är det väldigt osäkert vart andrahandsvärdet tar vägen. Men visst, den som köper en ny bil i stället för en gammal och tror att det sparar pengar bör nog räkna igen.
Har själv gjort det en gång, eller rättare sagt leasat. Har ju funnits privatleasingavtal som varit rejält bra. Oftast mindre bilar än vi verkar prata om här dock.

Ibland betalar bilhandlarna bra för gamla bilar. Men detta pris kan få efterräkningar.
https://www.nrk.no/mr/betalte-400.0...sett-hos-rebil-mobility-tasta-feil-1.17208306

Hur ser behovsanalysen ut om 90% av resorna är 10 km med endast en förare? Varför så stor och dyr bil?

Det låter extremt bra. Så bra att jag i kalkylen skulle förutsätta att det inte finns kvar.
Som någon sade, jag betalar märkbart mer även när elen är gratis. Plus effektavgift.

Eller så är det något man vet att man helt enkelt inte kommer undan. Vill ha ny bil så vill man, någon måste köpa nya bilar så andra kan köra runt i begagnade.

Har man möjlighet så är det väl ingen väljer en gammal tv, en gammal dator eller en gammal cykel framför nytt? Varför ska man göra det när det gäller bilar? Man måste inte tänka med snålgubbetarmen i alla beslut man tar. Dyrare med nytt? - ja. Värt så mycket mer? - ja.

Inte många uteladdningar då, i så fall fungerar väl både VW och Kia utmärkt.

Hur ser behovsanalysen ut om 90% av resorna är 10 km med endast en förare? Varför så stor och dyr bil?

Jag har 5.5 mil enkel resa till kontoret, är det ok med en större kombi då? Eller jag borde byta till något i mellanklass?

För en gångs skull är jag ute i god tid.
I slutet av 2025 ska bilen bytas ut. Frågan är till vad…
Kraven är enkla: 100% el, bekväm att köra och billig att äga.
...

Finns det andra aktörer med vettiga elbilar jag bör titta på?
Kinesiska bilar är inget alternativ.
Om kravbilden är så pass enkel och du samtidigt vill ha nåt icke-kinesiskt är det väl svårt att bortse från: https://www.citroen.se/modeller/e-c3.html ?
Denna har inte kommit till Sverige än (lär väl finnas slutet av 2025) men specen verkar vettig: https://www.hyundai.com/se/sv/bilar/inster.html
Men du kanske vill ha/behöver större bil?

70 öre är nära vad vi betalar i fasta kostnader i BRF:en, inkl moms. 9,6 öre i överföringsavgift till Ellevio, 42,8 öre i energiskatt (lite mera i år) och moms på det. Dagtid är det 53 öre till i överföringsavgift inkl moms på vintern. Sen själva rörliga elkostnaden på det, men den har varit ganska modest i år. Senaste kvartalet har vi landat på ungefär 1.50 kr/kWh inkl allt under låglasttid.

Om jag inte räknar med reparationer och kan meka själv hade jag undvikit en äldre Model S. De kan dessutom inte ha dragkrok. Från 2019-2020 nånstans kom andra generationen som heter "Raven" de anses vara bättre, problemen med hjulupphängningen ska vara historia t.ex. - men å andra sidan finns de bara med luftfjädring och det är ju alltid en tickande bomb oavsett tillverkare.

0-ränta kan du nog inte räkna med på nya Model Y, inte till en början i alla fall.

Jag hade nog kikat på en leasingbil förresten, om det blir som innan förra årsskiftet så kommer det finnas många bra affärer där i december. Hur man än räknar så blir det en bra affär i många fall (inte alla) jämfört med att köpa nybil om man inte räknar med att behålla den nya i 8-10 år minst.

Senast ändrad:
Vår brf förhandlade till sig ett elpris på 70 öre/kwh när vi installerade elbilsladdare i carportarna.
Det var ett ruskigt bra pris, och jag tror det bara är bundet i ett år till.

Jo… Jag vet att äldre Model S är tickande bomber, men gratis laddning lockar.
Men det kan ju som sagt bli oerhört dyrt i slutändan.

Vi privatleasar en MG Marvel R för runt 4.000:- i månaden idag.
Det gjorde vi för att testa om elbil var något för oss över huvud taget, (jag får erkänna att jag var elbilsskeptiker), och vi kommer aldrig att äga en ice-bil igen.
MG:n är en otroligt trevlig bil att åka i, den är däremot en ytterst lynnig bil att köra med sin helt livsfarliga filhållningsassistent och sjuka mjukvara som kan sätta igång dom mest fantasifulla funktionerna i bilen utan förvarning.
Dessutom går det inte att komma in genom förardörren när det är minusgrader för låsmekanismen inne i dörren slutar fungera trots att bilen är upplåst.
Kinesisk kvalitet…

Vi är endast två vuxna i hushållet, så egentligen behöver vi ingen stor bil.
Men dom gånger vi åker ner till Stockholm eller upp till Umeå, och på bilsemester är det skönt att åka bekvämt.
Vi kommer att köra kanske 3.000 mil/år, så att 90% av resorna var ensamresor var kanske lite lågt uppskattat när jag räknar på det. Hustrun kör ca två mil/dag till-från arbetet.

Jag sålde min motorcykel i somras då kroppen inte orkar med längre, och det är också en aspekt att ta med i beräkningen. Jag ska klara av att sitta bra i bilen längre sträckor.

Då ekonomi inte är min starkaste sida, och att beräkna kostnader och lån för mig ter sig ha samma svårighetsgrad som att svetsa i trä, så vill jag bara ha en bil med en förutsägbar månadskostnad till ett pris vi klarar av.
Jag har ca 160.000:- över från mc-försäljningen som är öronmärkta till handpenning på en bil, och vi kan nog hinna kasta in 40’ till innan november, så handpenningen får vara högst 200.000:-, och jag vill att vi får ner månadskostnaden under dom 4.000:-/månaden som vi betalar idag.
Räntan är en stor del i det, och därför lockar Tesla…

Dessutom går det inte att komma in genom förardörren när det är minusgrader för låsmekanismen inne i dörren slutar fungera trots att bilen är upplåst.
Kinesisk kvalitet…
Just det där är mycket vanligt på Volvo. Men kvaliteten var väl jämnare där, för i min bil funkade _ingen_ dörr under -5. Ser snyggt ut när man klättrar in genom bakluckan.
Men så är ju Volvo också kinesiskt, så det är kanske en kinesisk grej.

Vad ska man göra de övriga 10%? Ska man köpa ytterligare en bil för dem? Det är mer rimligt både fr miljö och ekonomi att ha en bil som löser alla ens behov.

Om bilen till 90% används av dig ensam till och från arbetet, framstår en kombi som onödigt. Men du får naturligtvis göra som du vill och har råd med.

Vad ska man göra de övriga 10%? Ska man köpa ytterligare en bil för dem? Det är mer rimligt både fr miljö och ekonomi att ha en bil som löser alla ens behov.
Allt sånt där beror väl helt på förutsättningarna, och man får väl hoppas att den som frågar om tips om en bil har funderat över behovet. Om nån frågar efter en skåpbil ser jag ingen anledning att svara med att MX-5 är roligare att köra. Eller att överhuvudtaget ifrågasätta behovet av skåpbil.

Med det sagt, ibland kan en bil som löser 90% av behovet, kombinerat med hyrbil vid behov vara en vettig lösning. Många svenskar kör runt med storkombi hela året när den bara behövs vecka 8.
Samma människor har väl takboxen på hela tiden också...

Framförallt är det väldigt osäkert vart andrahandsvärdet tar vägen. Men visst, den som köper en ny bil i stället för en gammal och tror att det sparar pengar bör nog räkna igen.
Har själv gjort det en gång, eller rättare sagt leasat. Har ju funnits privatleasingavtal som varit rejält bra. Oftast mindre bilar än vi verkar prata om här dock.
En bil tappar halva värdet på 3,5-4 år.

Gäller och har gällt längre. Omständigheter som Inflation, växelkurs, konjunktur och teknikskiften kan inverka på "lagen".

Senast ändrad:
Problemet är att vecka 8 finns inga hyrbilar av större format att tillgå. Vet detta av egen erfarenhet
Om du bokar nu, alltså är toksent ute (du lär ju ha bokat boende för ett halvår sen), vill ha bil hela v8 (söndag-söndag) och vill hämta på Stockholm c finns följande typer:
XC60
V90
V60
Polestar 3
Någon av dem borde väl duga. Annars får man väl kolla fler firmor än den enda jag testat.
Bussen är dock slut.

Vår brf förhandlade till sig ett elpris på 70 öre/kwh när vi installerade elbilsladdare i carportarna.
Det var ett ruskigt bra pris, och jag tror det bara är bundet i ett år till.

Jo… Jag vet att äldre Model S är tickande bomber, men gratis laddning lockar.
Men det kan ju som sagt bli oerhört dyrt i slutändan.

Vi privatleasar en MG Marvel R för runt 4.000:- i månaden idag.
Det gjorde vi för att testa om elbil var något för oss över huvud taget, (jag får erkänna att jag var elbilsskeptiker), och vi kommer aldrig att äga en ice-bil igen.
MG:n är en otroligt trevlig bil att åka i, den är däremot en ytterst lynnig bil att köra med sin helt livsfarliga filhållningsassistent och sjuka mjukvara som kan sätta igång dom mest fantasifulla funktionerna i bilen utan förvarning.
Kinesisk kvalitet…

Vi är endast två vuxna i hushållet, så egentligen behöver vi ingen stor bil.
Men dom gånger vi åker ner till Stockholm eller upp till Umeå, och på bilsemester är det skönt att åka bekvämt.
Vi kommer att köra kanske 3.000 mil/år, så att 90% av resorna var ensamresor var kanske lite lågt uppskattat när jag räknar på det. Hustrun kör ca två mil/dag till-från arbetet.

Jag sålde min motorcykel i somras då kroppen inte orkar med längre, och det är också en aspekt att ta med i beräkningen. Jag ska klara av att sitta bra i bilen längre sträckor.

Då ekonomi inte är min starkaste sida, och att beräkna kostnader och lån för mig ter sig ha samma svårighetsgrad som att svetsa i trä, så vill jag bara ha en bil med en förutsägbar månadskostnad till ett pris vi klarar av.
Jag har ca 160.000:- över från mc-försäljningen som är öronmärkta till handpenning på en bil, och vi kan nog hinna kasta in 40’ till innan november, så handpenningen får vara högst 200.000:-, och jag vill att vi får ner månadskostnaden under dom 4.000:-/månaden som vi betalar idag.
Räntan är en stor del i det, och därför lockar Tesla…
Du blandar ihop utgift och kostnad. Räntan är en liten del av kostnaden. Räkna med 10000 kr i månaden för värdeminskning och försäkring om ni köper en ny Tesla.

Du blandar ihop utgift och kostnad. Räntan är en liten del av kostnaden. Räkna med 10000 kr i månaden för värdeminskning och försäkring om ni köper en ny Tesla.
Många privatleasare, inklusive jag, lärde oss när räntan stack att i den kalkylen var räntan en stor del.
Om räntejustering höjde avgiften från 3-4000 i månaden var ju minst 25% av de 4000 i den totalkostnaden ränta.

Många privatleasare, inklusive jag, lärde oss när räntan stack att i den kalkylen var räntan en stor del.
Om räntejustering höjde avgiften från 3-4000 i månaden var ju minst 25% av de 4000 i den totalkostnaden ränta.
Att det blev så stor andel beror på att dom satt för höga restvärden i kalkylen. Det är därför Hedin mfl sitter på massa beg elbilar med bokfört värde långt över verkligs värdet. Lessingavgiften var alldeles för låg för att täcka värdeminskningen.
Tesla gör inga så dumma affärer. Lite rabatt på billånet bara. :)

25% första året och sedan 15% årligen av återstående värdet brukar stämma rätt bra oavsett bil. Den kan ju inte tappa 10 000 kr i månaden för evigt!

Sen är ju begagnatpriserna på bilar som är äldre än 3 år allvarligt skruvat av både inflation och malus-bilskatterna (var tog bonus vägen?).

Men man lurar sig nog om man tror att det är billigare att köpa en ny Model Y (den nysläppta verkar dessutom kosta 100k upp minst enligt aktuella rykten) än en tre år gammal för 350k. De där 300k som den minskat i värde är svåra att spara på 0% ränta hur gärna man än vill. Du kommer få betala på bilen i dubbelt så många år istället.

Värdet av fri laddning ska nog inte överdrivas. Vi kör förhållandevis mycket långresor och har ändå AC-laddat ca 10 000 kWh och snabbladdat (dvs på resa) ca 2500 kWh. På 2.5 år är det 10000-12000 kr.

Det är möjligen om man har extrema resemönster, jag känner resande säljare som plockade ut Model S privat tidigt när alla hade fri SuC och i princip haft bilen gratis, milersättningen finansierar allt.

Det går att köpa en långmilad ett par år gammal ID4 för 250-275k. Kör man inte så mycket längre resor, framför allt inte vintertid, så tror jag det är en utmärkt bil.

ID3 är för övrigt mycket rymligare än den ser ut att vara - men kan varken ha dragkrok (annat än för cyklar) eller takräcke tyvärr.

Sant… Som jag skrev så är inte ekonomi och räkenskap min starka sida.
Jag vill kunna lägga 200’ i handpenning, ha en vettig månadskostnad, (under 4.000:-/månaden i avbetalning), och fortfarande ha såpass mycket värde kvar i bilen efter 3-5 års avbetalande så att den borde räcka som handpenning på en ny likvärdig bil.

Jag vet att det är väldigt svårt att sia om framtiden, särskilt om elbilar, men jag vill i alla fall ha en realistisk chans.

Det går att köpa en långmilad ett par år gammal ID4 för 250-275k. Kör man inte så mycket längre resor, framför allt inte vintertid, så tror jag det är en utmärkt bil.

ID3 är för övrigt mycket rymligare än den ser ut att vara - men kan varken ha dragkrok (annat än för cyklar) eller takräcke tyvärr.
Vi har inget behov av varken dragkrok eller takräcke faktiskt.
En bra, nyare elbil för under 300’ låter ju riktigt vettigt.
Det borde i teorin kunna ge låga månadskostnader, så länge ingenting går sönder.

Om bilen till 90% används av dig ensam till och från arbetet, framstår en kombi som onödigt. Men du får naturligtvis göra som du vill och har råd med.

Kombidelen används varannan dag och varje helg. Till och från arbetet är ca 60% av min körning.

Hade kunnat ha en sedan med till de andra körningarna så man inte kör med en onödig bil då.
Jag väljer bil efter 100% av mitt behov, annars kan jag inte göra allt jag vill.

Senast ändrad:
Att det blev så stor andel beror på att dom satt för höga restvärden i kalkylen. Det är därför Hedin mfl sitter på massa beg elbilar med bokfört värde långt över verkligs värdet. Lessingavgiften var alldeles för låg för att täcka värdeminskningen.
Tesla gör inga så dumma affärer. Lite rabatt på billånet bara. :)
Absolut, det var just därför jag leasade. Fanns inte en chans att få ihop kalkylen vid eget köp om man inte räknade med att ha kvar bilen lääänge.
Att ta in dem med bokfört värde= kalkylens restvärde måste ju rimligen vara bokföringsbrott? Tar ju 5 minuter på blocket för att se att det är uppenbar felvärdering. Så det hoppas jag inte de gjort. Men tyvärr har de väl varit så klantiga att de byggt sina affärer på det förväntade värdet, vilket fällt några bilfirmor. Jag som fullständig amatör kunde ju lätt se att det aldrig skulle hålla.

Vi har inget behov av varken dragkrok eller takräcke faktiskt.
En bra, nyare elbil för under 300’ låter ju riktigt vettigt.
Det borde i teorin kunna ge låga månadskostnader, så länge ingenting går sönder.
Då tycker jag att ni ska titta på en ID.3, trevlig lättkörd bil, hittas för vettiga pengar som begagnad eller privatleasing från 3600kr vilket är billigt.

Sant… Som jag skrev så är inte ekonomi och räkenskap min starka sida.
Jag vill kunna lägga 200’ i handpenning, ha en vettig månadskostnad, (under 4.000:-/månaden i avbetalning), och fortfarande ha såpass mycket värde kvar i bilen efter 3-5 års avbetalande så att den borde räcka som handpenning på en ny likvärdig bil.

Jag vet att det är väldigt svårt att sia om framtiden, särskilt om elbilar, men jag vill i alla fall ha en realistisk chans.

Solklart. Köp aktieindexfondandelar för 200 000 kr och privatleasa t.ex. en ID3 som föreslås här ovan.

Senast ändrad:
Solklart. Köp aktieindexfondandelar för 200 000 kr och privatleasa en ID3 som föreslås här ovan.
Vad kostar det att privatleasa en Id3 med 3000 mil/år?
Den har ingen lysande räckvidd och ganska otidsenlig snabbladdning tror jag... Sist jag kollade specarna var det ingen bil för långresa, men kanske blev ok vid uppdateringen?
Långtifrån solklart skulle jag säga. Privatleasing är ofta bra vid 1000-1500 mil/år, sen drar det iväg.

Edit: går bara att kolla leasing upp till 2000 mil, men skulle gissa att man hamnar runt 5000/mån inkl försäkring men utan vinterdäck. Den har då 120kW laddning och runt 400 km räckvidd. Bra bil för kortare resor och under 1500 mil/år skulle jag säga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp