Vår brf förhandlade till sig ett elpris på 70 öre/kwh när vi installerade elbilsladdare i carportarna.
Det var ett ruskigt bra pris, och jag tror det bara är bundet i ett år till.
Jo… Jag vet att äldre Model S är tickande bomber, men gratis laddning lockar.
Men det kan ju som sagt bli oerhört dyrt i slutändan.
Vi privatleasar en MG Marvel R för runt 4.000:- i månaden idag.
Det gjorde vi för att testa om elbil var något för oss över huvud taget, (jag får erkänna att jag var elbilsskeptiker), och vi kommer aldrig att äga en ice-bil igen.
MG:n är en otroligt trevlig bil att åka i, den är däremot en ytterst lynnig bil att köra med sin helt livsfarliga filhållningsassistent och sjuka mjukvara som kan sätta igång dom mest fantasifulla funktionerna i bilen utan förvarning.
Dessutom går det inte att komma in genom förardörren när det är minusgrader för låsmekanismen inne i dörren slutar fungera trots att bilen är upplåst.
Kinesisk kvalitet…
Vi är endast två vuxna i hushållet, så egentligen behöver vi ingen stor bil.
Men dom gånger vi åker ner till Stockholm eller upp till Umeå, och på bilsemester är det skönt att åka bekvämt.
Vi kommer att köra kanske 3.000 mil/år, så att 90% av resorna var ensamresor var kanske lite lågt uppskattat när jag räknar på det. Hustrun kör ca två mil/dag till-från arbetet.
Jag sålde min motorcykel i somras då kroppen inte orkar med längre, och det är också en aspekt att ta med i beräkningen. Jag ska klara av att sitta bra i bilen längre sträckor.
Då ekonomi inte är min starkaste sida, och att beräkna kostnader och lån för mig ter sig ha samma svårighetsgrad som att svetsa i trä, så vill jag bara ha en bil med en förutsägbar månadskostnad till ett pris vi klarar av.
Jag har ca 160.000:- över från mc-försäljningen som är öronmärkta till handpenning på en bil, och vi kan nog hinna kasta in 40’ till innan november, så handpenningen får vara högst 200.000:-, och jag vill att vi får ner månadskostnaden under dom 4.000:-/månaden som vi betalar idag.
Räntan är en stor del i det, och därför lockar Tesla…