[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Eeeeh, va? Jag har hört raka motsatsen. Att alla Musks företag har sjukt låg marginal och att det är därför en Tesla är såpass "billig" i förhållande till prestandan och utrustningen du får.
2022 hade Tesla högst marginal av alla biltillverkare. Marginalen minskade dock efter prissänkningarna Tesla gjorde 2023 och hade då inte längre högst marginal men hade fortfarande högst marginal av elbilstillverkarna (och fortfarande tjänade pengar per såld bil). Att de fortfarande har marginal på sin sida visar 0% räntekampanjen som de kört i flertalet månader för att försöka bli av med sin överproduktion. För kampanjen bekostar ju Tesla med att ta en del sin vinst per bil och ger pengar till finansbolag för att de ska låna ut pengar utan ränta till konsumenten.

Det är klart att man får väga olika miljöaspekter mot varandra, och för min del väger fossilanvändning mindre tungt än mer nedsmutsningsbetonade nackdelar. Jag är bara ganska less på att många på allvar verkar tro att det är nån slags självklarhet att det är miljövänligt att skaffa elbil och byta vartannat eller vart tredje år. Det är självbedrägeri på hög nivå.

Edit: Ett stort problem med elbilar är ju att batterierna knappast håller bilens övriga livslängd. Så det återstår att se om vi också kommer fördubbla miljöpåverkan från dessa när man efter 20.000 mil måste byta batteri. För hysteriska summor dessutom. Misstänker att det blir ett väldigt skrotande där för att folk helt enkelt inte har råd att köpa såna bilar begagnat.
Tror inte så många moderna ice-motorer som klarar eu:s allt hårdare regler (euro 6) lever längre än 20000 mil heller.
Tex volvos små fyrcylindriga hårdtrimmade turbomotorer med över 300 hk som sitter i dom stora suvarna. Många rasar efter 15000 mil.

Senast ändrad:
Jag håller med vissa vill inte pruta och tycker det är jättejobbigt och så måste det få vara.

Men vill ändå utmana litegrann i tankarna runt att köpa Tesla till "listpris". Tesla har en av de högsta marginalerna (tom den högsta marginalen?) per såld bil, dvs vi som konsumenter betalar en av de högsta "överpriserna" att köpa av dem till deras listpris. Jag är en som prutar vid bilköp har gjort flertalet i mina ögon bra affärer men skulle gärna slippa det men då vill jag ha rätt pris från början. Tesla med sin marginal visar att vi konsumenter inte gynnas av deras listpris, inte heller Teslas anställda då lön minskar marginalen. Utan det är aktieägarna som får mer i plånboken.

Jag har ingen aning om marginalerna, och är fullt medveten om att jag kanske betalar "överpris" om jag köper en Tesla på nätet.
Jag känner mig dock inte "lurad" av Tesla, vilket jag skulle göra om jag köpte en bil med prutning, och sen fick höra att 20 minuter senare köpte Olivander en precis likadan bil för ett lägre pris 😊.

Jag tycker det är mer transparent med ett fast pris, då kan man på riktigt jämföra och köpa den bil, eller annat, som ger mest bang for the bucks för en själv.

I livscykelanalysen, räknas gifter in då eller är det bara koldioxid?
En komplett livscykelanalys tittar på många aspekter, t.ex. resource depletion och även toxicitet. Men det som väl helt och hållet används i taxonomin för bilar är koldioxid (eller GHG som är den korrekta termen i LCA-sammanhang). Det gör naturligtvis att det optimeras för det, och de andra parametrarna viktas lägre (om de viktas öht) tills lagstiftaren kommer på att ”åh fan, det var ju inte bra…”.

Det har nog varit uppe tidigare att de flesta ice inte går så långt men jag tror också det bästa miljövalet är att köra 25k+.

Eftersom svenska bilflottans genomsnittsålder inte radikalt förändrats de senare åren kan man dra slutsatsen att antingen exporteras en större andel av de nybegagnade bilarna nu än förr eller så är inflödet av nya bilar ungefär densamma nu som tidigare.

Är det export av elbilar så gynnas ändp klimatet då det i slutändan lär vara en fossilbil som blir skrotad, men kanske inte alltid i Sverige.

Och oavsett så är det en fördel att så stor andel av nybilsförsäljningen som möjligt är elbilar, då det tar väldigt många år att förnya ett lands bilflotta. Sen görs väl de flesta milen i de nyaste bilarna, så det är ingen fara om folk på landet som kör några hundra mil om året har kvar sin gamla dieselbil ett tag till.

Jag har ingen aning om marginalerna, och är fullt medveten om att jag kanske betalar "överpris" om jag köper en Tesla på nätet.
Jag känner mig dock inte "lurad" av Tesla, vilket jag skulle göra om jag köpte en bil med prutning, och sen fick höra att 20 minuter senare köpte Olivander en precis likadan bil för ett lägre pris 😊.

Jag tycker det är mer transparent med ett fast pris, då kan man på riktigt jämföra och köpa den bil, eller annat, som ger mest bang for the bucks för en själv.
Jag utgår ifrån att du inte köpte till FSD då? Apropå att bli ”lurad”…

Men du är ok med att du köper bilen och 20 minuter senare har Tesla sänkt listpriset med 50 papp? För det är ju så de hanterar marknaden svängningar i stället.

Absolut.

Jag tror dock att du överskattar hur dålig en 30 år gammal bil är jämfört med att producera en ny. Speciellt om det är en elbil.

Benz.webp

Slutet på nittiotalet var nog Mercedes värsta tid angående rost.

Mångas värsta tid. Tillverkarna verkade ha trott att slaget var vunnet när man i slutet av 80 så framgångsrikt galvade i hög grad, som om galv fungerade som ett vaccin.
Men alla bilar dör om de missköts så som den där blivit.

Intressant är ett hybrider får längre o längre räckvidd på el, 10+ mil är vanligt idag. En hybrid med en lite större dieselmotor vore ju nått.

Fast min A4 Q 2006 var väl galvad (eller nåt) och det rostade inget på 13 år trots stora stenskott och vanskötsel. Sen ska det blivit sämre. Så nog går det om man vill?

Skötsel är ju a och o när det gäller livslängd. Vissa bilar kan ju se helt slut efter 5 år och 10 000 mil, medan andra kan se nya ut efter 15 år och 20 000 mil. Allt beroende på hur väl ägaren tagit hand om bilen.

Det där med takräcke var intressant. Hur funkar det då dom egentligen inte är registrerade/typade (eller vad det kallas) för taklast? Blir man stoppad av polisen eller är det mer en försäkringsfråga om det skulle hända något?

Har varit en dealbreaker för min del då jag vill kunna lasta en kajak på taket. Iofs inte helt praktiskt med tanke på höjden. Borde egentligen köpa en Cayman...
Fick inga svar på detta och det var inte helt lättgooglat... Får mest massa träffar om husvagnar, släp och överlast gällande maxvikt. Hittade dock denna: https://blogg.loyds.no/loydsguiden/biltaket-som-lastutrymme-sa-mycket-maxlast-får-du-ha

Frågan gällde ID3/Cupra Born som inte reggade för taklast och det är alltså grundbelopp på 2000:- i böter och därefter fastställt basbelopp beroende vilken belastning och övertrassering. Kommer dock inte vidare här och hittar inte lagtexterna som styr detta, enbart för maxlaster. Då det är 0 kg taklast som gäller så kanske det blir dyrt... Synd, en ID3 2021:a är ju ändå överkomlig nu. Men har möjligheten att plocka ut en som förmånsbil och åtminstone from. 2024 års modell är dom reggade för 75 kg taklast. Får räkna och fundera lite på det. Övriga elbilar som är möjliga som förmånsbil är enbart SUVar vilket är helt ointressant.

Edit: Räknade på det här med förmånsbil och det blir rätt dyra mil inser jag. Kör för lite privat och har för lite intresse i att köra ny bil...

Senast ändrad:
Tror inte så många moderna ice-motorer som klarar eu:s allt hårdare regler (euro 6) lever längre än 20000 mil heller.
Tex volvos små fyrcylindriga hårdtrimmade turbomotorer med över 300 hk som sitter i dom stora suvarna. Många rasar efter 15000 mil.
Ytterligare en anledning att inte köpa SUV. Finns liksom ingen som helst rimlig anledning att släpa runt på hundratals kilo extra åbäke för att man vill "sitta högt" och på sin höjd köra på en lite gropig grusväg nån gång ibland. Ändå är det vad de flesta verkar vilja köpa. När fasen gick det snett egentligen?

Ytterligare en anledning att inte köpa SUV. Finns liksom ingen som helst rimlig anledning att släpa runt på hundratals kilo extra åbäke för att man vill "sitta högt" och på sin höjd köra på en lite gropig grusväg nån gång ibland. Ändå är det vad de flesta verkar vilja köpa. När fasen gick det snett egentligen?
Hundratals kilo är förvisso en "lätt" överdrift, men visst. Det gick snett när folk tyckte det var coolt och därför ville betala mer. Betaöjningsviljan är större än extrakostnader för att bygga en suv, alltså mer marginal till tillverkaren.
Sen kom elbilar, och då är suvformatet bra för att få plats med batteri under golvet...
Själv är jag motvillig suvförare, fanns inget valbart alternativ egentligen (om man inte räknar Tesla, som jag inte ville köpa och Kia (EV6) som inte ville sälja en bil till mig).

Hundratals kilo är förvisso en "lätt" överdrift, men visst. Det gick snett när folk tyckte det var coolt och därför ville betala mer. Betaöjningsviljan är större än extrakostnader för att bygga en suv, alltså mer marginal till tillverkaren.
Sen kom elbilar, och då är suvformatet bra för att få plats med batteri under golvet...
Själv är jag motvillig suvförare, fanns inget valbart alternativ egentligen (om man inte räknar Tesla, som jag inte ville köpa och Kia (EV6) som inte ville sälja en bil till mig).
Annars hade man ju kunnat tänka sig att kunderna faktiskt gav fan i att köpa det som tillverkarna prånglar ut, om man tycker att det inte lirar med ens uppfattning om hur det borde vara. Alltså att man tar ett individuellt ansvar.

Exempelvis går det fortfarande, hör och häpna, att köpa begagnade bilar. Då kan man till exempel välja bort modeller med massa sjuka "säkerhetsfunktioner", pekskärmar, onödig storlek och jättehög vikt. Men man får förstås inte det senaste lull-lullet. Som ingen egentligen behöver, dock. Ingen.

Annars hade man ju kunnat tänka sig att kunderna faktiskt gav fan i att köpa det som tillverkarna prånglar ut, om man tycker att det inte lirar med ens uppfattning om hur det borde vara. Alltså att man tar ett individuellt ansvar.
Även om jag personligen inte gillar SUV för egen del förstår jag inte heller vad problemet är med dem...?
XC60 väger tex 110 kg mer än en V60, och är också lite rymligare beroende på vilket mått som är intressant. Lite mer luftmotstånd får man så klart på köpet, men skillnaden är inte astronomisk.

Exempelvis går det fortfarande, hör och häpna, att köpa begagnade bilar. Då kan man till exempel välja bort modeller med massa sjuka "säkerhetsfunktioner", pekskärmar, onödig storlek och jättehög vikt. Men man får förstås inte det senaste lull-lullet. Som ingen egentligen behöver, dock. Ingen.
Trots att jag är på krigsstigen mot hastighetsvarnare: En hel del lull-lull är faktiskt bra. Väldigt bra. Och ökar både bekvämlighet och säkerhet.

Senast ändrad:
Även om jag personligen inte gillar SUV för egen del förstår jag inte heller vad problemet är med dem...?
XC60 väger tex 110 kg mer än en V60, och är också lite rymligare beroende på vilket mått som är intressant. Lite mer luftmotstånd får man så klart på köpet, men skillnaden är inte astronomisk.
Verkar mest betyda att V60 också är sjukt tung. :rolleyes: Edit: Jag hittar inga vettiga specar, men 2,2 ton ser jag på en del modeller på Blocket från ~2022. Det är ju helt rubbat.

Problemet är att de är stora och tunga i onödan. Att sen hela konceptet är störtlöjligt gör inte saken bättre. Åka omkring i nån slags hittepå-terrängbil som ändå inte klarar terräng. Vad ska det vara bra för?

Trots att jag är på krigsstigen mot hastighetsvarnare: En hel del lull-lull är faktiskt bra. Väldigt bra. Och ökar både bekvämlighet och säkerhet.
Beror nog på vem man är. Jag tycker mest det verkar som att ju mer lull-lull, desto sämre uppmärksamhet har bilisterna.

Sämsta med SUV förutom vägegenskaperna är bagaget imho. Det är kanske många liter men de flesta av dem är på höjden.

Bästa är insteget om man börjar bli gammal och stel.

Verkar mest betyda att V60 också är sjukt tung. :rolleyes: Edit: Jag hittar inga vettiga specar, men 2,2 ton ser jag på en del modeller på Blocket från ~2022. Det är ju helt rubbat.

Problemet är att de är stora och tunga i onödan. Att sen hela konceptet är störtlöjligt gör inte saken bättre. Åka omkring i nån slags hittepå-terrängbil som ändå inte klarar terräng. Vad ska det vara bra för?

Beror nog på vem man är. Jag tycker mest det verkar som att ju mer lull-lull, desto sämre uppmärksamhet har bilisterna.
Min V60 från 2013 vägde 1670 kg

V60 t5 2018 6.5 liter per 100 kilometer. Xc 60 från samma år 7.4 liter. 14 % extra för att se ball ut och dessutom få mindre bagage med sätena uppfällda. Känns väldigt ovärt.

Det där med takräcke var intressant. Hur funkar det då dom egentligen inte är registrerade/typade (eller vad det kallas) för taklast? Blir man stoppad av polisen eller är det mer en försäkringsfråga om det skulle hända något?

Har varit en dealbreaker för min del då jag vill kunna lasta en kajak på taket. Iofs inte helt praktiskt med tanke på höjden. Borde egentligen köpa en Cayman...
Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad som kan hända.

Håller förvisso med om att SUV-trenden är lite obegriplig, men jag fattar inte heller varför man vill ha en "räserbil" med sportfjädring, sportstolar, lågprofildäck och "onödigt" stark motor för vardagsbruk om man nu inte ska köra bana på helgerna. Det är väl lika irrationellt. I båda fallen är det en "känsla" eller "image" man vill åt :)

/J (med MPV, iskallast på marknaden)

Håller förvisso med om att SUV-trenden är lite obegriplig, men jag fattar inte heller varför man vill ha en "räserbil" med sportfjädring, sportstolar, lågprofildäck och "onödigt" stark motor för vardagsbruk om man nu inte ska köra bana på helgerna. Det är väl lika irrationellt. I båda fallen är det en "känsla" eller "image" man vill åt :)

/J (med MPV, iskallast på marknaden)
För att det är roligt, men det är naturligtvis helt onödigt om man ska använda den som bruksbil. Vilket ganska få sportbilsägare gör, medan säkerligen merparten av alla SUV-ägare gör.
Sen är ju inget av det nu nämner förutom motorn nåt som inverkar negativt på miljön eller nåt annat än ens egen komfort. En starkare motor behöver dessutom inte vara mer törstig, men det beror förstås helt på vad det är för typ av motor.

Edit: Relevant parallell: Jag har inte den motor som jag egentligen vill ha i min bil, utan en som är en rimlig kompromiss. Hade jag struntat i miljö och sånt så hade jag valt den raka 3-literssexan med 340 hästar. Men jag skulle inte riktigt stå ut med att ha en bil som sörplar en liter milen till vardags. Alltså låter jag bli och kör 2-litersdiesel istället som dricker hälften så mkt.

Senast ändrad:
Nja sportpaketen innehåller nästan alltid snygga fälgar med coola breda däck. Det påverkar bränsleförbrukningen märkbart.
Tja, förvisso. Men jag skulle säga att det är försumbart jämfört med det ökade luftmotståndet hos ladugårdsvägg-frontytan på en SUV (som numera ofta har apbreda lågprofildäck också (vilket gör det ännu töntigare med SUV)).

Glöm inte att nya bilar också väger mer för att få plats med säkerhet. Breda däck har väl också med viktklasser att göra?
Vill man åka rätt analogt dock med sosknapp finns ju Dacia manuell.

nu längtar jag inte efter en suv och kommer sannolikt aldrig köpa någon.

men att jag efter att kört hög bil i 25 år skulle mer än nödvändigt sänka mig ner i långtradarsprutet eller motkörande bilars allt starkare ljuskäglor ser jag som som uteslutet. 1-2 dm som det gärna handlar om gör större skillnad än man tror. att egna halvljusen hamnar motsvarande högre gör många meters extra siktsträcka utan att för den skull blända.

eller knyckla ihop knäna som en fällkniv för att ta sig i och ur bilen. nu pratar vi en annan typ av löjligt. att 50 procent av pensionärer har knäartros och långt innan det problem att böja knäna mer än 90 grader är också det en observation som promotar högre bilar.

de behöver inte vara terränggående för den sakens skull. men fyrhjulsdrift har ett mervärde vintertid om man rör sig på branta småvägar.

min bil väger 1200 kg, jag tittar rakt in i sidorutorna på flertalet suvs, och den drar kring halvlitern.

Glöm inte att nya bilar också väger mer för att få plats med säkerhet. Breda däck har väl också med viktklasser att göra?
Vill man åka rätt analogt dock med sosknapp finns ju Dacia manuell.
Ja nya elbilar väger mycket och behöver därför breda däck, särskilt som de har hundratals hästkrafter.
Men sportpaketen kräver inte bredare, det är bara för utseendet. Och de modeller jag är väl insatt i kan man lätt se att standardhjulen är ovanliga, många har lite bredare än så.
En anledning till tyngden är att alla tror att man behöver så lång räckvidd. En del behöver det, många kan klara sig med mindre, tex på andrabilen. Då blir de lättare, snålare, billigare och kräver mindre resurser att tillverka.

När kom det här med att man behöver en ”andrabil”? Det låter så självklart för många att man ska ha en ”andrabil”. Två bilar blir ju typiskt sett tyngre, dyrare och kräver mer resurser att tillverka än en.
"Behovet" är i högsta grad individuellt. Finns familjer med alltifrån 0-3 bilar i min närhet, familjen med noll bilar har inte främst miljöaspekten som orsak till sitt val. Men visst, det blev vanligare när folk fick det bättre. Jag bor nära en storstad, men trots det skulle en av oss förlora två timmar om dagen med bara en bil. Det är timmar man värderar ganska högt när man har två barn och jobbar lite för mycket och vill få tid över att cykla också.

Tillbaka
Topp