Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
För att liva upp en i övrigt trist och grå torsdag i januari bestämde sig Team Shredda att det var dags att ge sig ut och spruta grus. Med det sagt tog undertecknad och @yewn bron över till Hisingen för att möta upp @oggeogge vid Wieselgrensplatsen.

IMG_2248.webp

Efter lite fix och don bar det iväg längs diverse cykelbanor ut ur stan.

IMG_2266.webp

Asfalten förvandlades snabbt till grus. Omgivna av träd, åkrar och doften av hästbajs kändes det som att vi cyklat mycket längre än vad vi faktiskt gjort.

IMG_2280.webp

Efter en stund var vi tillbaka på asfalt och det gick precis så fort som det ser ut att göra på bilden.

IMG_2291.webp

Förbi Säve och ut i spenaten där backarna tornade upp sig. Även en luttrad cyklist som @yewn fick stundtals låta vevarmarna vila och låta fotsulorna tugga grus.

IMG_2292.webp

Obligatorisk drivesidebild med allas våra cyklar. Breda däck och breda styren ger breda leenden.

När vi var åter i civilisationen och sade våra farväl var det med löftet om att det här ska vi göra snart igen!

Visa din Miyata!
För att liva upp en i övrigt trist och grå torsdag i januari bestämde sig Team Shredda att det var dags att ge sig ut och spruta grus. Med det sagt tog undertecknad och @yewn bron över till Hisingen för att möta upp @oggeogge vid Wieselgrensplatsen.

Visa bilaga 748033

Visa bilaga 748034
Asfalten förvandlades snabbt till grus. Omgivna av träd, åkrar och doften av hästbajs kändes det som att vi cyklat mycket längre än vad vi faktiskt gjort.

Visa bilaga 748035
Efter en stund var vi tillbaka på asfalt och det gick precis så fort som det ser ut att göra på bilden.

Visa bilaga 748036
Förbi Säve och ut i spenaten där backarna tornade upp sig. Även en luttrad cyklist som @yewn fick stundtals låta vevarmarna vila och låta fotsulorna tugga grus.

Visa bilaga 748037
Obligatorisk drivesidebild med allas våra cyklar. Breda däck och breda styren ger breda leenden.

När vi var åter i civilisationen och sade våra farväl var det med löftet om att det här ska vi göra snart igen!
Underbart, mitt leende blev oxå brett🤩🤩

Visa din Miyata!

Visa bilaga 748033

Visa bilaga 748034

Visa bilaga 748035

Visa bilaga 748036

Visa bilaga 748037

Du kan bara tänka dig vilka leenden ni hade haft om ni hade haft smala däck! Ni hade sett ut som den där TV4-hallåan från 90-talet, allihop. 😘

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Jag spontanköpte denna (stora) Valley Runner i december för lite för mycket pengar. Skickades från Göteborg till Stockholm, där den numera befinner sig. Sadelrör mäter 55 cm c-c och överrör 59 cm c-c. Innan jag lägger upp en sedvanlig annons tänkte jag höra med er om intresse finns? 500 kr?
Rent hypotetiskt, hade det gått att frakta den tillbaka över landet till (strax söder om) Göteborg? Inte för att jag kan gömma undan behöver en cykel till för min fru vanlig allmän cykling. Rent hypotetiskt alltså!

Visa din Miyata!
Rent hypotetiskt, hade det gått att frakta den tillbaka över landet till (strax söder om) Göteborg? Inte för att jag kan gömma undan behöver en cykel till för min fru vanlig allmän cykling. Rent hypotetiskt alltså!
Om den kan fraktas till Jkpg innan 25/1 eller Vikingstad innan 22/1 så kan jag åta mig att glömma ta med den till Veloform-träffen 25/1.
Klart du ska ha en Valleyrunner!

Visa din Miyata!
Du kan bara tänka dig vilka leenden ni hade haft om ni hade haft smala däck! Ni hade sett ut som den där TV4-hallåan från 90-talet, allihop. 😘
Gäsp...
Vi får sälja cyklarna helt enkelt så vi slipper göra dig besviken då du ska skriva så tråkiga kommentarer som lika gärna kunnat stanna kvar på 90-talet i en Bert-serie. 😘😀😃😄😁😆😅😂🤣😭😉😗😙😚😘🥰😍🤩🥳🫠🙃🙂🥲🥹😊☺️😌😏🤤😋😛😝😜🤪🥴😔🥺😬😑😐😶😶‍🌫️🫥🤐🫡🤔🤫🫢🤭🥱🤗🫣🤨🤨🧐😒🙄😮‍💨😤😠😡🤬😞😓😟😥😢☹️🙁🫤😕😰😨😧😦😮😯😲😳🤯😖😣😩😫😵🫨🥶🥵🤢🤮😴😪🤧🤒🤕😷🤥😇🤠🤑🤓😎🥸 Ps kära dagboken, jag fick slut på smileys.

Visa din Miyata!
Gäsp...
Vi får sälja cyklarna helt enkelt så vi slipper göra dig besviken då du ska skriva så tråkiga kommentarer som lika gärna kunnat stanna kvar på 90-talet i en Bert-serie. 😘😀😃😄😁😆😅😂🤣😭😉😗😙😚😘🥰😍🤩🥳🫠🙃🙂🥲🥹😊☺️😌😏🤤😋😛😝😜🤪🥴😔🥺😬😑😐😶😶‍🌫️🫥🤐🫡🤔🤫🫢🤭🥱🤗🫣🤨🤨🧐😒🙄😮‍💨😤😠😡🤬😞😓😟😥😢☹️🙁🫤😕😰😨😧😦😮😯😲😳🤯😖😣😩😫😵🫨🥶🥵🤢🤮😴😪🤧🤒🤕😷🤥😇🤠🤑🤓😎🥸 Ps kära dagboken, jag fick slut på smileys.

Ty så har herren bjudit oss: "Jag har satt dig till ett ljus för hednafolken, för att du skall bliva till frälsning intill jordens ända."

Tack och hej, leverpastej

Visa din Miyata!
En RR på allmän begäran:

Första turen med Pingstpastorn efter nedbrytning och återuppbyggnad.

Den här låten beskriver hur turen var. Den skrevs redan 2009 med cykeln förklädd till gitarr. För att värna integriteten. I övrigt är den på pricken.

IMG_6065.webp

Luftade klenoden på banvallen.

IMG_6069.webp

Stationshuset.

IMG_6071.webp

Håll snyggt. Använd papperskorgen.

Gissa vems personnummer som stod inristat under diagonalröret när jag tvättade cykeln efter hemkomst…? Spooky.

Visa din Miyata!
En RR på allmän begäran:

Första turen med Pingstpastorn efter nedbrytning och återuppbyggnad.

Den här låten beskriver hur turen var. Den skrevs redan 2009 med cykeln förklädd till gitarr. För att värna integriteten. I övrigt är den på pricken.

Visa bilaga 748300
Luftade klenoden på banvallen.

Visa bilaga 748301
Stationshuset.

Visa bilaga 748302
Håll snyggt. Använd papperskorgen.

Gissa vems personnummer som stod inristat under diagonalröret när jag tvättade cykeln efter hemkomst…? Spooky.
Ulf Ekmans?

Visa din Miyata!
Gett vevlagret en rejäl omgång idag med trasiga verktyg som resultat.
Nu står den o skäms här utanför.
Visa bilaga 748324
Är det ett kassettvevlager eller original med kopp och kona/axel? Om det förra så lyckades jag efter lång kamp mot ett sådant genom att sätta hylsan i en mutterknack. Jag fick ändå stå på ganska bra, men till slut så gav det med sig.
Har du testat att värma? Andra kan bidra med info om alu-ramarna, men så länge man inte eldar på för kung och fosterland så…

Lycka till!

Ps. Även jag lyckades förstöra en vevlagernyckel på senaste lagret. Det slutade med att jag tog till fulverktygen dorn och hammare. Lagret släppte (mha värme!) men blev för fult för att jag skulle vilja återanvända det.

Visa din Miyata!
Är det ett kassettvevlager eller original med kopp och kona/axel? Om det förra så lyckades jag efter lång kamp mot ett sådant genom att sätta hylsan i en mutterknack. Jag fick ändå stå på ganska bra, men till slut så gav det med sig.
Har du testat att värma? Andra kan bidra med info om alu-ramarna, men så länge man inte eldar på för kung och fosterland så…

Lycka till!

Ps. Även jag lyckades förstöra en vevlagernyckel på senaste lagret. Det slutade med att jag tog till fulverktygen dorn och hammare. Lagret släppte (mha värme!) men blev för fult för att jag skulle vilja återanvända det.
Det är ett kassettvevlager.
Värme får nog bli nästa steg, ge upp går ju inte. Hehe
Värme och bättre verktyg.
Den får bara ligga o gotta till sig i källaren ett tag först.

Visa din Miyata!

Lycka till!

kan tillägga att en riktigt stor rörtång kan fungera bra, om det är ett sånt lager med utanpåliggande låsring!

edit: var för seg, missad svaret ovan medan jag skrev 😅

Visa din Miyata!
Vill inte trampa någon på pedalen men lite beroende på modell kan man spänna fast avdragaren i vevlageraxeln med en vevarmsbult och en stor brickor innanför. Har vevlagret genomgående hål använder man en snabbkoppling från ett hjul. Då förstör man inte spåren i vevlagret lika lätt och skiftnyckel alt fasta nyckeln glider inte av verktyget. Man (jag) kan då även lägga på mer kraft med sina förkrympta cyklist-biceps.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vill inte trampa någon på pedalen men lite beroende på modell kan man spänna fast avdragaren i vevlageraxeln med en vevarmsbult och en stor brickor innanför. Har laget genomgående hål använder man en snabbkoppling från ett hjul. Då förstör man inte spåren i vevlagret lika lätt och skiftnyckel alt fasta nyckeln glider inte av verktyget. Man (jag) kan då även lägga på mer kraft med sina förkrympta cyklist-biceps.
Så jag gjorde, och sen fast med verktyget i skruvstädet o greppade ramen för att få mer kraft.
Hela verktyget gick i bitar.
Men så va det skit från biltema oxå.
Nu får ramen ligga ute på landet tills nästa gång vi åker dit.
Då ska den få känna på eld och våld.

Visa din Miyata!
Så där ventura backväxel var intressant tillverkad plåt men den är inte upp smord alls torr sedan är det en fixering kant på fästet moste koll på cykel tanken är kjedja och växlar rens sköljs byte och upp fetta oljas in.

Ser modifierade är nödvändigt mothåll på orginal är ju en justering skruv för rätt vilo vinkel röd punkt plåt vilket på ventura fäste för justering Shimano för olika kasset.

Finns en plåt tunga att justera men den där skruven för olika storlekar på största kasset drev finns inte på ventura backväxel.

Är en plåt tunga att böja ner eller slipa bort för justering grovt tittat värkar den orörda fasta plåt tunga bli på samma vinkel som skruv är justerad ut på blir intressant se om så blir i praktiken.

Det är några saker som skiljer venture och Shimano växeln Shimano har e klipps medan venture har pinne och drag fjäder i stället för vrid i pallarellogrammet och ingen justering skruv för kling storlek men annars liknar den Gs 200 Shimano växeln.

300 LX orginal köpte jag för se en ny plåt vinkel på innan kjedja tryckt ändrat är lite kil form grön prick är 90 grader och lilla är en grad mindre blå är 10 mm mellan och gul 17 mm inre plåt lite 1 grad vinkel ut till ram rör och utre är gems med vinkel till ram rör.
1000000242.webp

1000000235.webp
1000000237.webp
1000000238.webp
1000000240.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
God eftermiddag, kamrater!

Vi ses på Veloform på lördag klockan 11. Vi dricker kaffe. Vi pratar cykel. Vi handlar grejer av Anders. Vi planerar 2025 års konvent. Vi jämför inte varandras Functional Threshold Power etc etc.

Det kommer att bli greit, som norrmannen säger.

Purple hearts till er alla, tappra retrocyklister! 💜

Visa din Miyata!

Vi ses på Veloform på lördag klockan 11. Vi dricker kaffe. Vi pratar cykel. Vi handlar grejer av Anders. Vi planerar 2025 års konvent. Vi jämför inte varandras Functional Threshold Power etc etc.

Ni får ha det så trevligt, jag ska hålla Sverige rullande så jag kan inte närvara...

Visa din Miyata!

I’ll be there! ❤️⚡

Visa din Miyata!
På grund av att jag har för breda däck kommer jag inte in i butiken. Hare skoj på lördag, köp tshirts och mat eller fika! Hojj!
Äsch, alla de andra Miyatagubbsen är ju med i breddäcksmaffian. Jag inser att jag kämpar i motvind. Till och med Anders pratar skit om mina smala däck. Och om mina fälgar. Mina nav också faktiskt. Förra året vägrade han nästan justera mina hjul och sedan fick jag höra ett och annat om min Spez, dessutom.

Men jag är glad ändå!

PS. Jag vågar nästan inte säga det, men jag har köpt ett par jävligt breda 559:or till min månntenbajk. Får man ju sitta och skämmas på lördag, givetvis. DS.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 748033

Visa bilaga 748034

Visa bilaga 748035

Visa bilaga 748036

Visa bilaga 748037

Det ser ju väldigt trevligt ut, jag hakar gärna på nästa gång om det inte är ett märkeskrav...
Riktigt snygga hojar. ;)

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Tack för i går, allihop! 💜
Tack själv (a!! 💜

Gårdagens gästspelare:
Pingstpastorn och 3dv on/offen🤩

Visa bilaga 749437
Visa bilaga 749438
Tack alla medverkande! Särskilt tack till B som lockats dit av @Speedrobby, extra roligt med nya ansikten. Extra extra roligt med en verklig cykelveteran, och din välanvända och uppenbart väl älskade Miyata är bland det finaste jag har sett!

Döm själva:
IMG_6156.webp
IMG_6157.webp
IMG_6158.webp
IMG_6159.webp

Sebbes On/Off sen… ge mig nåd vilket brutalt bygge!
IMG_6163.webp

Jag hade ju tolkar radioskuggan som att det var ett synnerligen misslyckat event och att ni hädanefter bestämt er för att ses i Stockholm. Det verkar dock vara lite av ett felslut från min sida, som eventuellt skulle kunna vara baserat på avundsjuka.
Allt annat än misslyckat, förutom att vi förstås saknade dig. Nästa gång…

För att i någon mån tillmötesgå din innersta önskan, boka lördagen den 24 maj, inte just i Stockholm men väl i närheten av Jönköping. Då hoppas vi att Körsbärsdalen står i blom och att vädret är oss nådigt, så trampar vi dit och tar en kopp kaffe i nån solig backe.

Visa din Miyata!
När gräddan av miyata-ägare frotterade sig på Veloform fick jag trösta mig med att packa upp en (väldigt väl inpackad) ram.
1000003727.webp

Posten skulle leverera hem någon gång mellan 9.30-15.30 i fredags. Perfekt tänkte jag, då hinner jag ta emot paketet och ta ut det i garaget innan resten av familjen koner hem. De skulle ju visserligen komma hem vid 14.30, men hur stor sannolikhet är det att paketet inte har kommit då?
Den planen gick i stöpet! Den blå postbilen dök upp en kvart efter att resten av familjen kommit hem.Det var bara att ge upp alla försök till smuggling och göra en pudel!

1000003729.webp

Tur att ramen är så tjusig! Kunde inte hålla mig från att göra en liten mock-up på hur det kan bli med rack fram.

Dock kommer nog bygget ta sin lilla tid. Dels så har jag massa projekt hemma med högre prio, och dels så behöver jag hitta lämpliga delar att bygga med. Men någonstans i horisonten hägrar värmen, och en cykeltur till havet på en lila Miyata.

Till dess ska jag ha kommit på något bra namn också!

Visa din Miyata!
När gräddan av miyata-ägare frotterade sig på Veloform fick jag trösta mig med att packa upp en (väldigt väl inpackad) ram.
Visa bilaga 749512

Posten skulle leverera hem någon gång mellan 9.30-15.30 i fredags. Perfekt tänkte jag, då hinner jag ta emot paketet och ta ut det i garaget innan resten av familjen koner hem. De skulle ju visserligen komma hem vid 14.30, men hur stor sannolikhet är det att paketet inte har kommit då?
Den planen gick i stöpet! Den blå postbilen dök upp en kvart efter att resten av familjen kommit hem.Det var bara att ge upp alla försök till smuggling och göra en pudel!

Visa bilaga 749528
Tur att ramen är så tjusig! Kunde inte hålla mig från att göra en liten mock-up på hur det kan bli med rack fram.

Dock kommer nog bygget ta sin lilla tid. Dels så har jag massa projekt hemma med högre prio, och dels så behöver jag hitta lämpliga delar att bygga med. Men någonstans i horisonten hägrar värmen, och en cykeltur till havet på en lila Miyata.

Till dess ska jag ha kommit på något bra namn också!
Skulle väl vara Jussi då om du ska cykla till havs😘

Visa din Miyata!
Vilka lagerkulor (storlek) behöver jag. Tänkte byta alla när jag är igång. Har försökt googla men blir lite osäker. Samt varifrån köper ni era lagerkulor?
Tänkte byta på vevlager samt styrlager

Bilagor

• 11.webp
    11.webp
    413.8 KB · Besök: 42
  • 12.webp
    12.webp
    170.8 KB · Besök: 46
Visa din Miyata!
Vilka lagerkulor (storlek) behöver jag. Tänkte byta alla när jag är igång. Har försökt googla men blir lite osäker. Samt varifrån köper ni era lagerkulor?
Tänkte byta på vevlager samt styrlager
Rätta takter, att hålla lagren vid liv är en hederssak och en kulturgärning!

Vevlagret tar 11+11 kulor i kvarttum.
Styrlagret tar 26+26 kulor i 5/32 tum.
I båda fallen gäller det lösa kulor utan korg.

Jag köper kulorna från Sverull. De brukar inte ha måtten i tum utan i mm, dvs 6,35 mm för kvarttum och 3,97 mm för 5/32.

Efter utlåtande från någon lager-kunnig happyit så använder jag vanligt lagerfett av god kvalitet som jag byter vid behov istället för marin-/vattenfast-/propelleraxelfett som enligt uppgift mest av allt samlar på sig smuts.

Tillbaka
Topp