MagerValp
Aktiv medlem
[OT] Datafrågor - En samlingstråd
Den där funkar troligtvis bara för M.2 SATA och inte M.2 NVMe.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den där funkar troligtvis bara för M.2 SATA och inte M.2 NVMe.
Ukraina har Kreml-Power issues.Haft blue-screens som tydde på anting minnesfel eller PSU (nätaggregatet). Windows kallar dem 'Kernel-Power issues'. Exempelvis
[td]BugcheckCode[/td] [td]26[/td]
[td]BugcheckParameter1[/td] [td]0x41790[/td]
[td]BugcheckParameter2[/td] [td]0xfffffa80001cad60[/td]
[td]BugcheckParameter3[/td] [td]0xffff[/td]
[td]BugcheckParameter4[/td] [td]0x0[/td]
Jag kan ännu inte säkert säga att jag har löst mitt problem, men vid noggrann koll av moderkortet idag märkte jag att ett par strömkontakter från PSU inte var 100 % isatta. Brukar kolla sånt vid installation, så jag misstänker att kontakterna rubbas när jag stänger datordörren.
Kanske kan hjälpa någon annan, när det mesta annat är testat.
SMART, inte tänkt på!Hjul.tgbn brukar vara skitdyra.
Måste volymen kontrolleras av just ett hjul? Knappar kanske är enklare. Exvis att mappa några av de där kanske inte önkade f-tangenterna?
Många tangentbord kan också programmeras om fritt med makron efter behov och önskemål.Hjul.tgbn brukar vara skitdyra.
Måste volymen kontrolleras av just ett hjul? Knappar kanske är enklare. Exvis att mappa några av de där kanske inte önkade f-tangenterna?
'Put in some power?'Ukraina har Kreml-Power issues.
Gissar nej eftersom den gör USB till RJ45 och routern vill tvärt om göra om RJ45 till USB.Dator o dator.
I helgen låg husets fiber nere. Nu funderar jag på en reservplan för kommande kriser (ungar som gråter om dom missar bluey) och funderar på 5Grouter/lösning.
Jag har en Asus Router som tillåter tex att man kopplar in 3-4-5/G modem/telefon i Usb och då sömlöst hoppar över på den när fibern stannar. I praktiken bra säkert.
Vissa 3-4-5G routers har bara Lan utgång ingen USB, kan man köra följande RJ45- USB adapter https://www.amazon.se/-/en/Ethernet-Adapter-1000Mbps-Compatible-Windows/dp/B00MYTSN18?crid=17FJ1F65CVSIG&dib=eyJ2IjoiMSJ9.Y_9TaXcGXiZQICpDfjLtUKSXfByTiFHpWmdofDYcrrK65G2LdPWwVx0iV70de5pEdbBjjpaAdEL3GvLMJq8uoUa4xVz0mR6MsPETBKV5WHUdbKqSXO3ig3Aj5Zk4maZ-z6RHd2BHVVF0On-L-nQ2AVDU72OhOLGzDfEQTiwsHC93ai-uKHfeB0cfSsk0W39kdY_bHIyYOkRrPLLTLNp0P_ObqKoO6Psskplp04jQQVArDJa-18jbXbG3QP8IMepiEO-FJ8hL6KD4YKW58E693NG5aGtUUPepogMIxk3JMqi_e4IL8Y1Bcm5PBJWP-N4m26HtudZyCsZvXgsgec4R43Su3bNV7QPlU0vWzqdexD1lU0Dx3CnpNyFlt8JSOPeEm-bMBVzVyGe-QWjh6bQt256v4gQhPuCRMLNrGMBmMB2JAXaVVS-yYTFOZx5JYGV_.HVH0FnKYdjKL3St7VuP7UGvNHuf9JkHKNLvJEPV5esQ&dib_tag=se&keywords=rj45+-+usb&qid=1737390345&sprefix=rj45+-+usb,aps,127&sr=8-5
I vanliga fall använder man den åt "andra" hållet men det kanske funkar? Jag vill inte köpa massa reservprylar sen får jag slänga allt![]()
Den har iofs dubbla Wan, men frågan är hur "sömlöst" den hoppar in som tvåa på bollen om jag tappar wan nr 1, men det kanske man kan justera?Gissar nej eftersom den gör USB till RJ45 och routern vill tvärt om göra om RJ45 till USB.
Fast ibland är det mer komplicerat än att koppla vattenslangar så jag vet inte.
Om det inte går så är den en router med dubbla wan du behöver
EDIT. eller ett USB modem...
Dubbla wan känns i alla fall mer industriellt...borde väl funka, annars hade jag inte varit säker på att USB funkar bättreDen har iofs dubbla Wan, men frågan är hur "sömlöst" den hoppar in som tvåa på bollen om jag tappar wan nr 1, men det kanske man kan justera?
Routern är en Ax11000
I helgen låg husets fiber nere. Nu funderar jag på en reservplan för kommande kriser (ungar som gråter om dom missar bluey) och funderar på 5Grouter/lösning.
Jag har en Asus Router som tillåter tex att man kopplar in 3-4-5/G modem/telefon i Usb och då sömlöst hoppar över på den när fibern stannar.
Ja den fina guiden som kom upp igår visade att man skulle köra in telefonen med usb, typ.Jag har iofs också dual wan men det syftar visst på USB
Edit, fel. Går att koppla på en av lan. Kanske nåt jag borde kolla på
Ja enligt uppgiftGår det lura på en Win11 installation på en dator som Microsoft säger inte stödjer det?
Gäller en bärbar som funkar kalasbra med Win10.
Ja den fina guiden som kom upp igår visade att man skulle köra in telefonen med usb, typ.
Menar du att det "borde" funka med 5G routers Lan rakt in i Asus Routern som backup?
Det ska också gå att behålla win 10, dels för att ms brukar supporta längre än de sagt och dels för att Zwift killen på Facebook säger det. Finns visst nåt trixGår det lura på en Win11 installation på en dator som Microsoft säger inte stödjer det?
Gäller en bärbar som funkar kalasbra med Win10.
https://www.asus.com/support/faq/1011719/ för dubbel wan, sömlöst enl utsagoJag kan inte se annat än om det får internet på wan 2 porten så ska det funka.
Kan tänka mig att man ska testa lite
Grejorna blir smartare och smartare men för gick det tex inte att ha samma subnet på lan o wan (192.168.1.)
How to keep your Windows 10 PC more secure after October 2025
If you decide not to upgrade to Windows 11 before October 14, 2025, your Windows 10 PC will still work, but it will become more vulnerable to security risks and viruses.
For the first time, Microsoft will offer an Extended Security Updates (ESU) program for consumer customers who want to continue using their existing PC after support has ended. This expansion of the program from an organization-focused offering is a major benefit for customers who are not ready to move to Windows 11 yet and want to extend the use of their device.
The consumer ESU program enables enrolled PCs to receive critical and important security updates for at least one year after the end of support date. Exact terms and pricing for program enrollment will be announced closer to October 2025.
As usual, the ESU program is also available for Windows 10 commercial customers. If you’re a business user or an IT professional, visit https://aka.ms/Windows/CloudBasedUpdates to learn about how to prepare for Windows 10 EoS and take advantage of a new offer for those using cloud-based management. For education institutions and non-profits, contact your One Microsoft team or Microsoft Volume Licensing reseller to dive into additional details.
How will Windows 10 change in October 2025?The short answer is not much. Windows 10 won’t stop working, it will continue to run as before. Whilst the end offormal support means no further security and stability updates from Microsoft, it will continue to receive antivirusdefinitions for Defender (the native security software built into Windows) until at least October 2028. New featureupdates already ceased some time ago, so beyond what I expect to be some nagging and scaremongering fromMicrosoft, I don’t expect anything at all to change. Windows 10 has been very stable for many years, so if all you do isturn your PC on, run Zwift, and then turn it off, the risk of anything untoward happening is practically nil. Obviously ifyou use the same PC for other activities - particularly if accessing sensitive/secure websites - then you shouldprobably move to Windows 11. This isn’t because there’s any immediate risk, but purely because any potentialexploits that may be found in Windows 10 in future will no longer be patched. In reality this may not happen, but younever know.
Staying on Windows 10, with IoT Enterprise LTSC 2021WARNING: The information below is aimed at those using a PC dedicated for Zwift. I cannot guarantee this edition ofWindows 10 will work properly with any other software, and take no responsibility for your decision to use it for anypurpose other than running Zwift alone
ok, frågan är om det bootar utan / övriga konsekvenser.TPM = Trusted Platform Module. En säker enklav för lagring av bl a privata kryptonycklar. Har du ingen inbyggd i din processor finns det separata moduler att köpa.
Gammal som fan men jag körde aktuell check idag. Körde också på en "nyare" laptop och den var ok förutom XEON processor. Det kan enligt internet funka.Har de inte sänkt kraven på win11 i närtid också, den där TPM låter som en av grejerna de plockat bort men jag kan absolut ha fel. Hur gammal är datorn?
Var inte TPM en av sakerna de inte tog bort?Har de inte sänkt kraven på win11 i närtid också, den där TPM låter som en av grejerna de plockat bort men jag kan absolut ha fel. Hur gammal är datorn?
nä, det är inte akut som jag skrivit men kan vara bra att veta om win11 funkar eller inte. En bra ursäkt att uppgradera fortnite datorn också..Var inte TPM en av sakerna de inte tog bort?
Jag hade inte direkt oroat mig över att ligga kvar på Win10 för privat bruk ett tag efter att support upphör om man mest spelar på datorn och inte har den till en massa bankgrejer och känsliga saker.
Det där gäller iaf inte äldre maskiner eftersom det behöver vara en "copilot-kompatibel" dator (lite oklart men den behöver typ vara tillverkad sommar 2024 eller något sådant om jag inte missminner mig när jag tittade på det)Tolka inte det här som flame ware om ni inte absolut vill. Det är helt ok om ni vill det. Bara ni väljer rätt sida
Jag är bara lite nyfiken.
Hur många här har googlat på Recall och fortfarande tycker det är ok att ha kvar Win 11?
Att man är tvungen pga favvo-spelet inte funkar på andra plattformar har jag full förståelse för. Undersöker just nu alternativ och tyvärr behöver båda ungarnas burkar stanna kvar på Win pga varsitt spel som ännu inte funkar under Linux.
De rullade väl inte ut Recall? Eftersom det ju inte blev så bra …Tolka inte det här som flame ware om ni inte absolut vill. Det är helt ok om ni vill det. Bara ni väljer rätt sida
Hur många här har googlat på Recall och fortfarande tycker det är ok att ha kvar Win 11?
Att man är tvungen pga favvo-spelet inte funkar på andra plattformar har jag full förståelse för. Undersöker just nu alternativ och tyvärr behöver båda ungarnas burkar stanna kvar på Win pga varsitt spel som ännu inte funkar under Linux.
Försöker man som vanligt så säger den bara att det inte går och så händer inget. Mer än så har jag inte fördjupat mig.absolut men att TPM 2.0 är bättre är inget argument för att stanna på win10. Så frågan är vad som händer, inte vad MS tycker tänker eller känner.
Tolka inte det här som flame ware om ni inte absolut vill. Det är helt ok om ni vill det. Bara ni väljer rätt sida
Ja, det är Higgins metod tror jag. Men det gäller ändå att skräpet kan boota utan UEFI och secure boot.Ladda hem officiell iso och rufus.Visa bilaga 748846
Sökte på Recall och hittade andra saker som inte låter som goda nyheterTolka inte det här som flame ware om ni inte absolut vill. Det är helt ok om ni vill det. Bara ni väljer rätt sida
Kan köra Windows 11, men får inte för jag kör inte bios i UEFI-mode.
Men varför vill någon ha win11 istället för 10? Zwift datorn ligger fortfarande på 10'an och varenda gång jag använder den så påminns jag om hur fruktansvärt usel 11'an känns i jämförelse (inget nagware, reklam och annat skit).Sökte på Recall och hittade andra saker som inte låter som goda nyheter
![]()
Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11
Kör du en Windows-version utan stöd rekommenderar bolaget att du skaffar ny hårdvara. Läs hela artikeln här (/artikel/39772-microsoft-skaffa-ny-dator-om-du-v...www.sweclockers.com
bland annat
och
Visa bilaga 748850