[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Haft blue-screens som tydde på anting minnesfel eller PSU (nätaggregatet). Windows kallar dem 'Kernel-Power issues'. Exempelvis
[td]BugcheckCode[/td] [td]26[/td]
[td]BugcheckParameter1[/td] [td]0x41790[/td]
[td]BugcheckParameter2[/td] [td]0xfffffa80001cad60[/td]
[td]BugcheckParameter3[/td] [td]0xffff[/td]
[td]BugcheckParameter4[/td] [td]0x0[/td]
Jag kan ännu inte säkert säga att jag har löst mitt problem, men vid noggrann koll av moderkortet idag märkte jag att ett par strömkontakter från PSU inte var 100 % isatta. Brukar kolla sånt vid installation, så jag misstänker att kontakterna rubbas när jag stänger datordörren.
Kanske kan hjälpa någon annan, när det mesta annat är testat.

Helt ny på tangentbord. Behöver mer plats, slår i med musen hela tiden.

Behöver inte numpad, piltangenter, xtra F raden.

Tänkte ett 60% tangentbord men ett måste hjul/ratt för volym, Typ 800kr.

Någon som har lite koll? Kan även vara märke rekomendera eller undvikas.

Trevlig fredag!

Hjul.tgbn brukar vara skitdyra.
Måste volymen kontrolleras av just ett hjul? Knappar kanske är enklare. Exvis att mappa några av de där kanske inte önskade f-tangenterna?

Senast ändrad:
Haft blue-screens som tydde på anting minnesfel eller PSU (nätaggregatet). Windows kallar dem 'Kernel-Power issues'. Exempelvis
[td]BugcheckCode[/td] [td]26[/td]
[td]BugcheckParameter1[/td] [td]0x41790[/td]
[td]BugcheckParameter2[/td] [td]0xfffffa80001cad60[/td]
[td]BugcheckParameter3[/td] [td]0xffff[/td]
[td]BugcheckParameter4[/td] [td]0x0[/td]
Jag kan ännu inte säkert säga att jag har löst mitt problem, men vid noggrann koll av moderkortet idag märkte jag att ett par strömkontakter från PSU inte var 100 % isatta. Brukar kolla sånt vid installation, så jag misstänker att kontakterna rubbas när jag stänger datordörren.
Kanske kan hjälpa någon annan, när det mesta annat är testat.
Ukraina har Kreml-Power issues.

Dator o dator.
I helgen låg husets fiber nere. Nu funderar jag på en reservplan för kommande kriser (ungar som gråter om dom missar bluey) och funderar på 5Grouter/lösning.

Jag har en Asus Router som tillåter tex att man kopplar in 3-4-5/G modem/telefon i Usb och då sömlöst hoppar över på den när fibern stannar. I praktiken bra säkert.
Vissa 3-4-5G routers har bara Lan utgång ingen USB, kan man köra följande RJ45- USB adapter https://www.amazon.se/-/en/Ethernet...=1737390345&sprefix=rj45+-+usb,aps,127&sr=8-5
I vanliga fall använder man den åt "andra" hållet men det kanske funkar? Jag vill inte köpa massa reservprylar sen får jag slänga allt :confused:

Dator o dator.
I helgen låg husets fiber nere. Nu funderar jag på en reservplan för kommande kriser (ungar som gråter om dom missar bluey) och funderar på 5Grouter/lösning.

Jag har en Asus Router som tillåter tex att man kopplar in 3-4-5/G modem/telefon i Usb och då sömlöst hoppar över på den när fibern stannar. I praktiken bra säkert.
Vissa 3-4-5G routers har bara Lan utgång ingen USB, kan man köra följande RJ45- USB adapter https://www.amazon.se/-/en/Ethernet-Adapter-1000Mbps-Compatible-Windows/dp/B00MYTSN18?crid=17FJ1F65CVSIG&dib=eyJ2IjoiMSJ9.Y_9TaXcGXiZQICpDfjLtUKSXfByTiFHpWmdofDYcrrK65G2LdPWwVx0iV70de5pEdbBjjpaAdEL3GvLMJq8uoUa4xVz0mR6MsPETBKV5WHUdbKqSXO3ig3Aj5Zk4maZ-z6RHd2BHVVF0On-L-nQ2AVDU72OhOLGzDfEQTiwsHC93ai-uKHfeB0cfSsk0W39kdY_bHIyYOkRrPLLTLNp0P_ObqKoO6Psskplp04jQQVArDJa-18jbXbG3QP8IMepiEO-FJ8hL6KD4YKW58E693NG5aGtUUPepogMIxk3JMqi_e4IL8Y1Bcm5PBJWP-N4m26HtudZyCsZvXgsgec4R43Su3bNV7QPlU0vWzqdexD1lU0Dx3CnpNyFlt8JSOPeEm-bMBVzVyGe-QWjh6bQt256v4gQhPuCRMLNrGMBmMB2JAXaVVS-yYTFOZx5JYGV_.HVH0FnKYdjKL3St7VuP7UGvNHuf9JkHKNLvJEPV5esQ&dib_tag=se&keywords=rj45+-+usb&qid=1737390345&sprefix=rj45+-+usb,aps,127&sr=8-5
I vanliga fall använder man den åt "andra" hållet men det kanske funkar? Jag vill inte köpa massa reservprylar sen får jag slänga allt :confused:
Gissar nej eftersom den gör USB till RJ45 och routern vill tvärt om göra om RJ45 till USB.
Fast ibland är det mer komplicerat än att koppla vattenslangar så jag vet inte.

Om det inte går så är den en router med dubbla wan du behöver

EDIT. eller ett USB modem...

Gissar nej eftersom den gör USB till RJ45 och routern vill tvärt om göra om RJ45 till USB.
Fast ibland är det mer komplicerat än att koppla vattenslangar så jag vet inte.

Om det inte går så är den en router med dubbla wan du behöver

EDIT. eller ett USB modem...
Den har iofs dubbla Wan, men frågan är hur "sömlöst" den hoppar in som tvåa på bollen om jag tappar wan nr 1, men det kanske man kan justera?
Routern är en Ax11000

Den har iofs dubbla Wan, men frågan är hur "sömlöst" den hoppar in som tvåa på bollen om jag tappar wan nr 1, men det kanske man kan justera?
Routern är en Ax11000
Dubbla wan känns i alla fall mer industriellt...borde väl funka, annars hade jag inte varit säker på att USB funkar bättre

Men det är rena gissningar.

Jag har en Asus Router som tillåter tex att man kopplar in 3-4-5/G modem/telefon i Usb och då sömlöst hoppar över på den när fibern stannar.

Kan du inte använda din telefon som mobil hotspot och dela internetvia USB till din router om och/eller när det behövs?

Går det lura på en Win11 installation på en dator som Microsoft säger inte stödjer det?
Gäller en bärbar som funkar kalasbra med Win10.

Ja den fina guiden som kom upp igår visade att man skulle köra in telefonen med usb, typ.

Menar du att det "borde" funka med 5G routers Lan rakt in i Asus Routern som backup?

Jag kan inte se annat än om det får internet på wan 2 porten så ska det funka.
Kan tänka mig att man ska testa lite

Grejorna blir smartare och smartare men för gick det tex inte att ha samma subnet på lan o wan (192.168.1.)

Går det lura på en Win11 installation på en dator som Microsoft säger inte stödjer det?
Gäller en bärbar som funkar kalasbra med Win10.
Det ska också gå att behålla win 10, dels för att ms brukar supporta längre än de sagt och dels för att Zwift killen på Facebook säger det. Finns visst nåt trix

Någon som kollat på win10/11 på gammalt skit ordentligt?

Att bypassa health check innebär att man antingen laddar ner nån random skit från nätet eller gör ett reg hack. Det första är inte att rekommendera -men det finns 100 pers på happy som kan scripta ett reg hack. Man kan också editiera install media. Även det fullt hanterbart.

Utmaningen är att nån måste räkna ut om det går att ignorera (i mitt fall)
Secure boot
TPM 2.0

Det första tror jag inte bios stödjer och det andra vet jag inte vad det är.
Det är ju tråkigt att hacka det och sen inte kunna boota upp.

Och sen är frågan om man ändå inte kan ha lite is i magen

How to keep your Windows 10 PC more secure after October 2025​

If you decide not to upgrade to Windows 11 before October 14, 2025, your Windows 10 PC will still work, but it will become more vulnerable to security risks and viruses.

For the first time, Microsoft will offer an Extended Security Updates (ESU) program for consumer customers who want to continue using their existing PC after support has ended. This expansion of the program from an organization-focused offering is a major benefit for customers who are not ready to move to Windows 11 yet and want to extend the use of their device.

The consumer ESU program enables enrolled PCs to receive critical and important security updates for at least one year after the end of support date. Exact terms and pricing for program enrollment will be announced closer to October 2025.

As usual, the ESU program is also available for Windows 10 commercial customers. If you’re a business user or an IT professional, visit https://aka.ms/Windows/CloudBasedUpdates to learn about how to prepare for Windows 10 EoS and take advantage of a new offer for those using cloud-based management. For education institutions and non-profits, contact your One Microsoft team or Microsoft Volume Licensing reseller to dive into additional details.

Jag kommer inte att betala för ESU - om det inte är en symbolisk summa utan jidder men frågan är om de ändå inte släpper sec updates när det kommer till kritan.

Av två PC som används så kan jag tänka mig att uppgradera en. Det håller väl till jul. Den andra skulle det vara fullt möjligt att byta till Linux på.

TPM = Trusted Platform Module. En säker enklav för lagring av bl a privata kryptonycklar. Har du ingen inbyggd i din processor finns det separata moduler att köpa.

Och vad Zwift killen tycker (Higgins)

How will Windows 10 change in October 2025?The short answer is not much. Windows 10 won’t stop working, it will continue to run as before. Whilst the end offormal support means no further security and stability updates from Microsoft, it will continue to receive antivirusdefinitions for Defender (the native security software built into Windows) until at least October 2028. New featureupdates already ceased some time ago, so beyond what I expect to be some nagging and scaremongering fromMicrosoft, I don’t expect anything at all to change. Windows 10 has been very stable for many years, so if all you do isturn your PC on, run Zwift, and then turn it off, the risk of anything untoward happening is practically nil. Obviously ifyou use the same PC for other activities - particularly if accessing sensitive/secure websites - then you shouldprobably move to Windows 11. This isn’t because there’s any immediate risk, but purely because any potentialexploits that may be found in Windows 10 in future will no longer be patched. In reality this may not happen, but younever know.

Det är väl ungefär det jag tror också, men se fetmarkerad disclaimer.

Alternativet jag tänkte på är

Staying on Windows 10, with IoT Enterprise LTSC 2021WARNING: The information below is aimed at those using a PC dedicated for Zwift. I cannot guarantee this edition ofWindows 10 will work properly with any other software, and take no responsibility for your decision to use it for anypurpose other than running Zwift alone

Men det är nog för mycket meck på en multi purpose desktop. Stöds DirectX etc etc.

TPM = Trusted Platform Module. En säker enklav för lagring av bl a privata kryptonycklar. Har du ingen inbyggd i din processor finns det separata moduler att köpa.
ok, frågan är om det bootar utan / övriga konsekvenser.

Ser att Higgins täcker in även hack upgrade till 11 så sparar ner dokumentet. Han lär ju ha tillräcklig trovärdighet för att man kan sluta leta vidare

Har de inte sänkt kraven på win11 i närtid också, den där TPM låter som en av grejerna de plockat bort men jag kan absolut ha fel. Hur gammal är datorn?

Har de inte sänkt kraven på win11 i närtid också, den där TPM låter som en av grejerna de plockat bort men jag kan absolut ha fel. Hur gammal är datorn?
Gammal som fan men jag körde aktuell check idag. Körde också på en "nyare" laptop och den var ok förutom XEON processor. Det kan enligt internet funka.

Jag är lite skeptiskt till att det funkar utan stöd för modern boot. Det är iofs inte värre än att testa på en annan disk. Tråkigt att upgradera inplace o så bootar det inte.

Vi snackar GEN 2 och 3 på de äldre men de funkar fortfarande. Den ena gör just nu inget som inte funkar på Linux. Jag har bara ett vettigt grafikkort. Den andra kör fortnite och fan vet vilka länkar grabben klickar på så unsupported är nog inte bra på den.

Jag har en ledig SSD så enklast är nog att testa scratch enligt Higgins document så vet jag sen. Vet inte om win 11 bootar från USB det vore enklast för att testa flera maskiner

Var inte TPM en av sakerna de inte tog bort?

Jag hade inte direkt oroat mig över att ligga kvar på Win10 för privat bruk ett tag efter att support upphör om man mest spelar på datorn och inte har den till en massa bankgrejer och känsliga saker.

Var inte TPM en av sakerna de inte tog bort?

Jag hade inte direkt oroat mig över att ligga kvar på Win10 för privat bruk ett tag efter att support upphör om man mest spelar på datorn och inte har den till en massa bankgrejer och känsliga saker.
nä, det är inte akut som jag skrivit men kan vara bra att veta om win11 funkar eller inte. En bra ursäkt att uppgradera fortnite datorn också..

absolut men att TPM 2.0 är bättre är inget argument för att stanna på win10. Så frågan är vad som händer, inte vad MS tycker tänker eller känner.

Jag svarade bara på påståendet om att kravet var borttaget. Har inget att tillföra om vad som händer om man försöker kringgå det kravet. Har inte kört windows privat på över 15 år så jag har inte behövt sätta mig in i det i detalj.
Har du kollat på Rufus? https://www.neowin.net/news/rufus-a...pass-for-in-place-upgrades-local-account-fix/ Det är ett projekt som jag skulle lita på men vi har alla olika grader av förtroenden.

Tolka inte det här som flame ware om ni inte absolut vill. Det är helt ok om ni vill det. Bara ni väljer rätt sida 😀
Jag är bara lite nyfiken.
Hur många här har googlat på Recall och fortfarande tycker det är ok att ha kvar Win 11?
Att man är tvungen pga favvo-spelet inte funkar på andra plattformar har jag full förståelse för. Undersöker just nu alternativ och tyvärr behöver båda ungarnas burkar stanna kvar på Win pga varsitt spel som ännu inte funkar under Linux.

Tolka inte det här som flame ware om ni inte absolut vill. Det är helt ok om ni vill det. Bara ni väljer rätt sida 😀
Hur många här har googlat på Recall och fortfarande tycker det är ok att ha kvar Win 11?
Att man är tvungen pga favvo-spelet inte funkar på andra plattformar har jag full förståelse för. Undersöker just nu alternativ och tyvärr behöver båda ungarnas burkar stanna kvar på Win pga varsitt spel som ännu inte funkar under Linux.
Det där gäller iaf inte äldre maskiner eftersom det behöver vara en "copilot-kompatibel" dator (lite oklart men den behöver typ vara tillverkad sommar 2024 eller något sådant om jag inte missminner mig när jag tittade på det)

Förresten, här är det jag läste om tpm https://pcoutlet.com/software/windows/microsoft-dropping-the-tpm-2-0-requirement-for-windows-11 (kanske inte på den sidan men typ...)

De rullade väl inte ut Recall? Eftersom det ju inte blev så bra …

absolut men att TPM 2.0 är bättre är inget argument för att stanna på win10. Så frågan är vad som händer, inte vad MS tycker tänker eller känner.
Försöker man som vanligt så säger den bara att det inte går och så händer inget. Mer än så har jag inte fördjupat mig.

Jag hade kört på tills datorn i fråga blir för gammal, det är ju redan nu några år gamla saker som klarar kravet.

Recall verkar nu vara opt-in isf opt-out, så ingen problem. Men hela databasen med alla ord från allt du har tittat på i en plain text file, WOW!

Glad att vi inte har nån dator med Windows i familjen.

Ladda hem officiell iso och rufus.
ruf.webp

Ladda hem officiell iso och rufus.Visa bilaga 748846
Ja, det är Higgins metod tror jag. Men det gäller ändå att skräpet kan boota utan UEFI och secure boot.

Fan, jag hatar online MS account. Det driver mig till vansinne och på nåt vis ramlar barnan ändå in i skiten. Eventuellt minecrafts fel.

Kombinerar man sen det med Parental control så är katastrofen ett faktum. Det råkade vi göra pga minecraft på IPAD en gång i tiden. En viktig lärdom för barnen..Ljug ALLTID om din ålder.

Sökte på Recall och hittade andra saker som inte låter som goda nyheter

bland annat
Kan köra Windows 11, men får inte för jag kör inte bios i UEFI-mode.

och
1737469061917.webp

Såg att någon påstår att man kan spela Fortnite på Android i86 men fan trott, sist jag kollade på det var det galet instabilt + apk måste byggas per arhitecture om jag inte minns fel.

Sökte på Recall och hittade andra saker som inte låter som goda nyheter

bland annat

och
Visa bilaga 748850
Men varför vill någon ha win11 istället för 10? Zwift datorn ligger fortfarande på 10'an och varenda gång jag använder den så påminns jag om hur fruktansvärt usel 11'an känns i jämförelse (inget nagware, reklam och annat skit).

Det är ju inte så att jag orkar blåsa den här datorn och installera Linux men jag kommer nog aldrig medvetet köra windows igen

Tillbaka
Topp