[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Men varför vill någon ha win11 istället för 10? Zwift datorn ligger fortfarande på 10'an och varenda gång jag använder den så påminns jag om hur fruktansvärt usel 11'an känns i jämförelse (inget nagware, reklam och annat skit).

Det är ju inte så att jag orkar blåsa den här datorn och installera Linux men jag kommer nog aldrig medvetet köra windows igen
Om du får problem med datorn och har ett os som inte är supportat så får du inte hjälp. Det är väl den enda anledningen jag kan tänka mig. Ja, förutom att ny skit inte kommer stödja gamla os då.

Förresten, vad är det för nagware och reklam du tänker på? Fick min hemmamaskin uppdaterad av misstag och på jobbet blev datorn tvångsinstallerad med win11 och har väl egentligen inte märkt någon skillnad.

Å andra sidan hade jag inga problem med någon av win8-versionerna heller och förstår inte vad alla hade emot dem.

Men varför vill någon ha win11 istället för 10? Zwift datorn ligger fortfarande på 10'an och varenda gång jag använder den så påminns jag om hur fruktansvärt usel 11'an känns i jämförelse (inget nagware, reklam och annat skit).

Det är ju inte så att jag orkar blåsa den här datorn och installera Linux men jag kommer nog aldrig medvetet köra windows igen

Varför är som higgins säger
Obviously ifyou use the same PC for other activities - particularly if accessing sensitive/secure websites - then you shouldprobably move to Windows 11. This isn’t because there’s any immediate risk, but purely because any potentialexploits that may be found in Windows 10 in future will no longer be patched. In reality this may not happen, but younever know.

Zwift går inte heller på Linux vad jag vet.

Jag har inte testat win11 men reklam brukar inte vara nåt problem. Är det inte HOME ni har om ni har en massa reklam och skit?

Jag kommer att testa i vetenskapens tjänst men troligen uppgradera en dator. Sen kanske jag kan övertyga flickan att spela på xbox one eller PS4 istället. Flera spelPC känns lite onödigt ovan på alla jävla laptops, plattor och telefoner.

Varför är som higgins säger

Zwift går inte heller på Linux vad jag vet.

Jag har inte testat win11 men reklam brukar inte vara nåt problem. Är det inte HOME ni har om ni har en massa reklam och skit?

Jag kommer att testa i vetenskapens tjänst men troligen uppgradera en dator. Sen kanske jag kan övertyga flickan att spela på xbox one eller PS4 istället. Flera spelPC känns lite onödigt ovan på alla jävla laptops, plattor och telefoner.
Det finns en container img för zwift nu så om alla mina datorer dör så kan jag innomhuscykla vidare på Linux ändå

Jobbdatorm med win 11 har inte den vidriga nyhetsrutan som ibland poppar upp med nyheter om vilka kändisar som blivit tjockisar blandat med erbjudanden om office365. Det är ändå en Win 11 Pro (tror jag) och den är hemsk. Det går att få bort det där men det var inte enkelt.

Den hypotetiska risken att någon kanske i framtiden kan göra något dumt finns såklart där men annars kommer jag köra hårt på win10 datorn tills den dör.

Det finns en container img för zwift nu så om alla mina datorer dör så kan jag innomhuscykla vidare på Linux ändå

Jobbdatorm med win 11 har inte den vidriga nyhetsrutan som ibland poppar upp med nyheter om vilka kändisar som blivit tjockisar blandat med erbjudanden om office365. Det är ändå en Win 11 Pro (tror jag) och den är hemsk. Det går att få bort det där men det var inte enkelt.

Den hypotetiska risken att någon kanske i framtiden kan göra något dumt finns såklart där men annars kommer jag köra hårt på win10 datorn tills den dör.

Jag har bara sett win 11 på avstånd men det lär väl lösa sig det också.

Zwift grejen ser ut att vara wine baserat men det kanske kan vara nåt att testa ändå.

Jag kör Win11 PRO hemma (en gammal student licens för Win 7 som jag uppgraderat vidare varje nysläpp 🙄) och har inte lagt märke till nån reklam alls.

Om jag minns rätt så är de home edition som ställer till det ordentligt vad gäller reklam. EDIT. Brukar vara menar jag.

Testar att koka ett USB med fixad win11 install media nu.

Jag kör Win11 PRO hemma (en gammal student licens för Win 7 som jag uppgraderat vidare varje nysläpp 🙄) och har inte lagt märke till nån reklam alls.
Det är ju reklam för MS-prylar abonnemang så inte jättestörande. Dock fortfarande reklam. Nu när jag tänker efter så tror jag det poppar upp en björn eller nåt som vill att jag ska köpa office365 eller nåt sånt också även på win10 datorn.

Jag gillar inte Win11 helt enkelt

Nu har jag uppgraderat till Win11 på min dator som Microsoft sa inte stödjer det.
Verkar funka finemang än så länge, får väl se om man får några uppdateringar se'n bara...
Alla mina filer och program verkar ha hängt med över från Win10.

Nu har jag uppgraderat till Win11 på min dator som Microsoft sa inte stödjer det.
Verkar funka finemang än så länge, får väl se om man får några uppdateringar se'n bara...
Vilken metod använde du?

Jag har lite problem med min urgamla pjäs som jag testar sratch installation. Med fixarna på så verkar den inte klara att radera den gamla disk jag vill testa på

Vilken metod använde du?

Jag har lite problem med min urgamla pjäs som jag testar sratch installation. Med fixarna på så verkar den inte klara att radera den gamla disk jag vill testa på
Jag laddade hem iso filen från Microsoft och mountade i Win10.
Se'n körde jag setup därifrån.
Innan dess hade jag lagt till en nyckel i regedit:
  1. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup.
  2. Right-click the empty space on the right and select New, then DWORD (32-bit) Value. Name it AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU.
  3. Double-click it and set the value to 1, then click OK.

Kan lägga till att i min dators fall, så var det CPU'n som Microsoft sa inte var kompatibel med Win11.
TPM, Secureboot och allt annat var OK enligt Microsoft.

Senast ändrad:
Jag laddade hem iso filen från Microsoft och mountade i Win10.
Se'n körde jag setup därifrån.
Innan dess hade jag lagt till en nyckel i regedit:
  1. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup.
  2. Right-click the empty space on the right and select New, then DWORD (32-bit) Value. Name it AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU.
  3. Double-click it and set the value to 1, then click OK.
Jag läste någonstans att man kan köra setup.exe / server också men jag vet inte.

Jag vill se att det bootar innan jag gör nåt sånt. Eventuellt får jag ta en backup istället....

mm, funkar inte scratch med Rufus med fix för MBR / Non UEFI. Disk managern funkar inte. Ingen aning om varför. När jag såg till att disken var preppad med 1 partion NTFS & MBR så crashar det hårt istället.

Inget som jag är i närheten att begripa.

Nästa dator verkar stödja EUFI. Det beror väl på BIOS inte på processorn men om vi går på processorn i alla fall så 2011 = dåligt men 2012 very good very nice

Nu kom det redan en uppdatering till Win11 som installerade sig utan problem.

Här jag har en fråga som gäller portar i teknik mer exakt hdmi portar , vet någon någon fin sida å inhandla lösa portar för å montera in i en gammeltv ?

Någon som gett sig på en gammal konsol eller liknande å gjort sådana ingrepp ?

Här jag har en fråga som gäller portar i teknik mer exakt hdmi portar , vet någon någon fin sida å inhandla lösa portar för å montera in i en gammeltv ?

Ska du byta ut en som har gått sönder? I så fall måste du veta hur den befintliga monteras mot kretskortet.

Finns det inga hdmi-portar idag så är det bara att lägga ner. Då finns det med största sannolikhet inte någon krets bakom som kan generera digital video på rätt format.

Har du några ingångar på gammel tvn förutom RF?

Det är nog vanligare att man använder adapter än att in och löda.
HDMI till riktigt gammal vet jag inte men s video till scart. Allt går nog när hdmi till VGA går

Äldre än scart ska man nog inte ge sig på. Då är det RF mod som behövs.

Det finns AV to RF men tror inte de gör det man vill. Tvärtom däremot är inga problem att hitta.

SCART
1737533337650.webp

Ska du byta ut en som har gått sönder? I så fall måste du veta hur den befintliga monteras mot kretskortet.

Finns det inga hdmi-portar idag så är det bara att lägga ner. Då finns det med största sannolikhet inte någon krets bakom som kan generera digital video på rätt format.
Jå kurskamraten surrade om att när han har igång tv:n å ska välja hdmi i listan så fungerar det ej .
I mina öron låter det som en brytskada som på gamla spelkonsoller å jag behärskar nog å lösa lös en trasig port i en Microsoft konsoll men i en tv har jag aldrig petat .
På baksidan utav enheten så sitter faktiskt hdmi porten med två Skruvar så då går en tanke Utan att ha ens tagit i den att den där borde gå å kanske fungerar som kort i datorer "plug&play" .

Det är en Samsung tv på 40" så det borde gå å byta tycker en själv .

Jå att modda en tv från scart till hdmi är inget jag är sugen på .

Det är nog vanligare att man använder adapter än att in och löda.
HDMI till riktigt gammal vet jag inte men s video till scart. Allt går nog när hdmi till VGA går

Äldre än scart ska man nog inte ge sig på. Då är det RF mod som behövs.
Ja den är något år gammal när Samsung var Ljusa istället för avgrunds svarta (det är just färgen jag gillar med den att slippa stirra på någe svart ..)

Jag tänker att det är som på gamla Xbox 360 enheter å ps enheter att det är fullt gångbart å öppna å löda ur den gamla å löda dit en ny likvärdig port .

Jag ska mäts med multimetern när jag får hel tv:n för å se om det ens går ström fram till den , annars misstänker jag att det är en bryt skada .
Bilder kommer så fort tv:n.dyker upp hem över .

Jag ska överföra filer etc från min gamla pc till min nya dito.
Vad är att föredra;
Extern hårddisk eller dataöverföringskabel?
Då det var länge sedan jag gjorde det senast, är det något speciellt jag bör tänka på, eller
är det bara att köra på?

Vad är att föredra;
Då det var länge sedan jag gjorde det senast, är det något speciellt jag bör tänka på, eller
är det bara att köra på?

Nu skriver du inte vilken typ av dator, om det är en stationär så kan du även ansluta till sata i den nya och kopiera där.

Annars skulle jag använda en sata till usb, eller till e-sata om den nya har det.

Ytterligare ett alternativ är att dela gamla datorn och kopiera över nätverket.

Vad är att föredra;
är det bara att köra på?
Om det är lagliga grejer, kan man väl använda Onedrive.

Nu skriver du inte vilken typ av dator, om det är en stationär så kan du även ansluta till sata i den nya och kopiera där.

Annars skulle jag använda en sata till usb, eller till e-sata om den nya har det.

Ytterligare ett alternativ är att dela gamla datorn och kopiera över nätverket.
Det är en laptop.

På vilket sätt är Win11 så mycket sämre än Win10?
Här är en anledning till att Win11 suger. Att de sabbat högerklicket:

Eller strukit en massa knappar man ändå aldrig rörde eller behövde 🙄

Lite irriterande, shift högerklick gör jobbet och jag börjar märka att saker jag använder ofta börjar dyka upp på bara högerklickmenyn.

Att högerklick beter sig annorlunda är kanske inte något jag skulle klassa som att OS suger, men ja jag håller med om att jag gärna hade sluppit det

Jämfört med 15 extra klicka för att spara nåt skit på hårdisken istället för att share/save to cloud och hela onedrive som koncept så vet jag inte om en context menu smäller så högt.

Vi får se. Jag ändrade xp meny till classic i ett antal år...men man ger sig till sist

Tillbaka
Topp