Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Rätta takter, att hålla lagren vid liv är en hederssak och en kulturgärning!

Vevlagret tar 11+11 kulor i kvarttum.
Styrlagret tar 26+26 kulor i 5/32 tum.
I båda fallen gäller det lösa kulor utan korg.

Jag köper kulorna från Sverull. De brukar inte ha måtten i tum utan i mm, dvs 6,35 mm för kvarttum och 3,97 mm för 5/32.

Efter utlåtande från någon lager-kunnig happyit så använder jag vanligt lagerfett av god kvalitet som jag byter vid behov istället för marin-/vattenfast-/propelleraxelfett som enligt uppgift mest av allt samlar på sig smuts.
Tack för ett utförligt svar!
Ska kolla med Sverull, finns en butik i Göteborg. Annars blir det att beställa, hittade på Bikable 1/4 samt 5/32 rätt billigt.

Visa din Miyata!
Känner att jag behöver pigga upp mig i detta mörker. Vad är då bättre än att börja klura på fix med den ryska tusingen (eller Rubeln kanske?). I stort är den i toppskick, men jag gillar verkligen inte downtubeväxlarna. Är det nån som vet om det finns nån STI-variant som funkar med XT/Deerhead-gruppen? Har aldrig provat STI, men nån gång ska ju vara den första. Barend-shifters är förstås ett alternativ, men kanske lite tristare.
IMG_7429.webp

Visa din Miyata!
Känner att jag behöver pigga upp mig i detta mörker. Vad är då bättre än att börja klura på fix med den ryska tusingen (eller Rubeln kanske?). I stort är den i toppskick, men jag gillar verkligen inte downtubeväxlarna. Är det nån som vet om det finns nån STI-variant som funkar med XT/Deerhead-gruppen? Har aldrig provat STI, men nån gång ska ju vara den första. Barend-shifters är förstås ett alternativ, men kanske lite tristare.
Visa bilaga 749670
Förlåt om jag märker ord, men menar du SIS eller STI?

SIS betyder ”Shimano Index System” och är bara indexerade växlar, med indexeringen i reglaget, kan man säga. Finns exempelvis ramreglage som är indexerade och för rakt styre finns ju de klassiska tummisarna.

STI betyder ”Shimano Total Integration” och innebär att indexerade växlar och broms är i samma reglage. På lvg har vi ju brifters, och på mtb bland annat Rapidfirereglagen som var bland de första STI-reglagen.

Generellt kan man säga att indexeringen sitter i reglaget, men växeln måste ändå vara anpassad till systemet. Jag vet att vissa har fått friktionsväxlar att lira med indexerade reglage, men så vitt jag förstår är det nog en del tur inblandat då.

Hoppas att det löser sig!

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Förlåt om jag märker ord, men menar du SIS eller STI? SIS betyder ”Shimano Index System” och är bara indexerade växlar, med indexeringen i reglaget, kan man säga. Finns exempelvis ramreglage som är indexerade. STI betyder ”Shimano Total Integration” och innebär att indexerade växlar och broms är i samma reglage. På lvg har vi ju brifters, och på mtb bland annat Rapidfirereglagen som var bland de första STI-reglagen.

Generellt kan man säga att indexeringen
Ah! Brifters är det jag menar. Trodde det alltid gällde bockstyrereglage.

Visa din Miyata!
Ah! Brifters är det jag menar. Trodde det alltid gällde bockstyrereglage.
Det trodde jag också i början, men det sitter ”STI”-klistermärken på vissa mtb-reglage (från 90-talet). Skryt, antar jag. 😉

De här hade en sådan där liten STI-logga.
IMG_7411.webp

Edit: Fick läsa på lite. Enligt Wikipedia var det bara brifters som kallades STI, fram till 2003 då systemet kom på mtb-sidan. Jag vet dock att jag haft flera reglage från tidigt 90-tal med STI-klistermärke. Skumt.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Jag lyckas bara googla fram tumreglage och downtube-reglage för Deerhead tyvärr. Iofs föredrar jag ju flatbars och tummisar, men tycker drops är snyggare på den här hojen.

Visa din Miyata!
Jag har diagonalrörsväxlar på min gamla tusing och styrändsreglage på Trippelkryssar’n och de senare käkar de förra till frukost, dels i stil men ffa i funktion och användarvänlighet. Jag har några cyklar med DuraAce styrändsreglage och en ensam stackare (Kryssar’n) med Dia Compe Ene Ciclo. Fastän DA ska vara the skit så är Dia Compe-reglagen mycket skönare. Allt förstås bara enligt mitt ödmjuka och obetydliga förmenande.

Visa din Miyata!
Jag har diagonalrörsväxlar på min gamla tusing och styrändsreglage på Trippelkryssar’n och de senare käkar de förra till frukost, dels i stil men ffa i funktion och användarvänlighet. Jag har några cyklar med DuraAce styrändsreglage och en ensam stackare (Kryssar’n) med Dia Compe Ene Ciclo. Fastän DA ska vara the skit så är Dia Compe-reglagen mycket skönare. Allt förstås bara enligt mitt ödmjuka och obetydliga förmenande.
Ja, ramväxlar är en klassiker, men ack så mycket sämre än andra lösningar. Jag har t.o.m. haft de så utskällda styrstamsreglagen (😱) och japp, föredrog dem framför att ideligen halvt knäcka ryggen och fippla på röret.

Visa din Miyata!
Jag lyckas bara googla fram tumreglage och downtube-reglage för Deerhead tyvärr. Iofs föredrar jag ju flatbars och tummisar, men tycker drops är snyggare på den här hojen.

Inte för att LWB gav ett särskilt säljande omdöme om DA-styrändsreglage, men jag har ett par fina såna över som du kan få tjöpa om du är i behov. De blev över när jag rev Quickcrossen. Indexerade, 2x10.

Visa din Miyata!
Inte för att LWB gav ett särskilt säljande omdöme om DA-styrändsreglage, men jag har ett par fina såna över som du kan få tjöpa om du är i behov. De blev över när jag rev Quickcrossen. Indexerade, 2x10.
Jag uttryckte mig klumpigt. DA är bättre än de flesta andra som jag har testat, bara inte lika bra som Dia Compe. Så @Hutnu, hugg som en AC Cobra på Slajsar’ns erbjudande!

Är även vänstern indexerad @slice me nice?

Visa din Miyata!
Jag uttryckte mig klumpigt. DA är bättre än de flesta andra som jag har testat, bara inte lika bra som Dia Compe. Så @Hutnu, hugg som en AC Cobra på Slajsar’ns erbjudande!

Är även vänstern indexerad @slice me nice?
Vet faktiskt inte, den är aldrig använd så ligger fortfarande och skräpar i originalförpackningen. Jag körde 1x10 på Quicken.

Visa din Miyata!
Tack för erbjudande! Måste dock tänka ett par varv till. Gissar att dessa inte funkar med Deerhead-bakväxeln och sexväxlat, eller var det kanske sju? Iofs, kör man friktion kanske det inte spelar nån som helst roll.

Visa din Miyata!
Tack för erbjudande! Måste dock tänka ett par varv till. Gissar att dessa inte funkar med Deerhead-bakväxeln och sexväxlat, eller var det kanske sju? Iofs, kör man friktion kanske det inte spelar nån som helst roll.
Kör du friktion funkar vad som helst till vad som helst. Det är bara bakväxelns cage som avgör hur stora drev du kan ha, ingenting annat.

Visa din Miyata!
Den här vibrationsdämpar riktigt bra, dessutom är den i aluminium (rätt grovt gods) och väger bara hälften av en "normal" motobar, dvs kring 500g om jag minns riktigt:

Helt OK för priset.

Kolla även Youtube (@bike2fika), jag la upp denna idag på vad jag tycker är det bästa billiga konventionella motostyret:

Jag tycker kring 800 mm brett med 120 mm rise är sweetspoten, det ofta förekommande Yamaha-styret (som jag också har) är OK men lite kortare (760 mm?) med mer back-sweep och kring 140-150 mm rise...det jag länkade ovan ser definitivt brutalare ut, snarlikt ett Stooge Junker 100.
Tack för tips! Tungt?

Det senare alltså.

Visa din Miyata!
Det trodde jag också i början, men det sitter ”STI”-klistermärken på vissa mtb-reglage (från 90-talet). Skryt, antar jag. 😉

De här hade en sådan där liten STI-logga.
Visa bilaga 749673
Edit: Fick läsa på lite. Enligt Wikipedia var det bara brifters som kallades STI, fram till 2003 då systemet kom på mtb-sidan. Jag vet dock att jag haft flera reglage från tidigt 90-tal med STI-klistermärke. Skumt.
De där skiljer med handbromsen integrerade hopp mot Shimano växeln SI M315 där handbromsar är lösa till extra vid sidan om modell 315 är nog närmast orginal på on/off Road Runner men de var utan växel visare i reglaget.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Med en schysst motobar kan du slå världen med häpnad...ett kilo.

För övrigt, är det bara jag som tycker det är jäkligt udda med plural för ett styre på engelska: motobars, drop bars...
”Mind the ashes - they are hot.” Det är väl ett rör på varje sida, kanske de tänker? 🤨

Visa din Miyata!
Visa bilaga 749670
De är pris skillnad ca 3 gånger på reglage racer claris ST för bockstyre mot typ MTB typ rak styre tumis altus M315 och vrid Twist.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vådan av att låta ung(han)katten röra sig fritt i cykelverkstaden vardagsrummet på natten är att den dumme fan far runt och river omkull senaste bygget så att höger bromshandtag, ett av de åtråvärda BL-MT63, stukas.

IMG_6231.webp

Inte världens roligaste att kallsmida aluminium, men vad ska en arm träl i vår herres vingård göra?

IMG_6232.webp

Jag vågade inte böja tillbaka helt och hållet, men det blev iaf lite bättre. Kattkräk.

Visa din Miyata!
Vådan av att låta ung(han)katten röra sig fritt i cykelverkstaden vardagsrummet på natten är att den dumme fan far runt och river omkull senaste bygget så att höger bromshandtag, ett av de åtråvärda BL-MT63, stukas.

Visa bilaga 750204

Inte världens roligaste att kallsmida aluminium, men vad ska en arm träl i vår herres vingård göra?

Visa bilaga 750205

Jag vågade inte böja tillbaka helt och hållet, men det blev iaf lite bättre. Kattkräk.
Ack den som ändå haft en duglig hankatt i sin närhet. Här på landet mitt i stan (alltså riktiga "landet", och nästan riktiga "stan") har det i två säsongers tid försökts avlas fram kattungar men INTE EN ENDA av grannarna är oansvariga nog att låta okastrerade hankatter ränna omkring och stuka bromshandtag.

Tror du att jag kan ta med honkatten i en drybag på cykeln vid nästa besök?

PS. Först kattsmide, sen kallsmide?

Visa din Miyata!
Ack den som ändå haft en duglig hankatt i sin närhet. Här på landet mitt i stan (alltså riktiga "landet", och nästan riktiga "stan") har det i två säsongers tid försökts avlas fram kattungar men INTE EN ENDA av grannarna är oansvariga nog att låta okastrerade hankatter ränna omkring och stuka bromshandtag.

Tror du att jag kan ta med honkatten i en drybag på cykeln vid nästa besök?

PS. Först kattsmide, sen kallsmide?
Problemet är att han redan är smidd så han är inte mycket att avla på längre. Vilket iofs bidrar till förvåningen. Om han hade varit okastrerad så hade det väl bara varit naturligt om han sprätte runt som ett gammeltestamentligt jehu. Men nu… ge daj mäscha, erh, katt.

Visa din Miyata!
Jag vill inte skryta, men kulorna rullar in.
Visa bilaga 750079
Eftersom Sverull har lika svårt att förstå sig på tum som vissa härstädes stundom visiterande förståsigpåare så säljs de inte som 5/32 tum…

…utan som den fullständigt logiska dimensionen 3,96875 mm. Men det är en annan historia.
Helt rätt av sverull! Undvik "freedom units" så långt man bara kan!!

Visa din Miyata!
Problemet är att han redan är smidd så han är inte mycket att avla på längre. Vilket iofs bidrar till förvåningen. Om han hade varit okastrerad så hade det väl bara varit naturligt om han sprätte runt som ett gammeltestamentligt jehu. Men nu… ge daj mäscha, erh, katt.
Samma här tyvärr, @n3wton. Annars ska Siv (hankatt) enligt grannes utsago vara ”kung i kvarteret”. But still he has no balls.

Visa din Miyata!
Samma här tyvärr, @n3wton. Annars ska Siv (hankatt) enligt grannes utsago vara ”kung i kvarteret”. But still he has no balls.
Just vad gäller stora ledare så känns det som att ju färre bollar desto bättre, med undantag möjligen för Thatcher som väl visste att bete sig lika grisigt som en vanlig välhängd pungkulebärare.

Visa din Miyata!
Jag vill inte skryta, men kulorna rullar in.
Visa bilaga 750079
Eftersom Sverull har lika svårt att förstå sig på tum som vissa härstädes stundom visiterande förståsigpåare så säljs de inte som 5/32 tum…

…utan som den fullständigt logiska dimensionen 3,96875 mm. Men det är en annan historia.
5/32 tum Hade blivit i decimaler tum 0,15625 enligt omvandlingtabeller i blå Engelsk-svensk teknik språk nyckel Kunna produkter.

Visa din Miyata!
Jag har testat nåt nytt, jag byggde ihop en Miyata. Det var ganska enkelt och riktigt kul, så jag tror att jag fattar prylen med den här tråden.

Mörkaste Småland, en 63 cm TripleCross som kom hit i tråkigt om än inte helt nedknarkat skick i höstas:
IMG_4977.webp

När brorsonen, för vilken cykeln var ämnad, inte visade något intresse för den så blev den stående, småningom väckande vaga planer på ett French Fit and then some-bygge.

Inget prioriterat eller påkostat utan snarare en inkonsekvent och ohelig på gränsen till brutalistisk blandning av 200CX-delar från Skäggiga Damen (lever den @wman?), M-brandad stam från brorsans rampajja 912:a och diverse MT63 från @Valdemar, och här står den nu:
IMG_6260.webp

Sedan bilden togs tidigare i eftermiddags har den fått fungerande bromsar och växlar och känns efter en första provtur lovande.

Däcken är så tråkiga att man kan trilla tramadol för mindre, men lyftet med ett par Pasela eller bara ett par Schwalbe lär bli desto mer märkbart.

Halvsömnig TripleCross med Albatross-styre, den borde kanske heta CrippleTross? Kul att vara med i gänget i alla fall, ni verkar ha det så trevligt.

Visa din Miyata!
Inget prioriterat eller påkostat utan snarare en inkonsekvent och ohelig på gränsen till brutalistisk blandning av 200CX-delar från Skäggiga Damen (lever den @wman?)
Bra timing att du frågar idag för jag fick för mig att greja med den i helgen. Inte kommit hela vägen men nu vet jag iaf vad jag saknar och lite åt vilket håll det lutar.

1738526062466.webp

Visa din Miyata!

Visa bilaga 750204

Visa bilaga 750205

Katter är tyvärr lite dumma i huvudet. Vår katt står och nafsar mig i vaderna varenda morgon när jag häller upp mat till honom. Hjälper inte att jag föser iväg honom gång på gång, dag efter dag.

Tillbaka
Topp