Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Jag tycker det är minimal skillnad. Överväger att gå tillbaka till wire. För att slippa komma ihåg att ladda. Nu har jag iofs bara kört transmission nån månad. Så jag kanske ändrar mig till sommaren 😁

Elektroniska växlar
Nytt är kul, så varför inte?
Å andra sidan är det ingen stor skillnad, det är smutt med el men på MTB med singelklinga är det minimal skillnad.
Jag har båda och föredrar min HT med mekanisk i framför min elväxlade fullgungare..

Elektroniska växlar
Har elektroniskt på nyaste biken (axs) och växlar väll en aning tystare och smidigare än slx/xt men annars ser jag ingen fördel, batteriet håller längre än jag trodde men är ju tråkigt om man har glömt å ladda när det väl börjar ge sej. Min personliga åsikt är att om jag skrotar elväxeln så blir det en hederlig wire växel istället ( xt). Nu vet jag ju inte vad du har för hojj men om du vill bli av med lite pengar så kanske en ny gaffel eller stötdämpare är en bättre uppgradering 🙂

Elektroniska växlar
Elektroniskt i all ära. Men varför måste vi ha batterier till allting? Efts jag kört med elväxlar under perioder, är det bara konstatera att dessa fungerar utmärkt. Men tycker själv att mkt av fingertoppskänslan ifrån mekaniska växlar, helt försvinner. Kanske för många en vanesak? För min del som är gammal i "Gamet", ser jag dock ingen större vinst med elektroniken. Samma mekaniska arbete måste ju utföras i viket fall som helst!

Till detta kommer service. Vilket gör mig tveksam. Detta pga att jag saknar kompetens till att meka med elektroniska system. Vidare slipper man ju hålla koll på batterier.

Men detta är ju så klart min åsikt!

Elektroniska växlar
Är inte jätteimponerad över senaste sram transmission som MTB-grupp. Funkar super så länge underlaget är någorlunda slätt, speciellt uppväxling till en tyngre växel känns som inget annat, nästan helt sömlöst.
Tyvärr funkar det inte lika bra i stök. Om man växlar samtidigt som bakhjulet studsar över några stenar eller en rotmatta, så skippar kedjan på kassetten och det smäller i drivlinan. Känns nästan som om man satt på en ny kedja med en sliten kassett.
Men UDH är grymt bra och stabilt, inga problem med indexeringen.
.

Elektroniska växlar
Elektroniskt i all ära. Men varför måste vi ha batterier till allting? Efts jag kört med elväxlar under perioder, är det bara konstatera att dessa fungerar utmärkt. Men tycker själv att mkt av fingertoppskänslan ifrån mekaniska växlar, helt försvinner. Kanske för många en vanesak? För min del som är gammal i "Gamet", ser jag dock ingen större vinst med elektroniken. Samma mekaniska arbete måste ju utföras i viket fall som helst!

Till detta kommer service. Vilket gör mig tveksam. Detta pga att jag saknar kompetens till att meka med elektroniska system. Vidare slipper man ju hålla koll på batterier.

Men detta är ju så klart min åsikt!

Vad tänker du meka? Finns inget att meka. Man gör setup som går i ett nafs då allt är trådlöst på AXS och sen rör man inställningarna aldrig mer.
Enda underhåll jag gjort på mina axs växlade cyklar är att ladda batterierna respektive fintrimma i appen när jag byter mellan olika hjulpar som diffar pyttelite.

Elektroniska växlar
Oki Doki! Alla är vi våran egen lyckas smed...
Tycker dock det är skönt att slippa batterierna!
Vad ang service/rep, har jag ingen aning. Men som alla elektroniska system kommer den dagen!

Elektroniska växlar
Inte för att jag kommer skaffa elektroniska växlar på länge än, men nog låter de betydligt mer intressanta/smarta än alla interna vajrar och höljen.

Elektroniska växlar
Oki Doki! Alla är vi våran egen lyckas smed...
Tycker dock det är skönt att slippa batterierna!
Vad ang service/rep, har jag ingen aning. Men som alla elektroniska system kommer den dagen!

Det kan gå två vägar - och nu pratar vi AXS där alla delar använder likadana batterier och sitter externt
- antingen har du en cykel med AXS, då blir det en rutin precis som att sköta kedjan eller pumpa däcken

eller så har du flera cyklar med AXS där någon kanske står en längre period och man glömt ladda, då tar du helt enkelt ett batteri från de andra cyklarna :)

Och de gångerna man ska göra längre turer så kollar man ju generellt att cykeln är i OK skick innan så att ladda batteriet är lika självklart som att packa slang och pump, kolla att däcken är hela osv.

Shimanos lösning är marginellt jobbigare då man inte bara kopplar loss batteriet för smidig laddning.

Elektroniska växlar
Hur är det med livslängden? Om jag köper en några år gammal cykel med elväxlar, kommer det bara funka i flera år? Finns det inkompatibla versioner att se upp för?

Elektroniska växlar
Hur är det med livslängden? Om jag köper en några år gammal cykel med elväxlar, kommer det bara funka i flera år? Finns det inkompatibla versioner att se upp för?
Enda designfelet jag hört talas om är srams kontakstift till batteriet. Vet inte hur vanligt det är dock. Hat själv haft axs i 3 år på 3 olika cyklar utan problem med detta.
Men det är ju dyra komponenter om något går sönder.

Elektroniska växlar
Det beror på omsättningen och rörelseresultatet för marknadens aktörer inom området skulle jag gissa, om du undrar över framtida förändringar.🧐

Elektroniska växlar
Enda designfelet jag hört talas om är srams kontakstift till batteriet. Vet inte hur vanligt det är dock. Hat själv haft axs i 3 år på 3 olika cyklar utan problem med detta.
Men det är ju dyra komponenter om något går sönder.
Jag har problem att mitt lägger av. Kommer igång igen ibland om jag skrapar på bläcken. Vet inte om batteriet är boven eller kontakterna på växeln, ska köpa nytt batteri och se om det blir bättre.

Elektroniska växlar

Alltså AXS har väl funnits sen 2019 och mig veterligen är samtliga komponenter som lanserats inom ekosystemet kompatibla med varandra. Det är ändå rätt imponerande användarvänligt och främjar att man fortsätter köra sina grejer tills de är helt slut.

Elektroniska växlar
Om jag vill byta en del i systemet är det bara att synka om, tar 1min.
Tex om jag vill ha mullet för gravel och slänger på bakväxeln från mtb.
Eller att jag har 2 par blippar för att kunna växla med händerna på topp eller när jag ligger i pinnarna. Sjukt smidigt och väldigt flexibla lösningar. Ergonomin i nya reglagen och den extra knappen är värt varenda krona!
Att det dessutom går att programmera knapparna för att styra garmin är också smutt.

Elektroniska växlar
Transmission är inte helt kompatibet med gamla axs. Kassetten och bakväxeln sitter 3mm längre ut och T-type kedjan är smalare mellan dom inre länkarna, så på klingan är varannan kugg typ 1.8mm isf 2.1mm.

Elektroniska växlar
Ställer mig själv frågan! varför behövs elektroniken öht? Har kört med ramväxlar, ifrån alla kända cykeltillverkare. Har testat alla multiväxlar som finns, (tror jag). Har testat: Shimanos, Campagnolos, samt SRAM:s elektroniska/elektriska system. Visst fungerar dessa utmärkt. Ingen kritik ifrån mig i det avseendet. Men varför vill ingen framhäva fördelarna med elektroniken? Om nu dessa ens existerar!
Jodå! Snabba växlingar. Visst! Men 1 tränad cyklist, som kan sin hoj, ligger inte långt efter. Vidare handlar det om prisbilden! Elektroniska system på en hoj, kostar!!! Hur mycket mer är det värt att betala för 1 knapp att trycka på, när man med fingertoppskänsla kan sköta växlingarna charmant?

Elektroniska växlar
Har några cyklar med AXS och för egen del så måste jag säga att det är en uppgradering. Jag tänker då mest på cyklar med 2x då du kan ställa så du får sekventiella växlar. Det vill säga att du bara begär nästa tyngre eller lättare växel sen avgör växeln om den behöver växla framklingan eller inte.
För cyklar med 1x är väl vinsten mer tveksam 🤨. Skönt ioförsig att det bara är ett enkelt klick både upp och ner men…

Elektroniska växlar
Det är intressant att läsa svaren på den här tråden. Det sägs inte mycket om prisbilden, andrahandsvärdet, eller rep. Vad man kan konstatera är att ovationerna haglar! Men har man pinkat in sig i ett hörn, så har man.

Hur mycket tid kan man då tjäna i sekunder genom att ha elektroniska växlar, på, låt oss säga 10km, i någorlunda "normal" terräng eller vid landsvägskörning? Jodå det går att tjäna "sekunder", om man lärt sig sitt elektsystem och kan hantera växlarna effektivt. Men är detta då så väsentligt att det är värt den prisskillnad det handlar om?

Är "Mossig"! Erkänner detta bredvilligt. Men vill även i fortsättningen kunna cykla utan elektronik...

Elektroniska växlar
Det är intressant att läsa svaren på den här tråden. Det sägs inte mycket om prisbilden, andrahandsvärdet, eller rep. Vad man kan konstatera är att ovationerna haglar! Men har man pinkat in sig i ett hörn, så har man.

Hur mycket tid kan man då tjäna i sekunder genom att ha elektroniska växlar, på, låt oss säga 10km, i någorlunda "normal" terräng eller vid landsvägskörning? Jodå det går att tjäna "sekunder", om man lärt sig sitt elektsystem och kan hantera växlarna effektivt. Men är detta då så väsentligt att det är värt den prisskillnad det handlar om?

Är "Mossig"! Erkänner detta bredvilligt. Men vill även i fortsättningen kunna cykla utan elektronik...
Är nog ytterst lite tid du tjänar. Den stora vinsten är ju funktionen/driftsäkerheten och att slippa underhållet (byta vajrar, justera, osv). Alltid perfekta växlingar.
Ja, de är dyrare. Men om man nu tycker om att cykla och lägger mycket tid på det, varför ska man då inte unna sig det bästa?

Elektroniska växlar

Handlar ju mest om att det är trevligt att ha och i det allra flesta fall väldigt smidigt att ställa in, man slipper kablar som sträcker sig med tiden och att behöva pilla med indexen titt som tätt eller vajrar och höljen som täpper igen med lera eller vad man nu råkar ut för.

att "lära sig" elektroniska växlar är inget som behövs lägga någon tankekraft på, tryck på knapp så växlas det, precis som med mekaniskt men med mindre kraft från händerna.

Vill man fortsätta köra mekaniskt tror jag inte det blir några problem att göra det då det lär finns kvar länge så det är nog inget du behöver oroa dig för.

Elektroniska växlar
Jag lånade en kompis hoj med transmission nyligen och blev inte klok på den långsamma växlingen. Vid ett flertal tillfällen tryckte jag för många tryck på knappen för att få en annan växel (vid växling av 3-5 kuggar), lagget i växlingen gjorde att jag råkade växla förbi den växel jag behövde och var tvungen att växla en tillbaka.
Vänjer man sig vid detta? Får man bättre feeling med tiden? Räknar ni knapptryck i huvudet?

Elektroniska växlar
Transmission är inte helt kompatibet med gamla axs. Kassetten och bakväxeln sitter 3mm längre ut och T-type kedjan är smalare mellan dom inre länkarna, så på klingan är varannan kugg typ 1.8mm isf 2.1mm.

Fast ett axs reglage kan väl fortfarande flytta en Transmission växel?
Kedjor, offset, spacing och dylikt har ju aldrig varit helt kompatibelt med flat top och ditten och datten.

Elektroniska växlar

Har någon pratat om att växlarnas snabbhet är starkaste argumentet för elväxlat?

Mekaniskt växlar alldeles tillräckligt fort för mig, men det är inte i närheten lika exakt och underhållsfritt och smidigt att installera.
Gällande kostnader - till min mtb köpte jag ett GX AXS upgrade kit lätt beggat på happy efter att ha skrotat den andra slx bakväxeln på kort tid. Kostade mig under 3k och har inte rört växlarna sen installation dryga 4 år sen.

På krullstyrecykeln köpte jag Force AXS grupper på rea när den nya presenterades. Sålde mina mekaniska grupper och summan blev väl knappt 4 k emellan för helt nya elektroniska grupper vs nåt år beggade mekaniska.
Inte gratis, men inte så värst heller.

Har inte rört växlarna på dessa två cyklar sen installation heller och det är några år nu.

När jag nu längre fram kommer flytta ena gruppen till en ny ram är det trådlösa guld värt, endast hydraulslangarna som kräver lite pyssel.

Elektroniska växlar
Jag lånade en kompis hoj med transmission nyligen och blev inte klok på den långsamma växlingen. Vid ett flertal tillfällen tryckte jag för många tryck på knappen för att få en annan växel (vid växling av 3-5 kuggar), lagget i växlingen gjorde att jag råkade växla förbi den växel jag behövde och var tvungen att växla en tillbaka.
Vänjer man sig vid detta? Får man bättre feeling med tiden? Räknar ni knapptryck i huvudet?
Just det där är ju att du lägger alldeles för lite kraft på pedalerna , du sänker säkert kraften för att du ska växla, men Transmission är byggd för att du ska lägga mycket kraft på när du växlar. Den har även växlings punkter där den växlar, därför upplevs den långsammare än AXS men den håller att växla med mycket effekt på.

Elektroniska växlar
Just det där är ju att du lägger alldeles för lite kraft på pedalerna , du sänker säkert kraften för att du ska växla, men Transmission är byggd för att du ska lägga mycket kraft på när du växlar. Den har även växlings punkter där den växlar, därför upplevs den långsammare än AXS men den håller att växla med mycket effekt på.

Det var i situationer när jag vill dumpa växlar. Man trycker en 3-4 ggr och trampar på. Sen tar växlingen sin lilla stund och mitt i detta trycker man en gång till för att man blir osäker på om man tryckt tillräckligt många ggr med resultat att man växlar någon växel för mycket. Men man kanske vänjer sig.

Tillbaka
Topp