Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok då kanske de är dumt att åka testa dåDet är svinbra men det enda som händer är att det flyttar kedjan i sidled.
Du klarar dig lika bra utan men när du provat vill du inte vara utan.....
Elektroniskt i all ära. Men varför måste vi ha batterier till allting? Efts jag kört med elväxlar under perioder, är det bara konstatera att dessa fungerar utmärkt. Men tycker själv att mkt av fingertoppskänslan ifrån mekaniska växlar, helt försvinner. Kanske för många en vanesak? För min del som är gammal i "Gamet", ser jag dock ingen större vinst med elektroniken. Samma mekaniska arbete måste ju utföras i viket fall som helst!
Till detta kommer service. Vilket gör mig tveksam. Detta pga att jag saknar kompetens till att meka med elektroniska system. Vidare slipper man ju hålla koll på batterier.
Men detta är ju så klart min åsikt!
Oki Doki! Alla är vi våran egen lyckas smed...
Tycker dock det är skönt att slippa batterierna!
Vad ang service/rep, har jag ingen aning. Men som alla elektroniska system kommer den dagen!
Enda designfelet jag hört talas om är srams kontakstift till batteriet. Vet inte hur vanligt det är dock. Hat själv haft axs i 3 år på 3 olika cyklar utan problem med detta.Hur är det med livslängden? Om jag köper en några år gammal cykel med elväxlar, kommer det bara funka i flera år? Finns det inkompatibla versioner att se upp för?
Jag uppfattar inte att syftet är att hitta någon skyldig i denna frågan, även om mycket tydligen blir bättre bara det finns någon/något att skylla på.Att skylla på batteriet är löjligt, glömmer du ladda telefonen oxå?
Det beror på omsättningen och rörelseresultatet för marknadens aktörer inom området skulle jag gissa, om du undrar över framtida förändringar.Hur är det med livslängden? Om jag köper en några år gammal cykel med elväxlar, kommer det bara funka i flera år? Finns det inkompatibla versioner att se upp för?
Jag har problem att mitt lägger av. Kommer igång igen ibland om jag skrapar på bläcken. Vet inte om batteriet är boven eller kontakterna på växeln, ska köpa nytt batteri och se om det blir bättre.Enda designfelet jag hört talas om är srams kontakstift till batteriet. Vet inte hur vanligt det är dock. Hat själv haft axs i 3 år på 3 olika cyklar utan problem med detta.
Men det är ju dyra komponenter om något går sönder.
Skall ju gå att byta kontaktstiften om man är lite händig. Googla sram axs pogo pins om du inte redan läst om det.Jag har problem att mitt lägger av. Kommer igång igen ibland om jag skrapar på bläcken. Vet inte om batteriet är boven eller kontakterna på växeln, ska köpa nytt batteri och se om det blir bättre.
Slakta en laddare och löda lite ser ut att vara lösningen.Skall ju gå att byta kontaktstiften om man är lite händig. Googla sram axs pogo pins om du inte redan läst om det.
Hur är det med livslängden? Om jag köper en några år gammal cykel med elväxlar, kommer det bara funka i flera år? Finns det inkompatibla versioner att se upp för?
Är ju det dom leker med i namnet, accessAlltså AXS har väl funnits sen 2019 och mig veterligen är samtliga komponenter som lanserats inom ekosystemet kompatibla med varandra. Det är ändå rätt imponerande användarvänligt och främjar att man fortsätter köra sina grejer tills de är helt slut.
https://www.amazon.se/10PCS-Pogo-Ko...0858291&sprefix=pogo+pin+,aps,203&sr=8-2&th=1Slakta en laddare och löda lite ser ut att vara lösningen.
Är nog ytterst lite tid du tjänar. Den stora vinsten är ju funktionen/driftsäkerheten och att slippa underhållet (byta vajrar, justera, osv). Alltid perfekta växlingar.Det är intressant att läsa svaren på den här tråden. Det sägs inte mycket om prisbilden, andrahandsvärdet, eller rep. Vad man kan konstatera är att ovationerna haglar! Men har man pinkat in sig i ett hörn, så har man.
Hur mycket tid kan man då tjäna i sekunder genom att ha elektroniska växlar, på, låt oss säga 10km, i någorlunda "normal" terräng eller vid landsvägskörning? Jodå det går att tjäna "sekunder", om man lärt sig sitt elektsystem och kan hantera växlarna effektivt. Men är detta då så väsentligt att det är värt den prisskillnad det handlar om?
Är "Mossig"! Erkänner detta bredvilligt. Men vill även i fortsättningen kunna cykla utan elektronik...
Handlar ju mest om att det är trevligt att ha och i det allra flesta fall väldigt smidigt att ställa in, man slipper kablar som sträcker sig med tiden och att behöva pilla med indexen titt som tätt eller vajrar och höljen som täpper igen med lera eller vad man nu råkar ut för.Det är intressant att läsa svaren på den här tråden. Det sägs inte mycket om prisbilden, andrahandsvärdet, eller rep. Vad man kan konstatera är att ovationerna haglar! Men har man pinkat in sig i ett hörn, så har man.
Hur mycket tid kan man då tjäna i sekunder genom att ha elektroniska växlar, på, låt oss säga 10km, i någorlunda "normal" terräng eller vid landsvägskörning? Jodå det går att tjäna "sekunder", om man lärt sig sitt elektsystem och kan hantera växlarna effektivt. Men är detta då så väsentligt att det är värt den prisskillnad det handlar om?
Är "Mossig"! Erkänner detta bredvilligt. Men vill även i fortsättningen kunna cykla utan elektronik...
Att bara klicka på en knapp med frusna fingrar är så mycket enklare än att behöva använda handflatan
Transmission är inte helt kompatibet med gamla axs. Kassetten och bakväxeln sitter 3mm längre ut och T-type kedjan är smalare mellan dom inre länkarna, så på klingan är varannan kugg typ 1.8mm isf 2.1mm.
Har någon pratat om att växlarnas snabbhet är starkaste argumentet för elväxlat?Det är intressant att läsa svaren på den här tråden. Det sägs inte mycket om prisbilden, andrahandsvärdet, eller rep. Vad man kan konstatera är att ovationerna haglar! Men har man pinkat in sig i ett hörn, så har man.
Om vi adderar " fit and forget" så tycker vi helt lika.....För mig är det det absolut största fördelen.
Vad har du för växlar på din mtb om du måste trycka med hela handflatan?Att bara klicka på en knapp med frusna fingrar är så mycket enklare än att behöva använda handflatan
Just det där är ju att du lägger alldeles för lite kraft på pedalerna , du sänker säkert kraften för att du ska växla, men Transmission är byggd för att du ska lägga mycket kraft på när du växlar. Den har även växlings punkter där den växlar, därför upplevs den långsammare än AXS men den håller att växla med mycket effekt på.Jag lånade en kompis hoj med transmission nyligen och blev inte klok på den långsamma växlingen. Vid ett flertal tillfällen tryckte jag för många tryck på knappen för att få en annan växel (vid växling av 3-5 kuggar), lagget i växlingen gjorde att jag råkade växla förbi den växel jag behövde och var tvungen att växla en tillbaka.
Vänjer man sig vid detta? Får man bättre feeling med tiden? Räknar ni knapptryck i huvudet?
Just det där är ju att du lägger alldeles för lite kraft på pedalerna , du sänker säkert kraften för att du ska växla, men Transmission är byggd för att du ska lägga mycket kraft på när du växlar. Den har även växlings punkter där den växlar, därför upplevs den långsammare än AXS men den håller att växla med mycket effekt på.