Max dimension på graveldäck

SörenS

Medlem
Har förstått och märkt att 28mm är lite för skakigt på grus. Hur mäter jag och inser max dimension på däcket som får plats?
Cykeln är en BMC 03 från 2018.

Bilagor

• IMG_2107.webp
    IMG_2107.webp
    157.3 KB · Besök: 115
Troligen är det som trängst mellan kedjestagen.
Det behövs plats för däcket och lite luft för vobbel och lera och annat som kan fastna på däcken, så, några millimeter till nån centimeters frigång efter eget omdöme. Mät frigången på varje sida vid den trängsta punkten, addera och subtrahera, köp o testa, olika däck med samma nominella dimension är oftast ändå olika...
Ett sätt att få plats med bredare däck kan vara att byta åtminstone bakhjulet mot ett 584(27,5)-hjul.

Senast ändrad:
Troligen är det som trängst mellan kedjestagen.
Det behövs plats för däcket och lite luft för vobbel och lera och annat som kan fastna på däcken, så, några millimeter till nån centimeters frigång efter eget omdöme. Mät frigången på varje sida vid den trängsta punkten, addera och subtrahera, köp o testa, olika däck med samma nominella dimension är oftast ändå olika...
Ett sätt att få plats med bredare däck kan vara att byta åtminstone bakhjulet mot ett 584(27,5)-hjul.
Du har rätt, endast 7 mm där bak.
Har 28mm idag och går jag upp till 35mm så blir det 3.5mm kvar som spel…
Ska jag tolka det som att med nuvarande hjul är det inte lämpligt att gå upp i dimension.
Försäljaren sade att cykeln även passade för grus... Nästa gång ska jag dubbelkolla det :-)

Bilagor

• IMG_2112.webp
    IMG_2112.webp
    262.3 KB · Besök: 72
Men då kan du ju köra upp till 35 mm bredd utan problem alltså? 3,5 mm i marginal skulle jag vara helt trygg med i alla fall. Ett par 32-35 mm släta landsvägsdäck är utmärkt för grusväg utan att vara för breda på asfalt tycker jag.

Om minsta 3,5 mm marginal bara är på sidorna av däcket så är det ingen problem på grus. På lera kan det skrapa mot ramen. Du kan lägga skyddsplast på den ställen för att skydda lacken.

Du har rätt, endast 7 mm där bak.
Har 28mm idag och går jag upp till 35mm så blir det 3.5mm kvar som spel…
Ska jag tolka det som att med nuvarande hjul är det inte lämpligt att gå upp i dimension.
Försäljaren sade att cykeln även passade för grus... Nästa gång ska jag dubbelkolla det :-)
28 millimeter går bra på fingrus. Är det nästan knytnävestora sprängstenar så går det åt decimeterbreda däck.

Om minsta 3,5 mm marginal bara är på sidorna av däcket så är det ingen problem på grus. På lera kan det skrapa mot ramen. Du kan lägga skyddsplast på den ställen för att skydda lacken.
Däck som tex GP5000 32 mm, gärna tubeless, har fungerat alldeles utmärkt för nog på grus(väg).
Ser att de listas som "Rekommenderad Användning Landsvägscykling". Menar du att de även fungerar bra på grus?

28 millimeter går bra på fingrus. Är det nästan knytnävestora sprängstenar så går det åt decimeterbreda däck.
I motionsloppet jag planerar att delta i står det
"Rekommenderad däckbredd 40 mm eller mer. Släta däck eller smalare än 35 mm rekommenderas ej." vilket jag gissar baseras på banans underlag och erfarenhet,

Vad är det för lopp? Förr körde Peltonen på 20 mm-däck på Paris-Robaix...

GP TT är väl de tunnaste som finns av GP-däcken, minst lämpliga på underlag med eventuellt vassa flisor.
GP x000 kommer sen, såna har jag i 28 mm på min lvg, med tunna tpu-slangar, och den får gå några km grus i princip varje runda.
GP x000 TLE har ett tunt lager till, för att göra dem täta för tubeless-vätska, även med slang blir det lite extra skydd, slanglöst och med vätska ännu *mycket* mer för att de går att köra med lägre tryck utan att dö snakebite-döden, och att vätskan kan* täta små punkteringar.
*"Your experience might differ."
GP utan tusen-nummer är ungefär samma men lite sämre rull/grepp och klart billigare.
GP urban finns bara i 35 mm vad jag sett, men de jag har på min vardagscykeln mäter lite små så går säkert på TS BMC, de har bra punkaskydd, men det kostar förstås i "känsla" och vikt.

Slicks, som alla GP är, är mer eller mindre lika bra som mönstrat på grus, mönster på sidorna som ger lite extra om man lägger ner cykeln i kurvor kan ge lite extra grepp, men framförallt så: bigger is better på grus generellt.
Om det inte är ett lopp med spektakulärt jobbigt/långt grus, typ över en kontinent, och TS inte tänkt göra sånt många gånger per år så köp ett par GP urban o kör o var glad. 🙂

Storuman XL 450km så jag kommer som motionär ha låga tidsambitioner och låg hastighet i kurvorna.
Se till att bakhjulet är bra riktat och uppspänt så det inte slår sig under loppet, för med ett par 35 mm-däck kommer det inte vara mycket att spela på, men du kommer vara tacksam för varje mm bredd på däcket så kör så brett du vågar.
Om hjulet är för slanglöst hade jag gått på det för att kunna sänka trycket lite till.

GP urban finns bara i 35 mm vad jag sett, men de jag har på min vardagscykeln mäter lite små så går säkert på TS BMC, de har bra punkaskydd, men det kostar förstås i "känsla" och vikt.

Jag tänkte att rekommendera GP All Season. Tittade nu på bicycle rolling resistance och såg att Urban är mycket lättare och har bättre punkaskydd, dessutom kostar den nästan hälften. All Season har dock mycket högre våtgrepp. Enda nackdel som nämns på Urban är tunna sidoväggar jämfört med touring däck. Borde dock inte vara värre än andra lvgdäck. Det är tubeless som gäller på grus.

Både mäter 33 mm på 18 mm fälg, så ingen problem på TS cykel.

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-grand-prix-urban

Jag tänkte att rekommendera GP All Season. Tittade nu på bicycle rolling resistance och såg att Urban är mycket lättare och har bättre punkaskydd, dessutom kostar den nästan hälften. All Season har dock mycket högre våtgrepp. Enda nackdel som nämns på Urban är tunna sidoväggar jämfört med touring däck. Borde dock inte vara värre än andra lvgdäck. Det är tubeless som gäller på grus.

Både mäter 33 mm på 18 mm fälg, så ingen problem på TS cykel.

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-grand-prix-urban
Just det, glömde nämna AS!

Branschstandard är att det ska vara minst 4 mm mellan ram och däck, på MTB tror jag det är 7 mm om jag nu minns rätt.

Jag har själv en äldre cykel och superlite däckutrymme bak, typ 2 mm. Se till att du inte har såna "hår" från gjutningen på däcket som ligger an mot ramen, för det tillsammans med vägdamm slipar sönder ramen snabbare än man tror. Jag klipper bort håret på nya däck. Skulle också föreslå att tejpa ramen där däcket ligger nära även om man tappar 0,3 mm extra av sitt värdefulla däckutrymme.

Om man får plötslig punktering eller däcket blir kraftigt skevt av en eker som går av kommer det bromsa fast i ramen, men eftersom det är bakhjulet är det osannolikt att det leder till en krasch.

Är det geggiga förhållanden blir det dåligt med så lite utrymme, men i rimliga förhållande är det inga problem, kört i flera år på det här viset.

För att mäta hur mycket utrymme man faktiskt har är ett trick att ta en hexnyckelsats och se vilken storlek på hexnyckel man får in (man kan ju ta vilken annan pinne som helst, men med en hexnyckelsats så har man ju i regel ett gäng tjocklekar att välja på), det är svårt att se med ögonen eller mäta med en tumstock för det beror på vinkel etc.

För just Storuman Gravel XL skulle jag inte oroa mig för 2 mm utrymme även om det skulle bli blöta förhållanden, för det är bara på nåt enstaka ställe det kan bli geggigt och då bara en kort sträcka som man i det förhållandena antagligen kommer styra cykeln ändå. 35 mm är helt ok för banan (jag kör 38 mm effektiv bredd själv), men inte idealt. Om man stöter på en sträcka där det är nylagt slitlager med grovgrus blir det ju lite skakigt. Förra året var det cirka 10 km sånt, men just den sträckan är ju bättre i år efter den använts ett tag. Får hoppas att det inte är så mycket nylagt på andra ställen i år 🙂 .

Om du har en dämpad styrstam typ redshift shockstop eller cane creek eesilk (har för mig att BMC har ett samarbete med redshift för dämpad styrstam) så hjälper det en hel del för att inte trötta ut händerna över så lång distans. Om du inte har det kanske det är värt titta på old-school-lösningar som extra tjock styrlinda eller silikonpads under styrlindan. Jag har både en shockstop och silikonpads. Silikonpadsen gör nästan ingen skillnad då jag för det aldra messa håller händerna i reglagen, men shockstopen är väldigt trevlig att ha.

Nu hade jag inte med mig skjutmåttet och var framme och mätte, men det var några som hade rätt smala däck förra året på XL (två av cyklarna i bilden verkar ha smala däck), och det var bitvis rätt blöta underlag då. En som hade smala däck hade också slicks och han klagade på greppet, så helt släta däck vill man nog inte ha.

Bilden är från målgången så de tog sig uppenbarligen runt.

Om du har möjlighet att ha bredare däck i framgaffeln, ofta är det så, kan en idé vara att köra t ex 40 mm fram och 35 mm bak, gäller bara komma ihåg att anpassa däcktrycket efter däckbredden.

7B6A0131.webp

Är det sportgrus som på bilden ovan går det givetvis bra med ett mindre spel mellan däck och ram men om gruset är blött funkar det inte ens med skyddsplast som slipas ner på ingen tid alls.
Jag testade med 0,1 mm rostfri stålplåt på kedjestagen på en numera hädangången cykel, det hade nog fungerat om den hade suttit kvar, limmet släppte tyvärr.
Jag kan skicka en bit om TS vill försöka.

Förra året var det grövsta gruset man stötte på så här, inte jätteroligt med 35mm, men det var "bara" ca 10 km:
1740995607333.webp

Angående skyddsplast använder jag en extra tjock 3M-tejp, 0,36mm

som är betydligt tjockare än den typiska frame-protector-tejpen. Sen byter jag den en gång per säsong. Men visst, kör man mycket i blöta förhållanden äter man igenom den rätt fort. Nog håller den för XL-loppet dock, som är 17% asfalt, och mycket av finare grus och kompakterad jord.

Har också provat med supertunn plåt med förhoppningen att det skulle hålla längre tid, men fick också problem med att limmet inte sitter tillräckligt bra och plåten inte låg tillräckligt följsamt mot (så man tappar mer utrymme än bara plåtens tjocklek), så jag kör tejpen istället och byter mer ofta.

Storuman XL 450km så jag kommer som motionär ha låga tidsambitioner och låg hastighet i kurvorna.
Klart det går med 35 mm däck men körde jag 45 mil på grus så skulle jag vilja ha minst 45 mm. Känns som risken för genomslag även om gruset inte är av sämsta sort är rätt stor när man börjar bli trött. Och trött blir de flesta långt före 45 mil.
Byt cykel om det går!

Är det sportgrus som på bilden ovan går det givetvis bra med ett mindre spel mellan däck och ram men om gruset är blött funkar det inte ens med skyddsplast som slipas ner på ingen tid alls.
Jag testade med 0,1 mm rostfri stålplåt på kedjestagen på en numera hädangången cykel, det hade nog fungerat om den hade suttit kvar, limmet släppte tyvärr.
Jag kan skicka en bit om TS vill försöka.
Tack. Hör av mig om det blir aktuellt

Tillbaka
Topp