För inte så länge sedan men ändå i en helt annan tid gjorde
@westinchristoffer ett klokt val och ett olyckligt val. Det kloka valet var att han utan skönjbar tvekan klippte en 22,5-tums stålis som vid leverans visade sig vara i ett otroligt fint skick. Jag tror inte ens att sadelstolpen satt fast.
Det olyckliga valet var att han med samma oförvägna tåga antog erbjudandet från en överentusiastisk trådmedlem som gick ut på att, trots att samme trådmedlem hade sålt in cykeln som något alldeles i hästväg, riva cykeln i dess minsta beståndsdelar och sedan bygga upp den med helt andra komponenter, under förevändningen att det skulle göra cykeln ännu bättre.
Att riva cykeln gick lätt. Eller ja, bortsett från en vev som satt lika fast på vevaxeln som en venerisk infektion.
Visa bilaga 754768
Men med eld och dunkla eder släppte den till slut.
Visa bilaga 754767
Sedan blev allt svart.
Det blev jul. Julen blev nyår. Nyåret blev trettonhelg. Det var vinter och kyla både inne och ute. Dessutom jobb, familjeförpliktelser, sjuka barn och, ja, ni vet hur det är.
Men så vandrar jorden obönhörligt sin tysta ban runt solen. Dagarna blir småningom längre och själen tinar så sakteliga. Och inte för att förpliktelserna blir färre,
men tiden lider och han måste ju för helvete få lov att möta våren på sin fantastiska cykel!
Idag fick därför den rivglade forumbrodern en leverans av nödvändiga utestående delar ihop med en påse mekfika. Och i solsken och med gäss och svanar sträckande norrut över huvudet inleddes delprojekt Slutföra bygget.
Först en enkel koll av att det rengjorda och nysmorda xt-reglaget till framväxeln funkade som det sku… vänta nu, vad…? Att växla upp funkar, men från stora klingan hoppade det direkt till småkakan. Närmare diagnostik visade att reglaget var stukat, förmodligen från en vurpa i ett tidigare liv…
Visa bilaga 754758
…och att en fjäder då förmodligen har lossnat och försvunnit:
Visa bilaga 754757
Jag trodde att jag skulle ha något användbart xt eller dx liggande, men det var tyvärr tomt som en ficka. Däremot kom vänsterreglaget från Skogsorkestern väl till pass:
Visa bilaga 754759
@westinchristoffer lär ha planer på att på sikt tricka ut Dimman med tummisar ändå, så har det sagts mig. Då får den här hoppa in som reserv så länge.
En trevande början på fortsättningen av slutförandet som synes. Men kommen såhär långt gick resten som en dansk.
Vevlager monterat:
Visa bilaga 754760
Vev, pedaler och kedja monterade och vajrar och höljen dragna:
Visa bilaga 754761
Stommen är jag ytligt bekant med och stuket, med bl.a. Nitto x Crumbworks KT Bar och Oury Grips, lovar verkligen gott.
Visa bilaga 754762
Visa bilaga 754763
Återstår nu bara att slutföra montering och justering av bromsarna och återmontera frampakethållaren, sen kan det bli vår på riktigt.
Av olika anledningar hade jag redan både don LWB:s lingonplockartraktor och Pingstpastorn framme i ljuset. När sen Lila Dimman anslöt så kunde jag inte motstå att plocka fram resten och rada upp hela mobben av storstålisar för en gruppbild:
Visa bilaga 754766
Längst bak Stora Lila, därefter don LWB:s lingonplockartraktor, Tuppgöken, Lila Dimman och längst fram Pingstpastorn. Det var storslaget. Andäktigt. Svårslaget.
Nu får den gode westinchristoffer slutföra installationen av bromsarna, sen kan det bli
25 april Edit: 24 maj och alla som vill och som är snälla är välkomna på Miyataanstruken dagsutflykt till Körsbärsdalen eller någon annan lämplig destination. Au revoir et à bientôt!