[Artikel] Rösta om Sveriges bästa cykelområden

cykelpendling.jpg

Det här är Sveriges bästa städer för cykelpendling när Happyrides läsare tycker till och säger sitt hjärtas mening i omröstningen om Sveriges bästa cykling 2023.

Läs hela artikeln:

Stockholm är ok att pendla i så länge man inte behöver cykla innanför tullarna, eller genom Täby (fast nu såg jag att det stod Stockholms stad).

Pendlar i Uppsala. Vissa cykelbanor är rätt bra, andra leder knappt någonstans, vissa leds genom hårt trafikerade parkeringar. Många av cykelpendlarna saknar trafikvett, en vanlig dag signalerar en tredjedel. Många kör om på fel sida och saknar grundläggande kunskap om trafikregler. If this is the best we have.. Så måste vi ta större ansvar för att informera, tipsa och felanmäla.

Den beskrivningen gäller Lund också, ren cykelanarki där folk cyklar (och går) precis hur som helst och det beroende på att antalet cyklister är stort och många unga. Har bott många år i Lund och det är klart roligaste staden jag cyklat i, åtminstone de centrala delarna. Så min röst gick till Lund.

Jämnt skägg mellan Söderåsen, Gotland och Österlen. Söderåsen och Österlen är i minsta laget att stå ensamma storleksmässigt , man skulle kunna se det som att Skåne som helhet är bäst :)

Senast ändrad:
Det är riktigt fint att cykla vid söderåsen, men det är minst lika fint vid Hallandsåsen och finns garanterat många fler ställen till i samma nivå ?

Det är riktigt fint att cykla vid söderåsen, men det är minst lika fint vid Hallandsåsen och finns garanterat många fler ställen till i samma nivå ?

Bjärehalvön/Hallandsåsen är betydligt bättre än Söderåsen.
Fantastisk natur, bra asfalt, vidunderliga vyer, hav, skog, fält, sol och bra fikaställen!
Här hittar man även 9 av Skånes 10 tuffaste backar: https://shortestpath.se/skanebackar/

Är det några specifika vägar på Söderåsen och Österlen som är i åtanke ?
Har cyklat igenom dessa områden men kanske missat guldkornen.

Vägen som går igenom hela Söderåsen genom skogen, börjar med lång uppförsbacke och slutar med lång uppförsbacke. Ja den vägen är magisk! Genom vacker skog och ängar omringade av stenmurar är verkligen något utöver det vanliga.

Österlen, då är det främst kusvägen jag cyklat, som även den är väldigt fin. Särskilt att få cykla igenom Simrishamn på havsnivå och se havet. Eller ja den bästa plats kanske är i närheten av Stenshuvud på högsta punkt, se havet och den långa, overkligt långa vita stranden som sträcker sig från Kiviks till Åhus.

Spännande, ingenting på Västkusten, bara något diffust om ett område i en håla kallad Skövde.

Vilka trailcenter finns norr om Övik?

Var mest menat som ett skämt ;)

Umeå har en hel drös med leder osv, men om de ligger under det som du kallar för trailcenter, det låter jag vara osagt. Samma sak med Skellefteå. Dock med brasklappen att cykel kulturen i norra Sverige kanske skiljer sig en del mot södra då det är lättare att ta sig ut i naturen här.

Var mest menat som ett skämt ;)

Umeå har en hel drös med leder osv, men om de ligger under det som du kallar för trailcenter, det låter jag vara osagt. Samma sak med Skellefteå. Dock med brasklappen att cykel kulturen i norra Sverige kanske skiljer sig en del mot södra då det är lättare att ta sig ut i naturen här.
Det där sista beror ju lite var man bor. Inte direkt så att södra Sverige ser likadant ut överallt.

sveriges-basta-bikepark.jpg

Liftburen utförsåkning på cykel är en ständig favorit för alla åldrar. Här är Sveriges 3 bästa bikeparks enligt Happyrides läsare.

Läs hela artikeln:

sveriges-basta-bikepark.jpg

Liftburen utförsåkning på cykel är en ständig favorit för alla åldrar. Här är Sveriges 3 bästa bikeparks enligt Happyrides läsare.

Läs hela artikeln:
Är det segraren Järvsö på omslagsbilden? Den sektionen ser himla mysig ut. :love: Byggd men ändå halvnaturlig med stenmosaiken.

Jag tycker att Järvsö är bäst med knapp marginal. Men när nya Shimano blir klar hela vägen ner, går nog rösten till Åre. Får se om Järvsö svarar med ett helt nytt område på norra/västra sidan runt den nya expressliften.

Om Uppsala är Sveriges bästa cykelpendlarstad, tycker jag oerhört synd om cyklister i andra städer. Det cyklas mycket i Uppsala, det är sant, men bra är det inte. Det byggs överallt hela tiden, med hinder för cyklister som följd, cyklister som alltid prioriteras ned till förmån för gångtrafikanter och motorburen trafik. Servicestationen vid resecentrum har inte varit i bruk på länge, cykelställ är överfulla och vägunderhåll och snöröjning är under all kritik. På pappret och i kommunens kommunikation är Uppsala en fantastisk cykelstad. För oss som cyklar ofta och mycket året om, är det uselt, riktigt uselt.

Jag tycker att Järvsö är bäst med knapp marginal. Men när nya Shimano blir klar hela vägen ner, går nog rösten till Åre. Får se om Järvsö svarar med ett helt nytt område på norra/västra sidan runt den nya expressliften.
För mig är det helt obegripligt att man föredrar Järvsö, efter 1,5 dag där har jag ledsnat rejält och vill åka hem. Efter 15 säsonger i Åre har jag fortfarande inte tröttnat annat än på vädret. Visst, det kanske är lite bättre shape på några leder i Järvsö men variationen, åklängden och högstanivån i Åre är av en helt annan klass, och det redan innan nya Shimano är färdigbyggd. Med den klar och nya Double Dave så kommer Åre bli ännu flera klasser bättre.

För mig är det helt obegripligt att man föredrar Järvsö, efter 1,5 dag där har jag ledsnat rejält och vill åka hem. Efter 15 säsonger i Åre har jag fortfarande inte tröttnat annat än på vädret. Visst, det kanske är lite bättre shape på några leder i Järvsö men variationen, åklängden och högstanivån i Åre är av en helt annan klass, och det redan innan nya Shimano är färdigbyggd. Med den klar och nya Double Dave så kommer Åre bli ännu flera klasser bättre.

Det är väl det runt omkring som är problemet...

Instämmer till fullo. Järvsö är bra, men Åre har så mycket mer att erbjuda.

Sen om man bara kör de byggda hopplederna så kan jag köpa att Järvsö har mycket att ge relativt sett, men det är ju inte heller där Åre är bäst tycker jag utan det är bredden och att det finns så mycket mer.

Det är just hopplederna som gjort att jag föredragit järvsö. Hopp är en fundamental del i bp-cykling tycket jag. Tech kan man sticka ut lite var som helst i skogen och hitta ( jag raljerar). Men hoppleder hittar man nästan bara i bikeparks. Och när man i ett försök att få till en Barbro i Åre, bygger DD och cobra blir man ju fundersam. Men det som öppnade av shimano i år var väldigt bra, den kommer bli Sveriges bästa led.

Det är just hopplederna som gjort att jag föredragit järvsö. Hopp är en fundamental del i bp-cykling tycket jag. Tech kan man sticka ut lite var som helst i skogen och hitta ( jag raljerar).
Du tänker på 1000-metern, Hällrajd, Bräcke och Nelson/Tjärnis? Ja fasen, såna leder hittar man ju överallt…
Men hoppleder hittar man nästan bara i bikeparks. Och när man i ett försök att få till en Barbro i Åre, bygger DD och cobra blir man ju fundersam. Men det som öppnade av shimano i år var väldigt bra, den kommer bli Sveriges bästa led.
Nedre Cobra tycker jag är betydligt bättre än gamla trötta och ständigt överskattade Barbro. Övre delen skulle verkligen behöva en översyn däremot. Det lite lustiga i sammanhanget är att den första delen byggdes av Gravity Logic (samma som byggde Barbro) och den nedre av Åres ledcrew.

Den delen av Double Dave som öppnade i våras är ingen höjdare, där vet jag inte helt vad man tänkte, oavsett om den ska vara blå eller inte. Fortsättningen uppåt som börjar borta vid starten på Getrappet ser däremot betydligt bättre ut.

?

Jag hör till andra änden av skalan som inte kunde bry mig mindre om hoppledarna när jag i bikeparks. Stenigt och brant ska det vara. Ju värre desto bättre.

Har insett att jag inte gillar bikeparks alls. Vill ha sköna enduroleder. Källviken och Ågelsjön är mer min melodi. Vore ju nice med en lift upp men det skulle ju ta bort en del av tjusningen.

Har insett att jag inte gillar bikeparks alls. Vill ha sköna enduroleder. Källviken och Ågelsjön är mer min melodi. Vore ju nice med en lift upp men det skulle ju ta bort en del av tjusningen.
Det är det fina med många ställen i alperna (utom Österrike). Man kan ta liften upp och så finns det ofta en massa naturliga stigar utanför bike parken att köra.

Nedre Cobra tycker jag är betydligt bättre än gamla trötta och ständigt överskattade Barbro. Övre delen skulle verkligen behöva en översyn däremot.
Då tycker vi olika. Barbro har ju otroligt mycket större hopp än minikickarna i nedre cobra och är i mitt tycke ljusår bättre. Sen har åre (fram tills nu) inte haft något i klass med twist och LFL.
Ja högzon och Bräcke är bra, men sammantaget har har jag tyckt järvsö är lite bättre. Sen har vi det faktum att man inte bör boka Åre i förväg utan bör åka på prognos med tanke på vädret.

Senast ändrad:
Kan rekommendera Kisa MTB
2 bra enduro leder med lift. En gräsrökare också som är rätt kul. En DH bana med döds och sen hoppled med alternativ för stora och små hopp

Nu börjar vinnarna i 2024 års omröstning att rulla ut. Tack till alla som röstat och engagerat sig i urvalet av cykeldestinationer. Extra kul att jag inte hade cyklat i Hjulsjö som blev framröstat till tredje bästa ort för stigcykling, nu vet jag var jag ska åka i vår. Järvsö och Lofsdalen har jag varit i men lär nog ta en vända dit under 2025 ändå.
/
Kalle

Hur många som pendlar på cykel har även pendlat i fler än 1 stad under föregående år. Försvinnande få skulle jag tro. Vad är poängen med omröstningen?

Tillbaka
Topp