Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tror du 2,5mm gör så stor skillnad? Man sitter väl sällan helt centrerad på sadeln vilket i sig borde göra en större differens
Beror nog på vilken typ av cykling som bedrivs. Jag skulle inte cykla över kontinenten på det, men hade inte tvekat om det rörde sig om en hämta-barn-och-cykla-till-tåget-cykel...

Tror du 2,5mm gör så stor skillnad? Man sitter väl sällan helt centrerad på sadeln vilket i sig borde göra en större differens
Frågan är istället vad tanken bakom det hela är? Handlar det om att vänster vevarm gått sönder och det enda du fått tag i som ersättning är en längre vevarm? Isåfall ja, tills lönen kommer. Sen köper du en som passar tycker jag.

Och ofta också inte med fötterna precis lika långt fram på pedalerna. Flera här har skrivit att de har monterat olika långa vevarmarna utan att uppmärka det. Jag skulle tänka att det är ingen problem alls men skulle själva inte ville göra det.

Och som svar på frågan så gör det inte så stor skillnad i det korta loppet. Alltså om du behöver låna en sån cykel en dag. Men med tanke på att cykling innebär långa repetitioner av samma små rörelser under ganska lång tid, så du gör ca 10 000 varv med benen under en lagom lång tur, så kommer det här att straffa sig förr snarare än senare. Du riskerar att bli sne i hela ryggen. 2,5mm är inte mycket, men multiplicera det med x antal repetitioner om och om igen, så gör det ändå skillnad.

Frågan är istället vad tanken bakom det hela är? Handlar det om att vänster vevarm gått sönder och det enda du fått tag i som ersättning är en längre vevarm? Isåfall ja, tills lönen kommer. Sen köper du en som passar tycker jag.
Så svaret på min fråga blir en fråga om varför frågan tillkom i en tråd som är till för att ställa frågor om sånt man inte vågar fråga egentligen... 😂

2.5 mm är inte så stor skillnad. Många människor, inklusive mig själv, har större benlängdsskillnad än så. Det är självklart inte optimalt men funkar. Flexet i fotleden hanterar skillnaden.
Se dock till att justera sadelhöjden utifrån den sidan där den längsta veven sitter. På korta vevsidan blir då sadelhöjden visserligen aningen för låg, men det är bättre än att bäckenet blir tiltat vilket kan leda till ryggproblem mm.

Vad är det för inserts som Kollektivet rekommenderar för xc?

Jag kör helstelt med i25-fälgar, 2,4 tums Rekon/Rekon race och så lågt tryck jag tycker att jag vill ha 95% av tiden, men får ibland genomslag till fälgen bak. Min teknik är garanterat inte den bästa och jag kör inte jättefort, men det är en lätt hoj på drygt 9 kg så jag vill inte gärna lägga på massvis med vikt med tunga inserts…

Det är nog inte så att det
Vad är det för inserts som Kollektivet rekommenderar för xc?

Jag kör helstelt med i25-fälgar, 2,4 tums Rekon/Rekon race och så lågt tryck jag tycker att jag vill ha 95% av tiden, men får ibland genomslag till fälgen bak. Min teknik är garanterat inte den bästa och jag kör inte jättefort, men det är en lätt hoj på drygt 9 kg så jag vill inte gärna lägga på massvis med vikt med tunga inserts…
78 g rosa Pepi? https://www.pepis-ptn.com/products/r-evolution/

Har ni bajsat på er på cykeln någon gång? Eller blivit akut bajsnödiga?

Jag är en orolig person som tänker mycket katastroftankar, mycket ”men tänk om det här händer” som snurrar i huvudet. Har därför haft lite toapapper med mig i väskan ibland. Nu är det dock inte alltid jag orkar ta med väskan, och skulle det inträffa så är det nog ändå alldeles för lite. En toarulle är inte speciellt aero eller snygg att ha på cykeln heller..

Så, skulle ni kunna stilla min oro lite grann? Om det nu har hänt någon gång utveckla gärna lite med info om vad ni gjorde, körde ni intervaller upp och ned för backar, vad åt ni innan? Gick det så att säga att förhindra med lite planering? Övriga tips är också välkomna.

Obs, seriös.

Jag är en orolig person som tänker mycket katastroftankar, mycket ”men tänk om det här händer” som snurrar i huvudet. Har därför haft lite toapapper med mig i väskan ibland. Nu är det dock inte alltid jag orkar ta med väskan, och skulle det inträffa så är det nog ändå alldeles för lite. En toarulle är inte speciellt aero eller snygg att ha på cykeln heller..

Så, skulle ni kunna stilla min oro lite grann? Om det nu har hänt någon gång utveckla gärna lite med info om vad ni gjorde, körde ni intervaller upp och ned för backar, vad åt ni innan? Gick det så att säga att förhindra med lite planering? Övriga tips är också välkomna.

Obs, seriös.
Jag brukar planera in toabesök på mina löprundor. Alltid lite toapapper i strumpan.

På långa turer har jag såklart med lite toapapper i en plastpåse. Blir det nöd på korta turer brukar det lösa sig med att cykla hem. Eller hitta lite mossa.

Obs, seriös.
Har inte så mycket att bidra med förutom att jag också funderar lite kring naturliga behov inför långfärder.

Jag är lite försiktig med vad jag äter inför långa turer. Försöker kolla planerad rutt för att se var det finns faciliteter. Har ofta med ett paket näsdukar, främst för sitt primära syfte men också som nödtoapapper.

Jag har hittills klarat mig bra. Tror lite att kroppen fattar att jag är på en långfärd och anpassar sig. Mina längsta turer är 100 km, ca 4,5-5 timmar i sadeln så inga extrema saker. Men ändå tillräckligt långa för att man skulle kunna behöva uträtta behov om man var hemma.

Gifvetvis säkerhetsbesök hemma innan avfärd.

Har inte så mycket att bidra med förutom att jag också funderar lite kring naturliga behov inför långfärder.

Jag är lite försiktig med vad jag äter inför långa turer. Försöker kolla planerad rutt för att se var det finns faciliteter. Har ofta med ett paket näsdukar, främst för sitt primära syfte men också som nödtoapapper.

Jag har hittills klarat mig bra. Tror lite att kroppen fattar att jag är på en långfärd och anpassar sig. Mina längsta turer är 100 km, ca 4,5-5 timmar i sadeln så inga extrema saker. Men ändå tillräckligt långa för att man skulle kunna behöva uträtta behov om man var hemma.

Gifvetvis säkerhetsbesök hemma innan avfärd.
Låter klokt. Jag började ta med mig papper ut på tur efter att ha blivit drabbad av en bajsincident. Lyckligtvis var det fågelbajs den gången, men det fick mig att reflektera över hur utelämnad jag var där och då ganska långt från både hem och serviceställen. Brukar också ha svårt att utföra behov utanför hemmet så tror mitt system sluter sig ganska bra också. Men ändå nojar jag sönder över detta varje gång jag ska ta mig ut. Som en tvångstanke nästan. Försöker tänka att det är större chans att ramla eller krocka med en bil men ändå är det den här tanken som är hemskast på något sätt.

Löparmage är ju ett känt fenomen annars. Har drabbats av ”cykelmage” enstaka tillfällen men då EFTER längre turer när jag redan är hemma, tack och lov. Man vill ju verkligen inte bli en ”bajsmannen” ala Göteborgsvarvet 2008 (googla inte på jobbet) mitt på GC-vägen liksom. Med brun sörja rinnande från bibsen. Usch, hemska tanke.

På långa turer har jag såklart med lite toapapper i en plastpåse. Blir det nöd på korta turer brukar det lösa sig med att cykla hem. Eller hitta lite mossa.
Fattar att det kanske funkar om man kör stigcykling eller MTB ute i skogen. Helt annan grej att drabbas ute på landsvägen med bara kilometerlånga öppna fält på båda sidor. Då är man ganska exponerad så att säga, och någon mossa finns det inte. Kan bara hoppas att det finns djupa diken att gömma sig i om nöden knackar på dörren.

Edit: Tjejen nämnde precis att YouTubern ”Victor Beer” råkade ut för detta dilemma när han skulle öva sig inför att gå 100 000 steg på en dag. Han berättade i en podcast om att när han promenerade längs just en landsväg med öppna fält åt båda sidor så kände han ett plötsligt starkt behov av att tömma blåsan så att säga. Eftersom han inte ville blotta sitt kön och var exponerad från alla håll och kanter var tydligen hans bästa lösning där och då att lägga sig ned på sidan i diket och lätta på trycket på det viset. Det är ju också en taktik att lägga på minnet annars..

Senast ändrad:

Obs, seriös.
Inte på cykel vad jag kan minnas. Min mage håller sig relativt lugn då jag cyklar. Det är värre med löpning. Då händer det var och varannan vecka att jag får uträtta behov i skogen, senast i dag. Ibland sker det olyckor när jag väntar lite för länge och tror jag ska klara mig ända hem. Ju högre intensitet och ju tyngre träningsveckor, desto större blir problemen. Typiskt stressrelaterat problem, skulle jag gissa. Men om man vill ligga på gränsen till vad kroppen klarar av v.g. träning så får man väl offra sig lite. Jag brukar ha med mig ett par paket pappersnäsdukar när jag är ute. Sen finns det oftast naturmaterial att tillgå som funkar fint. Typ granris, mossa, löv osv. Det gäller bara att dra granriset åt rätt håll, annars blir det jobbigt. Det är bara att tuta och köra. Man vänjer sig. Till sist blir det lika naturligt som att skita på vitt porslin.

1743060741915.webp

Senast ändrad:
Fattar att det kanske funkar om man kör stigcykling eller MTB ute i skogen. Helt annan grej att drabbas ute på landsvägen med bara kilometerlånga öppna fält på båda sidor. Då är man ganska exponerad så att säga, och någon mossa finns det inte. Kan bara hoppas att det finns djupa diken att gömma sig i om nöden knackar på dörren.

Edit: Tjejen nämnde precis att YouTubern ”Victor Beer” råkade ut för detta dilemma när han skulle öva sig inför att gå 100 000 steg på en dag. Han berättade i en podcast om att när han promenerade längs just en landsväg med öppna fält åt båda sidor så kände han ett plötsligt starkt behov av att tömma blåsan så att säga. Eftersom han inte ville blotta sitt kön och var exponerad från alla håll och kanter var tydligen hans bästa lösning där och då att lägga sig ned på sidan i diket och lätta på trycket på det viset. Det är ju också en taktik att lägga på minnet annars..
Har råkat ut för löparmage ett par gånger men aldrig cykelmage (cyklat Halvvättern som längst). Tänker att cykling är mycket mjukare och därför inte ger upphov till samma nöd. Föreslår att du försöker komma förbi oron då den inte känns så motiverad. Ett plus med cykling kontra löpning är att "öppna fält" är bra mycket bättre än Södermalm (för att minska Stockholmsfokus: löpning sker ofta i närområde, och det tenderar att vara bebott; cykling tar en ganska fort till öppnare landskap). Och skulle det börja trycka på kommer man rätt långt i jakt på enskildhet innan det är akut.

Obs, seriös.
Har lite IBS mage så det har hänt eller varit nära mer än en gång. Det är kopplat till kost för mig nästan uteslutande. Har lärt mig vad jag kan äta och vad som är mindre lämpligt. Har också hittat vad jag kan äta/dricka när jag cyklar. Har inget ting att göra med under lag utan är helt kopplat till kost/ansträngning och till viss del stress.

Alla är olika men jag kan t.ex dricka UMARA sportdryck under längre cykling upp till 60-70g per timme utan att magen drabbas.

Edit: Har alltid lite papper med mig när jag cyklar

Har råkat ut för löparmage ett par gånger men aldrig cykelmage (cyklat Halvvättern som längst). Tänker att cykling är mycket mjukare och därför inte ger upphov till samma nöd. Föreslår att du försöker komma förbi oron då den inte känns så motiverad. Ett plus med cykling kontra löpning är att "öppna fält" är bra mycket bättre än Södermalm (för att minska Stockholmsfokus: löpning sker ofta i närområde, och det tenderar att vara bebott; cykling tar en ganska fort till öppnare landskap). Och skulle det börja trycka på kommer man rätt långt i jakt på enskildhet innan det är akut.
Tack, tror det är sådant här jag behövde läsa faktiskt. Som du säger så upplever även jag att cykling definitivt är ”mjukare” än annan hårdträning.

Jag bor så till att det alltid finns space för "privata angelägenheter". Mestadels skog också. Men, med sån cykling kan det uppstå problem av problemen... Diket kanske är enda platsen.

Lånar tråden igen. Betyder detta att jag behöver förlänga mina pedaler med 18 mm? Och kan jag bara sätta på vilken förlängare som helst som är 18 mm om jag har kraftpedaler? Har bara mätare på vänster pedal.

IMG_7531.webp

På en rätt ny white gx tar inte frambromsen. Tvättat ok och fixat med belägg flera gånger utan framgång.
Det visade sig att bara ena kolven åker ut när man bromsar. Går att provocera ut den andra om man håller emot den som går lätt.
Hur lösa? Grx 400 och xxl är ju kass så tänkte slippa lämna in den där.

Jag brukar smörja med bromsvätskan/oljan vid luftning. Pressa ut försiktigt, rengör med bromsrengöring/isopropanol/aceton och smörj sedan. Jag upplever att det är enklast att göra med bomullspinnar.
Jag behövde nyligen massera kolvarna på ett äldre bromsok. Jag gjorde två pass på ena sidan eftersom den rörde sig betydligt trögare.

Jag brukar inte smörja kolvarna från utsidan; att rengöra dem däremot är bra, att spruta lite bromsrengöringsmedel för att spola/lösa bort damm och smuts. Bomullspinnar hjälper.

Att problemet uppstår på en ny bromsok, och om kolvmassagen inte hjälper, kan tyvärr tyda på en tillverkningsdefekt.

Senast ändrad:
Tack för svar. Det KAN ju bli bättre av att lufta också, kanske ska prova det. Gjorde en Shimano quick bleed och då var det ingen luft i slangen.

Jag orkar inte ta en reklamation med XXL... Så tungrott och jag mekar hellre själv.

Jag har ju motionerat dom iaf X antal gånger när jag upptäckte problemet.

Känns som en väldigt dum fråga, men axeln till racern passade inte i traniern utan fick använda den som följde med trainern.

Men, kan jag använda den axeln när jag cyklar ute på vägarna? Eller måste jag byta tillbaka till original?

Känns som en väldigt dum fråga, men axeln till racern passade inte i traniern utan fick använda den som följde med trainern.

Men, kan jag använda den axeln när jag cyklar ute på vägarna? Eller måste jag byta tillbaka till original?
Vet du om det är thru-axle eller Quick release? Låter konstigt att axeln från cykeln inte skulle passa på trainern, men vise versa. Har iofs inte testat detta själv. Jag byter också när jag sätter mig på trainern.

Men om det funkar med trainerns axel på cykeln så är det fine. Den brukar bara vara ganska tung. Det kanske inte är optimalt för din ram beroende på material osv. Men funkar det så funkar det.

QR Skewer eller axel? QR Skewer lär fungera bra på vägen ja

Vet du om det är thru-axle eller Quick release? Låter konstigt att axeln från cykeln inte skulle passa på trainern, men vise versa. Har iofs inte testat detta själv. Jag byter också när jag sätter mig på trainern.

Men om det funkar med trainerns axel på cykeln så är det fine. Den brukar bara vara ganska tung. Det kanske inte är optimalt för din ram beroende på material osv. Men funkar det så funkar det.
Det är quick release.

QR-axeln kan ju vara längre än den som sitter på cykeln, beroende på träjnerns konstruktion.
Men är det besvärligt att byta axel? Låter för mig som att du plockar bakhjulet när cykeln monteras i träjnern

Tacx qr-ändar brukar vara anpassade för att passa att klämma fast i trainern. Många andra qr-ändar är tillverkade för att vara snygga eller aero. De senare är inte alltid lätta att montera i trainern.

Tacx qr har fungerat fint utomhus när jag kört dem där.

Av alla mtb långlopp som arrangeras i Sverige vilket är loppet som går i den mest brötiga och stökiga terrängen?

Funderar på att göra min entré men vägrar cykla grusväg.

Så, jag har köpt mig ett framdrev och installerat det och konstaterat att det inte riiiiiktigt funkar. Att växla mellan lilla och stora och att ha kedjan på lilla så det är antagligen en singelklinga jag lyckats köpa.
Tillbaka till ruta 1. Hur skall jag be mig åt för att skaffa en "bra" 50T 110bcd klinga som skall sitta på ett tvådelat framparti :) (jag lyckas ju bevisligen inte själv)

Så, jag har köpt mig ett framdrev och installerat det och konstaterat att det inte riiiiiktigt funkar. Att växla mellan lilla och stora och att ha kedjan på lilla så det är antagligen en singelklinga jag lyckats köpa.
Tillbaka till ruta 1. Hur skall jag be mig åt för att skaffa en "bra" 50T 110bcd klinga som skall sitta på ett tvådelat framparti :) (jag lyckas ju bevisligen inte själv)
Enklast är väl att köpa den klinga som är gjord för det vevparti du har? Eller är det någon speciallösning du försökt göra?

Tillbaka
Topp