32" hjul på xc snart?

32" hjul på xc snart?
32" hade varit kul att prova även på grus, eller kanske 30". .

Lite OT, allmänt inom vägcykling är trenden kortare vevarmar och sadeln längre fram för öppnare höftvinkel samt smalare styre och högre upp för både bättre komfort och aerodynamik. Samt bredare däck. Klockrent om man frågar mig.

32" hjul på xc snart?

Lite OT, allmänt inom vägcykling är trenden kortare vevarmar och sadeln längre fram för öppnare höftvinkel samt smalare styre och högre upp för både bättre komfort och aerodynamik. Samt bredare däck. Klockrent om man frågar mig.
Gällande bättre aerodynamik, så är det smalare framdäck som gäller vid högre farter på asfalt. Riktlinje är enligt GCN tydligen 28mm vid 28km/h och 25mm vid 32 km/h.

32" hjul på xc snart?

jag körde 30,5 i skogen ett tag. ingen överdriven skillnad jämfört med 29.

nu nöjer jag mig med 29,6.

landsvägsräsers med 25mm-däck är 26,5....

32" hjul på xc snart?
Gällande bättre aerodynamik, så är det smalare framdäck som gäller vid högre farter på asfalt. Riktlinje är enligt GCN tydligen 28mm vid 28km/h och 25mm vid 32 km/h.
GCN är bra källa för att plocka upp vad som trendigt, kollar också på deras kanal men har missat det här om smalare framdäck, kanske på grund av selektion, man väljer ut de klipp som är i linje med ens egen syn :)

Tillbaka
Topp