Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Oroväckande utveckling det här!
Jag körde det upp och ner ett kort tag, det blev inte så dumt faktiskt (även om det såg lite knäppt ut). Dock för aggressivt för den ramen, särskilt med tanke på att jag skulle ha den som allt-i-allo. Så jag fick förkasta det upplägget.

Enkel mockup från då.
IMG_8305.webp

Visa din Miyata!
Har två bröder som börjar vika sig för mitt Miyata-tjat! Men med längder närmare 1,90 så är det antagligen 22,5" som är det korrekta valet, eller vad säger du som har testat hela urvalet?
22,5 hade varit optimalt, men de dyker upp så sattans sällan och när de gör det så är det en jävla tomte som köper allt som går, står och rullar. Köp den här, bygg den så stor som möjligt och skifta över komponenterna när 22,5:an dyker upp.

Visa din Miyata!
22,5 hade varit optimalt, men de dyker upp så sattans sällan och när de gör det så är det en jävla tomte som köper allt som går, står och rullar. Köp den här, bygg den så stor som möjligt och skifta över komponenterna när 22,5:an dyker upp.
Min barndoms helger innehöll alltid ett pliktskyldigt besök hos mormor på Gibraltargatan 60. (Och det uttalas ”Jibraltargatan”, det vet alla som kommer från Göteborg.) Mammas dåliga samvete trumfade Staffan Lindeborgs engelska lördagsfotboll och nedkämpade söndagens lövkrattningsexcesser. Vi kröp in i någon av pappas bilar, som han bytte med en frekvens endast jämförbar med en hygieniskt sinnad människas underklädesbyten, och körde mot norr.

I alla fall är det så jag minns det. Vår hjärna spelar oss spratt, saker och ting flyter ihop, bakas till en kaka där vissa russin och bittermandlar tycks smaka mer och hamna på tungan oftare än de verkligen gjorde, medan andra ingredienser försvinner i minnets irrgångar för att aldrig återkomma. Det kanske inte var varje helg ändå, och bilarna var kanske inte fullt så många.

Men en sak är säker. Redan i november fanns den där, lysande som en fyrbåk i det gula halvdunklet från E6:ans gatlyktor, rätt in i synnerven på en åttaårig pojk från Onsala i baksätet på en Audi 100. Nu hade den gamle nazisten Kamprad överträffat sig själv. En jättelik banderoll på den rödblå fasaden till IKEA Kållereds varuhus:

”Tomten är smålänning.”
IMG_7891.webp

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Någon som har en ”runner”-gaffel i stål till övers? Skicket bör helst vara av skräpstandard då jag tänker göra en svetsjigg av den – vill verkligen inte fördärva en fingaffel. Är ute efter den klassiska varianten med dubbla fästöron nere vid dropoutsen, inte den lite senare och biffigare med enkla fästöron. Längd på styrröret är oväsentligt.

Donerar gärna en slant till välgörande ändamål i utbyte, och står självklart för eventuell frakt.

Visa din Miyata!
Den verkar dessutom ha en väldigt blandning från olika komponentgrupper.
Ska det vara hel DX grupp original på dessa eller var Team modellen specad med andra prylar tro?

Den är såld från början av legendaren Arne på Öster cykel här i Jönköping. Han är ju en erkänt duktig cykelmekaniker så funderar på att kanske har han byggt den med delar han hade liggande.

Visa din Miyata!
Ska det vara hel DX grupp original på dessa eller var Team modellen specad med andra prylar tro?

Den är såld från början av legendaren Arne på Öster cykel här i Jönköping. Han är ju en erkänt duktig cykelmekaniker så funderar på att kanske har han byggt den med delar han hade liggande.
Därifrån kommer min Cannondale Caad3 också! ❤️💛

Visa din Miyata!

Den är nog DX specad rätt igenom från början. kan ha haft XT rapidfire reglage i cockpit. Sadeln är från en senare miyata modell och LX v-bromsarna är av något nyare snitt. Men den känns mjukt förädlad med delar från dåtiden så den känns original 🤩

Visa din Miyata!
Ja, sadeln är plockad från en senare Pathrunner jag hade som gick vidare till Kungsbacka.
Så det och övrigt är en skarp analys av dig.
Reglagen är XT och bromshandtag och v bromsar är STX. Så bromsarna har säkert bytts ut som du är inne på.
För övrigt är hjulen som satt på innan jag bytte Ritcheyhjul med XT nav. De kan mycket väl vara de som satt på från början.

Visa din Miyata!
Den där är likadan som min som jag har stående i källaren, förutom att det sitter skärmar och pakethållare på den.
Den är till salu billigt om någon skulle vara intresserad då den bara står ivägen och jag har inga planer på att använda den igen.
Det finns nog gott om intressenter, var befinner sig källare och cykel och vad är det för storlek?

Visa din Miyata!
Idag hade Södra Vätterbygdens Cyklistkoffeinister, 22,5-tumssektionen, sammanträde.

Avfärd hemifrån i ett par minusgrader. En riktig cykeltur inleds med tyskdiesel:
IMG_6807.webp

Jag hade tänkt att köra Tuppgöken, men när jag skulle hämta ut den inför avfärden så stod Pingstpastorn där redan riggad och klar med väskor och allt, så den fick det bli.

Den gode @westinchristoffer ledde sedan turen längs vägar och genom trakter som jag trots snart fem decennier här i krokarna aldrig hade besökt. Mycket trevligt, och en utsikt av guds nåde som synes:
IMG_6809.webp

Efter en grusutförslöpa att dö för och diverse irrvägar som långsamt förädlade turen från fin till nära nog paradisiskt så var det två vederbörligen geggiga cyklar…
IMG_6811.webp

…som parkerades utanför trendfiket i Människobyn:
IMG_6812.webp

Båda två hade vi stått över frukostkaffet i morse. Därför var det med stor lättnad som vi sörplade i oss våra respektive koppar kaffe, sittande på bryggan utomhus medan det välmanikurerade Finfolket med botoxläppar och mycket parfym satt och tryckte inomhus. Det fina i kråksången var att de förmodligen inte avundades oss mer än vi avundades dem.

Stärkta av kaffet var det på åter lätta hjul som vi småningom rullade hemåt. Hemvägen gick huvudsakligen på asfalt, men en och annan lättäventyrlig avstickare genom alkärr och förbi låg- och mellanstadieskolor från förr fick vi ändå in.

Provianteringsstopp på hemvägen:
IMG_6815.webp

Sammanträdet avslutades med hamburgergrillning hemma hos. En mycket fin tur och en otroligt lyckad dag.

Även Dimman och Pastorn såg ut att trivas i varandras sällskap:
IMG_6816.webp

Nu sover de sött och drömmer om kommande kaffeturer.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
härlig feelgood-tråd detta.

men undrar lätt vad orsaken till er särskilda uppskattning av miyata är?

sett så här från sidan är det ju charmigt med ramvinklar som retar ögat, och framgafflar som ser ut som de är på väg att gå av framåt?

eller är ramarna lätta och komfortabla? eller är det färgerna??

nostalgi förstås. men är dessa cyklar extra bra på något sleeper-vis?

vad är grejen:)?

Visa din Miyata!

sett så här från sidan är det ju charmigt med ramvinklar som retar ögat, och framgafflar som ser ut som de är på väg att gå av framåt?

Nej, de är inte extra bra, men de är å andra sidan inte dåliga heller. Inte lätta, men inte jättetunga.

Har tagit några uppförsbacke-KOM med min 35 år gamla sjutolva som klockar in på runt 10 kg. Har cyklat långa grusrundor med min tusing och klarar av att hänga med övriga gänget som sitter på kolfiber. Fixade till en Mixte-hundring åt syrran för priset av vad en damtralla i budgetsegmentet kostar, men landade en tre-fyra kilo lägre i vikt. Helt enkelt kapabla cyklar, men inget speciellt som en ny cykel inte klarar av.

Visa din Miyata!

Dom är snyggare, skönare och tuffare, helt objektivt sett.

Visa din Miyata!
Kan tillägga att jag numera rakar benen. Egentligen är det bara en Miyata som fattas. (y)

Disclaimer/För känsliga läsare:
Allt ovan är skrivet med en så kallad "ironisk touch". Sekten välkomnar hela regnbågen, så länge alla svär trohet till märket, är beredda att dricka spillvatten från rostiga vevhus, skåla i lut etc.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
En cykel för långa ben men sadel är en typ som för min del inte fungera hade något liknande på blåa Rex Logan Smögen morbror stjärnans föredetta cykel.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ännu en Miyata nu i Nyköping.
Vad tror Miyatakunniga här om storleken?
Säljaren skriver "48cm ramhöjd XS" men är den så liten? Jag skulle vilja ha en cykel att bygga upp till min sambo som är 165 cm men med långa ben. Hon hävdar att min 20,5" On/off nästan passar henne men jag tror hon ska ha lite mindre. Kan den här funka? Hon vill väl också ha mer upprätt position och inte behöva luta sig framåt i maximal racer-stil.

Visa din Miyata!
Vad tror Miyatakunniga här om storleken?
Säljaren skriver "48cm ramhöjd XS" men är den så liten? Jag skulle vilja ha en cykel att bygga upp till min sambo som är 165 cm men med långa ben. Hon hävdar att min 20,5" On/off nästan passar henne men jag tror hon ska ha lite mindre. Kan den här funka? Hon vill väl också ha mer upprätt position och inte behöva luta sig framåt i maximal racer-stil.
Jag skulle gissa att säljarens 48 cm gör den till en 18,5-tummare, dvs 46,99 cm.
Det borde vara lagom för 165 cm cyklist.

Visa din Miyata!
Vet inte om den här har varit uppe tidigare. Kanske inte så många som är intresserade av damspecifika ramar, men den ser ut att vara i gott skick. Kanske funkar som reservdelslager.

Tillbaka
Topp