Gravelcykel för nybörjare.

• Trådstartare Trådstartare Cjo
  • Start datum Start datum
Vad tror du jag skulle stöta på för problem med den typen av cykling med Cube-cykeln, om du skulle utrycka dig i lekmannatermer?

Den största nackdelen är att du riskerar att tycka att det är för glest mellan växlarna. Det märker du på så sätt att du kan hamna i ett mellanläge där den växel du använder känns för lätt, men när du växlar till nästa tyngre växel så känns den för tung. Det är frustrerande, särskilt om det inträffar på ett längre flackt parti.

En mindre nackdel är att du kanske tycker att det är en för lätt tyngsta växel, dvs du skulle kunna cykla snabbare i tex en utförsbacke, men det känns bara som om du trampar luft.

Kort sagt inga ”problem”. Uppenbarligen är du taggad på cykeln, förståligt då jag själv hade den högt på min lista. Köp den, cykla och njut.

Det är som med kläder, kameror, bilar etc. Man kan vrida och vända på detaljerna i absurdum. Men det viktigaste är att man är sugen på den, tycker den är cool och vill använda den.

Om du efter några år börjar önska att den hade ditt eller datt så fixar du det då.

Det kommer ta länge innan du funderar på stegen mellan växlar. För mig tog det ca 7 år innan jag insåg att jag tyckte det är kass med många växlar och önskade färre. Så jäkla långt är det inte mellan dem och en fet lägsta växel kommer till användning varje dag. Önskar nästan jag hade mina MTB växlar på min gravel.

Kort sagt inga ”problem”. Uppenbarligen är du taggad på cykeln, förståligt då jag själv hade den högt på min lista. Köp den, cykla och njut.

Det är som med kläder, kameror, bilar etc. Man kan vrida och vända på detaljerna i absurdum. Men det viktigaste är att man är sugen på den, tycker den är cool och vill använda den.

Om du efter några år börjar önska att den hade ditt eller datt så fixar du det då.
Jag har 1x12 på min Gravel och jag körde 2 mil asfalt igår hade inga problem med vare sig trampa ur nedför eller att jag hamnade i ett mellanläge i växlarna. I dom allra flesta backar rullar jag nedför, kanske inte ”happy korrekt” - vad vet jag, är trots allt bara en glad amatör 😄

Jag har 1x12 på min Gravel och jag körde 2 mil asfalt igår hade inga problem med vare sig trampa ur nedför eller att jag hamnade i ett mellanläge i växlarna. I dom allra flesta backar rullar jag nedför, kanske inte ”happy korrekt” - vad vet jag, är trots allt bara en glad amatör 😄
Helt rätt👍👍👍många experttroll här inne som gör nyblivna cyklister förvirrade

Det kommer ta länge innan du funderar på stegen mellan växlar. För mig tog det ca 7 år innan jag insåg att jag tyckte det är kass med många växlar och önskade färre. Så jäkla långt är det inte mellan dem och en fet lägsta växel kommer till användning varje dag. Önskar nästan jag hade mina MTB växlar på min gravel.

Du glömde att berätta att om man vill gå från singelklinga till dubbelklinga så går det inte på alla cyklar och det kostar ganska många tusenlappar. Tvärtom är betydligt enklare och billigare. Är man inte säker på att man vill ha en cykel med singelklinga så bör man därför köpa en med dubbelklinga.

Att du använder en fet lägsta växel varje dag betyder inte att andra har behov av det, i synnerhet inte om man inte bor där det är mycket kuperat. Priset för den växeln är glesare mellan övriga växlar. Det blir ännu mer markant med singelklinga.

Så bra för dig. Det betyder inte att andra inte upplever det. Jag cyklade fyra mil grusväg igår på en cykel med med en 11-34 kassett och störde mig flera gånger på att jag inte kunde få den utväxling jag ville ha.

Helt rätt👍👍👍många experttroll här inne som gör nyblivna cyklister förvirrade

@NLC som är en otroligt erfaren cyklist har i en tråd väldigt grundligt utvärderat för och nackdelar med dubbelklinga respektive singelklinga på gravel. Slutsatsen var att ju mer landsvägsbetonad cykling, desto bättre med dubbelklinga. Den cykling som TS beskriver i första inlägget är definitivt mot det hållet.

Andra kan komma till andra slutsatser, men de kommer inte vara lika väl underbyggda. Det finns en del här som tycker en massa saker, men inte har så mycket fakta att komma med. Ska man ge någon köpråd om cykel ska man åtminstone visa på konsekvenserna av olika val. Skulle jag köpa en cykel med singelklinga för att sen märka att den inte passar mina behov och sen upptäcka att det kanske inte ens går att montera dubbelklinga skulle jag tycka att jag hade fått dåliga köpråd.

Jäklar vad jag har velat och funderat över detta.
Vad tror du jag skulle stöta på för problem med den typen av cykling med Cube-cykeln
Är du osäker på om du vill ha 1X eller 2X så bör du vara medveten om att det i de allra flesta fall är enklare och billigare att byta från 2X => 1X än tvärtom och om ramen är konstruerad för enbart 1X kan det vara mer eller mindre omöjligt att montera en framväxel.

Ett steg mot mer kunskap åtminstone vad gäller utväxlingen skulle kunna vara om du själv jmf just olika utväxlingar med den cykel du har nu
en helt okej hybridcykel på asfalt.
Ett bra o lättanvänt grafiskt onlineverktyg för att jmf olika utväxlingar är det jag själv har använt och postat några ggr tidigare i tråden

Det är ju bara du som vet vilken utväxling du nu använder och hur stora du upplever stegen mellan dem när du växlar.

För mig är det självklart att anpassa utväxlingen på de cyklar jag har till det jag använder dem för och det skiljer en hel del mellan de olika cyklarna, jag har även olika kassetter på olika olika hjul till samma cykel eftersom de används för olika typ av cykling.
Men det är jag det.
Du skall ju välja det som du vill ha och som passar dig och din cykling bäst.

Du glömde att berätta att om man vill gå från singelklinga till dubbelklinga så går det inte på alla cyklar och det kostar ganska många tusenlappar. Tvärtom är betydligt enklare och billigare. Är man inte säker på att man vill ha en cykel med singelklinga så bör man därför köpa en med dubbelklinga.

Att du använder en fet lägsta växel varje dag betyder inte att andra har behov av det, i synnerhet inte om man inte bor där det är mycket kuperat. Priset för den växeln är glesare mellan övriga växlar. Det blir ännu mer markant med singelklinga.
Glömde ingenting.

Exakt, TS behov är inte samma som dina.

Glömde ingenting.

Exakt, TS behov är inte samma som dina.

Du har enligt dina egna uppgifter (inlägg 4772 i graveltråden) cyklat gravel i tio kalenderdagar och har aldrig cyklat CX eller racer. Ändå tror du dig med säkerhet veta hur TS kommer att tänka "Det kommer ta länge innan du funderar på stegen mellan växlar.". Du verkar ha tagit med dina erfarenheter från MTB och tycka att de är direkt överförbara på gravel "Önskar nästan jag hade mina MTB växlar på min gravel.". Det är två helt olika typer av cykling, särskilt om den är mer landsväg och grus orienterad och därmed ser behoven olika ut.

Att du avsiktligt utlämnade aspekten att det är mycket dyrare eller kanske omöjligt att montera dubbelklinga på en cykel med singelklinga är diplomatiskt formulerat svårt att förstå.

Vi gör en liten räkneövning. Den billigaste Rosen med dubbelklinga kostar inkl frakt mindre än en Cube Nuroad Pro om man jämför priset på Rose hemsida med Bike-discount. Därmed kan vi bortse från inköpspriset som variabel.
Vi vet inget om TS preferenser, dvs vi kan anta 50% sannolikhet för dubbelklinga och 50% för singelklinga. Eftersom vi vet att det är mycket dyrare att konvertera till dubbelklinga så behöver man inte vara ett matematiskt geni för att förstå att ekonomiskt är det vettigare att köpa en cykel med dubbelklinga. Då har vi inte ens beaktat aspekten att det kan vara omöjligt att montera dubbelklinga om TS skulle vilja det.

Du vet inte om TS behov är samma som mina. TS preferenser kan bli exakt likadana som mina även om vi har olika behov. Du tycker en massa saker utifrån dina preferenser och ger dåligt underbyggda råd.

Om TS av någon anledning vill ha Cuben, tex för utseendets skull, ska TS köpa Cuben. Om TS inte har några särskilda preferenser och är rationell bör TS köpa en cykel med dubbelklinga.

Senast ändrad:
Du har enligt dina egna uppgifter (inlägg 4772 i graveltråden) cyklat gravel i tio kalenderdagar och har aldrig cyklat CX eller racer. Ändå tror du dig med säkerhet veta hur TS kommer att tänka "Det kommer ta länge innan du funderar på stegen mellan växlar.". Du verkar ha tagit med dina erfarenheter från MTB och tycka att de är direkt överförbara på gravel "Önskar nästan jag hade mina MTB växlar på min gravel.". Det är två helt olika typer av cykling, särskilt om den är mer landsväg och grus orienterad och därmed ser behoven olika ut.

Att du avsiktligt utlämnade aspekten att det är mycket dyrare eller kanske omöjligt att montera dubbelklinga på en cykel med singelklinga är diplomatiskt formulerat svårt att förstå.

Vi gör en liten räkneövning. Den billigaste Rosen med dubbelklinga kostar inkl frakt mindre än en Cube Nuroad Pro om man jämför priset på Rose hemsida med Bike-discount. Därmed kan vi bortse från inköpspriset som variabel.
Vi vet inget om TS preferenser, dvs vi kan anta 50% sannolikhet för dubbelklinga och 50% för singelklinga. Eftersom vi vet att det är mycket dyrare att konvertera till dubbelklinga så behöver man inte vara ett matematiskt geni för att förstå att ekonomiskt är det vettigare att köpa en cykel med dubbelklinga. Då har vi inte ens beaktat aspekten att det kan vara omöjligt att montera dubbelklinga om TS skulle vilja det.

Du vet inte om TS behov är samma som mina. TS preferenser kan bli exakt likadana som mina även om vi har olika behov. Du tycker en massa saker utifrån dina preferenser och ger dåligt underbyggda råd.

Om TS av någon anledning vill ha Cuben, tex för utseendets skull, ska TS köpa Cuben. Om TS inte har några särskilda preferenser och är rationell bör TS köpa en cykel med dubbelklinga.
TL;DR

Klart slut.

För spooky för att inte göra ett inlägg till. Fick precis en random video i flödet och deras absolut första råd… spooky eller lyssnar Google…

Vi vet inget om TS preferenser, dvs vi kan anta 50% sannolikhet för dubbelklinga och 50% för singelklinga.
Nej?
Jag tilltalas ju av tanken på att bara ha en klinga
Hade TS inte nämnt singelklinga i OP så hade jag inte ens tagit upp Cube NUROAD PRO .

Senast ändrad:
Lite onödigt att plocka av en helt ny kasett (i bästa fall sälja den för en liten summa pengar) och sen spendera en större summa pengar på ytterligare en ny kasett. Kassetten är inte optimal, men det kan vara okej till träning och pendling. På en ny runda kanske en väldigt brant backe påträffas eller någon dag kanske cykeln är tungt lastad, benen slutkörda och en förkylning försämrar flåset och då kanske 34T till och med kommer till användning. Inte optimalt, men inte fel heller.

Fascinerande språkbruk. Någon köper en hoj för 15k och byter kassett för 244 kr och detta skulle då betecknas som "en större summa pengar"? Nä, det är inte onödigt att plocka av "en helt ny kassett", slänga den i återvinningen som metallskrot och skaffa nåt som passar bättre för den körning man ägnar sig åt. Det är snarare en självklar initial åtgärd för merparten av de cyklar som säljs numera, så som utvecklingen har blivit. 11-34 kassetter (och ännu värre) är generellt helt olämpliga i den topografi som förhärskar på 95% av landets yta, om vi talar om pendling, lvg och lättkörda grusvägar.

Det är konceptuellt "fel" att köra omkring med kransar på kassetten som aldrig används. Att använda den typen av filosofiska länstolsbetraktelser som Eric använder ovan: En dag kanske denna krans behövs? En dag kanske jag är amputerad? En dag kanske jag måste flytta allt mitt lösöre med denna cykel? Då kanske jag behöver den där kransen!

Det räcker med en snabb titt på vilken personalcykelparkering som helst för att inse sanningen: att nio av tio pendelcyklar har groteskt stora kassetter, och när man tittar närmare på dem ser man också att de största innersta kransarna är rostiga, täckta av smuts och saknar tecken på att nånsin ha använts. Den genomsnittlige pendlaren kör alltså omkring med utväxlingar som aldrig används. Metallskrot.

Detta må vara okej på en pendlare, men innebär ju att cykelns fulla potential aldrig kommer att kunna infrias. På en cykel för träning, sport och tävling är det oförlåtligt. De lvg cyklar jag köpt på senare år har alla kommit med 11-34 kassett, vilket ju är uppenbart oanvändbart. Grävlingarna jag köpt har också haft 11-34 kassett, nästan lika oanvändbart det för pendling i normal svensk topografi.

Jag (och även Håkan) hade mina formativa år i cykelklubb för landsväg med mängder av gruppträning på landsväg. För mig är lvg mer än något annat kopplat till en tät kassett. Har inte räsern detta så är det inte lvg, ens om allt annat på hojen är lvg. "Det svenska motionärer framförallt behöver är ett par växlar i mellanregistret på platten", sa en av förgrundsfigurerna i denna cykelklubb för länge sen. Det gäller fortfarande i mina ögon. Och jag applicerar samma resonemang på pendling. Men uppenbart är det många här med helt annan bakgrund, som inte för sitt liv kan förstå det här resonemanget.

På min vanligaste korta träningsrunda går jag igenom hela kassetten, det tycker jag är optimalt. På min pendling hade jag också gjort det, om lämplig kassett hade funnits på marknaden.

Senast ändrad:
Fascinerande språkbruk. Någon köper en hoj för 15k och byter kassett för 244 kr och detta skulle då betecknas som "en större summa pengar"?
En ny kasett kostar en större summa pengar än vad den avplockade begagnade är möjlig att säljas för. 244kr > ~150kr begagnatvärde. Inget fascinerande med det.

Att använda den typen av filosofiska länstolsresonemang som Eric använder ovan: En dag kanske denna krans behövs? En dag kanske jag är amputerad? En dag kanske jag måste flytta allt mitt lösöre med denna cykel? Då kanske jag behöver den där kransen!
Att cykeln är tungt lastad, benen trötta och backen brant är väl ändå inte lika otänkbart som amputering??? Det är knappast någon orimlig situation. En annan situation där lätt utväxling kan vara användbart är isiga backar eller oplogade backar som lätt blir tungcyklade.

50/34 - 11-34 är ju knappast någon extrem MTB utväxling eller så...

jag applicerar samma resonemang på pendling. Men uppenbart är det många här med helt annan bakgrund, som inte för sitt liv kan förstå det här resnomanget.
Jag förstår resonemanget. Men jag vet också att det finns de som resonerar som så att deras pendlingscykel inte har tillräckligt lätt utväxling för de branta backar de stöter på.
Det kanske inte är applicerbart på allas pendling. Avsaknad av dusch, vinterförvaring och annat kan hindra.

Därför förespråkar jag att TS bör testa vilken utväxling som passar för just TS och välja kasett efter det. Inte vad jag tycker är rätt, inte vad någon annan tycker är rätt, utan vad som passar till just TS & TS cykling. Istället för att komma med direkta uttalanden om lämplig utväxling utan att veta hur stark TS är och vilka backar TS påträffar på vägen till just TS jobb, grusvägar och motionsspår.
Rose Blend blir ännu bättre för ditt tänkta användningsområde om du byter kassetten från 11-34 => 12-28.

Senast ändrad:
Anledningen till att jag lutar åt singelklinga är att jag bara förutsätter att det blir mindre som kan strula, alltså mindre meck och pill. Men det kanske är dumt att låta det vara en avgörande faktor? Det vore kanske en bra idé att utgår från cykeln jag har idag egentligen. Hur vet man vad det sitter för kasett och så på den? Min kunskap sträcker sig till att jag har två framväxlar och nio bak, tror jag, men vad det är för dimensioner och så på har jag ingen aning om.

Igår cyklade jag en runda jag kör ganska ofta, som är 24 km, lite trottoar och cykelbana men typ 20km landsväg, någorlunda kuperat. Då använde jag nog alla 18 växlar. Inte så mycket på tyngsta växeln dock, men en del på lättaste.

Väljer du x1 fram så är du låst till det, mer eller mindre, bökigt och dyrt att konvertera till x2, konvertera x2 till x1 är enklare som jag förstått det.

Jag tror att dom flesta som cyklar mycket asfalt och hyfsat "platta" grusvägar föredrar x2 p.g.a. att man kan ha tätare mellan växlarna. Alltså inte alla, men dom flesta, dock endast byggt på magkänsla och vad jag snappat upp här på Happy.

Allt följande gäller 10s.

När jag köpte racer för nu 12 år sedan så var det endast Ultegra-utrustade som hade tätstegrad kassett, 12-25, 105 och lägre hade största över 30 (om jag minns rätt).

Köpte en typ gravel/enduro/touring med 105 några år efter det, den hade 11-32. Skulle ha den till vinterträning och cykelsemester. Bytte snabbt till en 12-25, gillade inte "glappen" mellan växlarna. Klarade mig över Col de Halland med krampkänning i ena benet och full packning (även om det var på gränsen).

Men, efter några år med dålig träning skulle jag på cykelsemester till Båstad till en kompis och tävla uppför den brantaste backen runt Båstad (som vi visste om). Satte då tillbaka 11-32-kassetten lite strategiskt innan, jag vann - och fick hjärtfladder på kuppen men det är en annan historia (ja, läkarna säger hjärtfladder, som förmaksflimmer men på ett annat ställe).

Nu har jag vant mig vid 11-32 på "graveln" och har inte orkat byta tillbaka, men använder den mest till långa fikarundor. Om jag vill cykla lite mer seriöst "asfalt", ligga och pressa, så tar jag racern helt enkelt, inte skoj med 11-32 då.

Allt det här är väldigt personligt. Jag kan tänka mig att om man t.ex. pendlar lite mer lugnt, inte ligger och pressar, så kanske det t.o.m. är att föredra glesare växlar, iaf inte en nackdel.

Så:
  • Om du inte vet vad du föredrar så är det nog bättre med x2 IMHO till att börja med.
  • Även om du byter till tätare kassett direkt så kan den ligga som reserv tills du kanske ska på cykelsemester, eller tävla mot någon kompis i en brant backe. Det finns ju inget bäst före på kassetter.

Själv började jag cykla på en gammal 7x3-hybrid innan racern. Upptäckte ganska snart att jag inte gillade glappen mellan växlarna, lyckades hitta en tätstegrad kassett, 13-21. Även om det innebar en del växlande fram innan jag blev starkare så var det klart värt det tyckte jag.

En annan sak att tänka på, om jag skulle ha x1 och t.ex. 42 fram så skulle jag behöva upp på minst 40 som största drev bak om jag skulle ha samma lätta som jag har med 50/34 11-32. Vilket jag behöver när jag är lite sämre tränad och lite packning, även i backar i Skåne. Och det skulle definitivt innebära för stora hopp på kassetten - för mig.

Anledningen till att jag lutar åt singelklinga är att jag bara förutsätter att det blir mindre som kan strula, alltså mindre meck och pill. Men det kanske är dumt att låta det vara en avgörande faktor? Det vore kanske en bra idé att utgår från cykeln jag har idag egentligen. Hur vet man vad det sitter för kasett och så på den? Min kunskap sträcker sig till att jag har två framväxlar och nio bak, tror jag, men vad det är för dimensioner och så på har jag ingen aning om.

Igår cyklade jag en runda jag kör ganska ofta, som är 24 km, lite trottoar och cykelbana men typ 20km landsväg, någorlunda kuperat. Då använde jag nog alla 18 växlar. Inte så mycket på tyngsta växeln dock, men en del på lättaste.

Är ju hyfsat enkelt att räkna kuggar. Bak räcker det med minsta och största, sedan tror jag de flesta (alla?) har samma steg mellan dreven. Men ser också ganska lätt om det endast är en kugg som skiljer till nästa växel.

Anledningen till att jag lutar åt singelklinga är att jag bara förutsätter att det blir mindre som kan strula, alltså mindre meck och pill. Men det kanske är dumt att låta det vara en avgörande faktor?
Hur mkt strul har du haft med framväxeln på din nuvarande cykel?
Och vilken modell av framväxel är det?
På Rose Blend Grvl är det en Shimano GRX FD-RX400 vilken är både tålig och av bra kvalité

Det vore kanske en bra idé att utgår från cykeln jag har idag egentligen.
+1
Hur vet man vad det sitter för kasett och så på den? Min kunskap sträcker sig till att jag har två framväxlar och nio bak, tror jag, men vad det är för dimensioner och så på har jag ingen aning om.
Om du inte hittar det i dokumentationen du fick med när du köpte cykeln, eller inte hittar dokumentationen du fick med när du köpte den :sneaky:, så återstår att räkna tänderna på framdreven och kassettklingorna, du behöver inte räkna på alla9 det räcker gott och väl med att räkna på största och minsta
Resultatet använder du sedan i

Jäkla lång leveranstid på den där Rose Blend Gravel. Jag är 174cm så kikar på storlek S. Finns om 12 veckor.
Trist.
Men det visar att en stor del av Europa tycker att den är ett bra köp.

Oavsett det så hoppas jag att du får tag på en passande och lämplig cykel som du blir nöjd med.

<REDIGERAT>
Du kanske kommer att ha större chans att hitta en lämplig cykel om du även kollar på de modeller som kallas;
"komfort" eller "endurance"-modeller.
Skivbromsade sådana klarar oftast däck upp till ~36-38mm vilket borde räcka till för (snälla) grusvägar. Nackdelen är väl först och främst den samma som för Rose Blend Road en olämplig utväxling som kostar att åtgärda.
Men det får du då väga mot fördelen av att ha en cykel nu/snart istf kanske när sommaren mer eller mindre redan är över....

<REDIGERAT 2>
Den här cykel kostar inte så mkt och verkar finnas i en lämplig strl
Men det är en enkel modell som är enkelt utrustad, kanske riskerar du att uppleva den som trist, tråkig och onödigt simpel, men vad vet jag? Det finns en lång tråd om den här
https://happyride.se/forum/threads/white-gx-lite-22.3695609/

Senast ändrad:
Hur mkt strul har du haft med framväxeln på din nuvarande cykel?
Och vilken modell av framväxel är det?
På Rose Blend Grvl är det en Shimano GRX FD-RX400 vilken är både tålig och av bra kvalité

+1

Om du inte hittar det i dokumentationen du fick med när du köpte cykeln, eller inte hittar dokumentationen du fick med när du köpte den :sneaky:, så återstår att räkna tänderna på framdreven och kassettklingorna, du behöver inte räkna på alla9 det räcker gott och väl med att räkna på största och minsta
Resultatet använder du sedan i

Trist.
Men det visar att en stor del av Europa tycker att den är ett bra köp.

Oavsett det så hoppas jag att du får tag på en passande och lämplig cykel som du blir nöjd med.

<REDIGERAT>
Du kanske kommer att ha större chans att hitta en lämplig cykel om du även kollar på de modeller som kallas;
"komfort" eller "endurance"-modeller.
Skivbromsade sådana klarar oftast däck upp till ~36-38mm vilket borde räcka till för (snälla) grusvägar. Nackdelen är väl först och främst den samma som för Rose Blend Road en olämplig utväxling som kostar att åtgärda.
Men det får du då väga mot fördelen av att ha en cykel nu/snart istf kanske när sommaren mer eller mindre redan är över....

<REDIGERAT 2>
Den här cykel kostar inte så mkt och verkar finnas i en lämplig strl
Men det är en enkel modell som är enkelt utrustad, kanske riskerar du att uppleva den som trist, tråkig och onödigt simpel, men vad vet jag? Det finns en lång tråd om den här
https://happyride.se/forum/threads/white-gx-lite-22.3695609/
Finns inget dokumentation på cykeln jag har, så får räkna tänder då antar jag. Har egentligen inga problem med framväxeln idag, den bråkar lite ibland men har inte hoppat så mycket eller så.

Den där cykeln känns ju lite tristare helt klart, men kanske blir att leta något enklare ändå då både Rose och Cube verkar vara slut överallt.

Så länge framväxeln inte är defekt eller feljusterad brukar man normalt aldrig ha några problem med den.

Trots att prisskillnaden har ökat mellan White GX lite och GX LTD nu när GX liten är på kampanj så skulle jag ändå rekommendera LTDn. Den verkar ha kommit in i lager i igen på XXLs hemsida. I butik finns strl S tyvärr bara i Gävle, Sundsvall och Umeå (lagersaldot kan dock vara fel). Bäst vore så klart att provsitta/cykla i butik. Vill du köpa cykel omgående är det kanske ditt bästa alternativ.

Så länge framväxeln inte är defekt eller feljusterad brukar man normalt aldrig ha några problem med den.

Trots att prisskillnaden har ökat mellan White GX lite och GX LTD nu när GX liten är på kampanj så skulle jag ändå rekommendera LTDn. Den verkar ha kommit in i lager i igen på XXLs hemsida. I butik finns strl S tyvärr bara i Gävle, Sundsvall och Umeå (lagersaldot kan dock vara fel). Bäst vore så klart att provsitta/cykla i butik. Vill du köpa cykel omgående är det kanske ditt bästa alternativ.
Den här alltså? White GX Ltd
Den ser ju kanske ut som ett bra alternativ.

Den här alltså? White GX Ltd
Den ser ju kanske ut som ett bra alternativ.
Även den cykeln förtjänar en 12-28 kassett
Förstås :sneaky:

Klickpedaler, SPD som du klickar fast i, gör cyklingen på ffa lvg o grusväg bättre, Vill du kunna pendla med vanliga skor finns det dubbelsidiga pedaler, tex

Skor bör du prova och köpa i butik, de klossar som behövs följer med pedalerna

Som jag även har skrivit tidigare finns det lämpligare och bättre däck, särskilt för cykling på lvg o grusväg.
Dessa har jag själv haft och de både känns och är snabba på vanliga vägar

Jag har fortfarande inte köpt cykel. Jag är mest sugen på Nuroad PRO, men verkar få vänta på den ett tag så den är slut överallt. Funderar då ändå på GX LTD som nog känns som ett stabilt val.

Hittade dock också en annan från Rock Machine, Gravelride 500. Vad sägs om den? Jag antar att en invändning är att hela cykeln är i aluminium, om jag förstår det rätt, alltså ingen framgaffel i kolfiber. Då är min fråga, är det en stor grej? I övrigt ser den i mitt tycke ut som en okej cykel.

Också, det här med kassetterna, vad exakt innebär t.ex en 12-28 kassett, och vad får det för effekt att byta ut den kassett som sitter på gx LTD (11-34 tror jag) mot en sån?

Jag har fortfarande inte köpt cykel. Jag är mest sugen på Nuroad PRO, men verkar få vänta på den ett tag så den är slut överallt. Funderar då ändå på GX LTD som nog känns som ett stabilt val.

Hittade dock också en annan från Rock Machine, Gravelride 500. Vad sägs om den? Jag antar att en invändning är att hela cykeln är i aluminium, om jag förstår det rätt, alltså ingen framgaffel i kolfiber. Då är min fråga, är det en stor grej? I övrigt ser den i mitt tycke ut som en okej cykel.
Vad var det för storlek du skulle ha? Ser den i lager både här och där.

Hittade dock också en annan från Rock Machine, Gravelride 500. Vad sägs om den?
QR istället för TA också. Äldre standard. Mindre hållbar. Svårare att hitta nya hjul.
ModellGavia TerraRock Machine Gravelride 500ROSE Blend GravelWhite GX LTD
ÅFBikeshop 15 999,- 14 999,-
Spobik koncernen 13 990 kr
ROSE 15 577,10 krXXL 14 990:-
BakväxelShimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400
FramväxelShimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400-L/RShimano GRX ST-RX400-L/R
KasettShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34T
VevpartiShimano GRX FC-RX600 46/30T 170/172.5/175mmSHIMANO GRX FC-RX600 46-30TShimano GRX FC-RX600 46-30T 165mmShimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mm
KedjaKMC X10KMC X10Shimano CN-HG54KMC X10 NPBK
BromsarShimano GRX ST-RX400 160F/160RShimano GRX BR-RX400 160/140 mmShimano GRX RX400 160 mmShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mm
BaknavFormula RXC-142A Shimano HG 11s, 12x142 mmSHIMANO FH-TX505-8 32H CL M10x135mm QRFormula RX-142
FramnavFormula CL-712 12x100 mm TASHIMANO HB-TX505, 32H, CL, QRFormula RX-812
FälgarAlu, 700c (622x24), 28hWTB SX19 32HROSE G20 622 Fade R J-Blend, 28WTB ST i21 TCS 2.0 32H
DäckSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 45-622Continental Terra Trail 700x40CWTB Riddler Comp 37-622
Vikt11 kg Small 10,8 kg 11,8 kg10,0 kg10,4 kg

Också, det här med kassetterna, vad exakt innebär t.ex en 12-28 kassett, och vad får det för effekt att byta ut den kassett som sitter på gx LTD (11-34 tror jag) mot en sån?
Antalet tänder på minsta, respektive största kuggen i kasetten. Shimano Tiagra CS-HG500 har till exempel 12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T

Senast ändrad:
Se mitt svar som rent informativt och hypotetiskt, om du behöver ställa frågan så har du högst sannolikt inget alls värde i att byta kassett.

12-28 anger hur många tänder minsta kugghjulet på kassetten har (12) samt största hjulet (28).

Om du har 10 växlar, och kassetten är 12-28 har du täta steg optimerade för att veva i en för dig bekväm kadens.

Om du fortsatt har 10 växlar men med 11-34 så har du större skillnad i kadens för varje växel, det kan kännas begränsande att inte kunna trampa i "rätt" kadens utan man hamnar i ett läge att en växel vevar man för fort och lätt och nästa växel för långsamt och tungt.

Nackdelen med att ha en tätare kassett är minskar omfång, du kanske kan hålla en perfekt kadens på platten, men saknar tillräckligt lätt växel i en uppförsbacke.

Bredast omfång finner man på mtb 10-51, där man bryter i brutala uppförsbackar och sedan cyklar snabbt utför.

Mellanting som 11-34 på CX och gruscyklar.

Snävast omfång på landsvägscykling där man ligger länge på jämn belastning och vill ligga på helt rätt kadens under 30mil.

Du gör sannolikt bäst i att inte planera kassett utefter vad någon på nätet säger utan att spendera ett par hundra mil på din cykel och när kassetten är utsliten så köper du en ny likadan eller anpassar omfånget till det du då tror dig behöva utifrån erfarenheter.

Men jag håller med om vissa sanningar, 11t kuggen är för de flesta helt oanvändbar och saknar existensberättigande, men cyklar säljs för att passa alla, få får man alltid något man inte behöver.

Se mitt svar som rent informativt och hypotetiskt, om du behöver ställa frågan så har du högst sannolikt inget alls värde i att byta kassett.

12-28 anger hur många tänder minsta kugghjulet på kassetten har (12) samt största hjulet (28).

Om du har 10 växlar, och kassetten är 12-28 har du täta steg optimerade för att veva i en för dig bekväm kadens.

Om du fortsatt har 10 växlar men med 11-34 så har du större skillnad i kadens för varje växel, det kan kännas begränsande att inte kunna trampa i "rätt" kadens utan man hamnar i ett läge att en växel vevar man för fort och lätt och nästa växel för långsamt och tungt.

Nackdelen med att ha en tätare kassett är minskar omfång, du kanske kan hålla en perfekt kadens på platten, men saknar tillräckligt lätt växel i en uppförsbacke.

Bredast omfång finner man på mtb 10-51, där man bryter i brutala uppförsbackar och sedan cyklar snabbt utför.

Mellanting som 11-34 på CX och gruscyklar.

Snävast omfång på landsvägscykling där man ligger länge på jämn belastning och vill ligga på helt rätt kadens under 30mil.

Du gör sannolikt bäst i att inte planera kassett utefter vad någon på nätet säger utan att spendera ett par hundra mil på din cykel och när kassetten är utsliten så köper du en ny likadan eller anpassar omfånget till det du då tror dig behöva utifrån erfarenheter.

Men jag håller med om vissa sanningar, 11t kuggen är för de flesta helt oanvändbar och saknar existensberättigande, men cyklar säljs för att passa alla, få får man alltid något man inte behöver.
Tack för ett informativt och för mig begripligt svar. No offense till vissa andra svar som säkerligen också varit välmenade men stundtals övergått än så länge begränsade förstånd.

Vad innebär QR och TA?

Så har man en 11-34 är det större skillnad mellan lättaste och tyngsta växeln jämfört med en 12-28 helt enkelt?
Quick release & through axle. Två olika hjulaxel standarder. Through axle är nyare, hållbarare och enklare att hitta skivbromsar hjul till.

No offense till vissa andra svar som säkerligen också varit välmenade men stundtals övergått än så länge begränsade förstånd.
Google is your friend. Bättre, mer utförliga förklaringar, snabbare respons. QR VS TA är lättgooglat. Annat svårgooglat blir mer förklarat.

Senast ändrad:
Så har man en 11-34 är det större skillnad mellan lättaste och tyngsta växeln jämfört med en 12-28 helt enkelt?
Dels det, men som Juhlin också var inne på så blir det även större skillnad mellan vissa intilliggande växlar däremellan också.

Här är exempelvis ett par olika konfigurationer av Shimano CN-HG500:

1746561828555.webp

12-28T har då 1T skilland mellan de första fyra växlarna (12, 13, 14, 15) vilket gör att du kan hitta precis rätt växel. 11-34T å andra sidan gör 2T-hopp hela vägen ner (11, 13, 15, 17).

Grafiskt representerat ser det ut så här:

1746562209334.webp

Överst 11-34T med stor spridning och större hopp.
Nedanför 12-28T med tätare steg men mindre omfång.

För mig personligen var bytet till 12-28 mycket värt för de tätare stegen i den övre delen. Hoppen 26-30-34 var allt för stora för mig. 11T kom sällan till användning så den kan jag också vara utan. (Förmodligen behöver jag inte ens 12T.)

Edit
Länk till Ritzelrechner.

Några av nackdelarna med Rockmachine 500 jämfört med White LTD:

Har QR (förklarat i andra inlägg ovan vad nackdelarna är, vill dock tillägga att i praktiken kommer du knappast känna någon skillnad om du inte cyklar på ganska stökig stig).
Alu gaffel. Med smalare däck som du kanske vill ha för landsvägscykling kommer vibrationer att fortplanta sig mer märkbart och större risk att det blir störande.
11-36 kassett (det är en ganska extrem kassett)
Troligen enklare hjul. Jag ser inte vad det är för fälgar, men @Eric Hjalmarsson har ju skrivit SX och det går inte att hitta någon info om dem på WTBs hemsida (det gör det för ST som sitter på LTD:n)
Den är ett kg tyngre. En viss del förklaras av bredare däck. Vikten brukar vara en bra indikator - ju lättare man vill bygga en cykel desto dyrare blir det.

OBS! För Rockmachine är storleksrekommendationerna annorlunda.

Nu får vissa säkert hjärnblödning - men vi har egentligen inte diskuterat det viktigaste, dvs att cykelns geometri passar dig. För att stämma i bäcken direkt - att geometrin är rätt är mycket viktigare på racer och gravelcyklar än MTB.

Komplement till @Juhlin pedagogiska inlägg #79 och @DarkMatter bra komplettering i inlägg #83

Genom att ha dubbelklinga fram kan man få ett större intervall än det Juhlin anger och samtidigt få mindre steg mellan växlarna. Se bild nedan. För MTB är singelklinga att föredra, men för andra ändamål är snarast dubbelklinga bättre.

White GX Interceptor, 40_10-51 vs White GX LTD 46/30_11-40 (inte den kassett den levereras med)
AD_4nXf869PqYC-8kK-tJvQiYgwEpjoPuXyKzPlrIr_BEChDpVUaGzq9fo4MQPnwRHQJl2N54DS47ATV9lgCsU9zOScIN0GNtzZ-MfA9d2rglOO0LJtaJ9mSVKKfN_RSdcv32_JZUCk0qA

Jag håller inte med om att 11:an är oanvändbar. Särskilt inte om största framklingan är 46 tänder. Sen är det alltid en smakfråga om man hellre hade velat ha en tätare kassett.

Edit: Lite frågande till referensen om 30 mil på racer. Det är ytterst sällan någon kör 30-mila pass. Det räcker med att cykla 2 mil för att man ska hinna störa sig på för stora växelsteg flera gånger om man har en för cyklingen olämpligt kassett.

Senast ändrad:
Troligen enklare hjul. Jag ser inte vad det är för fälgar, men @Eric Hjalmarsson har ju skrivit SX och det går inte att hitta någon info om dem på WTBs hemsida (det gör det för ST som sitter på LTD:n)
Baserat på att Rockmachine själva skrivit det:
Rockmachine Gravelride 500

WHEELS

HUB FRONT
SHIMANO HB-TX505, 32H, CENTER LOCK, QR Type

RIM FRONT
WTB SX19, 32H

HUB REAR
SHIMANO FH-TX505-8, 32H, CENTER LOCK, M10x135mm, QR Type

RIM REAR
WTB SX19, 32H

SPOKES
Sapim Leader, Stainless Black with secure lock nipples
SX är smalare på 19mm, skall visst inte vara TLR heller.
One Pivot sa:
wtb sx19 rims tubeless ready

Its not a tubeless rim. The ST i23's are their budget tubeless rims.

Senast ändrad:
Om du kan tänka dig att betala ~15kSEK för en sådan cykel tycker jag att du bör kolla närmare på
Rose Blend Gravel för 15.577,10 SEK

Trots att prisskillnaden har ökat mellan White GX lite och GX LTD nu när GX liten är på kampanj så skulle jag ändå rekommendera LTDn. Den verkar ha kommit in i lager i igen på XXLs hemsida.
Apropå cyklar långt utanför budgeten.
Budget är väl mellan 10 och 12.000 typ.

REA på Gavia Terra Alu GRX400 Gravelbike 15 999,- 14 999,-

Gravel Hydrauliska skivbromsar
ModellGavia TerraRock Machine Gravelride 500ROSE Blend GravelSuperior X-ROAD Comp GR 2022 ArchiveWhite GX LTD
ÅFBikeshop 15 999,- 14 999,-
Spobik koncernen 13 990 kr
ROSE 15 577,10 krSpobik koncernen 15 990 krXXL 14 990:-
BakväxelShimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400
FramväxelShimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400-L/RShimano GRX ST-RX400-L/R
KasettShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34TShimano CS-HG500-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34T
VevpartiShimano GRX FC-RX600 46/30T 170/172.5/175mmSHIMANO GRX FC-RX600 46-30TShimano GRX FC-RX600 46-30T 165mmShimano GRX FC-RX600 40TShimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mm
KedjaKMC X10KMC X10Shimano CN-HG54KMC X10KMC X10 NPBK
BromsarShimano GRX ST-RX400 160F/160RShimano GRX BR-RX400 160/140 mmShimano GRX RX400 160 mmShimano GRX RX400 160/140 mmShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mm
BaknavFormula RXC-142A Shimano HG 11s, 12x142 mmSHIMANO FH-TX505-8 32H CL M10x135mm QRShimano FH-RS470 28H CL TA 12x142mmFormula RX-142
FramnavFormula CL-712 12x100 mm TASHIMANO HB-TX505, 32H, CL, QRShimano HB-RS470 28H CL TA 12x100mmFormula RX-812
FälgarAlu, 700c (622x24), 28hWTB SX19 32HROSE G20 622 Fade R J-Blend, 28Stars J22GTWTB ST i21 TCS 2.0 32H
DäckSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 45-622Continental Terra Trail 700x40CSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 37-622
Vikt11 kg Small 10,8 kg 11,8 kg10,0 kg11,15 kg10,4 kg

Senast ändrad:
Tycker Rose tidigare i tråden var rätt Bang/buck/ estetik.
Men jag hade själv gått på BMC, mest för att jag är en sucker.
Gavian helt ok men lite lägre på estetik (för mig)
White GX rankar jag sist, mest för att många haft problem med hjulen och varumärket står lågt.

Komplement till @Juhlin pedagogiska inlägg #79 och @DarkMatter bra komplettering i inlägg #83

Genom att ha dubbelklinga fram kan man få ett större intervall än det Juhlin anger och samtidigt få mindre steg mellan växlarna. Se bild nedan. För MTB är singelklinga att föredra, men för andra ändamål är snarast dubbelklinga bättre.

White GX Interceptor, 40_10-51 vs White GX LTD 46/30_11-40 (inte den kassett den levereras med)
AD_4nXf869PqYC-8kK-tJvQiYgwEpjoPuXyKzPlrIr_BEChDpVUaGzq9fo4MQPnwRHQJl2N54DS47ATV9lgCsU9zOScIN0GNtzZ-MfA9d2rglOO0LJtaJ9mSVKKfN_RSdcv32_JZUCk0qA

Jag håller inte med om att 11:an är oanvändbar. Särskilt inte om största framklingan är 46 tänder. Sen är det alltid en smakfråga om man hellre hade velat ha en tätare kassett.

Edit: Lite frågande till referensen om 30 mil på racer. Det är ytterst sällan någon kör 30-mila pass. Det räcker med att cykla 2 mil för att man ska hinna störa sig på för stora växelsteg flera gånger om man har en för cyklingen olämpligt kassett.
Utmärkt utveckling.
Jag förespråkar också 2x med samma motivation som Bele. Framväxlar krånglar i princip aldrig och mervärdet är stort.

Angående 11T borde jag ha utvecklat med att jag kör 50/34 fram. Med lillklingan blir kedjelinjen för sned till minsta bak oavsett dess storlek och 50/11 är på tok för tungt för mig.
Med mindre framklingor blir det en annan sak.

Det finns dock också ett argument mot mindre drev då de medför större effekt-förluster i drivlinan. Det tror jag dock inte är ett problem för mig som amatör. Finns inget bra utbud av kassetter som börjar på större än 12T heller vad jag vet.

Tillbaka
Topp