Elektrisk, mobil pump ?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Elektrisk, mobil pump ?
Tryckmätaren har man väl i pumpen?
Lezyne-Digital-Alloy-Drive-Pump-Review-Test-005-810x540.jpg

Finns även en batterilös variant med tryckmätaren i slangen
Product-handpumps-absabspengauge-y12-zoom1_376b78e7-ef1c-4944-9db1-ed176a66192f.jpg

+1

Ventilavskruvande Lezyne kan man kasta i sjön.

Elektrisk, mobil pump ?
Kasta dom till mig! Jag orkar pumpa manuellt (ja, de med elektrisk pump är veklingar - på riktigt!) och har för vana att alltid nypa åt ventilkäglan på nya slangar och då är det noll bekymmer. På riktigt - behöver en HV-pump i lagom storlek och en alu-Lezyne i fin färg är val nummer 1!😊

Tryckmätaren på slangen är nog desto värre då. Har hört om sådana som spruckit, och då blir en produkt av vad det annars verkar jättehög kvalitet värdelös. Har en sån som jag dels inte litar på, dels sitter den på en Lezynepump som är ett mellanting mellan golv- och handpump och sådan har jag ingen användning för har det visat sig..

Elektrisk, mobil pump ?
Cyklister med elväxlar är ju en sak, dom är ganska harmlösa där dom står längs med vägarna och med tom blick tittar på sina döda batterier. Men nu ska man börja jagas av horder med elpumpscyklister som aggressivt jagar en med "Batteriet i min elpump dog, kan jag låna din pump?". Usch!

Elektrisk, mobil pump ?
Jag har också haft det problemet med min lezyne-pump. Men jag läste nyligen att man skall släppa på trycket i slangen med del lilla knappen innan man skruvar loss. På så vis minskar spänningen mellan pumpslangen och ventilen och risken att man gängar upp ventilen minskar. Rätt självklart när man tänker efter men jag har alltid trott att knappen är för att finjustera lufttrycket och att min knapp inte funkar så bra... Nej, jag läste inte manualen.

Man kan även ta lite olja från kedjan med fingret och smeta på gängorna på ventilen så är det lättare att få loss slangen utan att ventilen följer med. Tur att jag inte vaxar än! Eller så fettar man in gängorna på pumpen hemma så att den alltid är redo.

Jag har inte behövt pumpa med minipumpen sedan jag fick den här högre kunskapen. Jag återkommer efter ett antal pumpningar med resultat.

Elektrisk, mobil pump ?
När jag står där i regnet med punka vill jag veta att pumpen fungerar. Vill inte behöva oroa mig för att pumpen har slut på batterier, att den kommer skruva av ventilen eller att pumpen är av kass kvalitet och kanske har spruckigt eller inte längre är tät.

Därför väljer jag att bära med mig en kvalitetspump utan batterier. En elpump är säkert smutt och skulle fylla däcket snabbare och mer effektivt än handpumpen men hade för mig på långtur krävt en redundant pump.

OT
Elpump för hemmabruk verkar dock trevligt. Bara att fästa på ventilen och sedan automatiskt pumpa upp till rätt tryck. Jag vill inte heller konsumera fler skitprodukter så inköp av denna mobila elpump hade blivit dyr. Dave Rome på EC skriver också att de låter högt. Vill man ha ytterligare en pryl som väsnas?
Min golvpump behöver snart pensioneras, men då blir det nog en av Silcas pumpar... eller en Bosch.

Edit. Nä ingen Bosch. 93 decibel!

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Behöver man inte ha med sig en mini-handpump ändå som backup? Då känns en eller två CO2-patroner+munstycke som ett betydligt enklare och smidigare förstahandsval.

Elektrisk, mobil pump ?
Behöver man inte ha med sig en mini-handpump ändå som backup? Då känns en eller två CO2-patroner+munstycke som ett betydligt enklare och smidigare förstahandsval.
man behöver backup även till koldioxid. dess fördel är att det gör det lätt att poppa. nackdel är att det fryser din tätmjölk.

hittills har mina favoriter att ta med på turen varit lezyne i olika skepnader. här ses min pendlarpump tillsammans med den som åker med oftast på mtb-turer.

skruva loss ventilen? aldrig hittills (jinx på den)...
.
IMG_1798.webp

Elektrisk, mobil pump ?
Går de i ryggfickan?

Jag äger kompressor, fotpumpar, småpumpar, en rampump, co2-pumpar och nu en mini elektrisk. De är alla bra på sitt sätt.
Precis. Jag har köpt en liten elektrisk pump för att ta med på cykelresor till t.ex. Alperna, och då främst som ett alternativ till fotpumparna jag har hemma. Betydligt smidigare att flyga med än en fotpump.

Elektrisk, mobil pump ?
Precis. Jag har köpt en liten elektrisk pump för att ta med på cykelresor till t.ex. Alperna, och då främst som ett alternativ till fotpumparna jag har hemma. Betydligt smidigare att flyga med än en fotpump.
Frun köpte en inför vår flygresa. Funkar bra för att fylla däcken efter flyget och även bra när man får punka. En liten fundering bara kring att släppa ut all luft i däcken när man reser. Känns konstigt? Är man rädd för att slangar exploderar och skrämmer piloten så att han inte vågar landa eller passagerarna blir så rädda att det blir kalabalik. Har svårt att förstå varför denna regel. Känns även inte som jättestor risk för explosion då tappet i tryck inte är extremt och de flesta däck har lite marginal. Misstänkter dock att det brukar bli bättre när kunniga får bestämma och inte vi tyckare.

Elektrisk, mobil pump ?
En liten fundering bara kring att släppa ut all luft i däcken när man reser. Känns konstigt? Är man rädd för att slangar exploderar och skrämmer piloten så att han inte vågar landa eller passagerarna blir så rädda att det blir kalabalik.
Så har jag också fått det förklarat.
Har svårt att förstå varför denna regel.
+1
Känns även inte som jättestor risk för explosion då tappet i tryck inte är extremt och de flesta däck har lite marginal.
Trycket i ett flygplans lastutrymme skall vara det samma som i kabinen.
Misstänkter dock att det brukar bli bättre när kunniga får bestämma och inte vi tyckare.
+1

Elektrisk, mobil pump ?
När det finns en pump som kan blåsa upp cykeldäck och liggunderlag och funka som powerbank så köper jag den. Gärna vara en lampa också. Men det finns väl ingen sån produkt nu?

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Frun köpte en inför vår flygresa. Funkar bra för att fylla däcken efter flyget och även bra när man får punka. En liten fundering bara kring att släppa ut all luft i däcken när man reser. Känns konstigt? Är man rädd för att slangar exploderar och skrämmer piloten så att han inte vågar landa eller passagerarna blir så rädda att det blir kalabalik. Har svårt att förstå varför denna regel. Känns även inte som jättestor risk för explosion då tappet i tryck inte är extremt och de flesta däck har lite marginal. Misstänkter dock att det brukar bli bättre när kunniga får bestämma och inte vi tyckare.
det räcker oavsett att bara reducera trycket tills däcket känns skall vi säga mjukt. då behåller det sin form, och sitter kvar på plats.

i dagens läge när många har tätmjölk vill man ju inte heller att denna skall läcka ut.

tryckskillnaden gentemot yttre världsrymden är endast 1 bar mer än vad mätaren visar vid havsytan. så att däcket skulle explodera på grund av tryckskillnaden är närmast noll. däremot vid en hård landning skulle ju något vasst kunna penetrera däcket, med en smäll som följd.

Elektrisk, mobil pump ?
Jag lägger alltid en fotpump i botten av cykelväskan när jag resar och har gjort så ända sedan första flygresan. Säkrar den med ett kardborrband och så här långt har det varit helt oproblematiskt. Prylar som behöver laddning finns det ändå alldeles för gott om men det förenklar tillvaron att de är så få som möjligt, det räcker väl med gps och telefon.

Elektrisk, mobil pump ?
När det finns en pump som kan blåsa upp cykeldäck och liggunderlag och funka som powerbank så köper jag den. Gärna vara en lampa också. Men det finns väl ingen sån produkt nu?
Finns ju lampor som fungerar som powerbanks. Men ska pumpen vara tillräckligt lätt att ta med i fickan så kan man nog inte stoppa in alltför många funktioner i den.

Dessutom är det väldig skillnad på att pumpa däck o liggunderlag. Gissar att man får välja mellan en pump som klarar högt tryck eller en som fixar stor volym.

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Jag ser poänker med elektrisk pump. Speciellt på klubbrundor och andra sociala rundor där ett punkafix bör gå snabbt. När jag har kört TL är det ju vettigt att poppa om med CO2 men nu när jag åker med TPUer i däcken och har beställt standarddäck för detta återkommer problemet att det tar en stund, och kraft, att pompa ett rajserdäck till 90 psi.

Elektrisk, mobil pump ?
Jag ser poänker med elektrisk pump. Speciellt på klubbrundor och andra sociala rundor där ett punkafix bör gå snabbt. När jag har kört TL är det ju vettigt att poppa om med CO2 men nu när jag åker med TPUer i däcken och har beställt standarddäck för detta återkommer problemet att det tar en stund, och kraft, att pompa ett rajserdäck till 90 psi.
Pumpa på Gren, det är bara att pumpa på!

Elektrisk, mobil pump ?
Ska du ända till 6,2 bar (fick använda google för att förstå vad 90 psi var) så kommer det gissningsvis ta en stund med en batteripump också.

Jag tycker fortsatt att det är stor humor att man går ut och cyklar järnet i någon timme eller flera, men den där ENSTAKA gången man får punktering pallar man inte att pumpa lite luft i ett par minuter. Jag vill se den som lägger mer tid på att pumpa på slutet än att ta av hjul, däck och slang, ta fram ny slang och återmontera allt, än vad det tar att pumpa. Om man får punktering gissningsvis var 10-20:e runda man cyklar så lär man lägga avsevärt mycket mer tid på att fippla med att se till att elpumpen är laddad än vad man gör på att faktiskt pumpa med den.

I call vekling på elpump.

Sen efter något år eller så så börjar kanske oron för att pumpen inte längre fungerar efter att ha legat i en svettig ryggficka eller fått några regnskurar på sig infinna sig. För tänk om man står där och precis satt i ny slang och ska dra i lite luft, varpå inget händer när man trycker på knappen. Ska man då köra med en manuell backuppump eller drar man taxi-kortet vid punka och elprylshaveri? Eller köper man ny pump var och varannat år?

Det finns säkert pumpar som håller okej kvalitet, men lycka till att dra den nålen ur höstacken.

Elektrisk, mobil pump ?
OT
Elpump för hemmabruk verkar dock trevligt. Bara att fästa på ventilen och sedan automatiskt pumpa upp till rätt tryck. Jag vill inte heller konsumera fler skitprodukter så inköp av denna mobila elpump hade blivit dyr. Dave Rome på EC skriver också att de låter högt. Vill man ha ytterligare en pryl som väsnas?
Min golvpump behöver snart pensioneras, men då blir det nog en av Silcas pumpar... eller en Bosch.
Supersmidigt när man bara ska toppa upp litet. Eller när man byter till/från vinterdäck på familjens cyklar. Min fotpump dog förra året så då köpte jag en elpump istället för en ny fotpump. Har inte ångrat det. Men ja, tyst är den inte. Inget man kör kl 6 på morgonen när resten av familjen sover.

Elektrisk, mobil pump ?
En intressant sak som jag aldrig har reflekterat över själv är värmeutvecklingen som kan uppstå på de lite sämre pumparna (typ budget-skräpet på Ali, Temu, etc). GCN har ett avsnitt (reel) om en sån billig elektrisk pump som smälte en ventil.

Elektrisk, mobil pump ?
Hade inte Xiaomi en pump som @Spacekitty testade?

Jo. Det är en relativt stor och tung klump, inget att ta med sig i fickan på en brevet om man heter NLC.

440 gram

Elektrisk, mobil pump ?

Pump, powerbank, lampa. Dock lite större än fickformat

Elektrisk, mobil pump ?
Ganska imponerande prestanda ändå men jag noterar igen att det kan vara svårt att få en pump att klara både högt tryck och stor volym. Det verkar som att man måste välja, åtminstone när det kommer till sådana här små pumpar.

6. We can’t handle trucks, vans, buses, air beds, air mattresses, inflatable boats (dinghy).

Elektrisk, mobil pump ?
Trek har släppt en variant, jag ersätter min handjagare på långa rundor till denna. Min clic-valve adapter passar i förlängningsslangen som ingår, perfekt att kunna lägga pumpen allt åt sidan och slippa hålla i medan det pumpar. Med dom munstycken som ingår måste man hålla i pumpen som blir varm med den går.
Från tom slang till 50psi i 32mm däck tog 59s.
Gillar att det finns en tryckmätare inbyggd så man kan ha koll på flerdagars äventyr.
Kommer fortfarande ha patroner med i packningen.

1000035838.webp

(Min handpump väger 103g)

Elektrisk, mobil pump ?
Trek har släppt en variant, jag ersätter min handjagare på långa rundor till denna. Min clic-valve adapter passar i förlängningsslangen som ingår, perfekt att kunna lägga pumpen allt åt sidan och slippa hålla i medan det pumpar. Med dom munstycken som ingår måste man hålla i pumpen som blir varm med den går.
Från tom slang till 50psi i 32mm däck tog 59s.
Gillar att det finns en tryckmätare inbyggd så man kan ha koll på flerdagars äventyr.
Kommer fortfarande ha patroner med i packningen.

Visa bilaga 774246
(Min handpump väger 103g)

Ser schysst ut och faktiskt bra med en liten lampa oxå. Tillför väl inte så mkt annars utan det är väl mer ännu en spelare på marknaden vilket kanske pressar priserna överlag på sikt.

Elektrisk, mobil pump ?
Och vad betyder psi i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?

Vad är 50psi?

50 psi (pound per square inch) är en enhet för tryck som används främst i USA. För att omvandla 50 psi till andra enheter kan du använda följande omvandlingar:

• Bar: 50 psi motsvarar ungefär 3,45 bar. (1 psi ≈ 0,06895 bar)
  • kPa (kilopascal): 50 psi motsvarar ungefär 345 kPa. (1 psi ≈ 6,89476 kPa)
Det används ofta för att mäta däcktryck, tryck i hydrauliska system och andra applikationer där tryck är en viktig faktor. Om du har fler frågor om tryck eller andra relaterade ämnen, tveka inte att fråga!

Hur mycket är 50psi?

50 psi (pound per square inch) motsvarar:

• Ungefär 3,45 bar (1 psi ≈ 0,06895 bar).
  • Ungefär 345 kPa (kilopascal) (1 psi ≈ 6,89476 kPa).
Det är en enhet för tryck som ofta används i olika sammanhang, såsom däcktryck eller hydrauliska system. Om du behöver mer information eller har specifika sammanhang där du vill veta mer om trycket, är du välkommen att fråga!

Elektrisk, mobil pump ?
Vilken typ av människa är man om man använder PSI i stället för bar?

En person som använder PSI (pound per square inch) istället för bar är troligtvis:

1. Amerikan eller någon från USA: PSI är en vanlig enhet för tryck i USA, där det ofta används för däcktryck och andra applikationer. I många andra länder, särskilt i Europa, används bar som standardenhet.
  2. Teknikentusiast: Människor som är intresserade av bilar, cyklar eller andra tekniska områden kan föredra att använda PSI, särskilt om de är vana vid amerikanska standarder.
  3. Cyklist eller bilägare: De som är noga med sitt däcktryck och följer rekommendationerna från tillverkare kan använda PSI som en del av sina rutiner för att säkerställa optimerad prestanda.
Om du har fler frågor eller behöver mer information, är du alltid välkommen att

Vilken typ av cyklist är man om man har 50psi i däcken?

En cyklist som har 50 psi i däcken är troligtvis en landsvägscyklist eller en hybridcyklist. Här är några tankar kring varför:

1. Landsvägscyklar: Dessa cyklar har ofta högre däcktryck för att minska rullmotståndet och förbättra hastigheten på asfalt. 50 psi är relativt lågt för en ren landsvägscykel, men kan vara acceptabelt beroende på däcktyp och cyklistens vikt.
  2. Hybridcyklar: Dessa cyklar, som är avsedda för både asfalt och lätt terräng, kan också ha däcktryck runt 50 psi för att kombinera komfort och rullkapacitet.
  3. Mountainbikes: För mountainbikes är tryck ofta lägre för att öka greppet och komforten i ojämn

Elektrisk, mobil pump ?
Bra med nya och gamla standarder i skön blandning. Är detta tråden "Cykling är för enkelt, hur göra det mer komplicerat?"?

Strax kommer en utläggning om att psi faktiskt inte är en mer exakt skala än bar, följt av nästa utläggning om att det visst är det.

Om man gillar saker som går runt runt runt utan ände föreslår jag att man går ut och trampar på sina pedaler. Det borde jag göra!😊

Elektrisk, mobil pump ?
mina pumpar har en stor tydlig indexering med Lb sq/in ytterst och är väldigt lätt att läsa av., så jag vande mig vid dom siffror som varit mest lättlästa.

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Tycker det är mer irriterande med hår där bak om man inte ansat som lägger sig fel. Det känns sådär efter några mil i sadeln.

Tillbaka
Topp