Visa din vaxning! kedjan inte benen
Typ när man byter kedja. Och har man behov av tätare byten (eller har tur med kedjeslitaget) Eller så får man köpa en ny för 2€ https://www.bike24.com/p2326478.html
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med ett bra droppvax i princip hur länge som helst. Enda begränsningen är väl att det inte funkar att fylla på med vax om man är ute på långtur, det behöver läggas på och stå och torka över natten.Hur många km klarar man sig med att bars fylla på med droppvax efter initial rengöring/vaxning?
Jag hällde över det i en tom Silca-flaska, tyckte det var hopplöst att få ut något ur den där korken på Mariposaflaskan.-applicering
Jag hällde över det i en tom Silca-flaska, tyckte det var hopplöst att få ut något ur den där korken på Mariposaflaskan.
Håll tummarna för att den är bättre än tubelessvätskan.Fick precis hem en flarra Effetto Marioposa Flowerpower Wax.
Någon här som kör med det som har erfarenheter att dela med sig.
-rengöring av kedjan
-applicering
-förväntad intervall på återvaxning
Tror jag inte.
Och något speciellt vid rengöringen?
Visste inte att det var vax i Bananaslips Tungsten. Är det så pass mycket att den bör räknas som ett droppvax, och att man egentligen bör ha en helt rengjord och grytvaxad kedja för att den ska fästa bra? Eller räcker lite enkel degreaser på tidigare oljad kedja och sen på med den? Om du har erfarenhet av detta alltså, gissar på att du vaxat kedjan ett bra tag nu så du kanske inte har hunnit testa på en tidigare oljad kedja.Jag har bara testat de här två. Jag gillar Tru Tension mycket bättre än Super Secret. Tru Tension torkar på 10 minuter och håller kedjan ren. Det var mitt lila tips.
Visa bilaga 767440
Jag vet faktiskt inte. Jag tycker att den beter sig som vax och den fungerar väldigt bra på doppvaxad kedja. Den blir torr och fin på kedjan. Mycket bättre än Silca SS. Jag sköljer kedjan i varmvatten innan jag doppvaxar, vilket jag gör var 50-100:e mil.Visste inte att det var vax i Bananaslips Tungsten. Är det så pass mycket att den bör räknas som ett droppvax, och att man egentligen bör ha en helt rengjord och grytvaxad kedja för att den ska fästa bra? Eller räcker lite enkel degreaser på tidigare oljad kedja och sen på med den? Om du har erfarenhet av detta alltså, gissar på att du vaxat kedjan ett bra tag nu så du kanske inte har hunnit testa på en tidigare oljad kedja.
Jo det är vax. Det finns även en annan variant som är oljebaserad.Jag vet faktiskt inte. Jag tycker att den beter sig som vax och den fungerar väldigt bra på doppvaxad kedja. Den blir torr och fin på kedjan. Mycket bättre än Silca SS. Jag sköljer kedjan i varmvatten innan jag doppvaxar, vilket jag gör var 50-100:e mil.
Var har du köpt den där?Jo det är vax. Det finns även en annan variant som är oljebaserad.
Visa bilaga 767558
Bikeinn.comVar har du köpt den där?
det finns också en modell tru tension all weather droppvax utan tillsatt wolframdisulfid/tungsten. orange flaska. använt denna för dagligt bruk sommar som vinter under några år på pendlarna. på wippermannkedjor inte fått varken rost eller smuts, trots salt och slask.Bikeinn.com
Var noga att ni väljer rätt. De har flera olika modeller som heter samma sak, men några innehåller olja istället.
"The only negatives I can list really are that the lubricant does not run as clean as the highly refined paraffin baselubricants, it will definitely run, feel and look more like many wet lubricants vs a wax lubricant – so if you like a very cleanlooking drivetrain, you will be constantly cleaning things if you choose flower power – just for aesthetics mainly as it reallyneeds very very little actual maintenance to remain low very low wear."Nu efter första rundan med Effetto Marioposa Flowerpower, 2 tim torrt grus, befanns kedjan svartsmetig och lite grusig efteråt. Blev något tveksam om detta är så mycket bättre än mitt syltvax. Tex om det håller för en lång heldag gruslopp.
Vad säger expertisen?
Det intressanta var också att Flower Power tycks penetrera väl, så att man inte behöver grytvaxa innan, om jag tolkar texten rätt (han är ju rätt ordrik).Jag dök ner i ZFC-sidan. Analysen lyrisk över Effetton. Smetet enda nackdelen. Fick tipset att torka av kedjan innan man tar sig ut.
Jag är lite road av att se hur bra syltvaxet kommer ut i jämförelse. Det är i seriöst grisväder det fallerar, vilket är min erfarenhet också.
Brukar inte rengöra, men är den riktigt skitig häller jag kokande vatten över kedjan.Hur rengör ni en redan vaxad kedja inför ett nytt bad?
Det ska du inte behöva såvida du inte kört i regn/lera då jag brukar vispa runt den i kokhett vatten varpå jag värmer på kedjan med hårblås för att få ut vatten innan omvaxning. Men normalt sett är det bara att lägga kedjan i smältvaxet och vaxa om.Hur rengör ni en redan vaxad kedja inför ett nytt bad?
Kör samma prodecur.Det ska du inte behöva såvida du inte kört i regn/lera då jag brukar vispa runt den i kokhett vatten varpå jag värmer på kedjan med hårblås för att få ut vatten innan omvaxning. Men normalt sett är det bara att lägga kedjan i smältvaxet och vaxa om.
ZFC rekommenderar inte att koka kedjan för ofta, då mineraler från vattnet sätter sig på kedjan och skapar friktion.
Jag gör enligt följande:Hur stort är det problemet i verkligheten? Och beror nog I så fall på hårdheten på vattnet där man bor.
Eller:
Vilket avhärdat vatten använder ni för att koka era kedjor? Duger det med biltema, eller är Silicas bättre? Jag hörde att en del syltvaxare destillerar själva, Funkar det?
![]()
ge inte silca några idéer!Hur stort är det problemet i verkligheten? Och beror nog I så fall på hårdheten på vattnet där man bor.
Eller:
Vilket avhärdat vatten använder ni för att koka era kedjor? Duger det med biltema, eller är Silicas bättre? Jag hörde att en del syltvaxare destillerar själva, Funkar det?
![]()
Jag har redan förbeställt Silcas avhärdare/vattenfilter att koppla på ingående vatten i villan.ge inte silca några idéer!
Jag lägger kedjan i kastrullen jag använder för vaxning, slår på en liter vatten och låter det koka ett par minuter. Slår av vattnet i en hög med grus/sprängsten på baksidan och torkar sedan rent kastrull och kedja med papper.Hur rengör ni en redan vaxad kedja inför ett nytt bad?
Det gör det, men det skvätter och spottar en del på ett otrevligt sätt om det är mycket vatten kvar i kedjan.Men att torka kedjan med hårfön är väl egentligen överdrivet, vattnet förångas ändå i vaxbadet (?).
Kanske, men det stod så i Adam Kerins instruktioner på ZFC så jag har följt det sen dess.Kör samma prodecur.
Men att torka kedjan med hårfön är väl egentligen överdrivet, vattnet förångas ändå i vaxbadet (?).
Jag har redan förbeställt Silcas avhärdare/vattenfilter att koppla på ingående vatten i villan.![]()
scandinaviandetailing.com
Om fälgrengöringen är någon typ av avfettning (petroleumbaserad) bör du nog skölja av kedjan med tex Isopropanol innan vaxbadet.Det mesta av vaxet släpper när jag sköljer av kedjan med hett kranvatten. Ofta hela drivlinan med cykeln i vårt gamla badkar. Sedan ett varv kokning och som avslutning skak i lite fälgrengöring. Då blir den helt ren för omvaxning.
Ska jag toppa, blir det efter avtorkning med microfiberduk. Avsjöljning om det är mycket nöd på.
Nej verkar vara något annat eko alternativ från Biltema. Vaxet sätter sig fint. Många fälgsprayer brukar vara syrabaserade.Om fälgrengöringen är någon typ av avfettning (petroleumbaserad) bör du nog skölja av kedjan med tex Isopropanol innan vaxbadet.
Syra var det.Nej verkar vara något annat eko alternativ från Biltema. Vaxet sätter sig fint. Många fälgsprayer brukar vara syrabaserade.