Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Skit också.
Köpte fel fälg, så den fick gå i retur.
Köpte en RaceFace ARC Offset 30 Heavy Duty, 600g.

Så jag har rivit mitt Silt bakhjul istället.
Annan ERD, och inte någon offset.

Så 288 + 290, men 290 + 292 med Double Square nipplar?

Visa bilaga 762771

Nix.

290 och 292 var helt fel.

290 och 287 verkar vara rätt.
Bara att beställa 287mm nu då...

Hjulbyggartråden
Nix.

290 och 292 var helt fel.

290 och 287 verkar vara rätt.
Bara att beställa 287mm nu då...
Mätte gamla navet.
58/58 i fläns diameter, mot mitt 58/64.
Samma nipplar.
Längre ekrar 282/294 mot mina 290/292.

Så jag gjorde visst fel.

Nu blev det rätt.

Bilagor

• 1000010477.webp
    1000010477.webp
    202.5 KB · Besök: 42
  • 4032086f-0d93-405b-bf8a-68addb729ca5.webp
    4032086f-0d93-405b-bf8a-68addb729ca5.webp
    210 KB · Besök: 39
Hjulbyggartråden
Jag är på jakt efter navdynamo för 24 ekrar, center-lock och qr för min vinterpendlare. Det innebär att budget är mycket begränsad, så ingen SON eller liknande. Eller är det bara att ge upp, jag har inte hittat någon Shimano med annat än 32 eller 36 i webbshopparna.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Jag är på jakt efter navdynamo för 24 ekrar, center-lock och qr för min vinterpendlare. Det innebär att budget är mycket begränsad, så ingen SON eller liknande. Eller är det bara att ge upp, jag har inte hittat någon Shimano med annat än 32 eller 36 i webbshopparna.
Det finns exempel på 24 ekrar på ett 36 håls nav tidigare i tråden
36_24_1.jpg

https://happyride.se/forum/threads/hjulbyggartraden.1592311/post-4530225

Men om det fungerar med ett skivbromsat dynamonav är jag tveksam till

Tack för tipset, men om det är denna prisnivå man hamnar på är det inte aktuellt för min del.
Borde inte det billigaste bli både ny billig fälg och dynamonav?
Eller ett beg hjul på Köp&Sälj?
Några SEK kanske du kan få om du säljer din 24-håls fälg och varför en så fåekrad pendlarfälg?

Hjulbyggartråden
Borde inte det billigaste bli både ny billig fälg och dynamonav?
Eller ett beg hjul på Köp&Sälj?
Några SEK kanske du kan få om du säljer din 24-håls fälg och varför en så fåekrad pendlarfälg?
Varför det är 24-håls är för att det är Shimanos systemhjul (MT-500).
Ja, det lutar åt att jag istället ska titta på att bygga ett framhjul med allt nytt. Har ju inte behov av den uppsättningen hjul innan dubbdäcken åker på igen. Så jag har tid på mig att fynda.

Hjulbyggartråden
Tror också din lösning är ett nytt (fast begagnat) dynamohjul @roller . Ganska svårt att hitta dock...

Jag har två cyklar med SON-dynamo och -lampor och det har varit två av mina dyraste cykelrelaterade investeringar. Hade ALDRIG kunnat tänka mig en tillvaro utan dessa nu och har aldrig ångrat det. För en cykel som används som ett "riktigt" nyttofordon är det makalöst bra. Makalöst dåligt om cykeln blir stulen däremot..

Hjulbyggartråden
Tror också din lösning är ett nytt (fast begagnat) dynamohjul @roller . Ganska svårt att hitta dock...

Jag har två cyklar med SON-dynamo och -lampor och det har varit två av mina dyraste cykelrelaterade investeringar. Hade ALDRIG kunnat tänka mig en tillvaro utan dessa nu och har aldrig ångrat det. För en cykel som används som ett "riktigt" nyttofordon är det makalöst bra. Makalöst dåligt om cykeln blir stulen däremot..
Jag kan tänka mig att den uppsättningen är trevlig, men i mitt fall är det en White "slit och släng-hybrid" som går vintertid på saltade cykelbanor mindre än 20 min enkel väg. I och för sig är det bara ramen och gaffeln som är original på den, men jag har bara kostat på mig budgetprylar till den. Annars är det inte svårt att få det att spåra ur.

Hjulbyggartråden
Varför det är 24-håls är för att det är Shimanos systemhjul (MT-500).
Då borde du kanske få fler SEK för det när du säljer det?
Ja, det lutar åt att jag istället ska titta på att bygga ett framhjul med allt nytt. Har ju inte behov av den uppsättningen hjul innan dubbdäcken åker på igen. Så jag har tid på mig att fynda.
Kolla vad delarna kostar i så fall
Navdynamohjul är vanliga i Tyskland och har man tur och det är rea så kan man komma billigt undan. Tex lyckades jag en gång för flera år sedan köpa ett komplett hjul för lite mindre än vad enbart navdynamon kostade hos samma handlare.
Kollar jag lite snabbt nu hittar jag ett komplett framhjul för <127 €
eller detta ännu billigare <85 € (inkl svensk moms)
Men kolla frakten, när jag senast beställde från CNC kostade den ~24 €

Hjulbyggartråden
Jepp
Spänner på när jag får lust eftersom dom inte kommer att användas förrän jag är hemma drån GC. Bakhjulet är nog snart färdigt 🫣

Blir intressant att se vad dina landar på, mina vägde in på 1515g (CX-Ray och DT350). Kompletta hjulen (ultegraskivor, Miche ungdomskassett, GP5000S TR 28mm, tublessvätska och vettiler) landade på 2,8kg, 0,8 kg lättare än orginalhjulen.

Hjulbyggartråden
Hej alla,

behöver visst ett nytt XC hjulset då jag blev påkörd av en bil och det nuvarande förstördes.

Har ni lust att kontrollräkna ekrarnas längd åt mig? Sist jag köpte ekrar så blev de visst för långa.

Jag har ett Shimano-nav liggandes och för enkelhetens skull köper jag ett motsvarande till framhjulet, också med 32 H.

Shimano SLX HB-M7110-B, 15 x 110 mm
Shimano XT FH-M8010 Rear Hub - 12 x 148mm

ska knytas ihop med

DT Swiss XM 421

https://spokecalculator.qbp.com/ ger mig 294/293 och 293/294 enligt DT Swiss kalkyl och nån millimeter kortare på de två andra, så 294 mm är väl rätt köp, tänker jag.
Vet ni om kalkylatorn är bra?

Fälgen verkar tålig och även om jag kommer cykla en del distans/gravel så vill jag att hjulen ska tåla en omgång svarta leder på mina 100 kg.
Ska jag kolla på andra fälgar?

Jag är också lite kluven på 2x och 3x cross lacing. Det är väl kul att spara vikt men 3x ger bättre komfort som jag förstått det rätt. Känner man nån skillnad på 2.2" eller 2.4" däck?

Tack

Hjulbyggartråden
räkna klarar du säkert bäst själv. och mät själv. efter att nav och fälg är hemma

jag har som jag berättat tidigare givit upp dt swiss kalkylator. annars kontrollräkna med två olika andra. det kan skilja några tiondelar.

trekors har fördelen att man ofta får till att använda samma längd på ekrarna runt om, både fram och bak.

tvåkors är i första hand aktuellt för mindre hjul, för att undvika trängsel inne vid navflänsen.

Hjulbyggartråden
DTs kalkylator ger utmärkt korrekta resultat de gånger jag använt den och tar också hänsyn till att det ska vara brickor i fälgarna där det är aktuellt. Det får man addera själv annars.

Jag byggde mina stighjul med såna fälgar. Bortsett från en självförvållad flatspot har de hållit bra för Göteborgsk stigcykling. Men allt beror ju på hur smidig du är. Det är ingen endurofälg men en bra balans mot vikt.

Hjulbyggartråden
DTs kalkylator ger utmärkt korrekta resultat de gånger jag använt den och tar också hänsyn till att det ska vara brickor i fälgarna där det är aktuellt. Det får man addera själv annars.

Jag byggde mina stighjul med såna fälgar. Bortsett från en självförvållad flatspot har de hållit bra för Göteborgsk stigcykling. Men allt beror ju på hur smidig du är. Det är ingen endurofälg men en bra balans mot vikt.
eftersom de har annan uppfattning än andra kalkylatorer när man matar med korrekta egenmätta mått är det ändå något som är skumt.

att den fungerar med deras egna nav och fälgar är inte att förvånas över.

Hjulbyggartråden
det är ju inte kärnfysik direkt detta, och ett par mm marginal finns, men om en av tre kalkylatorer avviker tenderar jag att lita mer på de två övriga.

nu är det bortåt tio år sedan jag valde att inte lägga tid på att använda dt-kalkylatorn, så de kan ju ha skärpt till sig.

oavsett vilken man väljer är mitt goda råd att dubbelkolla med en alternativ kalkylator, och köra med egenkontrollerade mått framför artikelnamn. om erd står direkt på fälgen har jag dock inte råkat ut för att det inte stämmer.

kontrollmäter det dock själv oavsett.

Hjulbyggartråden
Har ett par hjul med smala 19mm fälgar och skulle vilja bygga om till bredare 30mm fälgar.

På hope tech XC fälgen står det ERD 605mm
Och dom wtb fälgarna jag kikat på anges 606mm ERD.

Ser inte ut att vara någon offset på fälgarna. Men eyelets på den gamla.

I mitt huvud så borde jag bara kunna bygga om hjulet med nuvarande ekrar. Eller missar jag något?

Bilagor

• IMG_9947.webp
    IMG_9947.webp
    24.4 KB · Besök: 37
  • IMG_9948.webp
    IMG_9948.webp
    21.4 KB · Besök: 28
Hjulbyggartråden
Har ett par hjul med smala 19mm fälgar och skulle vilja bygga om till bredare 30mm fälgar.

På hope tech XC fälgen står det ERD 605mm
Och dom wtb fälgarna jag kikat på anges 606mm ERD.

Ser inte ut att vara någon offset på fälgarna. Men eyelets på den gamla.

I mitt huvud så borde jag bara kunna bygga om hjulet med nuvarande ekrar. Eller missar jag något?
Mäter de på samma sätt så...

Hjulbyggartråden
Man kan väl hoppas att dom mäter på samma sätt.
Dom rödmarkerade fälten fick jag från hopes support när jag frågade om vilken ekerlängd hjulen är byggda med. Det går uppenbarligen inte ihop med varken DT eller kstoertz elerlängds-kalkylator. Men jag antar att faktiska ekerlängden är mer användbar i det här fallet.

Räknar jag med angivna ERD på wtb fälgen så får jag att jag ska ha lite kortare ekrar än vad jag har nu. Men jag kanske skulle kunna använda nippel-brickor för att få det att fungera ändå? Antar att 1.4mm för långa ekrar inte skulle funka rakt

IMG_9952.webp

Hjulbyggartråden
i värsta fall får du väl lägga till en bricka. ingen big deal.

en förutsättning för operationen är att du gillar de gamla naven, och att de är i gott tekniskt skick.

alternativet finns ju att bygga upp nya hjul. men förutsätter i sin tur användning eller försäljning av de gamla. kan t ex vara bra till asfalt och grus, då man gärna kör med högre däcktryck och nackdelen med smal fälg minimeras.

Hjulbyggartråden
i värsta fall får du väl lägga till en bricka. ingen big deal.

en förutsättning för operationen är att du gillar de gamla naven, och att de är i gott tekniskt skick.

alternativet finns ju att bygga upp nya hjul. men förutsätter i sin tur användning eller försäljning av de gamla. kan t ex vara bra till asfalt och grus, då man gärna kör med högre däcktryck och nackdelen med smal fälg minimeras.
Naven är i fint skick, och hjulen har inte rullat jättemycket så förhoppningen var nog att försöka återanvända så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden lite. Plus att jag kanske äntligen tar mig för att bygga hjul

Hjulbyggartråden
Tänkte försöka bygga mitt första hjulpar och söker ett vettigt riktställ. Några rekommendationer för under ~2000 spänn typ?

Jag har ett Radon från bike-discount. Helt ok men inte fantastiskt. Tror samma ställ säljs under olika varumärken på flera ställen.

Annars är ju riktställ en pryl många gillar att köpa men normalt otroligt låg nyttjandegrad. En hyresförfrågan i lokal FB-grupp kanske kan vara en alternativ väg?

Hjulbyggartråden
Familjen sover och jag tänkte att det var dags att lära mig bygga hjul. Visade sig ganska kvickt att ekrarna jag köpt är för korta. Var köper man ekrar i kort längd? Har köpt från ginkgo nu, men där landar frakten på 17 oiros, vilket känns väl saftigt.

Bilagor

• PXL_20250510_220048439.webp
    PXL_20250510_220048439.webp
    382.2 KB · Besök: 46
Tillbaka
Topp