Visa din vaxning! kedjan inte benen

Hur många km klarar man sig med att bars fylla på med droppvax efter initial rengöring/vaxning?
Med ett bra droppvax i princip hur länge som helst. Enda begränsningen är väl att det inte funkar att fylla på med vax om man är ute på långtur, det behöver läggas på och stå och torka över natten.

Silca-Josh har ju haft en del resonemang om det där i några q&a-videor.

Fick precis hem en flarra Effetto Marioposa Flowerpower Wax.

Någon här som kör med det som har erfarenheter att dela med sig.
-rengöring av kedjan
-applicering
-förväntad intervall på återvaxning

Fick precis hem en flarra Effetto Marioposa Flowerpower Wax.

Någon här som kör med det som har erfarenheter att dela med sig.
-rengöring av kedjan
-applicering
-förväntad intervall på återvaxning
Håll tummarna för att den är bättre än tubelessvätskan.

Stod i skogen och såg fridfullt påhur däcket kissade ur sig en deciliter nypåfylld vätska ur ett minimalt hål

Jag har bara testat de här två. Jag gillar Tru Tension mycket bättre än Super Secret. Tru Tension torkar på 10 minuter och håller kedjan ren. Det var mitt lila tips.
IMG_4002.webp

Jag har bara testat de här två. Jag gillar Tru Tension mycket bättre än Super Secret. Tru Tension torkar på 10 minuter och håller kedjan ren. Det var mitt lila tips.
Visa bilaga 767440
Visste inte att det var vax i Bananaslips Tungsten. Är det så pass mycket att den bör räknas som ett droppvax, och att man egentligen bör ha en helt rengjord och grytvaxad kedja för att den ska fästa bra? Eller räcker lite enkel degreaser på tidigare oljad kedja och sen på med den? Om du har erfarenhet av detta alltså, gissar på att du vaxat kedjan ett bra tag nu så du kanske inte har hunnit testa på en tidigare oljad kedja.

Visste inte att det var vax i Bananaslips Tungsten. Är det så pass mycket att den bör räknas som ett droppvax, och att man egentligen bör ha en helt rengjord och grytvaxad kedja för att den ska fästa bra? Eller räcker lite enkel degreaser på tidigare oljad kedja och sen på med den? Om du har erfarenhet av detta alltså, gissar på att du vaxat kedjan ett bra tag nu så du kanske inte har hunnit testa på en tidigare oljad kedja.
Jag vet faktiskt inte. Jag tycker att den beter sig som vax och den fungerar väldigt bra på doppvaxad kedja. Den blir torr och fin på kedjan. Mycket bättre än Silca SS. Jag sköljer kedjan i varmvatten innan jag doppvaxar, vilket jag gör var 50-100:e mil.

Jag vet faktiskt inte. Jag tycker att den beter sig som vax och den fungerar väldigt bra på doppvaxad kedja. Den blir torr och fin på kedjan. Mycket bättre än Silca SS. Jag sköljer kedjan i varmvatten innan jag doppvaxar, vilket jag gör var 50-100:e mil.
Jo det är vax. Det finns även en annan variant som är oljebaserad.
IMG_4004.webp

Bikeinn.com
Var noga att ni väljer rätt. De har flera olika modeller som heter samma sak, men några innehåller olja istället.
det finns också en modell tru tension all weather droppvax utan tillsatt wolframdisulfid/tungsten. orange flaska. använt denna för dagligt bruk sommar som vinter under några år på pendlarna. på wippermannkedjor inte fått varken rost eller smuts, trots salt och slask.

dock efter omvaxning i gryta grundat med tungstenvarianten ett par svängar.

upplever att den enklare funkar väl så bra som den dubbelt så dyra tungstenvarianten, men möjligen med behov av lite tätare intervall. det är nog inte bara en nackdel; den smuts som ändå måste fastna omsätts gissningsvis snabbare när det inte är för mycket long life i smörjan.

sen namnet; banana slip. värt att gilla:)

Nu efter första rundan med Effetto Marioposa Flowerpower, 2 tim torrt grus, befanns kedjan svartsmetig och lite grusig efteråt. Blev något tveksam om detta är så mycket bättre än mitt syltvax. Tex om det håller för en lång heldag gruslopp.

Vad säger expertisen?

Nu efter första rundan med Effetto Marioposa Flowerpower, 2 tim torrt grus, befanns kedjan svartsmetig och lite grusig efteråt. Blev något tveksam om detta är så mycket bättre än mitt syltvax. Tex om det håller för en lång heldag gruslopp.

Vad säger expertisen?
"The only negatives I can list really are that the lubricant does not run as clean as the highly refined paraffin baselubricants, it will definitely run, feel and look more like many wet lubricants vs a wax lubricant – so if you like a very cleanlooking drivetrain, you will be constantly cleaning things if you choose flower power – just for aesthetics mainly as it reallyneeds very very little actual maintenance to remain low very low wear."

Det enda droppvax jag upplever som torrt efter applicering är Silca, men då har jag inte provat Smoove eller Bananaslip. Squirt, Mariposa, Muc-Off m fl är alla ganska kladdiga.

ceramicspeed kommer snart med en "ultra endurance molten wax" ska enligt skryt hålla 1000km, vi får se.. jag har beställt en påse. dom kommer även med en galge eller hållare som man ska trä på kedjan för enklare applicering. Vad som är bäst, en böjd eker, najtråd eller deras specialare ska också bli intressant.

Jag dök ner i ZFC-sidan. Analysen lyrisk över Effetton. Smetet enda nackdelen. Fick tipset att torka av kedjan innan man tar sig ut.

Jag är lite road av att se hur bra syltvaxet kommer ut i jämförelse. Det är i seriöst grisväder det fallerar, vilket är min erfarenhet också.

Jag dök ner i ZFC-sidan. Analysen lyrisk över Effetton. Smetet enda nackdelen. Fick tipset att torka av kedjan innan man tar sig ut.

Jag är lite road av att se hur bra syltvaxet kommer ut i jämförelse. Det är i seriöst grisväder det fallerar, vilket är min erfarenhet också.
Det intressanta var också att Flower Power tycks penetrera väl, så att man inte behöver grytvaxa innan, om jag tolkar texten rätt (han är ju rätt ordrik).

Hur rengör ni en redan vaxad kedja inför ett nytt bad?
Brukar inte rengöra, men är den riktigt skitig häller jag kokande vatten över kedjan.

Egentligen är väl det bästa att dra över kedjan med en mikrofiberduk och en skvätt alkohol.

ZFC rekommenderar inte att koka kedjan för ofta, då mineraler från vattnet sätter sig på kedjan och skapar friktion.

Hur rengör ni en redan vaxad kedja inför ett nytt bad?
Det ska du inte behöva såvida du inte kört i regn/lera då jag brukar vispa runt den i kokhett vatten varpå jag värmer på kedjan med hårblås för att få ut vatten innan omvaxning. Men normalt sett är det bara att lägga kedjan i smältvaxet och vaxa om.

Det ska du inte behöva såvida du inte kört i regn/lera då jag brukar vispa runt den i kokhett vatten varpå jag värmer på kedjan med hårblås för att få ut vatten innan omvaxning. Men normalt sett är det bara att lägga kedjan i smältvaxet och vaxa om.
Kör samma prodecur.

Men att torka kedjan med hårfön är väl egentligen överdrivet, vattnet förångas ändå i vaxbadet (?).

Ändrat om från olja till vaxning på mtb/väg/gravel och är sjukt nöjd så här långt. Bor i lägenhet och det är så skönt att slippa kladdig drivlina, framförallt på MTB:n.

En sak jag märkt på framförallt LVG att det låter lite mer när man har lite mer "crosschain" än vad det gjorde innan. I grunden är det bra för jag blir mer medveten om att jag kanke skall gå ner på lilla klinga lite oftare :D

ZFC rekommenderar inte att koka kedjan för ofta, då mineraler från vattnet sätter sig på kedjan och skapar friktion.

Hur stort är det problemet i verkligheten? Och beror nog I så fall på hårdheten på vattnet där man bor.

Eller:
Vilket avhärdat vatten använder ni för att koka era kedjor? Duger det med biltema, eller är Silicas bättre? Jag hörde att en del syltvaxare destillerar själva, Funkar det?

😉

Hur stort är det problemet i verkligheten? Och beror nog I så fall på hårdheten på vattnet där man bor.

Eller:
Vilket avhärdat vatten använder ni för att koka era kedjor? Duger det med biltema, eller är Silicas bättre? Jag hörde att en del syltvaxare destillerar själva, Funkar det?

😉
Jag gör enligt följande:
1.Tvätta av cykeln med ett schampo utan vax och skölj av.
2. Ta av kedjan.
3. Skölj med hett vatten. (har en gammal vattenkokare i garaget)
4. Låt rinna av och stoppa ner i uppvärmt vax i tio minuter.

Detta förutsätter att kedjan sedan tidigare är vaxad.
Har inte märkt någon uppbyggnad av mineraler på dom år senaste kedjan suttit på.

Fråga angående "toppingprodukt" vid vaxning, kör med Silcas Super secret vid upptoppningsbehov, tycker dock att den räcker rätt kort stund. Kan man köra Banana slip tungsten eller kanske nån av Rex produkter utan att behöva göra någon avancerad rengöring innan kokning? Förövrigt tror jag inte att man kan vara nöjdare än efter bytet till kedjekokning i vax, grejerna håller ju hur länge som helst!

Historiskt har jag kört Squirt, nu har jag kört Smoove ett tag, när det var dags att köpa nytt skippar jag Smoove och går tillbaka till Squirt. Jag upplever kedjan som kladdigare med Smoove. Slängde även in en flaska Bananaslip efter rekommendation i inlägg 1631 ovan.

Men att torka kedjan med hårfön är väl egentligen överdrivet, vattnet förångas ändå i vaxbadet (?).
Det gör det, men det skvätter och spottar en del på ett otrevligt sätt om det är mycket vatten kvar i kedjan.

Jag föredrar att lägga den avtorkade kedjan i den tomma kastrullen och köra på värmen ett par minuter, då avdunstar det sista vattnet rätt fort.

Det mesta av vaxet släpper när jag sköljer av kedjan med hett kranvatten. Ofta hela drivlinan med cykeln i vårt gamla badkar. Sedan ett varv kokning och som avslutning skak i lite fälgrengöring. Då blir den helt ren för omvaxning.

Ska jag toppa, blir det efter avtorkning med microfiberduk. Avsjöljning om det är mycket nöd på.

Jag har redan förbeställt Silcas avhärdare/vattenfilter att koppla på ingående vatten i villan. 😈
Annars finns det ju färdiga filter som biltvättarnördarna använder, borde duga till att tvätta kedjor oxå 😀

Det mesta av vaxet släpper när jag sköljer av kedjan med hett kranvatten. Ofta hela drivlinan med cykeln i vårt gamla badkar. Sedan ett varv kokning och som avslutning skak i lite fälgrengöring. Då blir den helt ren för omvaxning.

Ska jag toppa, blir det efter avtorkning med microfiberduk. Avsjöljning om det är mycket nöd på.
Om fälgrengöringen är någon typ av avfettning (petroleumbaserad) bör du nog skölja av kedjan med tex Isopropanol innan vaxbadet.

Nej verkar vara något annat eko alternativ från Biltema. Vaxet sätter sig fint. Många fälgsprayer brukar vara syrabaserade.
Syra var det.

Tillbaka
Topp