Vilken cykel ska man köpa - tips och råd - 13-åring

Hej, jag är en 13 åring som kör mycket downhill/enduro. Behöver en ny cykel. Har en Merdina hardtail nu men skulle vilja ha en fulldämpad. Vad ska jag välja som inte kostar för mycket men som är bra?

Hej, jag är en 13 åring som kör mycket downhill/enduro. Behöver en ny cykel. Har en Merdina hardtail nu men skulle vilja ha en fulldämpad. Vad ska jag välja som inte kostar för mycket men som är bra?
Det är rätt dyrt både med inköp och service så du får fundera på hur mycket det får kosta.

Sen måste du bestämma om du ska ha full enduro på 160-170mm slag eller om en kraftig stigcykel på 140-150mm passar bättre

13 år så bör man väl klara sig med 160 mm slaglängd?
Capra och Slash 7 inom budget väger 17 kg, känns tungt.
Med Cube och Radon så finns det ändå chans att hitta en cykel med kolfiberram inom budget.

Den här känns spot on
https://www.xxl.se/cube-stereo-one55-c-62-race-29-24-25-unisex-gra/p/1236286_1_Style

geo-stereo-one55-c62-race-1432683.webp

Test

Svårt att sia om cyklistens längd, men oddsen är att han inte är så tung.
Det funkar nog bra med en 29", men jag håller med de som tipsar om en lättare cykel med lite mindre slaglängd, Cube eller Radon.
Det känns smartare att ha en cykel som tvingar cyklisten att lära sig teknik snarare än att bara bomba på under åren då man har lätt att lära sig, dålig teknik kan man skaffa sig sen....

Tja!
Familjen har gjort precis den här resan från trail/enduro på hardtail till en fulldämpad, så jag som pappa/mek har lite idéer.

13 år, jag gissar att du har lite längd kvar att växa. Säg att du om typ 2-3 år har växt klart på längden? Här är det lurigt för du kommer gissningsvis växa ur cykelramarna de närmaste åren så det du letar efter är nåt som funkar 1-2 år, sen tror jag att du hunnit växa ur den cykeln?

Kanske är det bättre att satsa på en första fulldämpad me 27.5 tum stora hjul för att få en lite smidigare cykel (hopp o trix?) och sen gå upp på 29 tum stora hjul när du närmar dig att vara fullvuxen på längden?

Budgeten tror jag räcker till både cykel o bra skydd (du har säkert grejor nu också, men igen så lär du växa framöver). Mitt råd är att kika efter en hel och fin begagnad cykel som familjen får vara beredda på att byta ut om 1-2 år när du växt ur den.

Om det är nya cyklar du kikat på så tänk på att de ofta är ganska dyra för de grejor som sitter på. I prisklassen 25 000 till 28 000 kr så är det de enklare serierna av växlar och dämpare. Begagnade cyklar från 20 000 -till 25 000 kr kan ge mer för lite mindre pengar.

Lycka till!
Magnus

Till enduro/downhill skulle jag klart välja 29", om barnet inte är för kort. Cube fick dålig recension på enduro-mtb, som jag tycker är pålitligt:
Både Capra och Swoop fick riktigt bra review där. Tycker bara att Swoop har för låg vevlager till svensk stig. Swoop har otroligt bar komponenter för priset och är också relativt lätt.

Jag länkade själv swoop och andra 170mm eftersom jag inte fick svar angående slaglängd - men håller med om att 150mm kanske är bättre.
Sen är frågan vilken längd det gäller. Swoop finns M, L och XL verkar det som.

27.5'' är väl trevligt men meck med däck och hjul om det finns mycket 29or i familj/släkt/bekanta

Till enduro/downhill skulle jag klart välja 29", om barnet inte är för kort. Cube fick dålig recension på enduro-mtb, som jag tycker är pålitligt:
Både Capra och Swoop fick riktigt bra review där. Tycker bara att Swoop har för låg vevlager till svensk stig. Swoop har otroligt bar komponenter för priset och är också relativt lätt.
Är inte det testet som tidigare ifrågasatts hur relevant det är? Enduro-mtb har även ett test av Cubes one55 där de ger den bra betyg vill jag minnas. hur som helst, Nobby Nic i tunn casing kanske inte har på en endurocykel att göra, åtminstone inte en som skickas till en tidning för hårdkörning. Den Cube som XXL säljer för 22k har Assegai och DHR2. Inga komponenter är lika i övrigt.

En sak som är relevant att kolla noggrannare på kan jag tycka är att de upplevde cykeln som nervös med hög stack. Personligen tror jag att det mycket väl kan vara relevant åtminstone på de större storlekarna. Men på small och medium tror jag inte geometrin får den betydelsen. Testcykeln var en large och kedjestagen är lika långa på alla storlekar. Lågt BB har både fördelar och nackdelar. Ska man köra downhill och enduro så överväger fördelarna i mitt tycke. Men jag lider inte av lågt BB uppför heller, alla cyklar vi olika antagligen.

Är inte det testet som tidigare ifrågasatts hur relevant det är? Enduro-mtb har även ett test av Cubes one55 där de ger den bra betyg vill jag minnas. hur som helst, Nobby Nic i tunn casing kanske inte har på en endurocykel att göra, åtminstone inte en som skickas till en tidning för hårdkörning. Den Cube som XXL säljer för 22k har Assegai och DHR2. Inga komponenter är lika i övrigt.

En sak som är relevant att kolla noggrannare på kan jag tycka är att de upplevde cykeln som nervös med hög stack. Personligen tror jag att det mycket väl kan vara relevant åtminstone på de större storlekarna. Men på small och medium tror jag inte geometrin får den betydelsen. Testcykeln var en large och kedjestagen är lika långa på alla storlekar. Lågt BB har både fördelar och nackdelar. Ska man köra downhill och enduro så överväger fördelarna i mitt tycke. Men jag lider inte av lågt BB uppför heller, alla cyklar vi olika antagligen.

Ja, däck på modellen hos XXL är bra. Sen ser jag nu att problemet med höjden, som snarare skulle vara ett problem på mindre storlekar, verkar vara pga integrerat styr-stam-kombo och hög distans till cable-tourism under stammen. Också det finns inte på modellen hos XXL. Riktigt lätt och 7000 kr rabatt (fanns inte tidigare, eller?). Så köp!

Enda minuspoäng är plastgrepp på bromsarna, men man kan byta bara grepp till alu.

Jag har aldrig haft en Cube vet inte, men att betyggsätta en hoj baserat på vilka däck som sitter på i butiken?
Sen förstår jag inte hur den kan vara hög? Distanser under styret? De får väl för fan diala in cockpit innan de testar.

Radon brukar också testa dåligt, men swoop kanske har fallit testarna bättre i smaken.

Jag vet som sagt inte inte vilka lågpris man vågar satsa på.
Förutom Radon och Cube så kommer jag bara på Merida som numera verkar ha några fina cyklar.

en jeffsey kanske inte är så dumt för TS? Snygg tycker jag
1748866278963.webp

Ja, däck på modellen hos XXL är bra. Sen ser jag nu att problemet med höjden, som snarare skulle vara ett problem på mindre storlekar, verkar vara pga integrerat styr-stam-kombo och hög distans till cable-tourism under stammen. Också det finns inte på modellen hos XXL. Riktigt lätt och 7000 kr rabatt (fanns inte tidigare, eller?). Så köp!

Enda minuspoäng är plastgrepp på bromsarna, men man kan byta bara grepp till alu.

ok, man kan inte plocka bort den sista tror du? De två andra borde ju gå att ta bort i alla fall.
1748866439310.webp

Jag zoomade inte i. Det verkar som de går att tar bort. Då förstår jag inte vad problemet är. En 113 mm styrhuvudet på en large är väl inte särskilt lång.
Jag har ju gnällt tidigare över att de testar med irrelevanta däck och att de till och med gnäller att dämparna inte är inssällda.
De kanske även testar utan att ta bort distanser och kapa styret?

Själv har jag blivit kär i Jeffsey

Orbea Occam har mina ungdomar börjat sina enduro-karriärer på. Grymt mycket cykel för pengarna (men byt övre dämparbulten mot en i stål om det inte är gjort). Den här t ex (obs, inte jag som säljer)

Tillbaka
Topp