Vart hittar jag en butik som säljer och har Pinarello hemma?

fphotography

Aktiv medlem
Hej, dagdrömmer lite och funderar på om det finns nån butik i landet som faktiskt har nån form av utbud när det kommer till Pinarello? Pinarello själva verkar inte sälja direkt till slutkund.

Hej! Litet googling hittar affär i Höllviken, CykelCity och Cykelhuset i Stockholm, men de är få, och inte gratis där heller.

Jag har varit inne på samtliga sidor som nämns och där har det varit väldigt sparsmakat. Cykelhuset har väl varit bäst men även där har jag fått intrycket att det är sporadiska modeller och storlekar. Men kanske värt en tur dit iaf då vid tillfälle.

Hela poängen är ju att kunna prova några modeller för att se om jag över huvud taget kan cykla på dem. Jag är ju inte världens atlet direkt och deras ramar kanske är lite för aggressiva för att jag ska kunna cykla på dem utan att få ont.

Kan inte tänka mig att någon svensk ÅF håller lager på samtliga modeller och storlekar. Ring och fråga vad de har inne. Cykelhandlare är inte alltid så datalitterata.
Det tror inte jag heller men om det bara finns en storlek på olika ramar så är det inte så lönt att åka och testa.

Det är ju dyra cyklar så man vill ju ogärna köpa fel.

Inte direkt men jag gillar italiensk design.
Om det är designen du är ute efter finns det billiga(re) alternativ här:

IMG_8501.webp

Om det är designen du är ute efter finns det billiga(re) alternativ här:

Visa bilaga 771690

Vad får dig att tro att jag letar billigare alternativ?

Det ligger en cykelbutik på Östgötagatan på Söder, på ”Mosebacke” sidan. Kommer inte ihåg riktigt men det kan vara Pinarello det står på fönstret……..

Nån annan kanske vet, Italienskt är det iafa.

De vanligaste är nog att man gör en bikefit på sin cykel man redan har. Sedan kollar geotabeller, och beställer en anpassad cykel som passar. Jag antar att en butik som köper in Pinarello också är villig att beställa en åt dig. Och jag förstår att du vill kolla på någon liknande modell innan du slår till. Typ färg och finnish'
Men 9 ramstorlekar, och styrstammar mellan 90-130cm. Och tre, fyra färger. De blir oändligt många cyklar att lagerhålla.

Jag skulle antingen göra en bikefit för att vara säker på att du köper rätt storlek. Eller anpassa din egen hoj till samma geo som den cykel du tänkt köpa. Cykla några timmar och sedan beställa.

De vanligaste är nog att man gör en bikefit på sin cykel man redan har. Sedan kollar geotabeller, och beställer en anpassad cykel som passar. Jag antar att en butik som köper in Pinarello också är villig att beställa en åt dig. Och jag förstår att du vill kolla på någon liknande modell innan du slår till. Typ färg och finnish'
Men 9 ramstorlekar, och styrstammar mellan 90-130cm. Och tre, fyra färger. De blir oändligt många cyklar att lagerhålla.

Jag skulle antingen göra en bikefit för att vara säker på att du köper rätt storlek. Eller anpassa din egen hoj till samma geo som den cykel du tänkt köpa. Cykla några timmar och sedan beställa.
+1

Det är såhär man får göra om man inte vill cykla Scott, Spez eller Trek. Inte orimligt alls, om man tänker efter. Inte ens Spez Concept Store har alla modeller i alla storlekar och färger monterade i butik samtidigt. Och om man litar på processen kan man t.o.m. köpa cyklar helt osedda, och bli nöjd. Men provcyklingen på parkeringen då? Jag menar att om man läser allt på nätet om tilltänkt cykel så kan det ge minst lika mycket, när man har lite erfarenhet.

Lycka till med ev köp!

Såklart kan de inte ha alla kombos men en ram i någorlunda rätt storlek kan jag tycka känns rimligt. Sen vet jag inte om det ens är möjligt eller rimligt att bygga om en Scott CR1 till att efterlikna en Dogma F/X eller annan räserram bara för att kolla om det är funkis för en annan att cykla på.

Såklart kan de inte ha alla kombos men en ram i någorlunda rätt storlek kan jag tycka känns rimligt. Sen vet jag inte om det ens är möjligt eller rimligt att bygga om en Scott CR1 till att efterlikna en Dogma F/X eller annan räserram bara för att kolla om det är funkis för en annan att cykla på.
Jag stämde av Pinarellos tabeller mot cykeln jag hade och satt bra på. Sen fick jag hjälp av min LBS att stämma av om det kunde funka.
Valde mellan Dogma F / X.
Det blev en F trots att jag är gammal och stel.
Trivs du med sittställningen du har på nuvarande cykel och det ligger nära vad du får till i Pinarellos tabeller bör det ju funka.
Jag blev skitnöjd i alla fall 😃

Scott CR1 i 56?

Sätt på distansringar och eller styrstam med vinkel och mät så de blir samma.
Distanser 35:-?
Beg styrstam 200:-
Eller en med ställbar vinkel 400:-?

Scott CR1 i 56?

Sätt på distansringar och eller styrstam med vinkel och mät så de blir samma.
Distanser 35:-?
Beg styrstam 200:-
Eller en med ställbar vinkel 400:-?
Nåja, nu har mitt styre inbyggd styrstam så det är inte så enkelt som att bara byta styrstam. Den är ju dessutom väldigt viktig för hur cykeln uppför sig.

Men det allra viktigaste är ju kanske ramens egenskaper. Det får ju enorm påverkan. Annars kan jag lika gärna ta ett måttband och skruva in en spinningcykel så den stämmer och sen inbilla mig att det är likvärdigt.

Men intressant länk ändå. Tack.

Tillbaka
Topp