Kneecap
Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Har på senare tid haft ett klapprande ljud från framvagnen på min BMW E91 Xdrive som nyss passerat 25k mil. Det är ett ganska dovt men distinkt klapperljud, hörs tydligast när man kör på mindre gator, t.ex. kör över ett brunnslock eller andra mindre ojämnheter, men kan även komma när vägen känns mer eller mindre slät. På relativt slät packad grusväg kan det även leva om en del. Tycker inte det blir värre när man kör över större hinder som farthinder, en kantsten, eller liknade. Tvärtom, kan vara helt tyst när jag kör över kantstenen in på vår gård, trots att det alldeles innan klapprat till på till synes släta gatan. Det som är lite mystiskt är att när bilen är kall eller det är kallt ute så finns inte ljudet där, det kommer efter man kört ett tag, och snabbare när det är varmt ute. Så misstänker att det är nån fettfylld led eller liknande.
Klassiskt att misstänka är ju krängningshämmarstag eller fjäderbenslager. Men dessa byttes januari 2024 när jag bytte i princip hela fjäderbenen, dvs fjädrar (Lesjöfors), dämpare (Bilsten B4), fjädersäten (BMW original) och fjäderbenslagring (Febi Bilstein) plus krängningshämmarstag (Lemförder). Bilen har gått max 2000 mil sedan dess. Januari 2025 byttes styrstag och styrleder (Meyle), och sen dess har bilen gått max 500 mil. Kan nåt av dessa vara slut ändå? Framförallt Lemförder men även Meyle och Febi ska ju vara bra grejer.
När bilen var inne nu i januari 2025 hade de fria händer att byta även länkarmar och spindelleder om det behövdes, men de tyckte de var bra. Samma sak när bilen besiktigades i februari, ingen anmärkning trots att jag bad dem kolla bussningar och leder extra noga. I mars hörde jag ljudet första gången, och sedan dess till och från beroende på temperatur. Nu på sistone när det är varmare kommer det väldigt snabbt. Känns inget i styrning eller uppträdande, bilen känns stabil som den alltid gjort. När jag lade om till sommardäck kollade jag noga, och ingenting som sitter löst heller.
Kan det vara en eller båda spindellederna som börjar ge upp? Eller nåt av det redan bytta, trots att prylarna ska vara av bra kvalitet? Eller nåt annat?
Tjena!
Be någon annan köra bilen, ställ dig vid sidan och titta när dom bromsar in lite hårt. Om hjulet flyttar sig i längsled så är det dags för nya länkarmslagringar. Väldigt vanligt på E9*.
Men visst kan det vara krängningshämmare som gett sig, men låter smått märkligt på 500 mil.
Spelar ingen roll om hur man har framvagnen när man drar dom. Men om man drar dom med mutterknack så kan man sluta ut lagringen runt kulan på några sekunder.
Krängningshämmarstagens bussningar verkar ju kunna paja slumpmässigt tycker jag. Och min amatördiagnos hade varit att det är krängningshämmarstagen som behöver bytas, det är nog svårt att upptäcka glapp i dem på besiktningen eftersom de ändå är lite i spänn när de lyfter bilen.
På min andra Forester var de slut vid 4000 mil, bytte själv och de var hela fortfarande 10 000 mil senare när vi sålde bilen.
Ganska lätt att upptäcka vid besiktning, man håller bara i taget när man använder framvagnsplatta så känner man ett glapp direkt.