[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Har på senare tid haft ett klapprande ljud från framvagnen på min BMW E91 Xdrive som nyss passerat 25k mil. Det är ett ganska dovt men distinkt klapperljud, hörs tydligast när man kör på mindre gator, t.ex. kör över ett brunnslock eller andra mindre ojämnheter, men kan även komma när vägen känns mer eller mindre slät. På relativt slät packad grusväg kan det även leva om en del. Tycker inte det blir värre när man kör över större hinder som farthinder, en kantsten, eller liknade. Tvärtom, kan vara helt tyst när jag kör över kantstenen in på vår gård, trots att det alldeles innan klapprat till på till synes släta gatan. Det som är lite mystiskt är att när bilen är kall eller det är kallt ute så finns inte ljudet där, det kommer efter man kört ett tag, och snabbare när det är varmt ute. Så misstänker att det är nån fettfylld led eller liknande.

Klassiskt att misstänka är ju krängningshämmarstag eller fjäderbenslager. Men dessa byttes januari 2024 när jag bytte i princip hela fjäderbenen, dvs fjädrar (Lesjöfors), dämpare (Bilsten B4), fjädersäten (BMW original) och fjäderbenslagring (Febi Bilstein) plus krängningshämmarstag (Lemförder). Bilen har gått max 2000 mil sedan dess. Januari 2025 byttes styrstag och styrleder (Meyle), och sen dess har bilen gått max 500 mil. Kan nåt av dessa vara slut ändå? Framförallt Lemförder men även Meyle och Febi ska ju vara bra grejer.

När bilen var inne nu i januari 2025 hade de fria händer att byta även länkarmar och spindelleder om det behövdes, men de tyckte de var bra. Samma sak när bilen besiktigades i februari, ingen anmärkning trots att jag bad dem kolla bussningar och leder extra noga. I mars hörde jag ljudet första gången, och sedan dess till och från beroende på temperatur. Nu på sistone när det är varmare kommer det väldigt snabbt. Känns inget i styrning eller uppträdande, bilen känns stabil som den alltid gjort. När jag lade om till sommardäck kollade jag noga, och ingenting som sitter löst heller.

Kan det vara en eller båda spindellederna som börjar ge upp? Eller nåt av det redan bytta, trots att prylarna ska vara av bra kvalitet? Eller nåt annat?

Tjena!

Be någon annan köra bilen, ställ dig vid sidan och titta när dom bromsar in lite hårt. Om hjulet flyttar sig i längsled så är det dags för nya länkarmslagringar. Väldigt vanligt på E9*.
Men visst kan det vara krängningshämmare som gett sig, men låter smått märkligt på 500 mil.
Spelar ingen roll om hur man har framvagnen när man drar dom. Men om man drar dom med mutterknack så kan man sluta ut lagringen runt kulan på några sekunder.

Krängningshämmarstagens bussningar verkar ju kunna paja slumpmässigt tycker jag. Och min amatördiagnos hade varit att det är krängningshämmarstagen som behöver bytas, det är nog svårt att upptäcka glapp i dem på besiktningen eftersom de ändå är lite i spänn när de lyfter bilen.

På min andra Forester var de slut vid 4000 mil, bytte själv och de var hela fortfarande 10 000 mil senare när vi sålde bilen.

Ganska lätt att upptäcka vid besiktning, man håller bara i taget när man använder framvagnsplatta så känner man ett glapp direkt.

Tjena!

Be någon annan köra bilen, ställ dig vid sidan och titta när dom bromsar in lite hårt. Om hjulet flyttar sig i längsled så är det dags för nya länkarmslagringar. Väldigt vanligt på E9*.
Men visst kan det vara krängningshämmare som gett sig, men låter smått märkligt på 500 mil.
Spelar ingen roll om hur man har framvagnen när man drar dom. Men om man drar dom med mutterknack så kan man sluta ut lagringen runt kulan på några sekunder.
Ja, det är de ganska kraftiga bussningarna som är oljefyllda, om jag förstått tätt. Jag har ju xdrive, så länkarmarna ser lite annorlunda ut än på 2wd, men de tar ju väldigt mycket kraft vid inbromsning. Har tidigare haft vibrationer vid lätt inbromsning som försvunnit när jag bromsat hårdare, och även det ska vara en induktion på att dessa kan vara dåliga. Har dock försvunnit helt nu, och aldrig fått några klagomål på besiktning eller verkstad. Men dessa är förstås starkt misstänkta, efter 25k mil är nog risken att de är murkna även om ingen sett nåt hittills. Just att det kan vara tyst när bilen har stått men blir tydligt när grejerna är varma och kan låta som att nåt nästan är löst och klapprar känns lite att det kan vara dem.

Såg att Bilprovningen har ”delkontroll” fram/bakvagn för 259kr. Funderar på att göra en sån, 260kr är ju vad jag får betala själv för 20 min på lyften hos okq8 och då ingår ju varken skakplatta eller tekniker 😄

Såg att Bilprovningen har ”delkontroll” fram/bakvagn för 259kr. Funderar på att göra en sån, 260kr är ju vad jag får betala själv för 20 min på lyften hos okq8 och då ingår ju varken skakplatta eller tekniker 😄

Tjena!

Början med inbromsning när du tittar på. Det är inte dom bussningarna du tänker på, det är dom bakre som ger sig så man kan höra det. Eller ja, dom främre ger ju sig också, men brukar hålla längre.

De har aldrig lyckats när jag bett dem kolla :-) men gör man så borde det kännas tydligt!

Vilka sopor till kollegor man har 🙄😂

Tjena!

Början med inbromsning när du tittar på. Det är inte dom bussningarna du tänker på, det är dom bakre som ger sig så man kan höra det. Eller ja, dom främre ger ju sig också, men brukar hålla längre.
Det är dessa jag tänker på (detta är en Xdrive precis som jag har, och där sitter de feta bussningarna bak. Tror det är tvärtom på 2wd)

Senast ändrad:
Det är dessa jag tänker på (detta är en Xdrive precis som jag har, och där sitter de feta bussningarna bak. Tror det är tvärtom på 2wd)

Tjena!

Ja just det, den har typ 5-serie framvagn. Där brukar dom främre ge sig och få samma symptom som dom bakre på RWD bilarna, dvs att hjulet flyttas sig bakåt när man bromsar hårt. Men när man ändå river så är det lika bra att byta samtliga. Inget dumt att gå över bakvagnen också med det miltalet.

Tjena!

Ja just det, den har typ 5-serie framvagn. Där brukar dom främre ge sig och få samma symptom som dom bakre på RWD bilarna, dvs att hjulet flyttas sig bakåt när man bromsar hårt. Men när man ändå river så är det lika bra att byta samtliga. Inget dumt att gå över bakvagnen också med det miltalet.
Jo, den var inne på verkstad i januari och de hade då fria händer att byta rubbet. Men de tyckte det räckte med två (av de fyra) länkarmarna på vardera sidan bak, plus yttre bussningar i bärarmarna, samt enbart styrstagen fram. De försökte nog vara ”snälla” och hålla ner jobbet, men kanske borde jag ha insisterat på att rubbet skulle bytas ändå. Jaja, jag har delarna så får väl avgöra om jag vill göra det själv eller lämna in. De länkarmar de bytte bak var iaf de mest krångliga att byta.

Bevisligen helt rimligt att jag blev underkänd för de här bromsrören…

IMG_0709.webp

Gick väldigt smidigt ändå måste jag säga. Även att hissa ner tanken gick smärtfritt med två domkrafter.

IMG_0705.webp

Dock gick jag bet det allra sista på en luftningsnippel som inte ville loss. Får hoppas 5-56:en gör sitt jobb till imorrn och så får rörtången fram.

Vad är normal livslängd för avgassystem (rör och ljuddämpare efter katalysator). Är det normalt att det är sopslut (genomrostat) på en bil från 2017 (15 000 mil)?

/J
Har en VW Corrado VR6 med ett avgassystem som är 33 år gammalt som gått 27000 mil. Systemet är som nytt 😃

Corrado är ju dock ingen vanlig folkvagn.

OEM märket på systemet är ett Leistritz.

Senast ändrad:
Jag fick en 2:a på besiktningen pga hål i avgasröret strax innan "bakre burken". Det lockar att köpa CRC reparationskit eller bandage från Holts. https://www.mekonomen.se/avgasrorsbandage-holts-12710238
Godkänner besiktnigen sånt?

Köp lagningspasta också, sätt en dammsugare i avgasröret och smeta på man hör när den tätar! Hållit i flera år på sambons bil. =)

Köp lagningspasta också, sätt en dammsugare i avgasröret och smeta på man hör när den tätar! Hållit i flera år på sambons bil. =)

Tack för tipset :) jag har dock dubbla pipor men det funkar kanske ändå.. Lagningspasta låter klokt. Jag testar att laga själv.

kan bara i sammanhanget framföra att använda svets med visst förnuft, alltså i de fall avgasrör vibrerat av. har tendens bli stela förband som snart vibrerar sönder igen.

det är bättre chans till varaktig framgång med en konad förbindelse, som tolererar viss rörelse.

frågeställningen om 15000 mil är normal hållbarhet kan nog besvaras med nja. förr hade det dock varit nästan succe; fy fan vad dåliga även originalsystemen var då.

nuvarande bil har jag kört sedan den var ny med sitt originalsystem, under 19 år. bilen var idag på service vid 47500 mil.

jinx på den:)

Ska göra ett oljebyte och känner mig rådvill inför valet av olja. För den oinvigde liknar utbudet kvacksalveri på samma sätt som hudvårdsprodukter.

Matar jag in den långa koden (typ 6 siffror och några bokstäver) från handboken i någon av onlinebiltillbehörsfirmorna kommer det upp ett tiotal produkter. Det av fordonstillverkaren rekommenderade märket Selenia kostar 165% mer än märken som tex Castrol, Valvoline och Shell. Utöver dessa finns det ett gäng märken som inte synts i F1 och jag därför aldrig hört talas om. Är det någon relevant skillnad mellan olika smörjor förutsatt att de anger att de är avsedda för samma fordon och har är rätt koder tvärsigenom? För mellanskillnaden kan jag byta olja 50% oftare, vilket jag misstänker att motorn mår bättre av.

Finns det några oljemärken som anses vara bättre än andra, och finns det några jag absolut bör undvika?

Hur är det med onlinebiltillbehörsfirmorna, vilka bör man undvika och vilka är bra?

Är det ingen speciell bil så har jag kört med billig olja med rätt klassning. Även Biltema brukar ha. Och sen bytt lite oftare som du är inne på. Så har jag gjort med alla bilar (bortsett från Miatan som jag var lite kinkigare med) jag servat själv och det har aldrig fått negativa konsekvenser. Växellådsolja däremot upplevde jag försämring med billig olja!

Är det ingen speciell bil så har jag kört med billig olja med rätt klassning. Även Biltema brukar ha. Och sen bytt lite oftare som du är inne på. Så har jag gjort med alla bilar (bortsett från Miatan som jag var lite kinkigare med) jag servat själv och det har aldrig fått negativa konsekvenser. Växellådsolja däremot upplevde jag försämring med billig olja!
+1

Så länge det är rätt spec köp den billigaste bara.

Autodoc och de tusen andra sidorna som hör till ägs väl av nån ryss?
Trodo har jag handlat på det senaste, betydligt bättre sida med. Tror det kanske är mindre ryskt..

Ska göra ett oljebyte och känner mig rådvill inför valet av olja. För den oinvigde liknar utbudet kvacksalveri på samma sätt som hudvårdsprodukter.

Matar jag in den långa koden (typ 6 siffror och några bokstäver) från handboken i någon av onlinebiltillbehörsfirmorna kommer det upp ett tiotal produkter. Det av fordonstillverkaren rekommenderade märket Selenia kostar 165% mer än märken som tex Castrol, Valvoline och Shell. Utöver dessa finns det ett gäng märken som inte synts i F1 och jag därför aldrig hört talas om. Är det någon relevant skillnad mellan olika smörjor förutsatt att de anger att de är avsedda för samma fordon och har är rätt koder tvärsigenom? För mellanskillnaden kan jag byta olja 50% oftare, vilket jag misstänker att motorn mår bättre av.

Finns det några oljemärken som anses vara bättre än andra, och finns det några jag absolut bör undvika?

Hur är det med onlinebiltillbehörsfirmorna, vilka bör man undvika och vilka är bra?

Tjena!

Selenia låter som att du kör Italienskt och då ska man vara försiktig med att frångå specifikationer

bytte nyss hos vag olja och filter för att bilens dator påkallade byte. ser till att nonstop-garantin löper på trots 47 000 mil. det viktigaste med den är att ev reparation sker inom 24h.

men det är allmänt sett lite slösigt byta olja mitt i sommaren, då oljan åtminstone på våra breddgrader mestadels har ett lätt jobb. så skall man lägga in extra byten, gör gärna det inför vintern. förutom att oljan under de förhållandena mår bra av att vara fräsch, är det i kallt väder av extra värde med så lågt vatteninnehåll som möjligt, med tanke på exempelvis halvfrusen sludge i vevhusventilationen.

ett specialfall är om motorn konsumerar olja. man kan tycka att oljan därmed automatiskt skulle förnyas. min inställning är att man gör ett byte inför vintern helt oavsett. och oavsett om serviceschemat säger oljebyte vartannat år.

och frångå inte spec. från ett fabrikat du har förtroende för, men inte nödvändigtvis högt prissatt.

Gäller detta även ”vardagsfordon” som tex Ducatos, Puntos etc? Mina dagar som Alfisti ligger tyvärr bakom mig.

Tjena!

Punto? Nja... Ta det försiktigt om den inte har FIRE motorn.
Ducato.. Där häller väl folk i allt möjligt med tanke på hur många det rullar runt som VVS bussar med fem tidigare ägare.

Då jag plötsligt har en bil med (ljus) läderklädsel slår det mig att jag kanske bör smörja interiören med något. Är det bara att beställa första bästa produkt som kommer upp på Google eller skall man ha koll på något?

En bra sak att ha koll på är vilken typ av läder. Inte ovanligt med lackerat läder i moderna bilar. Då lägger sig fett och olja bara ovanpå. Utan att göra nytta.

Det är också vanligt att det är skinnimitation på delar av inredningen. På sida och baksida av stolarna.

En bra sak att ha koll på är vilken typ av läder. Inte ovanligt med lackerat läder i moderna bilar. Då lägger sig fett och olja bara ovanpå. Utan att göra nytta.

Det är också vanligt att det är skinnimitation på delar av inredningen. På sida och baksida av stolarna.
Täckfärgat är väl det korrekta ordet. Jag kör därför Leathermasters kit för vanliga skinnsoffor, rengöring samt skyddskräm. Sätena ser fortfarande nya ut trots att bilen är 16 år nu. Med andra produkter kan det bli glansigt och flottigt som du säger.

Jag får kolla detta. E-klass från 2014.

Tjena!

Jag använder detta sen nått år tillbaka och är väldigt nöjd.

Inte för att vara taskig så hittade jag flera handlare i europa som är billigare än den du hittade.

Här kommer en fråga av typen: något knakar.

Min frus bil var inne på besiktning igår. När hon skulle köra den sedan sa hon att något lät konstigt. Jag har också kört och något är märkligt. Ibland när man svänger låter det precis som att man kör över en färist eller rumblestrips. Bara i svängar, aldrig med fullt ratt-utslag. Jag provade att stanna och backa tillbaka över samma plats och då kändes inget. Jag trodde det var kopplingen men det är inte den och det känns tydligt att det är i ratten. Det durrar även i låg hastighet (ut från parkering) så det är något som händer flera gånger per hjulvarv.

Peugot partner 2018 manuell.

Borde vi låta bilen stå tills den varit på service? Eller tänka att vi inbillar oss?
@Kneecap - visst kan inte besiktningsmannen ha varit på något?

Edit:
Det är inte knäppande leder. Sådant har jag varit med om. När det klonkar vid fullt hjulutslag. Det här är något annat.

Edit2:
Det är väldigt korta surr. Kan inte provocera dem. Kan det vara ett hjullager som är slut?

Edit3
Jag har krupit runt under och kan inte se några trasiga damasker. Bara att bromsslangen skrapat mot insidan men det kan ju inte påverka.
IMG_6731.webp

Senast ändrad:
Tjena!

Kör två varv åt vänster med fullt rattutslag och sen två varv åt höger med full rattutslag.
Inte ovanligt att man får luft i styrservon när man vrider på hjulen på en Partner.

Edit: Eller bara fortsätt köra vanligt så kommer det försvinna efter en stund.

Tjena!

Kör två varv åt vänster med fullt rattutslag och sen två varv åt höger med full rattutslag.
Inte ovanligt att man får luft i styrservon när man vrider på hjulen på en Partner.

Edit: Eller bara fortsätt köra vanligt så kommer det försvinna efter en stund.
Aha! Spännande! Det skulle kunna förklara att det blir bättre och bättre (och eventuellt försvinner när bilen är varm).

Oavsett - vilken lättnad att ha en förklaring :)

Behöver minst ett nytt däck bilen. ☹️

Finns det någon duktig gummiverkstad i Kristianstad som rekommenderas?

Här kommer en fråga av typen: något knakar.

Min frus bil var inne på besiktning igår. När hon skulle köra den sedan sa hon att något lät konstigt. Jag har också kört och något är märkligt. Ibland när man svänger låter det precis som att man kör över en färist eller rumblestrips. Bara i svängar, aldrig med fullt ratt-utslag. Jag provade att stanna och backa tillbaka över samma plats och då kändes inget. Jag trodde det var kopplingen men det är inte den och det känns tydligt att det är i ratten. Det durrar även i låg hastighet (ut från parkering) så det är något som händer flera gånger per hjulvarv.

Peugot partner 2018 manuell.

Borde vi låta bilen stå tills den varit på service? Eller tänka att vi inbillar oss?
@Kneecap - visst kan inte besiktningsmannen ha varit på något?

Edit:
Det är inte knäppande leder. Sådant har jag varit med om. När det klonkar vid fullt hjulutslag. Det här är något annat.

Edit2:
Det är väldigt korta surr. Kan inte provocera dem. Kan det vara ett hjullager som är slut?

Edit3
Jag har krupit runt under och kan inte se några trasiga damasker. Bara att bromsslangen skrapat mot insidan men det kan ju inte påverka.
Visa bilaga 778155
Fjäderbenslagringen?

Tjena!

Fan vad surt när man är på semester..
Japp, hjulinställningen var åt h-vete. Visade sig att ett framhjul var nästan lika illa! Tur i oturen att bakhjulet gav upp först, korden framme i en reva på sida, såg helt sjukt ut för en oinvigd.

Bärgning, 4 nya däck och hjulinställning blev det, kul semester! 🙄

Har en citroen c4 första generationen, som inte laddar batteriet. Bytte generator som första åtgärd för tänkte att det nog lär vara den (eller möjligen laddregulatorn som är inbyggd). Tji fick jag för det laddar fortfarande inte. Kopplar jag loss pluskabeln på generatorn och startar mäter jag dock bara 5,5 V på plusterminalen på generatorn. Det verkar vara en generator med DFM kontakt så fattar inte hur man egentligen ska felsöka detta. Kopplar jag loss DFM kontakten mäter jag 0 V på generatorn så något händer ju när jag pluggar in den, fast inte tillräckligt. Motorn verkar ha god elektrisk kontakt med chassit så jordflätan bör inte vara av i alla fall.

Eller ska man kanske ladda batteriet innan man ropar hej? Så alla styrenheter får rätt spänning först.. Det är typ jätte-jätte-slut och alla lampor är som en julgran i kupen..

Hjälp! Vet inte var jag ska börja.

Höger fram på Ceeden, går väl att köra vidare på?
Skrapar som faan men det är bara 128 diselhäst och vänster är bra 🤷
20250721_124311.webp

Tillbaka
Topp