Peak road bike stupidity

Peak road bike stupidity
Du kör förstås, som alla andra, på det du gillar. Och tycke och smak är ju subjektivt.

Dock blir jag lite förbryllad över motiveringen "Större omfång". Omfång tolkar jag som kvoten mellan utväxling för tyngsta och lättaste växel.

Har för mig att de trippelpartier jag testade för typ 15 år sen hade 53/39/30. När jag nu googlar hittar jag dock 50/39/30.

Om man antar 53 som stora och 30 som lilla får man med 12-23 som tyngst 53/12 = 4,42 (avrundat till två decimaler) och som lättast 30/23 = 1,30. Kvoten mellan dem är (53/12)/(30/23), d.v.s. vilket ungefär är 3,39.

Jag har med kompakt 50/34 med 11-28 tillgång till 50/11 = 4,55 som tyngst och 34/28 = 1,21 som lättast och ett omfång på (50/11)/(34/28) = 3,74.

M.a.o. jag har lättare lättaste växel och tyngre tyngsta. Och det är en rätt gammal kompakt. Numera har de väl 32 eller 34 bak (kanske finns ännu större?).

För mig låter det som att det snarare än stort omfång är att de utväxlingar du får på 39-klingan gör att du inte behöver växla fram så ofta, vilket kan vara smidigt, men att du samtidigt när det behövs har tillgång till tyngre och lättare växlar genom att växla upp eller ner fram.
Det sista är det jag menar, fast jag fiscyklar bara mtb. Har väl 46, 32, 22 kanske på 3x

Peak road bike stupidity
Det sista är det jag menar, fast jag fiscyklar bara mtb. Har väl 46, 32, 22 kanske på 3x
Mtb har jag bara cyklat i mkt begränsad omfattning och det är så länge sen att det är preskriberat. Min avoghet mot trippel utgående från hyrcyklarna var baserat på cykling i bergiga trakter och där blev det mer att ligga på stora eller lilla rätt mkt och inte så mkt på mellanklingan. Sen var väl cyklarna i sig mer modell "traktor" än racerspjut, vilket kanske "grumlade" mitt omdöme. För mig har dock kompakt gett mig det jag behövt.

Peak road bike stupidity
Mtb har jag bara cyklat i mkt begränsad omfattning och det är så länge sen att det är preskriberat. Min avoghet mot trippel utgående från hyrcyklarna var baserat på cykling i bergiga trakter och där blev det mer att ligga på stora eller lilla rätt mkt och inte så mkt på mellanklingan. Sen var väl cyklarna i sig mer modell "traktor" än racerspjut, vilket kanske "grumlade" mitt omdöme. För mig har dock kompakt gett mig det jag behövt.
Ok, det är säkert så att man behöver optimera 3x för att hamna i mitten.
Det är nog för sent nu.
På moderna cyklar kör jag 1x men som med det mesta annat är det inte så revolutionerande som det framställs.

Peak road bike stupidity
Du kör förstås, som alla andra, på det du gillar. Och tycke och smak är ju subjektivt.

Dock blir jag lite förbryllad över motiveringen "Större omfång". Omfång tolkar jag som kvoten mellan utväxling för tyngsta och lättaste växel.

Har för mig att de trippelpartier jag testade för typ 15 år sen hade 53/39/30. När jag nu googlar hittar jag dock 50/39/30.

Om man antar 53 som stora och 30 som lilla får man med 12-23 som tyngst 53/12 = 4,42 (avrundat till två decimaler) och som lättast 30/23 = 1,30. Kvoten mellan dem är (53/12)/(30/23), d.v.s. vilket ungefär är 3,39.

Jag har med kompakt 50/34 med 11-28 tillgång till 50/11 = 4,55 som tyngst och 34/28 = 1,21 som lättast och ett omfång på (50/11)/(34/28) = 3,74.

M.a.o. jag har lättare lättaste växel och tyngre tyngsta. Och det är en rätt gammal kompakt. Numera har de väl 32 eller 34 bak (kanske finns ännu större?).

För mig låter det som att det snarare än stort omfång är att de utväxlingar du får på 39-klingan gör att du inte behöver växla fram så ofta, vilket kan vara smidigt, men att du samtidigt när det behövs har tillgång till tyngre och lättare växlar genom att växla upp eller ner fram.
Ja, kanske slarvigt uttryckt. Det jag menar är att jag kan få stort omfång OCH en tät kassett där det bara är en tand mellan de flesta av växlarna. Man kan öka omfånget mer genom att byta till 12-27 eller 12-30, men då blir det större hopp mellan växlarna. Vissa cyklister bryr sig inte om det, men jag stör mig på det hela tiden.

Peak road bike stupidity
Videon från TS är bara ännu mer segmentering av oss som konsumenter. Varför diskuterar vi ens det här? Vem bryr sig? Cykla, vad du än vill cykla på. Rymdskepp med tankestyrda bromsar - send it. Gjutjärnsram med träbromsar - send it. Allt däremellan går också att sända.

Peak road bike stupidity
Videon från TS är bara ännu mer segmentering av oss som konsumenter. Varför diskuterar vi ens det här? Vem bryr sig? Cykla, vad du än vill cykla på. Rymdskepp med tankestyrda bromsar - send it. Gjutjärnsram med träbromsar - send it. Allt däremellan går också att sända.
Jag hade ju inte tänkt att tråden skulle vara en åsiktstävling utan mera en möjlighet att lufta sina funderingar i offentligheten. Det är ju frivilligt att läsa och skriva här.

Peak road bike stupidity
TS, om du tycker att skivbromsar är ”peak” road bike stupidity.. vänta tills automatlåda kommer till landsvägshojarna!

Jag kan tänka mig att elektriska växlar är ett bra hjälpmedel för hörselskadade. Elektroniken justerar väl hela tiden så växlarna ligger absolut rätt?

Fast å andra sidan deltog jag i ett cykelevent förra året där en av deltagarna var hörselskadad. Tror han hade elektriska växlar. Trots det strulade han nästan konstant med växleriet och vi fick tom stanna ett par ggr så en ledare kunde hjälpa honom att lägga tillbaka kedjan.

Kan ju iofs ha berott på fel på själva växlarna (även elektriska växlar krånglar väl?) och inte handhavandefel. Eller så körde han kanske ändå mekaniska växlar? Problemet var väl främst att han inte hörde när det strulade i drivlinan.

Sådana problem kan ju automatiken hursomhelst gärna få hjälpa till att lösa. Själv växlar jag gärna manuellt.

Peak road bike stupidity
Jag kan tänka mig att elektriska växlar är ett bra hjälpmedel för hörselskadade. Elektroniken justerar väl hela tiden så växlarna ligger absolut rätt?

Fast å andra sidan deltog jag i ett cykelevent förra året där en av deltagarna var hörselskadad. Tror han hade elektriska växlar. Trots det strulade han nästan konstant med växleriet och vi fick tom stanna ett par ggr så en ledare kunde hjälpa honom att lägga tillbaka kedjan.

Kan ju iofs ha berott på fel på själva växlarna (även elektriska växlar krånglar väl?) och inte handhavandefel. Eller så körde han kanske ändå mekaniska växlar? Problemet var väl främst att han inte hörde när det strulade i drivlinan.

Sådana problem kan ju automatiken hursomhelst gärna få hjälpa till att lösa. Själv växlar jag gärna manuellt.
Lyssnade på Wild Ones Podcast som tog upp detta. Det fastslogs att både detta och den elektriska vattenflaskan för cyklister var bra för personer med typ artros och andra rörelsehinder. Hörselskadade hade jag inte ens tänkt på, men det är klart att det försvårar att inte höra när man crosschainar tex. Tror dock man märker att växlarna inte hoppar upp/ned som det ska eller om kedjan håller på att hoppa när man ska byta till lilla/stora klingan..

Men jag är ändå i samma läger tror jag. Bra att det finns. Själv kommer jag vilja ha manuella växlar ett tag till iallafall. Skrattade lite åt texten på Shimanos hemsida som sa något i stil med ”dom som tidigare hade svårt att komma upp för kullar kommer nu med lätthet kunna ta sig uppför!”. Det kallas för att växla. Grattis.

Peak road bike stupidity
Jag hade ju inte tänkt att tråden skulle vara en åsiktstävling utan mera en möjlighet att lufta sina funderingar i offentligheten. Det är ju frivilligt att läsa och skriva här.
Min poäng är raka motsatsen till en åsiktstävling när det gäller cyklar. Om man vill lägga 300k på en custom så får man göra det och ingen kan snacka skit. Gillar man en stålbjässe med 3x7 så gillar man det och ingen kan snacka skit. Jag förstår inte varför man har ett uns intresse av vad andra väljer som hoj. Det är dravel.

Reginald Scott som gjorde videon är en märklig typ. Jag får frikyrkliga vibbar, en person som med en falsk glädje i rösten säger "jag vill dig väl".

Peak road bike stupidity
Automatväxlar på cykel... Om man tycker det är jobbigt att växla, tycker man inte det är ännu jobbigare att trampa då? Kanske bäst att stanna i soffan i så fall. :-/

Peak road bike stupidity
Automatväxlar på cykel... Om man tycker det är jobbigt att växla, tycker man inte det är ännu jobbigare att trampa då? Kanske bäst att stanna i soffan i så fall. :-/
Inte för att jag personligen tycker att växlar på cyklar behöver utvecklas, men det tyckte man (jag) väl om automatväxlade bilar också . Men när man väl vant sig är det svårt att gå tillbaka..

Peak road bike stupidity
Tydligen old news om man läser kommentarerna. Har ju sett det på motorcyklar.

Peak road bike stupidity
Tydligen old news om man läser kommentarerna. Har ju sett det på motorcyklar.
Så ingen thru-axel? Det känns som att vi kan få sneda hjul igen..

Peak road bike stupidity
Om du är stark eller har elmotor så är ett vanligt problem att du drar bakhjulet snett. Du ska ha ganska horisontella dropouts också.
Smörjer ni era dropouts? Om det är aluminium mot aluminium och du har spännt åt din QR ordentligt kan du hänga en (liten, ej eldriven) bil från hjulet utan att det glider.

Peak road bike stupidity
Min nihola har stålaxel med bultar till bakaxeln. Skruvar jag inte hårt nog glider drivsidan ur och hjulet blir snett vid höga laster.

En gammal stålhoj hade exakt samma problem, fast med qr då, jag är för klen nu för att orka dra hjulet snett med muskelkraft nu.

Hade jag haft vertikala dropuots på cyklarna hade såklart detta inte hänt. Jag gillar qr och har inte genomgående på någon av mina cyklar.

Peak road bike stupidity
Jag har haft samma problem med min Pista, med sina horisontella (bakåt) dropouts. Får dra åt som fan för att det skall sitta på plats. Har aldrig haft det problemet med qr, oavsett riktning på dropouten. Tror att det delvis är för att qr-fästen och deras navkapslar eller vad det nu heter på svenska brukara vara mönstrade för att öka friktionen. Det går ju inte med muttrar.

Peak road bike stupidity
Jag har haft samma problem med min Pista, med sina horisontella (bakåt) dropouts. Får dra åt som fan för att det skall sitta på plats. Har aldrig haft det problemet med qr, oavsett riktning på dropouten. Tror att det delvis är för att qr-fästen och deras navkapslar eller vad det nu heter på svenska brukara vara mönstrade för att öka friktionen. Det går ju inte med muttrar.
Mutter med fläns finns väl. Även kupolmutter om jag inte minns fel.
1749998739735.webp

Peak road bike stupidity
Alltså jag håller med, till viss del. Jag hatar att jag måste ladda så mycket innan jag beger mig ut. Jag är en ångestfylld person som övertänker en hel del. Jag vill därför inte bege mig ut med bara 29% på min Garmin. Eller utan att ladda mina kraftpedaler, även om jag laddade förrförra veckan redan. Eller utan att ha fullt batteri i min baklampa. Och skulle jag fastna ute länge eller cykla på tidig vår eller hösten så måste jag även se till att framlampan är laddad. Utöver detta ser jag även till att ladda min klocka som mäter pulsen under turen, min mobil samt eventuellt mina benvibrator-hörlurar (så jag kan lyssna på pod eller musik men samtidigt höra trafiken).

Jag kan inte tänka mig att även behöva se till att inte bara min bak och framväxel är laddade utan även att handtagen inte laddat ur. Sen ser jag även att folk börjar skaffa sig solglasögon som skiftar toning beroende på hur starkt solljuset är. Har dessa batteri? Menar inte photochrome nu som sköter detta naturligt, utan ett par glasögon med en sensor som verkligen skiftar hela linsens toning drastiskt från spegelglas till genomskinligt. Utöver det ser vi även hjul nu med tryckmätare. Ska man ladda båda hjulen också innan avfärd? Utöver elen han pratar om och alla batterier så är det han tar upp om tubeless även sant för mig. Det känns väldigt konstigt att köra tubeless för mig om cykeln skulle behöva stå ett tag. Då skulle jag ha en till sak att noja mig för och ett helvete att behöva meka med om det blir något fel eller har råkat stelna. Men åter till batterierna, är det inte snack om att ABS-bromsar kanske gör intåg snart också? Säkert trådlösa för att minska kabeldragningen och uppvisa ytterligare high tech..

Det slutar liksom aldrig. Men samtidigt kan jag inte låta bli att förtjusas över all ny teknologi. Men det börjar definitivt bli för mycket elektronik och batterier. Förr gjordes fortfarande teknologiska förbättringar, men allt förblev analogt och mekaniskt. Det är ju också mer hållbart i längden. Hur fasiken ska man få tag på ett nytt batteri som passar till gen 1 av Di2 när nästa generation kommit och den förra fasas ut? Det kommer inte gå att cykla på samma cyklar om 40 år som det gjorde förr.

Jag vill inte tillbaka till stål, limmade däck och växlar nere vid tuben. Jag vill att vi fortsätter göra teknologiska framsteg utan att behöva ladda precis allt som sitter på cykeln och mig. Saknar det analoga.

Jag känner att du inte har nått din fulla ångestpotential för batterier än.
Det jag saknar är att du har ångest över att det är svårt att ladda batterierna till bara 80%, laddar man alltid till 100% så håller inte batterierna lika länge (som om man använder 80%-regeln).

Eller du är inte ens medveten om 80%-regeln? Då är det illa, riktigt illa.

Peak road bike stupidity
Jag känner att du inte har nått din fulla ångestpotential för batterier än.
Det jag saknar är att du har ångest över att det är svårt att ladda batterierna till bara 80%, laddar man alltid till 100% så håller inte batterierna lika länge (som om man använder 80%-regeln).

Eller du är inte ens medveten om 80%-regeln? Då är det illa, riktigt illa.
Det är också en grej. Mår skit när datorn bara gått ner till 85% men det känns för riskabelt att dra ut ifall jag skulle vara ute och snurra i 7+ timmar. Hur orealistiskt det än är känns det fel att inte påbörja en tur med 100%.

Peak road bike stupidity
Tillbaka
Topp