[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
I år blev det extra mycket båtmeck då det både behövdes grejas med egna semesterlådan och tävlingsbåten.

Som Wreckit säger: Bara resten kvar..

Bilagor

• DSC_6215.webp
    DSC_6215.webp
    535 KB · Besök: 127
  • IMG_8013.webp
    IMG_8013.webp
    342.3 KB · Besök: 120
[OT] Happys båtforum
Jag drömmer om att lära mig segla när jag blir pensionär. Jag har ju iofs minst 25 år kvar att fundera på det så det lär väl hinna svänga ett par gånger och när det väl är dags kanske jag hittat något annat att roa mig med.

Men det lockar.

[OT] Happys båtforum
1000004419.webp

Förra veckan blev det ganska många timmar i båt, inklusive ett antal nätter. Det fungerar förvånansvärt bra att sova i hängmatta ombord.
Bitvis ganska blåsigt, men övervägande nordligt och ostligt vilket inte hör till vanligheterna på västkusten. Fördelen med det är att det nästan inte går någon sjö.

[OT] Happys båtforum
Hängmatta var ju smart! Vi har haft behov av en extraplats ibland och en uppblåsbar madrass är fruktansvärt otymplig på en båt 😄 Har ju dessutom två hängmattor 😎
Supersmidigt att ha med, tar nästan ingen plats. Och i mitt tycke mycket skönare än att sova på durken.
(Inte för att plats brukar vara ett problem på just den båten, men...)

[OT] Happys båtforum
Årets första övernattning i naturhamn. Testade en ny ö. (Hästnacken, strax väster om Lådnamacken). Fint ställe och nästan tomtpå folk. Hade ensegelbåt på vardera sida, men båda bakom klippor, så det var bara masterna man kunde se. När skärgårdsfärjorna drog förbi smet en del svallvågor in men allt sånt lugnade ner sig under natten.

Ön hade också en fantastisk sandstrand som vi måste återvända till när badtemperaturen är mer human.

1000033269.webp

[OT] Happys båtforum
Middag i helgen i det vi kallar rikemansviken (på andra sidan viken bor det en snubbe med hästar, många bilar och båtar, och ett sjöflygplan!) Bra badtemp i mälaren nu.
Vi övernattade 5 personer (varav 3 barn)ofta när jag vad ung i Jofa winth 485. Farsan pendlade året runt med den också så långe isen inte blev för tjock. Sjukt praktisk båt 🙏

[OT] Happys båtforum
Vi har en uttern 455. Varenda vår blir jag sugen på något större och varje gång landar jag i att det är asgött att jag mer eller mindre kan göra allt själv för hand med den här.
Vi har en Yamarin 46 nu och jag spanar större båt som klarar mer sjö men varje gång jag trailar, vårfixar, eller lägger till med den så ångrar jag mig och inser hur smidig den är. Sen drar den 0,4 liter per sjömil i 25 knop också..

[OT] Happys båtforum
Är på vippen att köpa liten gummibåt men har en fråga. Vill lyfta båten upp i sjöboden med talja till hösten och det går ju bra på vissa gummibåtar med alu-botten som har ditsvetsade öglor. Men den jag tittar på nu har inga sådana öglor utan bara 4 handtag som sitter i pontonerna.
Säljaren påstår att man kan lyfta hela båten i handtagen men jag är lite lätt skeptisk. Det är en 50 hk-motor på som väger över 100 kg. Totaltvikt ca 250 kg. Går det verkligen att lyfta båt + motor genom att fästa linor i 4 gummihandtag?? Någon som har erfarenhet av att lyfta små rib-båtar?
1751903141966.webp

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Är på vippen att köpa liten gummibåt men har en fråga. Vill lyfta båten upp i sjöboden med talja till hösten och det går ju bra på vissa gummibåtar med alu-botten som har ditsvetsade öglor. Men den jag tittar på nu har inga sådana öglor utan bara 4 handtag som sitter i pontonerna.
Säljaren påstår att man kan lyfta hela båten i handtagen men jag är lite lätt skeptisk. Det är en 50 hk-motor på som väger över 100 kg. Totaltvikt ca 250 kg. Går det verkligen att lyfta båt + motor genom att fästa linor i 4 gummihandtag?? Någon som har erfarenhet av att lyfta små rib-båtar?
Visa bilaga 778741
Kan man sätta en 5e lina någonstans vid motorn? Skulle ju avlasta rätt bra, där är ju 40% av vikten. Eller rent av lyfta i motor och de två främre öglorna?
Annars inte så jobbigt att dra in två flat remmar under båten? Kan lite bökigt om man eftersträvar att snabbt kunna sätta i och dra iväg på kortast möjliga tid.

Ingen som helst erfarenhet, bara tänker högt :)

[OT] Happys båtforum
Kan man sätta en 5e lina någonstans vid motorn? Skulle ju avlasta rätt bra, där är ju 40% av vikten. Eller rent av lyfta i motor och de två främre öglorna?
Annars inte så jobbigt att dra in två flat remmar under båten? Kan lite bökigt om man eftersträvar att snabbt kunna sätta i och dra iväg på kortast möjliga tid.

Ingen som helst erfarenhet, bara tänker högt :)
Tänkte oxå tanken på en separat talja för enbart motorn och den andra taljan i de 4 handtagen. Då blir det ca 40 kg, eller mindre, per handtag i teorin. Jag bara undrar om det kommer att hålla i längden eller om jag kommer att få problem så småningom.

Om man ska ha remmar runt båten vill man nog helst ha en rejäl lyftrektangel för att inte klämma åt båten. Blir lite overkill tänker jag.

Detta gäller alltså bara upptagning på hösten o sjösättning till våren, så det behöver inte gå snabbt.

[OT] Happys båtforum
Tänkte oxå tanken på en separat talja för enbart motorn och den andra taljan i de 4 handtagen. Då blir det ca 40 kg, eller mindre, per handtag i teorin. Jag bara undrar om det kommer att hålla i längden eller om jag kommer att få problem så småningom.

Om man ska ha remmar runt båten vill man nog helst ha en rejäl lyftrektangel för att inte klämma åt båten. Blir lite overkill tänker jag.

Detta gäller alltså bara upptagning på hösten o sjösättning till våren, så det behöver inte gå snabbt.
Om det bara är 2 gånger per år skulle jag nog lyfta i öglorna och eventuellt motorn, och sen efteråt lägga några breda remmar under skrovet och fästa upp mot taket. Bara magkänsla känns det ok att lyfta i öglorna men kanske inte lika ok att låta båten hänga i dem i månader?

Igen, tänker högt :)

[OT] Happys båtforum
Om det bara är 2 gånger per år skulle jag nog lyfta i öglorna och eventuellt motorn, och sen efteråt lägga några breda remmar under skrovet och fästa upp mot taket. Bara magkänsla känns det ok att lyfta i öglorna men kanske inte lika ok att låta båten hänga i dem i månader?

Igen, tänker högt :)
Nej, jag hade inte tänkt att hänga den i handtagen. Den kommer att ligga på en liten vagga/kärra.

[OT] Happys båtforum
Går det att ta bort motorn innan själva lyftet i öglorna?
Skulle ju i så fall minska vikten vid lyftet och trycket på öglorna avsevärt.

[OT] Happys båtforum

kan du inte ha 2 st reglar under båten som du sedan fäster i remmar som du lyfter? då slipper du klämeffekten iaf

[OT] Happys båtforum
kan du inte ha 2 st reglar under båten som du sedan fäster i remmar som du lyfter? då slipper du klämeffekten iaf
Jag tänkte också att spontant låter en välbyggd vagga smidigare? Kör in, säkra, hissa upp. Fast det beror kanske på hur ofta proceduren ska göras. Ska det göras en gång per år så kan man ju acceptera mer mankemang. Ska det göras 20 gånger kanske det är värt att lägga mer tid på att konstruera en smidig lösning.

[OT] Happys båtforum
Finns ingen ramp alls, eller strandbit som kan bli ramp tillfälligt? Den där hanterar ju två gubbar för hand på en väldigt enkel kärra i så fall
Finns massvis med ramper men enda sättet att få in en båt i sjöboden är från sjösidan. Det finns ingen möjlighet att få in båten från landsidan. Tack för engagemang i varje fall!

Vi har en vinsch som vi använt för att få upp en gammal träeka (motor avtagen), men det är ganska högt/brant så jag tror inte en plastbåt klarar påfrestningarna. Dessutom kommer båten stå så pass brant så att motorn riskerar att hamna under vatten.

[OT] Happys båtforum
Finns massvis med ramper men enda sättet att få in en båt i sjöboden är från sjösidan. Det finns ingen möjlighet att få in båten från landsidan. Tack för engagemang i varje fall!

Vi har en vinsch som vi använt för att få upp en gammal träeka (motor avtagen), men det är ganska högt/brant så jag tror inte en plastbåt klarar påfrestningarna. Dessutom kommer båten stå så pass brant så att motorn riskerar att hamna under vatten.

Tjena!

Det här låter spännande, har du en bild på hur det ser ut vid sjöboden? Att vinscha upp en plastbåt ser jag inte som ett problem.

[OT] Happys båtforum
Tjena!

Det här låter spännande, har du en bild på hur det ser ut vid sjöboden? Att vinscha upp en plastbåt ser jag inte som ett problem.
Alltid trevligt med en liten tankenöt. Hittade ingen bra bild, brukar finnas massvis på nätet men just nu hittade jag ingen närbild. Zoomade in lite.

Hur som helst, längst hitåt där en vit/röd Micore ligger. Rakt upp där tänkte jag lyfta båten med taljor från taknocken. Det är oxå där som ekan brukade vinschas upp. Det kanske inte ser jättehögt ut men det kändes som att ekan stod lodrätt när den skulle i o upp. Kul att slänga i den faktiskt. Ett jäkla plask!
Screenshot 2025-07-08 at 08.58.07.webp

[OT] Happys båtforum
Om du skall dra den från nocken, så gissar jag att du behöver någon kölrulle eller dylikt på bryggkanten för att inte skava sönder båt eller brygga.
1751959113814.webp

[OT] Happys båtforum
Visa bilaga 778741
Hej, vi har en Suzmar 350 med 20HK på mao lite mindre än den du har. Våran båt tar vi upp med trailer på vintern men när vi lämnat in båten (motorn) för service så lyfter de upp den men två lyftband som går under skrovet och upp förbi pontonerna. Ja pontonerna kläms lite men inte mycket och det ska de klara. Även om handtagen skulle klara vikten skulle jag inte lyfta där iom att om något går fel blir konsekvensen troligtvis en dyr reparation.

Mao har du bra takstolar och två lite fetare band borde du kunna lyfta upp båten mha av dess och sen när båten är uppe ur vattnet lägga balkar under som en vagga som den vilar på.

Uppdaterat: Såg nu bilden på hur det ser ut... då funkar inte min lösning. Men kanske kan du bygga ett stort A som du fäster(temporärt) längst ut på bryggan då lyfter du mer rakt upp en att dra den i fören.

[OT] Happys båtforum
Om du skall dra den från nocken, så gissar jag att du behöver någon kölrulle eller dylikt på bryggkanten för att inte skava sönder båt eller brygga.
Visa bilaga 778851
Japp. När det vinschas har vi nå't liknande men det är 2 luftfyllda skottkärrehjul, där kölen går mittemellan. Problemet är att gummibåten har vassare skrov och att det kan ta emot mittemellan hjulen. Dessutom kommer det att bli ett väldigt högt tryck på kölen eftersom hjulen måste sitta precis vid bryggkanten. Risk för att all vikt hamnar på en liten yta.

Vid lyft med taljor tänker jag helt enkelt bara hålla ut båten från bryggan o lyfta upp den som med en kran. Inget kommer att ta emot. Tror det är det bästa sättet men då återkommer den ursprungliga frågeställningen om gummihandtagen håller för detta.

Tillbaka
Topp