Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
IMG_0644.webp

Jag plockade upp denna skönhet för några veckor sen och blev äntligen med i Miyata familjen:).
Flickvännen klättrar 135 höjdmeter till jobbet och älskar den.

IMG_2009.webp

Igår fick den äntligen lite kärlek. Bytte lite delar från en annan damtralla. Ny sadel, styre, skärmar och pedaler. Nu saknas bara bromsvajer, justering av växlar och en packhethållare fram.

Tack @Peth för inspirationen!!

Visa din Miyata!
Hur det går med den nyanskaffade CT3000? Jo tack, framåt!

Sadelstolpen såg misstänkt rostig ut men lossnade faktiskt lättare än jag hade trott. Tog bara en kvart. Måste vara något fel 🤷

Resten då? Ramen är i hyfsat skick förutom baktriangeln som jag nog ska lacka om tillsammans med styrstammen.

Nu ska jag lagra den medan jag bestämmer vilka delar den ska få.

Den skarpögde ser både min Seven Twelve och One Hundred i bakgrunden.
One hundred är oerhört trevlig men skulle möjligen bli ännu trevligare med fungerande reglage till framväxeln och en något längre styrstam.

Bilagor

• 20250608_194431.webp
    20250608_194431.webp
    458.2 KB · Besök: 118
  • 20250608_170027.webp
    20250608_170027.webp
    386.1 KB · Besök: 65
  • 20250608_174032.webp
    20250608_174032.webp
    418.7 KB · Besök: 63
  • 20250608_174014.webp
    20250608_174014.webp
    287.4 KB · Besök: 74
  • 20250608_165352.webp
    20250608_165352.webp
    489 KB · Besök: 64
Visa din Miyata!
Chansade på att Richard
Dp var det dags att ta tag i Miyatan! Japans bästa förtjänarsåklart japans bästa, veloce 9s gruppen ska väck och på ska.......
1000039031-webp.765665

I samma veva tänket jag passa på att helt plocka isär ramen så att den kan få sig en ordentlig tvätt!

Visa bilaga 772998

Allt gick bra ända tills....

Visa bilaga 772999

Visa bilaga 773000

Och jag som tänkte, fan vad skönt, första gången på länge som jag mekar med en cykel och råkar ha alla verktyg! Har många bottom bracket tools men just denna fanns inte lådan...Nåja, ramen får vänta med en tvätt och polering tills någon annan dag.

Insåg också att jag VERKLIGEN behöver ett nytt headset då det som satt på såg ut som typ en gammal kondom :(

Visa bilaga 773001

Fortsättning följer!

Ren chansning men gick förbi Richard på cycling, om någon har ett gammalt vevlagersverktyg på hyllan så är det han.

Blev inte besviken, fanns tydligen hela 1st kvar så ikväll ska vevlager och headset av!
PXL_20250610_152016463.webp

Visa din Miyata!
Köpte en ram av @wman som tydligen vandrat vidare från andra Miyata-entusiaster. Försöker donera över så mycket delar som möjligt från min gamla Crossrunner.IMG_20230501_125421.webp men blir lite konfunderad hur man ska dra vajern till framväxeln?! Den gamla ramen hade ett mothåll för topp-pull,

Bilagor

• IMG_20250610_105726.webp
    IMG_20250610_105726.webp
    659.3 KB · Besök: 68
  • IMG_20250610_105733.webp
    IMG_20250610_105733.webp
    265 KB · Besök: 65
Visa din Miyata!
Köpte en ram av @wman som tydligen vandrat vidare från andra Miyata-entusiaster. Försöker donera över så mycket delar som möjligt från min gamla Crossrunner.Visa bilaga 773780 men blir lite konfunderad hur man ska dra vajern till framväxeln?! Den gamla ramen hade ett mothåll för topp-pull,
Härligt att se :) Är det inte ett hål bakom sadelstolpen för det? Inte hundra men vill minnas att det var en sådan konstruktion..

Visa din Miyata!
Chansade på att Richard

Ren chansning men gick förbi Richard på cycling, om någon har ett gammalt vevlagersverktyg på hyllan så är det han.

Blev inte besviken, fanns tydligen hela 1st kvar så ikväll ska vevlager och headset av!
Visa bilaga 773816
1-0 till vevlagret men vevlagerhylsan blev inte vackrare iaf! Lyckades bara få den att röra sig 1/4 varv kanske tre gånger, tog i för kung och fosterland och det var åt rätt håll....Får gå på med krypolja imorgon...

Visa din Miyata!
Finns det någon vänlig själ i tråden som kan hjälpa en broder i nöd?

Jag kan ha råkat köpa en ram - kanske inte ens en Miyata 😬 - som behöver hämtas upp i Jakobsberg och förvaras till att jag har transport Sthlm-Småland ordnad framåt slutet av augusti.

Vederbörlig bärgarlön jämte hedersomnämnande utlovas.

Visa din Miyata!
Finns det någon vänlig själ i tråden som kan hjälpa en broder i nöd?

Jag kan ha råkat köpa en ram - kanske inte ens en Miyata 😬 - som behöver hämtas upp i Jakobsberg och förvaras till att jag har transport Sthlm-Småland ordnad framåt slutet av augusti.

Vederbörlig bärgarlön jämte hedersomnämnande utlovas.

Sååååatte.
Vad för ram?

Visa din Miyata!
Sååååatte.
Vad för ram?
Det är en Crescent Abisko. Jag behöver strängt taget inte en enda cykel till så länge jag lever, surprajs surprajs. Men just en Abisko har jag varit nyfiken på länge. Får se vad jag gör med den och hur den känns, men eftersom det här är ”Visa din Crescent” så kommer minsta kvartsvarv med insexnyckeln att redovisas, var så säkra.

Visa din Miyata!
Det är en Crescent Abisko. Jag behöver strängt taget inte en enda cykel till så länge jag lever, surprajs surprajs. Men just en Abisko har jag varit nyfiken på länge. Får se vad jag gör med den och hur den känns, men eftersom det här är ”Visa din Crescent” så kommer minsta kvartsvarv med insexnyckeln att redovisas, var så säkra.
Dom är fina, skulle jag inte ha så
Många byggen igång skulle jag nog varit där och vevat också.

@AnteL hade en mindre abisko för något år sen

Visa din Miyata!
Min Valley runner välte in i en kantig metalltjofräs när jag hade parkerat den utanför vårdcentralen och nu har den en buckla på överröret (eller vad det nu heter på fackspråk), det mellan sadel och styre. Jag tror inte att det är något som går att göra något åt men hur är det med hållfastheten osv med en sådan skada? Spontant känns det inte som att den delen av ramen inte utsätts för så mycket belastning vid vanlig cykling? Det har gått bra hittills när jag härjat runt på stans cykelbanor men vill ju ogärna att ramen går av när man svishar hem från coop.

Visa din Miyata!
Min Valley runner välte in i en kantig metalltjofräs när jag hade parkerat den utanför vårdcentralen och nu har den en buckla på överröret (eller vad det nu heter på fackspråk), det mellan sadel och styre. Jag tror inte att det är något som går att göra något åt men hur är det med hållfastheten osv med en sådan skada? Spontant känns det inte som att den delen av ramen inte utsätts för så mycket belastning vid vanlig cykling? Det har gått bra hittills när jag härjat runt på stans cykelbanor men vill ju ogärna att ramen går av när man svishar hem från coop.
Jag lider med dig, det är så förbannat tråkigt när man lyckas med sådant. Jag skulle dock inte oroa mig för mycket över hållfastheten, se det som en övning i att bryta ihop och gå vidare.

Visa din Miyata!
Efter mycket googlande och konsulterat flera forum har jag insett att vevlagret från helvetet är felmonterat på båda sidor...

Hur fan lyckas man felgånga något så stort, på båda sidor är en bedrift.

Vevlagret är brittisk standard, märkt 1.370x24 tpi.
Vevlagerhuset är 68mm brett.

Foto 1, VÄNSTER sida av cykel där höger sida av vevlagret är monterat (se text "RIGHT" på vevlager). HÖGER (RIGHT) sida på vevlager skruvas alltid i MOTSOLS (<-) på brittisk standard.
1000002857.webp

Foto 2, HÖGER sida av cykel där VÄNSTER sida av vevlagret är monterat (se text "LEFT" på vevlager). VÄNSTER (LEFT) sida på vevlager skruvas alltid i MEDSOLS (->) på alla jävla vevlager.
1000002858.webp

Jag har således, för kung och fosterland, omedvetet dragit åt ännu mer på vänstersidan av cykel där vevlagret är fel monterat.

Tur att jag inte gick på med både metallborr och bågfil igår när vänster sida på cykeln det felgångade vevlagret vägrade röra på sig.....

Så vad säger experterna? Tänkte köpa några m17 brickor som är 50mm och försöka byggs på höjden för att skruva fast verktyget i axeln för att sen gå på höger sida av cykeln där den lösa koppen (vänster sida vevlagret) är monterad.

Om ovan operation lyckas hoppas jag verkligen vevlagerhuset går att gängas om.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Fan vad kul!

DÄR SER DU VILKEN KARAKTÄR JAG HAR SOM KAN SE EN CYKEL UTAN ATT KÖPA DEN! @AnteL
Jag är stolt över dig!

Ps det är storlek 56, ska kolla lite geo charts och prova lite för den kan eventuellt vara för stor för mig som är 177cm. Efter att ha fått min custom stålram byggd så har jag blivit jävligt känslig när min kropp vet hur en perfekt ram kan kännas ;(

1000039123.webp

1000039124.webp

Visa din Miyata!
Efter mycket googlande och konsulterat flera forum har jag insett att vevlagret från helvetet är felmonterat på båda sidor...

Hur fan lyckas man felgånga något så stort, på båda sidor är en bedrift.

Vevlagret är brittisk standard, märkt 1.370x24 tpi.
Vevlagerhuset är 68mm brett.

Foto 1, VÄNSTER sida av cykel där höger sida av vevlagret är monterat (se text "RIGHT" på vevlager). HÖGER (RIGHT) sida på vevlager skruvas alltid i MOTSOLS (<-) på brittisk standard.
Visa bilaga 774942

Foto 2, HÖGER sida av cykel där VÄNSTER sida av vevlagret är monterat (se text "LEFT" på vevlager). VÄNSTER (LEFT) sida på vevlager skruvas alltid i MEDSOLS (->) på alla jävla vevlager.
Visa bilaga 774943

Jag har således, för kung och fosterland, omedvetet dragit åt ännu mer på vänstersidan av cykel där vevlagret är fel monterat.

Tur att jag inte gick på med både metallborr och bågfil igår när vänster sida på cykeln det felgångade vevlagret vägrade röra på sig.....

Så vad säger experterna? Tänkte köpa några m17 brickor som är 50mm och försöka byggs på höjden för att skruva fast verktyget i axeln för att sen gå på höger sida av cykeln där den lösa koppen (vänster sida vevlagret) är monterad.

Om ovan operation lyckas hoppas jag verkligen vevlagerhuset går att gängas om.
Var förbi richard på cycling, han hade aldrig sett något liknande haha...

Bästa teorin jag hört hittills från internetexpert är att vevlagerhuset är monterat åt fel håll eller felgängat. Det skulle förklara hur vevlagerkopparna ser så fina ut för tbh så borde dom se misshandlade ut ifall någon felgängat båda sidorna.

Visa din Miyata!
Jag är stolt över dig!

Ps det är storlek 56, ska kolla lite geo charts och prova lite för den kan eventuellt vara för stor för mig som är 177cm. Efter att ha fått min custom stålram byggd så har jag blivit jävligt känslig när min kropp vet hur en perfekt ram kan kännas ;(

Visa bilaga 775109
Visa bilaga 775110
Min 3X är strl 56 och jag är bara 174, men med relativt långa ben. Har ingen customram och aldrig gjort en bikefit, så har ingen aning om hur en cykel ska kännas, egentligen.

IMG_6062.webp

Visa din Miyata!
Var förbi richard på cycling, han hade aldrig sett något liknande haha...

Bästa teorin jag hört hittills från internetexpert är att vevlagerhuset är monterat åt fel håll eller felgängat. Det skulle förklara hur vevlagerkopparna ser så fina ut för tbh så borde dom se misshandlade ut ifall någon felgängat båda sidorna.
Vilken jävla fyllemiss att montera vevlagerhuset åt fel håll... 😂

Tillbaka
Topp