[OT] Point Zero

[OT] Point Zero
Ja det mesta som Koltrasten skriver är fel. Men det är ju ändå ett allvarligt globalt problem. Men enligt tidigare statistik så finns det inget vi i Swe kan göra för att påverka läget, vi bidrar med ca 1 promille.

Så simma lugnt !!

[OT] Point Zero
Ja det mesta som Koltrasten skriver är fel. Men det är ju ändå ett allvarligt globalt problem. Men enligt tidigare statistik så finns det inget vi i Swe kan göra för att påverka läget, vi bidrar med ca 1 promille.

Så simma lugnt !!
Anledningen till att vi ligger så lågt i statistiken är visserligen för att vi lagt ut både stora delar av vår energiproduktion (tex olja) och prylproduktion på entrepenad till andra länder.

Det är inte så att det är kinesisk konsumtion som gör deras koldioxidavtryck så högt. Eller Qatars för den delen.

[OT] Point Zero
Hm... Uttrycket "Ute på tunn is", verkar vara mycket pricksäkert i den här tråden "Snuten"!

Miljöforskare över hela vår planet, är numera överens om att klimatmålen är ouppnåbara. Ändå fortsätter vi att öka CO2 utsläppen.

Efter 20 års engagemang, struntar jag nu i detta. För nu är det dags att lämna över stafettpinnen till någon annan. Jag och min fru har valt att inte skaffa barn, pga ovannämnda orsak.

Finns det verkligen människor som tror att problem, kan elimineras genom förnekelse?
Jag vill inte påstå att man blir Jesus av att skaffa barn, men eftersom jag väntade väldigt länge och tvekade in i det sista innan jag själv till slut gjorde det, så kanske jag på sätt och vis upplevt båda tillstånden, alltså både att uppleva hur det är att veta att när man dör kommer man inte att lämna någon efter sig som är så nära en själv som någon kan bli, och sedan när man väl skaffar barn, att uppleva det motsatta.
Det är kanske inte helt rationellt det man ibland känner när man tänker på detta, men det är väldigt omtumlande och gör att hela ens livssyn påverkas på djupet.

Vad har detta med trådämnet att göra? Jag är inte säker men det känns som att det kan spela roll för hur man förhåller sig.

[OT] Point Zero
Annars rekommenderar jag att kolla in organisationen Population Matters. Tycker de verkar ha en intressant inställning till problematiken.

Samtidigt tror jag tyvärr att det är fåfängt att tro att vi skall kunna minska belastningen på planeten genom att på ett planerat sätt bli färre eftersom befolkningsmängden är en maktfaktor och ökningen av densamma är att betrakta som en slags kapprustning.

[OT] Point Zero
Hm... Uttrycket "Ute på tunn is", verkar vara mycket pricksäkert i den här tråden "Snuten"!

Miljöforskare över hela vår planet, är numera överens om att klimatmålen är ouppnåbara. Ändå fortsätter vi att öka CO2 utsläppen.

Efter 20 års engagemang, struntar jag nu i detta. För nu är det dags att lämna över stafettpinnen till någon annan. Jag och min fru har valt att inte skaffa barn, pga ovannämnda orsak.

Finns det verkligen människor som tror att problem, kan elimineras genom förnekelse?
förstår att det känns hopplöst, men vi kämpar på ändå. även om chansen att folk fattar bara är 0,1 % så är den tillräckligt stor för att det ska vara värt att fortsätta försöka. det här är inte oddset där vi ska försöka gissa vem som vinner, vi måste satsa allt på högoddsaren. att det troligtvis är kört är ointressant.

men det gäller att kämpa för de där 0,1 procenten, och inte tro på sagorna om "hållbarhet" inom det rådande ekonomiska tillväxtsystemet, som har exakt 0,0 % chans att uppnås :)

vi har en nödbroms som går att rycka i om folk bara är med på det. stoppa skogsbruket låt all skog stå kvar och växa, låt de onödigt öppna landskapen, gräsöknarna, växa igen. då sänker vi kol riktigt snabbt.

[OT] Point Zero
Varje gång jag går till återvinningsrummet där folk bara slänger sina sopor i första bästa behållare blir jag påmind om att det är meningslöst att bry sig. Lika bra att passa på att njuta fullt ut av livet medans man kan.

[OT] Point Zero
Det som är trist med debatten i Sverige är alla Miljömuppar som påstår att världen går under om någon här kör bil eller tar flyget.
Klart det är bra om vi alla försöker minska konsumtion och utsläpp en del, men tro inte att det spelar någon som helst roll globalt.
Greta kan väl åka till Kina och demonstrera istället !!

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Det som är trist med debatten i Sverige är alla Miljömuppar som påstår att världen går under om någon här kör bil eller tar flyget.
Klart det är bra om vi alla försöker minska konsumtion och utsläpp en del, men tro inte att det spelar någon som helst roll globalt.
Greta kan väl åka till Kina och demonstrera istället !!

Det är självklart tillåtet att ha vilka åsikter som helst i ämnet, men det där resonemanget är enbart otroligt korkat. Vad varje enskild människa gör spelar ingen som helst roll, eftersom vad 0,000125 ‰ av mänskligheten gör påverkar absolut ingenting. Alltså är det inte lönt för någon att göra något. Du tycker att det är ett vettigt resonemang?

[OT] Point Zero
Uppskattar du om människor frågar dig om du är dum i huvudet?
Upplever du att kvaliteten på en debatt gynnas av frågor om någon är dum i huvudet?
Blev kallad dum i huvudet för att jag inte tagit bilen istället för cykeln in till stan för att köpa lite dricka för kvällen.
12 km enkel väg på cykeln kan kanske av somliga ses som en månresa. Fler borde ta cykeln istället för att åka bil, särskilt om det bara är en person som skall fraktas en liten bit.

[OT] Point Zero
Blev kallad dum i huvudet för att jag inte tagit bilen istället för cykeln in till stan för att köpa lite dricka för kvällen.
12 km enkel väg på cykeln kan kanske av somliga ses som en månresa. Fler borde ta cykeln istället för att åka bil, särskilt om det bara är en person som skall fraktas en liten bit.
Ok, gissar att du inte tog så illa vid dig. Men nog hade det varit trevligare om personen istället sagt något i stil med "Åh, så bra att du inte tog bilen för den korta lilla biten"?

[OT] Point Zero
Ok, gissar att du inte tog så illa vid dig. Men nog hade det varit trevligare om personen istället sagt något i stil med "Åh, så bra att du inte tog bilen för den korta lilla biten"?
Tyckte det kändes lite modigt av den som sa det att säga just så till en person som den aldrig träffat förut. T.ex. ”det låter jättejobbigt att cykla så långt” hade kanske varit bättre?
”Dum i huvudet”-kortet är sällan det bästa att dra ur leken.

[OT] Point Zero
Till alla sk klimatskeptiker, som bär skygglappar, flytta till öriket "Tuvalu", som fn försvinner ner i havet pga stigande havsnivåer!

Fn darrar länderna runt medelhavet, för den värmebölja, som redan inletts. Kanske får vi se temperaturer redan i år på runt 50grader Celsius i Europa...

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
En Point Zero dunjacka är bra att ha när det är kallt ute 👍
IMG_3231.webp

[OT] Point Zero
GPT-snicksnackaren behöver uppdatera sin information:

Visa bilaga 776893
det funkar som metafor, eftersom mänsklighetens utvidgning och produktionsökning de senaste säg 200 åren är explosionsartad, för att inte använda det här ordet som du nitpickat förut för att deraila och spela dum: exponentiell. det går även att läsa in "point of no return" i det också, vilket ger det en dubbel betydelse. det är nu, verkar koltrasten tro, för sent. om den analysen är korrekt är det lika meningslöst att som skygglappsentusiast nitpicka miljökämpar, som att kämpa.

[OT] Point Zero
det funkar som metafor, eftersom mänsklighetens utvidgning och produktionsökning de senaste säg 200 åren är explosionsartad, för att inte använda det här ordet som du nitpickat förut för att deraila och spela dum: exponentiell. det går även att läsa in "point of no return" i det också, vilket ger det en dubbel betydelse. det är nu, verkar koltrasten tro, för sent. om den analysen är korrekt är det lika meningslöst att som skygglappsentusiast nitpicka miljökämpar, som att kämpa.
Det jag skrev i inlägget tillsammans med Chat-GPT-svaret på frågan var i relation till närmast föregående inlägg.

[OT] Point Zero
Tänker att det finns två grundförhållningssätt till vilka människans egentliga existensvillkor verkligen är:

1. Moder Gaia-förhållningssättet. I grunden ett religiöst förhållningssätt som kräver absolut respekt för skapelsen och de villkor den ger oss. Om man visar den respekten kommer "naturmaskinen" att fungera och vi kommer att kunna leva i den på dess villkor. Vi skall inte manipulera naturen alltför mycket och inte förhäva oss.

2. Teknik Gudar-förhållningssättet. Människan bör sträva efter full kontroll och gudalik status. Det finns inget heligt med naturen men vi måste tänka oss för och inte såga av den gren vi sitter på, ja såvida det inte gynnar oss långsiktigt förstås. Man kan nog räkna in transhumanisterna i denna kategori.

Jag lutar starkt åt alt 2 även om jag inser att brist på ödmjukhet lätt kan leda till katastrofer som innebär slutet för oss.

[OT] Point Zero
Det finns nog få klimatförnekare nuförtiden, alla håller med om att det är ett globalt problem.

Europa och Swe och Usa har nedåtgående trend och har minskat sina utsläpp under många år. Kina och Indien ökar kraftigt varje år under samma tid. Kina är en diktatur som skiter fullständigt i resten av världen, och det är lätt att se vems felet är.

Swe utsläpp är mkt låga globalt sett, även inom Eu, och har en minskande trend. Så vi ligger väldigt bra till, som sagt, även om alla Svenskar dör i morgon har det ingen inverkan alls. Så relax, finns inget du kan göra som spelar roll !! ( Om du inte känner Xi pingping )

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Det finns nog få klimatförnekare nuförtiden, alla håller med om att det är ett globalt problem.

Europa och Swe och Usa har nedåtgående trend och har minskat sina utsläpp under många år. Kina och Indien ökar kraftigt varje år under samma tid. Kina är en diktatur som skiter fullständigt i resten av världen, och det är lätt att se vems felet är.

Swe utsläpp är mkt låga globalt sett, även inom Eu, och har en minskande trend. Så vi ligger väldigt bra till, som sagt, även om alla Svenskar dör i morgon har det ingen inverkan alls. Så relax, finns inget du kan göra som spelar roll !! ( Om du inte känner Xi pingping )
Kina må öka men de är också hela världens produktionscentrum, så de bär ju det oket pga resten av oss, sen ligger både USA och Kanada på nästan dubbla Kinas utsläpp, vardera, så Kina har fortf en väldigt bra bit att gå innan de är i närheten av miljöbovarna Nordamerika, och till skillnad till USA där man aktivt nedmonterar och motarbetar grön energi så bygger Kina ut sin energisektor kraftigt sett till grön energi.

Sen att de skräpar ner och förgiftar i övrigt är ju en helt annan sak, skada på ekosystem sträcker sig ju längre än bara klimatpåverkan.

Sen måste jag motsätta mig synen att "Det finns ingen idé att vi gör något för vi är ändå så få och så små", om alla som har liknande utsläpp per capita som Sverige tänkte så, så skulle det ju omfatta majoriteten av utsläpp. Så även om bäckarna är små så är de många. (Indien, bl.a har lägre utsläpp per capita jämfört med Sverige).

EDIT: Talar alltså utsläpp per capita, absoluta utsläpp är en totalt meningslös siffra.

[OT] Point Zero
Kina må öka men de är också hela världens produktionscentrum, så de bär ju det oket pga resten av oss, sen ligger både USA och Kanada på nästan dubbla Kinas utsläpp, vardera, så Kina har fortf en väldigt bra bit att gå innan de är i närheten av miljöbovarna Nordamerika, och till skillnad till USA där man aktivt nedmonterar och motarbetar grön energi så bygger Kina ut sin energisektor kraftigt sett till grön energi.

Sen att de skräpar ner och förgiftar i övrigt är ju en helt annan sak, skada på ekosystem sträcker sig ju längre än bara klimatpåverkan.

Sen måste jag motsätta mig synen att "Det finns ingen idé att vi gör något för vi är ändå så få och så små", om alla som har liknande utsläpp per capita som Sverige tänkte så, så skulle det ju omfatta majoriteten av utsläpp. Så även om bäckarna är små så är de många. (Indien, bl.a har lägre utsläpp per capita jämfört med Sverige).

EDIT: Talar alltså utsläpp per capita, absoluta utsläpp är en totalt meningslös siffra.
Enligt all tillgänglig Meteorologisk data, som jag tagit del av. Har vi redan passerat "Point Zero"!

Jordens länder borde nu förenas och hjälpa varandra i stället för att kriga. För nu kommer vi möta en fiende, som vi inte kan besegra. Nämligen oss själva...

[OT] Point Zero
Gör då till att börja med ett försök att precisera vad du menar med att det är kört vad gäller (a) mänskligt liv på jorden, och (b) liv på jorden över huvud taget, samt ungefär vilken tidsram du ser det på. Och rör "det är kört" något annat än existens av liv på jorden, ange förslagsvis vad.

Så länge det inte går att förstå vad din tes är i hyggligt konkreta termer är det närmast omöjligt att diskutera den.

[OT] Point Zero
Jag tycker synd om dig "GoranS. Jag menar det uppriktigt!

Livet på vår Jord kommer givetvis fortgå, oavsett människans miljöpåverkan. I vilka former, återstår bara att se!

En temperaturhöjning på 3 grader. Kommer bli förödande! Håller du med? Görs ingenting för att begränsa detta faktum, kan du lätt se vad världens forskare anser detta kommer att leda till!

[OT] Point Zero
Varför tycker du synd om mig?

För att jag inte kan få reda på vad du mer specifikt menar med "det är kört"? Tydligen är det inte liv på jorden. Kanske inte heller mänskligt liv på jorden. Är det att hålla temperaturökning jämfört med förindustriell tid under 3 grader?

[OT] Point Zero
Ibland tänker jag att det egentligen inte är någon skillnad mellan "det lilla slutet" och "det stora slutet".

"Det lilla slutet" är individens än så länge oundvikliga död. Väldigt demokratisk på så vis att vi alla kommer att hamna där. Men men, det kan ju komma att bli en fråga om resurser huruvida man måste dö eller inte. Detta är inom överskådlig framtid än så länge science fiction.

"Det stora slutet" är mänsklighetens undergång. Kanske är den också oundviklig? Spontant känner man att detta är värre än det lilla slutet, men tänker man efter så är skillnaden noll för den/de som dör.

Så vad skall man göra? Kanske ut och cykla? Kanske glädjas åt sina barn även om de driver en till vansinne ibland?

Tillbaka
Topp