Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vad ska jag ha för att montera gx växelreglage direkt med klämma på styret?
Vad behöver jag om det inte följde med?En Sram reglage brukar komma med infästningen på styret.
Vad behöver jag om det inte följde med?
Satt monterat på code bromsarna, men vill byta bromsar till shimano...
Vad behöver jag om det inte följde med?
Satt monterat på code bromsarna, men vill byta bromsar till shimano...
En Sram infästning till reglage. Eller en av en annan tillverkare. Den här är bra och billig:
![]()
BikeYoke Lever Clamp / Clamp for SRAM Trigger XX1/X01/XX/X0/X9/X7
Compatibility: SRAM Trigger: XX1 X01 XX X0 X9 X7 Features: approx. 25 % lighter than the original SRAM clamp can be mounted without disassembling the brake levers (plastic and stainless steel clamp are flexible and can be slipped over the handlebars)www.bike-components.de
Skulle vara Clic-valve då.Vad ska jag ha för tubelessventiler? Ska man satsa på något annat än presta?
Behövde man en annan pump för dem eller hur var det?Skulle vara Clic-valve då.
Behövde man en annan pump för dem eller hur var det?
Vad är ”clic-valve”???Skulle vara Clic-valve då.
En ventilkärna som du kan använda i presta-kroppar, ska tydligen vara väldigt bra. Har varit lite inne på att inhandla några själv för att prova men har inte kommit till skott. Det är Schwalbe som tillverkar dem.Vad är ”clic-valve”???
Det kan också finnas end caps till navet för att växla mellan olika infästningar, exempelvis QR och TR.Jag är sugen på att köpa ett par landsvägshjul till min gravelhoj. Cykeln är en Scott Speedster Gravel 30 årsmodell 2020. Den har skivbromsar och QR-axlar, vilket verkar vara en ovanlig kombo. Jag har bara lyckats hitta två modeller på hjul som har den kombon samt body för 10-delad Shimanokassett (i min prisklass), och det är Shimano WH-RX010 och Mavic Aksium Disc. Vet ni om det finns andra varianter?
Mina befintliga hjul har centerlock-infästning för bromsskivorna. Måste de nya också ha det eller kan de ha 6-håls?
Aha! Nån sorts kombination av presta och blixtventil. Tack.En ventilkärna som du kan använda i presta-kroppar, ska tydligen vara väldigt bra. Har varit lite inne på att inhandla några själv för att prova men har inte kommit till skott. Det är Schwalbe som tillverkar dem.
Googla "Clik Valve" så kommer du hitta deras hemsida.
Nej, har inga direkta problem heller, har väl böjt någon ventilkärna någon gång och sen har jag en tendens att slå upp handen i kassetten när jag drar av pumpen men det är ju mer mitt fel, men hade varit smidigt om allt bara fungerade ~bättre~. De är inte jättedyra, men väntar nog en stund till.Aha! Nån sorts kombination av presta och blixtventil. Tack.
Ja, ja, jag har inga problem med igensatta prestaventiler, lämnar cyklarna med ventilen nån annanstans än klockan 6.
Pumpa cykeln från icke-drivsidan?Nej, har inga direkta problem heller, har väl böjt någon ventilkärna någon gång och sen har jag en tendens att slå upp handen i kassetten när jag drar av pumpen men det är ju mer mitt fel, men hade varit smidigt om allt bara fungerade ~bättre~. De är inte jättedyra, men väntar nog en stund till.
Aha! Nån sorts kombination av presta och blixtventil. Tack.
Ja, ja, jag har inga problem med igensatta prestaventiler, lämnar cyklarna med ventilen nån annanstans än klockan 6.
Som sagt, det är mitt fel, cykeln står vänd så när den är parkerad i hallen och av lättja så orkar jag inte flytta den för att pumpa däcken.Pumpa cykeln från icke-drivsidan?
Vad kör du för olja? En vanlig wet lube då, typ?Det har inte hjälpt mig. Men efter jag hade läst tipset att lägga kedjeolja på interna delen av ventilen och tillämpade det har jag inte längre behövt att byta en ventil.
Vad kör du för olja? En vanlig wet lube då, typ?
Läste på lite. Inte heller igensatta ventiler undviks med ännu en lysande innovation som ingen efterfrågat
Schwalbe Clik Valve Review - BIKEPACKING.com https://share.google/cQ1eZmuNqHVHscSi5
Däremot kan man uppenbart engagera tvååringen i däckpumpandet.
Det gäller nog mest att hålla omsättningen uppe.
Är det ett problem?Jag förstår inte riktigt varför du är så negativt. Det verkar som Clik är bättre på alla sätt än Presta. Problemet för mig är bara att nästan alla cyklar och pumpar i familjen redan använder Presta standardet.
Klart du ska ha ek. Finns fina skrivor på byggmax osv till inte jättemycket mer pengar än MDF. Ett par-fem lager polyuretanlack på det och du kommer bli glad varje gång du tänker på din mancave. =)Jag bygger ett par arbetsbord och bordsskivorna kommer vara mdf 19 mm tjocka. Kan jag köra kokt linolja på dom? Eller vad hade ni gjort? Det kommer mekas med cykel på dom.
Mdf-skivorna finns redan i verksamheten så kommer få svårt att få igenom ett köp av ek tror jag.Klart du ska ha ek. Finns fina skrivor på byggmax osv till inte jättemycket mer pengar än MDF. Ett par-fem lager polyuretanlack på det och du kommer bli glad varje gång du tänker på din mancave. =)
Du kan nog lacka/fernissa dem direkt, om de är torra. Det finns olika kvaliteter. Skrapskydd är nog viktigare än vattenskyddet, som det låter. - Eller som jag gissar, hihi!Jag bygger ett par arbetsbord och bordsskivorna kommer vara mdf 19 mm tjocka. Kan jag köra kokt linolja på dom? Eller vad hade ni gjort? Det kommer mekas med cykel på dom.
Det är bauhaus mdf:er om det hjälper. :/Du kan nog lacka/fernissa dem direkt, om de är torra. Det finns olika kvaliteter. Skrapskydd är nog viktigare än vattenskyddet, som det låter. - Eller som jag gissar, hihi!
Aa jag löste ju problemet med bromskraften under dagens pendling. Hela problemet grundar sig i att jag alltid bromsar från hoodsen. Verkade ha testat att bromsa från dropsen för första gången idag och höll på att flyga av. Jag bjuder på den.Har standard RT54 (Shimano 105). Har testat att byta pads och beddat in dom, servat bromsarna med blödning osv och masserat kolvarna tillbaka till ursprungsläge vid byte av pads. Har även rengjort skivorna med IPA som tar bort mycket svart skit. Är försiktig med kontaminering också.
Alltså bromsarna funkar helt brukligt. Jag kan absolut stanna när jag vill det, även om det kanske är på en lite längre sträcka än vad jag hade velat ibland. Och jag vågar bara absolut krypa ned för branta backar med rödljus/övergångsställen i slutet. Men känner inte alls av samma ”bett” som mina fälgbromsar gav (förutom i regn då dom tackade för sig och slutade funka typ).
Det är inte av största vikt att kunna nypa frambromsen så hårt att jag kan stegra med cykeln framåt vid rödljus, det blir även farligt utför när jag nu är van sämre bett, men det är lite tråkigt bara.
Så om Shimanos skivor är känsliga för värme och warpas lätt kanske ändå Galfer ger lite mer bett och mindre problem med skrap framöver?
Tack.Här kan du hyra cykel i Göteborg
Sugen på att hyra cykel och ge dig ut och upptäcka staden, skärgården eller omgivningarna? Här har vi samlat några av Göteborgs cykeluthyrare.www.goteborg.com
Tack.
Om man inte använder bocken på ett bockstyre låter det för mig som om cykeln, eller åtminstone styrets position, inte passar för cyklistenAa jag löste ju problemet med bromskraften under dagens pendling. Hela problemet grundar sig i att jag alltid bromsar från hoodsen. Verkade ha testat att bromsa från dropsen för första gången idag och höll på att flyga av.