Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dåligt skrivet svar på ett två år gammalt förslag…Däck, bromsar, styrning är ju saker som man lätt lagar själv, så hur ska efterlevnad av det där kollas upp? Är det besiktningen som ska få utökad befogenhet att inte bara kunna utdöma körförbud utan även skrotning?
Jag fattade inte pressmeddelandet. Kändes som ett konstigt debattsvar på en artikel som inte fanns. Vad är det för förslag? Nya försäkringsregler? Förbud att serva sina bilar om däcken är slitna? Jäkligt oklart och sållas i min värld därmed som clickbait.
Precis, det är ju det som är den springande punkten. Vem bestämmer att reparationen är dyrare än värdet på bilen och baserat på vad?Vem är det då som ska definiera kostnaden? Att åtgärda saker på märkesverkstad, allbilsverkstad på landet eller hemma på uppfarten med delar från fultyskland lär skilja sig åt ganska radikalt i kostnad.
Försäkringsjobb verkar också ofta kosta mycket mer än om det görs åt privatpersoner :-)
Bara för att reparationen är dyrare än bilen är värd betyder inte det att det automatiskt är dyrt att laga jämfört med att skaffa en annan bil.Fast att däck och krockskydd är "icke reparerbara" behöver ju inte betyda att lagförslaget ska tolkas som att bilen ska skrotas. Det kan ju handla om enkel definition, tex att en airbag som löst ut kräver att airbagen ersätts, och inte återinstalleras med ny patron. DVS underlag för beräkning.
Däremot är det ju konstigt att man genom lag ska tvinga folk att agera rent ekonomiskt förnuftigt. Om reparationskostnaden överstiger värdet på bilen kommer majoriteten av ägarna snabbt inse att det är vettigare att skrota än att reparera förutsatt att det inte finns andra värden i bilen än de rent ekonomiska.
Ni borde testa en BMW och en Mercedes också innan ni köper en Volvo till, tycker dom är trevligare bilar än nyare Volvo.Har sagt att det varit dags att byta bil i snart 4 års tid men iom att bilen funkat felfritt så har vi valt att ha kvar den (Volvo XC60 2011) men nu börjar det bli dags på riktigt. Iom att vi varit sjukt nöjda men den vi har så finns såklart en bättre beg XC60 med som ett alternativ och har även tittat på V60/90 Cross Country men vad mer borde vi kolla på och prova givet specen nedan:
Två vuxna plus två barn (snart tonåringar) ska sitta bekvämt samt möjlighet att få med sig en kompis är bra
Kör ca 1500 mil per år
Körning är till 90% längre sträcker dvs mer än 25-30 mil el längre är normen, typ till sommarstugan, fjällen osv.
Gärna AWD men inte ett måste.
Budget 350-400, letar inte ny bil utan ca 3-4 år gammal
SÅ vad ska vi kolla på innan jag springer iväg och köper en volvo igen :)
EU har för länge, länge sen övergått från att vara handelsunion till en [*censur*] ämnad att forma alla EU-länder efter byråkraters (god)tycke. De skiter naturligtvis fullständigt i din äganderätt och eventuella konsekvenser för kultur och individ.Precis, det är ju det som är den springande punkten. Vem bestämmer att reparationen är dyrare än värdet på bilen och baserat på vad?
Sedan är det ju oavsett en kränkning av den mänskliga rättigheten äganderätten (att fritt förfoga över sin egendom).
Jo, det är väl exakt det det betyder? Förutsatt att det inte är en unik bil.Bara för att reparationen är dyrare än bilen är värd betyder inte det att det automatiskt är dyrt att laga jämfört med att skaffa en annan bil.
Nja, det finns ju en overhead också, samt en risk. Så reparationen måste ju överstiga värdet för bilen, plus kostnaden för ett byte (kan tex handla om inköp av reservdelar/tillbehör, varianser på slitdelar, dålig synk mellan skatteinbetalningar osv) samt att det alltid finns en risk att man köper något som egentligen bär på ett minst lika stort fel som bilen man har, fast man inte märker det.Jo, det är väl exakt det det betyder? Förutsatt att det inte är en unik bil.
Det kan ex bero på vad man sätter för värde på risken man tar om man köper något nytt på pappret likvärdigt men okänt. Du kanske redan har reparerat typiska kända modellfel på ditt exemplar eller bytt slitdelar som är av okänt skick när du köper något annat. För äldre billigare bilar är detta en rätt stor grej tycker jag personligen, eftersom ex en bromsrenovering lätt är 20% av bilens värde, men som inte egentligen påverkar marknadsvärdet nämnvärt i praktiken.Jo, det är väl exakt det det betyder? Förutsatt att det inte är en unik bil.
Och köpa en nyare kan ju ofta bara värdeminskningen första året överstiga reparationen som räddar den gamla med råge.Jag köpte min bil för 35000 2016. Jag har lätt reparerat den för hela sitt värde sen dess, men kanske inte med enorm marginal. Tycker ändå det varit ett rätt billigt bilägande.
Hade jag lämnat på verkstad hade det nog iofs varit 2-3 ggr bilens värde, minst.
Ja det med. Men även om jag jämför att byta min 20 år gamla V70 mot en annan 20 år gammal V70 så är risken stor att det blir dyrare. Jag vet ju vad jag har, typ.Och köpa en nyare kan ju ofta bara värdeminskningen första året överstiga reparationen som räddar den gamla med råge.
Precis, risk och dess värdeFördelen med att betala med värdeminskning istället för med reparationer är ju att man kan lita på bilen och slipper ägna massa tid på verkstaden, potentiellt utan bil. Men det stämmer ju inte alltid det heller :-)
En erfaren ingenjör, som hade börjat som mekaniker innan han utbildade sig till ingenjör, sa till mig en gång att vill man köpa en ny bil så problemfri som möjligt skall man köpa ngt av de sista exemplaren av den modell man vill ha, då är chansen störst för att alla barnsjukdomar skall vara åtgärdade.även om risken för att saker ger upp helt klart ökar med åldern så är det ju inte helt ovanligt även att nya bilar behöver omvårdnad.
Jo så är det väl, åtminstone generellt sett.Fördelen med att betala med värdeminskning istället för med reparationer är ju att man kan lita på bilen och slipper ägna massa tid på verkstaden, potentiellt utan bil. Men det stämmer ju inte alltid det heller :-)
Min Volvo krävde ett tiotal verkstadsbesök på sina tre första år/6000 mil. Men det är åtminstone bara att boka in en tid och lämna (i Volvos fall behövs även 10 min för att övertyga dem om att de måste stå för hyrbil när man lämnar in den fjärde gången under garantitiden för samma fel).Har sett flera exempel på helt nya bilar som strular en hel del också. Men det brukar lugna sig. De senaste tre bilarna vi haft har varit nya eller i stort sett nya och inte haft minsta lilla problem, utslaget på ca 13000 mil. Inte ens bytt en lampa. Men ekonomiskt är det ju vansinne att köpa nytt.
Det är en bra infallsvinkel och rätt i sak. För många är dock insatsen att kunna resonera så utanför budget.Fördelen med att betala med värdeminskning istället för med reparationer är ju att man kan lita på bilen och slipper ägna massa tid på verkstaden, potentiellt utan bil. Men det stämmer ju inte alltid det heller :-)
Kan va billigt att va fattig med. Då kan man sätta de tusenlapparna man förlorar på att inte ha en leasad elbil på börsen eller betala av huset eller nåt.Det är en bra infallsvinkel och rätt i sak. För många är dock insatsen att kunna resonera så utanför budget.
Det är dyrt att vara fattig gäller även bilägande.
Min Volvo krävde ett tiotal verkstadsbesök på sina tre första år/6000 mil. Men det är åtminstone bara att boka in en tid och lämna (i Volvos fall behövs även 10 min för att övertyga dem om att de måste stå för hyrbil när man lämnar in den fjärde gången under garantitiden för samma fel).
Har man äldre bil och är beroende av bil måste man nästan ha två, alternativt vara beredd att hyra bil. Och lägger man det på reparationskostnaden blir det snabbt ganska dyrt.
Det jag har hört om ID7 från olika håll är att den går väldigt snålt.Nu har jag provkört ID7 GTX.
Intryck:
- Ful inredning anpassad för 19-åringar.
- Trevlig att köra.
- Kortare räckvidd än jag tänkt mig. Kanske beroende på att testbilen körs allt annat än effektivt.
- Helt värdelös röststyrning till navigatorn
- Knapparna på ratten är fortfarande störiga men inte lika illa som på ID3an för tre år sedan.
- Onödigt stort baksäte. Hade varit top notch om baksätet gick att skjuta fram vid behov. Jag är visserligen inte så lång men hade 15 cm frigång framför knäna när jag satt bakom mig själv. Barnen kommer ju kunna sitta med raka ben in i ryggstödet.
Största problemet var dock prislappen. Ska bli spännande att jämföra med Enyaq. Den kostar ju typ 2k mindre i månaden. Eller så köper vi en begagnad Volvo hybrid. Även om jag klagat på att den är törstig på soppan så åker man ju som en kung i den. Vi får väl se.
Som boende i Dalarna med hastigheter runt 100 km/h när man kör så går id7 gtx oftast under 17-18 kWh/100 km så jag skulle inte kalla den törstig, dvs räckvidden är rätt skaplig. Tällberg tills Coops lager i ljusa drar 45 % av batteriet vilket ger en räckvidd på 537 km för ett fullt batteri. Körde EV9 igår Vimmerby - Leksand och det var snålkörning med mycket trafik så bara åka med, 22 kWh/100 km. ID7:an hade nog varit runt 15-16 istället.Nu har jag provkört ID7 GTX.
Intryck:
- Ful inredning anpassad för 19-åringar.
- Trevlig att köra.
- Kortare räckvidd än jag tänkt mig. Kanske beroende på att testbilen körs allt annat än effektivt.
- Helt värdelös röststyrning till navigatorn
- Knapparna på ratten är fortfarande störiga men inte lika illa som på ID3an för tre år sedan.
- Onödigt stort baksäte. Hade varit top notch om baksätet gick att skjuta fram vid behov. Jag är visserligen inte så lång men hade 15 cm frigång framför knäna när jag satt bakom mig själv. Barnen kommer ju kunna sitta med raka ben in i ryggstödet.
Största problemet var dock prislappen. Ska bli spännande att jämföra med Enyaq. Den kostar ju typ 2k mindre i månaden. Eller så köper vi en begagnad Volvo hybrid. Även om jag klagat på att den är törstig på soppan så åker man ju som en kung i den. Vi får väl se.
Det gör den. Om man inte kör upp till Dalarna med bilen fullpackad, två vuxna + tre barn och fem cyklar.Det jag har hört om ID7 från olika håll är att den går väldigt snålt.
Det finns väl eller har funnits ambitioner/spekulationer inom bilbranschen då det gäller att bygga i moduler och istf att lämna in hela bilen på reparation, lämnar man bara in delen som är trasig och ersätter den med en annan, inte nödvändigtvis ny, men fungerade del?Någon spekulant?
![]()
David byggde legobil i full storlek – med över 400 000 bitar
1,5 ton lego och över 4 000 arbetstimmar – efter fyra år byggande turnerar David Johansson med sin verklighetstrogna bil i hela norra Europa. I veckan var han på Bricks week i Luleå där besökarna fått skapa sina egna konstverk.www.svt.se
Det lär heller inte bli billigare.Det skulle gå att bygga en bil i moduler, men vid varje gränssnitt skulle det krävas plats och extra material för struktur/lastvägar och infästningar.
Bilen skulle snabbt bli oerhört klumpig och jag är tveksam till att allt skulle sitta ihop tillräckligt bra.
Sen skall det vara tätt också...
BMW = Bring mich Werkstatt
Var på tippen och slängde skit igår med min -99 Corolla. När jag körde mellan stationerna hoppade jag in och ut ur bilen utan att trycka på några särskilda knappar och utan bälte (behövs inte som jag tolkar lagen).Semester = hyrbil och årliga vaccindosen mot ny bil. Allt plingar och dongar och det rycks i ratten, alternativt ett 10-tal knapptryck för att stänga av eländet varje nystart. Apple car play som är ok men glitchar lite, bättre med mobilen direkt i en bra hållare. Liten bil (nissan joke, eller var det juck?) som drar lika mycket eller mer än en fullstor avensis kombi. Sådär, färdignällt!
ps: glömde det bästa! Varje gång man kör måste man gdpr-godkänna bilens uppkopplade tjänster, och den lilla ’ok’-touch-’knappen’ är precis lagom laggig :ds
Ja, men det piper lite för bältet.. =DVar på tippen och slängde skit igår med min -99 Corolla. När jag körde mellan stationerna hoppade jag in och ut ur bilen utan att trycka på några särskilda knappar och utan bälte (behövs inte som jag tolkar lagen).
Kan man göra så med en modern bil?
Fasen, jag missade första sista i-ordet i meningen och hade lite svårt att få ihop det (nyckeltippning?På min diesel har jag nyckel i fickan och back in the day lämnade man nyckel i på tippen
Ja. Och till skillnad från din Toyota gör man det med nyckeln i fickan. Man öppnar och stänger bagaget med en fotviftning när man har händerna fulla trots att bilen är låst. Och man sätter sig i bilen och kör utan att leta nyckelhål, utan att vrida på någon nyckel eller starta och stoppa motorn. Man lägger i körläge och kör. Klart färre knappar och vridningar än på din Toyota.Var på tippen och slängde skit igår med min -99 Corolla. När jag körde mellan stationerna hoppade jag in och ut ur bilen utan att trycka på några särskilda knappar och utan bälte (behövs inte som jag tolkar lagen).
Kan man göra så med en modern bil?
Finns nog en och annan som lämnat nyckel på tippen också. Jobbigt att inse att nyckeln är borta när man slängt skit i 10 olika containrar...Fasen, jag missade första sista i-ordet i meningen och hade lite svårt att få ihop det (nyckeltippning?).