Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Aa jag löste ju problemet med bromskraften under dagens pendling. Hela problemet grundar sig i att jag alltid bromsar från hoodsen. Verkade ha testat att bromsa från dropsen för första gången idag och höll på att flyga av. Jag bjuder på den.
Låter ju som du kör SRAM, inte Shimano. 😉 Jag hävdar att ett du skall kunna få fullgod bromsverkan uppe från hoodsen på ett korrekt uppsatt Shimano 105 system. Jag känner mig i alla fall trygg med att bromsa från hoodsen på mina bockstyrecyklar med hydraulisk shimano oavsett komponentgrupp (gamla Tiagra, grx 600 samt Ultegra). Visst, vet jag att jag behöver max kraft och modulering nerför en utförslöpa kanske på grus, då bromsar jag från bocken men det handlar ju mycket om kontroll också.

Senast ändrad:
Låter ju som du kör SRAM, inte Shimano. 😉 Jag hävdar att ett du skall kunna få fullgod bromsverkan uppe från hoodsen på ett korrekt uppsatt Shimano 105 system. Jag känner mig i alla fall trygg med att bromsa från hoodsen på mina bockstyrecyklar med hydraulisk shimano oavsett komponentgruoo (gamla Tiagra, grx 600 samt Ultegra)
Inga problem med Sram där heller, oavsett mekaniska eller hydrauliska. Men även händer är olika om det är orsaken.
F.ö.är bromsverkan sämre på ett låst hjul än ett som fortfarande rullar med maximal retardation om nu någon skulle missat den saken.

Om man inte använder bocken på ett bockstyre låter det för mig som om cykeln, eller åtminstone styrets position, inte passar för cyklisten
Kan det stämma?
Nä det är bara det att jag inte brukar skifta position så ofta. Även proffsen kör ju mycket uppe på hoodsen om man kollar tävlingar. Men har börjat gå ner i bocken när jag ska tex ställa mig upp i uppförsbackar eller få lite extra stabilitet. Den här gången var det när jag skulle smyga med mer precision nerför, och det var därför jag också använde bromsen samtidigt för första gången haha.

Låter ju som du kör SRAM, inte Shimano. 😉 Jag hävdar att ett du skall kunna få fullgod bromsverkan uppe från hoodsen på ett korrekt uppsatt Shimano 105 system. Jag känner mig i alla fall trygg med att bromsa från hoodsen på mina bockstyrecyklar med hydraulisk shimano oavsett komponentgrupp (gamla Tiagra, grx 600 samt Ultegra). Visst, vet jag att jag behöver max kraft och modulering nerför en utförslöpa kanske på grus, då bromsar jag från bocken men det handlar ju mycket om kontroll också.
Jodå, jag har alltid kunnat bromsa brukligt från hoodsen också. Men vinkeln jag får från bocken gör att jag trycker in bromshandtagen betydligt längre in mycket enklare, typ hävstångseffekten. Så då fick jag verkligen känna vad mina bromsar gick för. Med bara ett finger dessutom. Jag har ju alltid trott att jag inte ska behöva trycka så ”hårt” även uppe vid hoodsen eftersom det är hydrauliska bromsar. Kan inte förklara det med ord men förstår på något intuitivt sätt kroppsligt nu att det inte handlar om att jag trycker ”hårt”, utan bara längre in med rätt vinkel från bocken, och därmed blir det mycket högre bromskraft med lägre styrka osv osv..

Men jag har alltid kunnat stanna från hoodsen ändå som sagt. Bara liiiite sämre än vad jag hade trott efter hur alla pratade om skivbromsar innan jag fick testa ett par själv.

Inga problem med Sram där heller, oavsett mekaniska eller hydrauliska. Men även händer är olika om det är orsaken.
F.ö.är bromsverkan sämre på ett låst hjul än ett som fortfarande rullar med maximal retardation om nu någon skulle missat den saken.
Var mest en liten gliring baserat på att ett av främsta säljargumenten för SRAMs nya grupper är att det nu går att bromsa från hoodsen :) Lite dålig broms och dålig framväxel är väl ändå lite av sram landsväg erkända problem även om det funkar bra för många.
Jodå, jag har alltid kunnat bromsa brukligt från hoodsen också. Men vinkeln jag får från bocken gör att jag trycker in bromshandtagen betydligt längre in mycket enklare, typ hävstångseffekten. Så då fick jag verkligen känna vad mina bromsar gick för. Med bara ett finger dessutom. Jag har ju alltid trott att jag inte ska behöva trycka så ”hårt” även uppe vid hoodsen eftersom det är hydrauliska bromsar. Kan inte förklara det med ord men förstår på något intuitivt sätt kroppsligt nu att det inte handlar om att jag trycker ”hårt”, utan bara längre in med rätt vinkel från bocken, och därmed blir det mycket högre bromskraft med lägre styrka osv osv..

Men jag har alltid kunnat stanna från hoodsen ändå som sagt. Bara liiiite sämre än vad jag hade trott efter hur alla pratade om skivbromsar innan jag fick testa ett par själv.
Men visst är det så även med hydro, hävstången gör ju en del. Och vill du ha lite modulering och inte bara av/på så måste ju slaglängden på handtaget spela in lite. Kör man platt styre så har du ju ett finger (eller två) på bromsens yttersta spets alltid.

Men visst är det så även med hydro, hävstången gör ju en del. Och vill du ha lite modulering och inte bara av/på så måste ju slaglängden på handtaget spela in lite. Kör man platt styre så har du ju ett finger (eller två) på bromsens yttersta spets alltid.
Ja jag erkänner att jag känner mig riktigt dum som inte förstod detta innan. Jag har ju känt till hävstångseffekten från när jag var liten och experimenterade mig fram i världen, och sen fick den förklarad i skolan på fysiklektionerna osv. Tror det var för att det kändes som att jag bromsade lika bra när jag tryckte till från hoodsen eftersom jag i princip använde samtliga fyra fingrar (tummen är ju runt toppen) när jag skulle bromsa så jag tänkte inte mer på det när bromskraften inte kändes tillräcklig. Tänkte att ”nä jag ska ju inte trycka hårdare, det är ju hydraulik? det ska inte spela någon roll, tryck som tryck oavsett vart det kommer ifrån, det är ju ingen mekanisk vajer direkt”. Så jag hade aldrig riktigt vågat trycka HÅRT från hoodsen heller utan bara ”nu känns det som max och tar jag i mer kanske trycket gör att något spricker och bromsen börjar läcka”. Men ett finger från bocken var fan så mycket mer effektivt.

Pinsamt är det och jag bröstar och bjuder på den. Men tror knappast jag är ensam om detta. Kanske som du säger att någon som är van hydrauliska bromsar från MTB eller en modern hybrid med plattstyre direkt hade fattat vad som var ”fel” men jag kom ju direkt från vajerdrivna fälgbromsar där muskelkraft spelade större roll, och även där ville man bara trycka så hårt man kunde eftersom vajern annars snabbare tappar sin spänst.. så när folk sa att ”man behöver bara trycka lite lätt med ett finger för att flyga över styret” med hydrauliska skivbromsar så trodde jag aldrig att det inte gällde när man bromsar från hoodsen. Lyssnat så mycket på diverse inlägg på forum, videos på YouTube från mekaniker och andra, pratat med mekaniker irl om bromsarna också.. men ingen har nämnt eller frågat om jag bromsar från hoodsen eller bocken. Förmodligen eftersom det är underförstått eller inte ska behöva förtydligas egentligen haha. Blir mer bock för mig framöver iallafall.

Hoppas att detta inlägg når andra nybörjare som upplever samma ”problem”.

Annan pinsam uppdatering (vi är ändå i rätt tråd):
Har tidigare ställt frågan om hur man ska öva upp balansen på bockstyre-cyklar för att enklare kunna stå upp och cykla tex i backar eller när man ska spurta/sprinta. Det var verkligen en fråga om att bara våga göra det, och att vara i bocken. Gällande det här ämnet är det dock fler experter och andra som tipsat om att vara i bocken för större kontroll och säkerhet. Är fortfarande lite ovan men det går lättare och lättare för varje gång och jag har försökt öva bort ovanan att sitta ner och slösa 6-800 watt uppför backar och ta ut mig helt, istället sker det oftare nu att jag istället växlar till en högre växel och kör på i 3-400 watt och vickar vackert och elegant på rumpan.

Bara en vanesak alltså! Jag var supervan att ståcykla på cyklar med plattstyren från min ungdom men på bockstyren har det alltid känts lite vingligt eftersom händerna ju är placerade mer ”rakt fram”. Ni i tråden som peppade mig till att bara pröva: tack!

Var mest en liten gliring baserat på att ett av främsta säljargumenten för SRAMs nya grupper är att det nu går att bromsa från hoodsen :) Lite dålig broms och dålig framväxel är väl ändå lite av sram landsväg erkända problem även om det funkar bra för många.
Jag har bara gamla 22- grupper med och utan hy så vet inte vad du snackar om :)
Framväxlarna ( jag har Force på samtliga) är lite meckiga att ställa men när de är korrekt justerade är det som den våta grisen i smöret eller vad det nu heter. Man slipper dessutom Shimanos eviga justerande i ytterlägena (förutom den mycket smidigare växlingen i reglagen)
Så nej, här görs inga nedköp till Shimano inte. ( som jag körde med tidigare, dock så sent som 2X11) 😝

Just det, upplever ändå vibrationer i bromsarna när jag bromsar hårt. Är inte det tecken på warpade skivor? Galfer verkar inte vara resistenta mot värmeskador (warping) heller när jag googlar.. Vill bara ha problemfria bromsar känner jag nu.

För mig brukar det vara tecken på dåligt inkörda klossar o skivor, ofta följt av tjut vid bromsning.

Brukar följa Hopes recept med 20 lätta inbromsningar i lätt nerförsbacke följt av 10 stenhårda utan att komma till helt stopp. Vid/ stopp riskerar man att varmt beläggmaterial fastnar på skivan. De tycker även att man spruta vatten på beläggen efter inbromsningarna.

Jag har bara gamla 22- grupper med och utan hy så vet inte vad du snackar om :)
Framväxlarna ( jag har Force på samtliga) är lite meckiga att ställa men när de är korrekt justerade är det som den våta grisen i smöret eller vad det nu heter. Man slipper dessutom Shimanos eviga justerande i ytterlägena (förutom den mycket smidigare växlingen i reglagen)
Så nej, här görs inga nedköp till Shimano inte. ( som jag körde med tidigare, dock så sent som 2X11) 😝
Har två cyklar med Force (2x11) och en cykel med Shimano 105 Di2 (2x12) och även om jag numera föredrar 105:ans bromsar (det handlar ju om vad man är van med), så har jag likt dig aldrig någonsin upplevt några problem med Force, har bromsat både från hoods och bock och är rätt oförstående inför påståendet att SRAM inte skulle gå att bromsa med från hoodsen.

Har två cyklar med Force (2x11) och en cykel med Shimano 105 Di2 (2x12) och även om jag numera föredrar 105:ans bromsar (det handlar ju om vad man är van med), så har jag likt dig aldrig någonsin upplevt några problem med Force, har bromsat både från hoods och bock och är rätt oförstående inför påståendet att SRAM inte skulle gå att bromsa med från hoodsen.
Jag köpte min Mason av nån engelsk typ som påstod att Srams skivor är skit. Sådär generellt.
Jag vet inte, tror det är Shimanoskivor på alla cyklar, brukar vara sådana som finns pp K&S :)

Kontrollera att bromsskivorna är platta och raka. Kontrollera sen så att skivan står mitt mellan bromsbeläggen och inte lutar åt något håll. Vibrationer tyder på att bromsen tar ojämnt av någon anledning. Ser allt bra ut så kan det t ex bero på ojämnt slitna belägg.

@C-dale av någon anledning verkar du ibland baka in dina svar i citatet så det går inte att citera dina inlägg. Men som svar på det du skrev så har jag försökt köra ”bed in”-processen så bra jag kunde när jag satte dit nya belägg. Har dock aldrig beddat in själva skivorna/beläggen från när cykeln var ny men får göra det vid skivbytet.

Kontrollera att bromsskivorna är platta och raka. Kontrollera sen så att skivan står mitt mellan bromsbeläggen och inte lutar åt något håll. Vibrationer tyder på att bromsen tar ojämnt av någon anledning. Ser allt bra ut så kan det t ex bero på ojämnt slitna belägg.
Skivorna är definitivt warpade på något sätt. Väldigt nyligen har en mekaniker riktat rätt oken och centrerat skivan vid en hel bromsservice. Då försvann skrapljudet helt en stund. Efter våtkörning blev det extremt skrapljud, som sen försvann till 90% efter en tvätt. Men jag ser nu hur skivan är lite lätt sne när den roterar och jag kollar mellan beläggen. Det är som att skivan vid ett tillfälle lutar sig mot beläggen, så där är den definitivt sne. Ingen idé att hålla på och försöka böja den tänker jag. Då bryter jag säkert sönder något eller förvärrar det.

Beläggen är hyfsat nya så skivbyte får det bli så småningom. Just nu står jag ut med ljudet och vibrationerna, det är inte så värst störigt längre efter tvätten.

@C-dale av någon anledning verkar du ibland baka in dina svar i citatet så det går inte att citera dina inlägg. Men som svar på det du skrev så har jag försökt köra ”bed in”-processen så bra jag kunde när jag satte dit nya belägg. Har dock aldrig beddat in själva skivorna/beläggen från när cykeln var ny men får göra det vid skivbytet.

Skivorna är definitivt warpade på något sätt. Väldigt nyligen har en mekaniker riktat rätt oken och centrerat skivan vid en hel bromsservice. Då försvann skrapljudet helt en stund. Efter våtkörning blev det extremt skrapljud, som sen försvann till 90% efter en tvätt. Men jag ser nu hur skivan är lite lätt sne när den roterar och jag kollar mellan beläggen. Det är som att skivan vid ett tillfälle lutar sig mot beläggen, så där är den definitivt sne. Ingen idé att hålla på och försöka böja den tänker jag. Då bryter jag säkert sönder något eller förvärrar det.

Beläggen är hyfsat nya så skivbyte får det bli så småningom. Just nu står jag ut med ljudet och vibrationerna, det är inte så värst störigt längre efter tvätten.
Det är ganska lätt att rikta en skiva bara med fingerkraft. Ta det lugnt och böj lite i taget bara

Hur får jag loss bodyn? XD, Stans Flow s2-hjul

1751184575768.webp

Vilka hörlurar ska man ha om man vill kunna prata i telefon även en blåsig dag?
fick JBL tune beam 2 rekomenderad av butik, men tänkte höra om någon annan har något annat att rekomendera (som inte är apple pga rykte om kass kvalita)
Kravlista:
Utbytbara mjuka kuddar.
bra brusreducering så att det faktiskt går o prata i telefon.
pris är rätt "flexibelt"... hellre att det funkar än att jag behöver köpa flera olika modeller o testa

Ploppar den inte loss om du drar i den nu?

Nej det var det jag trodde den skulle göra men sitter som fan, testade skriva på kassetten några gängor också för att kunna lirka lite men hjälpte inte heller. Förmodar att det är klackar eller nåt som gett med sig.
Det skumma är att jag bara cyklat sex gånger på den sen inköp (ny)

Undrar även vart jag kan få tag på klackar, ny body (eller vad nu felet är). Stans Flow S2 hjul, svårt att få fram något konkret tycker jag och Propain är riktigt sega på att svara på mail.

Uppdatering:

Fick loss den efter att jag testade att skruva på kassetten en gång till och sedan knacka runt om bakifrån genom skiva och ekrar.

MEN, det här såg inget vidare ut? Klackarna verkar gå som det ska men något dåligt har uppenbarligen hänt där inne, frågan är om hela navet behövs bytas? Jag är helt novis på detta så eran kunskap uppskattas.

1751206372673.webp

1751206394314.webp

1751206411557.webp

Efter lite enklare rengöring:

1751206645093.webp

Den där ”tråden” som satt där inne, är det något som har skavts av i navet eller är det något som ska hålla fast klackarna på något vis som har lossnat?

Bilagor

• 1751206616146.webp
    1751206616146.webp
    264.2 KB · Besök: 38
Uppdatering:

Fick loss den efter att jag testade att skruva på kassetten en gång till och sedan knacka runt om bakifrån genom skiva och ekrar.

MEN, det här såg inget vidare ut? Klackarna verkar gå som det ska men något dåligt har uppenbarligen hänt där inne, frågan är om hela navet behövs bytas? Jag är helt novis på detta så eran kunskap uppskattas.

Visa bilaga 777089
Visa bilaga 777090

Visa bilaga 777091

Jag förstår inte. Problem med klackarna och nav het helt annorlunda symptom. Du har inte skrivit något om själva problemet. Om något är fel när du trampar och driver bakhjulet så är det inte frihjulet som det är fel på.

Det är ett litet glapp mellan bilderna, som min usla fantasi inte kan överkomma. Har något varit felgängat vid monteringen?

Jag förstår inte. Problem med klackarna och nav het helt annorlunda symptom. Du har inte skrivit något om själva problemet. Om något är fel när du trampar och driver bakhjulet så är det inte frihjulet som det är fel på.

Jag har beskrivit problemet längre upp i tråden, bakhjulet slutade driva framåt när jag trampade helt enkelt.
Det är ett litet glapp mellan bilderna, som min usla fantasi inte kan överkomma. Har något varit felgängat vid monteringen?

Hur menar du glapp mellan bilderna?

Jag har inte monterat något själv utan köpte en Propain Tyee som fick detta problem efter endast sex kortare turer tyvärr.

Men jag får ta med hjulet till min lbs imorgon så dom får titta på det istället.

Jag har beskrivit problemet längre upp i tråden, bakhjulet slutade driva framåt när jag trampade helt enkelt.

Ah, jag letade men hittade inte.

Men då kan det bara frihjulet vara orsaken. Jag ser ingen skador eller slitage. Då är det för mycket fett (jag ser dock ingen) eller för lite fett som kan vara problemet. Eller att det saknas en distans då att klackarna trycks mot navkroppen. Funkar frihjulet när du trycker den tillbaka och roterar med handen?

Jag hade ett liknande problem hänt mig i våras.
Om den där sågliknande tandringen som sitter i navskroppen kan vridas I vilket håll, då är navet kört. Tandringen bör nämligen sitta fast som berget, annars hade gränssnittet/gängan mellan aluminumskroppen och stålringen smulats sönder.

Jag hade ett liknande problem hänt mig i våras.
Om den där sågliknande tandringen som sitter i navskroppen kan vridas I vilket håll, då är navet kört. Tandringen bör nämligen sitta fast som berget, annars hade gränssnittet/gängan mellan aluminumskroppen och stålringen smulats sönder.

Så om den går att snurra åt något håll alls är navet kört? Eller menar du om det går att snurra åt båda hållen?

Jag har en gammal Skeppshult-cykel. Den har 3 växlar och fotbroms, är rostig som bara den men har ett visst affektionsvärde då det var min morfars cykel. Hursomhelst har jag funderat på att renovera den och det kan ju göras på många sätt men mening är att det ska bli en cykel som används. Jag kommer aldrig frivilligt cykla på en cykel med fotbroms igen - så mycket vet jag. Därför undrar jag om det är realistiskt att sätta på en fälgbroms istället? Den har en brygga som bakskärmen sitter i men jag är osäker på om denna håller till en broms. Hursomhelst ska den jo slipas och målas så eventuellt skulle bryggan förstärkas eller något annat sättas på. Jag vet ganska lite om fälgbromsar då de redan hade börjat utgå när jag började skruva cyklar.

Kolla vad ett nytt bakhjul kostar, antingen exakt samma, eller likvärdigt om du inte är OCD.

Verkar ligga på ca 4k. Så frågan är om man ska köpa ett exempelvis DT Swiss 1900 för runt samma peng eller blinga till det lite med ett finare nav och låta lbs montera. Kanske kostar mer än vad det smakar med arbetstiden?

Verkar ligga på ca 4k. Så frågan är om man ska köpa ett exempelvis DT Swiss 1900 för runt samma peng eller blinga till det lite med ett finare nav och låta lbs montera. Kanske kostar mer än vad det smakar med arbetstiden?

En Hope bakhjul kostar "bara" 347 euro hos bike-discount, med val mellan flera färger.

SKa jag sälja min white GX interceptor eller min white gx "ltd" med aluram?
Den som blir kvar blir med skärmar och får går året runt. Synd att slösa på kolfiberinterceptorn, sen har den tyvärr gles 1x12.
En måste nämligen bort...

Jag vet inte om det är fullt ut möjligt och värt jobbet, men en idé skulle kunna vara att flytta 2*10 gruppen till Interceptorn och vice versa och sen sälja LTD:n med singelklinga. Här på Happy finns det uppenbarligen folk som gillar gravels med MTB-utväxling. Till cykling på riktigt kuperat och stökigt underlag kanske det skulle vara en bra kombo.

Interceptor är så vitt jag vet byggd på Carbonda CFR696 och det är en väl beprövad ram. Vore synd att göra sig av med den.

Jag är lite i samma sits som @NickPick, dvs jag tycker inte om utväxlingen på Interceptorn. Hade först tänkt att ta med den till Alperna för några riktigt tuffa klättringar, men har sen förstått att jag kan sätta på en Sunrace 11-40 kassett på en annan cykel med GRX 400 2*10. Då får jag lika lätt utväxling som med Interceptorn, men med tätare steg mellan växlarna, vilket jag värdesätter.

Interceptorn har en bra ram med en geometri som passar mig. Att sälja den är inte aktuellt, men frågan är hur jag enklast och billigast får den mer användningsbar för svenska förhållanden? Den är helt oanvänd än så länge, om det skulle vara ett alternativ att sälja delar.

Tillbaka
Topp