Vilka clipless prylar ska man ha?

Bladin

Aktiv medlem
Nu tror jag att jag ger upp med platta pedaler. Slog en pedal i smalbenet i lördags så jag fick sy 13 stygn 😖
Vilka skor och pedaler är bäst för DH cykling och lite hårdare stigcykling (funduro)?

Min uppfattning - Det skiljer rätt mycket mellan olika tillverkare hur fast skon sitter i pedalen. Crankbrothers sitter enligt mig rätt hårt jämfört med Shimano, och med HT ska skorna sitta som svetsade. En annan egenskap är hur skon kan röra sig även om den sitter fast. Det är dock inget jag hunnit bilda mig någon uppfattning om. Jag gillade inte CB och återgick till Shimano rätt omgående. Med Shimano kan skon flyta rätt mycket över pedalen med resultatet att man (jag) tyvärr klickar ur lite väl ofta.
Sen ska du hitta skor som passar foten, samtidigt som du antagligen vill kunna skjuta cleatsen så långt bakåt som möjligt. Skorna är nog den svårare biten att lösa. Leatts skor är riktigt bra vad gäller cleatsens placering.

Spd med plattform och pins med mjuka skor. Typ Saint med Chamber II eller vad nu shimanos heter

Edit. AM500 tänkte jag på men de nya heter visst gh500.

Senast ändrad:
Som @Klorofylltalibanen skrev så har Leatt skor med möjlighet till cleats-placering ovanligt långt bak, vilken någon som är van vid flats lär uppskatta.
Det är inte så dumt att ha en "korg" runt pedalmekanismen, dels för att kunna stå på om man inte får cleatsen att fästa direkt, dela som "feg-snöre" om man inte vågar göra nån feature iklickad (man får då istället väldigt dålig kontroll) och i någon mån för att få större anläggningsyta, samt skydd för pedalens mekanism. Finns många sådana också, CB mallet (finns i både DH, enduro, enduro lt o trail numera) https://www.bike-discount.de/en/crankbrothers-mallet-enduro-pedals-black är poppis hos gravity-cyklister, Shimano har flera varav en en tämligen billig, ska försöka leta reda på en länk.
Edit: hittade inte just den, kanske utgått men ME-700 finns https://www.bike-discount.de/en/shimano-pd-me700-pedals
Tänk på att om du inte är van vid clipless så lär det behövas träna in vanan att klippa ur.

Senast ändrad:
Edit: hittade inte just den, kanske utgått men ME-700 finns https://www.bike-discount.de/en/shimano-pd-me700-pedals

Har någon provat den? Jag provade ED500 och var inte nöjd, för mycket spel och lossnade för enkelt. ME700 ser bättre ut.

Jag kör M8120 sedan ett halvt år och är nöjd. Cagen gör dock inte så mycket och M540 funkar också bra.

Till hårdare stigcykling och park är gamla Specialized 2FO Cliplite bästa skor jag har provat. Till plattisar kör jag Specialized 2FO Roost. Det finns en DH clip version som finns kvar i några storlekar med mycket rabatt:

EDIT: Specialized har fler storlekar på lager:

En sak att nämna är att på shimanos spd går det justera hur hårt cleaten ska sitta. Jag har fått justerskruven sönderslagen på ett par pd-m8120 så den pedalen var bara att slänga vilket var surt. pd-m821 som jag har för downhill är lika utsatta men har klarat sig ett par år. Justerbarheten är både positiv och negativ alltså imho.

Som @Klorofylltalibanen skrev så har Leatt skor med möjlighet till cleats-placering ovanligt långt bak, vilken någon som är van vid flats lär uppskatta.
Det är inte så dumt att ha en "korg" runt pedalmekanismen, dels för att kunna stå på om man inte får cleatsen att fästa direkt, dela som "feg-snöre" om man inte vågar göra nån feature iklickad (man får då istället väldigt dålig kontroll) och i någon mån för att få större anläggningsyta, samt skydd för pedalens mekanism. Finns många sådana också, CB mallet (finns i både DH, enduro, enduro lt o trail numera) https://www.bike-discount.de/en/crankbrothers-mallet-enduro-pedals-black är poppis hos gravity-cyklister, Shimano har flera varav en en tämligen billig, ska försöka leta reda på en länk.
Tänk på att om du inte är van vid clipless så lär det behövas träna in vanan att klippa ur.
Tack för alla tips 👍 Jag körde spd på 90 talet och kör det på trainern. Men kommer garanterat behövas lite tid att vänja sig att sitta fast 😁

Är det nån skillnad mellan systemen hur de är att klicka i och ur, och hur lätta de är att hitta iklicket?
Ja, lite.

Svårt att beskriva dock. Jag tycker Time Atac är något lättare att klicka i och ut vs Shimano.

Jag har heller aldrig efter +10 år med Time klickat ur ofrivilligt. Det har jag dock gjort med Shimano.

Skälet till att jag valde att testa något annat än Shimanos är konstruktionens osvikliga förmåga att samla på sig lera och snö tills det inte går att klicka i längre. Att den konstruktionen fortfarande används för skogscykling är för mig ett mysterium. Jag valde Time men jag antar att andra öppna konstruktioner likt Crankbrothers m.fl. är likvärdiga på den punkten. Tycker Time har ett bra i och ursteg och lagom mycket float men det är väl mer av en smaksak.
En annan fördel med Time jag upplevt under mina ca tio år med dessa är att de tål islag betydligt bättre. Kan vara tillfälligheter såklart men jag kör fortfarande runt på mitt första par. Shimanos däremot skrotade jag regelbundet innan bytet. Dagens varianter med korg runt är säkert tåligare men helt skyddad är ju inte mekanismen.

Jag har vikt ihop ett gäng äggvispar genom av vara osmutt på hojen och daska i dem i stenar. Men Time har hållit ihop.

Skälet till att jag valde att testa något annat än Shimanos är konstruktionens osvikliga förmåga att samla på sig lera och snö tills det inte går att klicka i längre. Att den konstruktionen fortfarande används för skogscykling är för mig ett mysterium. Jag valde Time men jag antar att andra öppna konstruktioner likt Crankbrothers m.fl. är likvärdiga på den punkten. Tycker Time har ett bra i och ursteg och lagom mycket float men det är väl mer av en smaksak.
En annan fördel med Time jag upplevt under mina ca tio år med dessa är att de tål islag betydligt bättre. Kan vara tillfälligheter såklart men jag kör fortfarande runt på mitt första par. Shimanos däremot skrotade jag regelbundet innan bytet. Dagens varianter med korg runt är säkert tåligare men helt skyddad är ju inte mekanismen.
Också mördat Shimanopedaler och något annat märke, TIME har överlevt! :)

Jag har flertalet olika Shimanopedaler, tycker de är toppen, lättservade och håller bra, men som sagt smaken och jag har inte testat alla eftersom jag aldrig skrotat några.
Jag gillar 5/10 Kestrel av *förra* modellen, tror de är nära nuvarande Hellcat. De är styva, ombonade och lite vadderade så de skyddar.

Tillbaka
Topp