Höjdskräck
Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Man kan ju annars tänka sig en tamp i motorn och en tamp i öglan fram. Bara inte tyngdpunkten blir för hög så att den snurrar upp o ner... 
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte samma när jag såg bilden, såg större problem än om båten håller. om Vinschen sitter rakt i huset känns det tryggare, men då behövs ju andra speciallösningar.Håller huset för att lyfta 300 kg med ett uhäng på 3-4 meter? Blir rätt rediga påfrestningar. Och helt gratis lär inte konstruktionen bli.
Om du ändå är beredd att snickra en ganska robust och komplicerad mackapär kan du ju i princip bygga en manuell båtlyft med vagga.
Visa bilaga 778853
Tror inte stävöglan heller är dimensionerad för att lyfta båt med motor.Man kan ju annars tänka sig en tamp i motorn och en tamp i öglan fram. Bara inte tyngdpunkten blir för hög så att den snurrar upp o ner...![]()
Jag tänker inte ha ngt uthäng utan bara hålla ut båten med handkraft. Sedan finns det reptaljor för bara några hundralappar som kan lyfta tungt. Tänker att om båten bara väger 250 kg totalt så blir inte påfrestningarna i nocken så stora att det ska vara ngn fara.Håller huset för att lyfta 300 kg med ett uhäng på 3-4 meter? Blir rätt rediga påfrestningar. Och helt gratis lär inte konstruktionen bli.
Om du ändå är beredd att snickra en ganska robust och komplicerad mackapär kan du ju i princip bygga en manuell båtlyft med vagga.
Visa bilaga 778853
Bra med förklarande bild!
Aha. Tänkte att planen var att lyfta båten vertikalt. Men med tanke på Kneecaps bild kanske det går bra att dra den i fören och ha en sån där vagnsrulleställning som postades i tråden på bryggkanten?Jag tänker inte ha ngt uthäng utan bara hålla ut båten med handkraft. Sedan finns det reptaljor för bara några hundralappar som kan lyfta tungt. Tänker att om båten bara väger 250 kg totalt så blir inte påfrestningarna i nocken så stora att det ska vara ngn fara.
Nu är inte jag ingenjör, men visst borde nocken få nästan 250 kg ändå, även om taljorna gör det är lättare att dra. Båten skall ju nästan lyftas vertikalt.Jag tänker inte ha ngt uthäng utan bara hålla ut båten med handkraft. Sedan finns det reptaljor för bara några hundralappar som kan lyfta tungt. Tänker att om båten bara väger 250 kg totalt så blir inte påfrestningarna i nocken så stora att det ska vara ngn fara.
Fast du får betydligt mindre krafter som drar utåt i infästningen än om du hänger en 3 m bom där uppeNu är inte jag ingenjör, men visst borde nocken få nästan 250 kg ändå, även om taljorna gör det är lättare att dra. Båten skall ju nästan lyftas vertikalt.
Ja, det är ju faktiskt en idé som jag inte tänkt på.Aha. Tänkte att planen var att lyfta båten vertikalt. Men med tanke på Kneecaps bild kanske det går bra att dra den i fören och ha en sån där vagnsrulleställning som postades i tråden på bryggkanten?
Jo, det är klart det blir 250 kg i nocken men med tanke på hur mycket folk som har festat och levt rövare där så lär det även hålla för en liten gummibåt.Nu är inte jag ingenjör, men visst borde nocken få nästan 250 kg ändå, även om taljorna gör det är lättare att dra. Båten skall ju nästan lyftas vertikalt.
Visa bilaga 778921
Ja, man kanske skulle kunna putta in en liten trävagga under båten med lyftpunkter. Bra idé (igen)!Jag tänkte också att spontant låter en välbyggd vagga smidigare? Kör in, säkra, hissa upp. Fast det beror kanske på hur ofta proceduren ska göras. Ska det göras en gång per år så kan man ju acceptera mer mankemang. Ska det göras 20 gånger kanske det är värt att lägga mer tid på att konstruera en smidig lösning.
Cool idé!Går att bygga en själv av en alustege och några kölvaggor. Kanske flytelement längst ut och hjul under så kan ni rulla in båten sen.
Cool idé!
Den blir blöt, men det tål den nog. Det är väl mer en fråga om vad den träffar på vägen ner och vilken riktning den får i uppstudsen.Tror det är rätt enkelt genomförbart med. Istället för hjul under kan man ha några enkla dollys som man rullar upp på.
Gummijollar flyter bra med så även om man tappar dem i sjön så händer inte så mycket.
Råkade klicka hem en osedd 5,7 m bow rider i Skåne.
Hur får jag hem den till Stockholm?
* Köpa till en obromsad trailer och köra hem den på känns tråkigt. Man får väl köra dem i 80 km/h om den väger max 750 kg eller halva dragbilens tjänstevikt. Tror inte den kommer in under de gränserna.
* Hyra en bromsad trailer? Finns one-way, så man slipper köra med trailer båda vägarna? Kommer ändå vara i Malmö om några veckor, så det vore bästa alternativet.
* Köpa hemtransport? Vilka kontaktar man i så fall? Kostnad?
Nja, det blir nog det dyraste och långsammaste alternativet, även om det kunde vara trevligt.Tjena!
Du missar det självklara alternativet.. Väljer du det så kan du stanna till vid vår brygga så bjuder jag på en kall.![]()
Nja, det blir nog det dyraste och långsammaste alternativet, även om det kunde vara trevligt.
Båt med trailer kommer garanterat inte under. Min 6.2 m ht väger 950 kg utan motor...Råkade klicka hem en osedd 5,7 m bow rider i Skåne.
Hur får jag hem den till Stockholm?
* Köpa till en obromsad trailer och köra hem den på känns tråkigt. Man får väl köra dem i 80 km/h om den väger max 750 kg eller halva dragbilens tjänstevikt. Tror inte den kommer in under de gränserna.
Mindre dyrt än man tror förstod jag efter att ha pratat med en hamngranne som fått sin 8-tonnare fraktad från Vänern till västkusten. Detta kan vara plan a, men vet inte vem man kontaktar...* Hyra en bromsad trailer? Finns one-way, så man slipper köra med trailer båda vägarna? Kommer ändå vara i Malmö om några veckor, så det vore bästa alternativet.
* Köpa hemtransport? Vilka kontaktar man i så fall? Kostnad?
Inte ens om man slirar lite?Båt med trailer kommer garanterat inte under.
20' har jag fått fram, men hade hoppats på 10'.Mindre dyrt än man tror förstod jag efter att ha pratat med en hamngranne som fått sin 8-tonnare fraktad från Vänern till västkusten. Detta kan vara plan a, men vet inte vem man kontaktar...
Brumma båt längs kusten från Falsterbo i 20-30 knop, skulle väl betyda 15-20 timmar och 8000:- i bara bränslekostnad. Då tror jag hellre jag drar den på trailer.Borde vara typ 300-350 sjömil om det är Österlenkrokarna, det klarar man ju med en övernattning.
En granne har två bromsade trailers som han hyr ut, men tror jag kuskar hem båten på den obromsade trailern som jag köper till. Får tillgång till båten om en vecka och skall ändå ner då. Kommer ändå behöva en bra trailer till båten här hemma. Blir väl till att köra halvvägs på mindre vägar och övernatta någonstans i Småland. Bilsläp som man kan hyra one-way verkar svårt att hitta. Kommer inte ha möjlighet att ta med släp ner eftersom vi är på sommarturné.Betalar du bensinen så kör jag och frun hem den under nästa vecka!
Fattade inte om den stod på en trailer redan, i sånt fall är ett bilsläp det enklaste alternativet. Finns såna som du får du köra på b-kort. Alternativt hyra ett bromsat släp, jag hyrde av en kille i Nacka som hade flera.
30-kärra? Låter inte som en kul resa, men kanske värt det, kärra är ju bra att ha. Kolla i så fall skicket först. Har sett mer än en tappa ett hjul då jag bor nära flera hamnar.En granne har två bromsade trailers som han hyr ut, men tror jag kuskar hem båten på den obromsade trailern som jag köper till. Får tillgång till båten om en vecka och skall ändå ner då. Kommer ändå behöva en bra trailer till båten här hemma.
Det är en knappt ett år gammal Brenderup, så borde vara lugnt. Kan iofs kolla att hjulen är åtdragna.30-kärra? Låter inte som en kul resa, men kanske värt det, kärra är ju bra att ha. Kolla i så fall skicket först. Har sett mer än en tappa ett hjul då jag bor nära flera hamnar.
Jo, kommer ta det försiktigt, men kanske inte håller 30 hela vägen.Och ett litet tips i all välmening: om det är en 80-kärra med överlast rekommenderar jag starkt att du läser på konsekvenserna om du åker fast först. Bara så du vet vilka risker du tar i så fall. För överlast kan få ganska jobbiga konsekvenser.
Då är det ingen fara, tänkte att det kanske var äldre prylar.Det är en knappt ett år gammal Brenderup, så borde vara lugnt. Kan iofs kolla att hjulen är åtdragna.
Ligger alltid i ca 45. Har haft polisen bakom mig flera gånger, de har vinkat glatt när jag släppt förbi dem någon gång... Så kör man i övrigt vettigt verkar det gå bra att momsa.Jo, kommer ta det försiktigt, men kanske inte håller 30 hela vägen.
Men då gick ni åtminstone inte på grund... nu köper du flytande tampTjena!
Var ute med lilla båten igår och la till vid en ö där vi aldrig varit innan. Eftersom vi hade lilla båten (plasteka med 10hk) och jag kan vattnet ut dit så kollade jag inte sjökort alls, inget ekolod ombord heller. Det resulterade i en miss.
Glider sakta inåt, frun kollar sten över fören, slänger i draggen utan att kolla om ändan sitter fast i båten. Nej det gjorde den inte visade det sig. Trots lång tamp så försvann den fort.. Blev väldigt fundersam.
Ett tag senare dök svärfar upp. Ropade till honom att han skulle kolla djup på ekolodet, 20 meter fick jag till svar.Det var bevisligen ett jäkla hål just där, annars ligger det på typ 8-10 meter i det området.
Så får bli ett besök på Biltema och köpa ny dragg..
Men då gick ni åtminstone inte på grund... nu köper du flytande tamp
Det är rejält klantigt. Och har man inte gjort några rejäla klantigheter är man nybörjare, så du fick väl lite erfarenhet där.Tjena!
Nej, ingen risk för grundstötning där. Det blir flytande tamp ja, samt kolla så att den sitter fast i båten innan. 31 år på sjön och det har bara hänt en gång innan, men då var det när jag la ett förspring så det innebar inga jätteproblem.
Belysning har jag faktiskt på av eget intresse.Ta det lugnt med att köra för fort med 30-kärra. Hjullagren är inte gjorda för högre fart än vad kärran är godkänd för, med maxlast (eller lite till) är det lätt att det skär fast de är i gott skick om man blåser på. Olastad är det lugnt.
Men många kärror är klassade för högre fart än de 30 som gäller här hemma med obromsade kärror, vår förra var t.ex. godkänd för 40 km/h.
Körde 6-7 mil hem med senaste båten vi köpte, med ett rätt risigt hjullager. Höll 30 rätt slaviskt, med farthållaren och körde gamla 73:an. Gick bra men lite oroligt. Och segt i början men sen inföll harmonin. Det tog så lång tid att det hann bli mörkt, men blev omkörd av polisen vid något tillfälle utan anmärkning trots avsaknad av belysning på kärran.
Det är rejält klantigt. Och har man inte gjort några rejäla klantigheter är man nybörjare, så du fick väl lite erfarenhet där.
En man i trakten gick tyvärr åt på det sättet, han fick för sig han skulle ner och hämta draggen. Ingen rolig historia. Gör inget dumt på sjön!
Och ingen lärde dig knyta fast tampen innan du kastar i draggen?Tjena!
Jag har ju gjort klantigheter förr, det är bara första gången jag tappar en dragg.
Blir väl lite mer pinsamt om man tittar på min historia på sjön. Segelinstruktör 96-01, däckbefäl Marinen 00-01, däcksgosse S/S Saltsjön 2002. Efter det bara nöjessegling/motorbåt.
Rätt välfylld bok med behörigheter sen marinen eftersom alla utbildningar fördes in i intygsboken för fritidsbåtar. Kustskeppare, utsjö, högfart, lrc/src, radar..