Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Var får ni tag i alla fina skruvar? Tycker ofta mina skruvar, muttrar samt QR blir lite rostiga.

Finns det något kit att köpa? Eller måste jag bara köpa nya grejer en och en.
Bara att beställa styckvis vad du behöver. A4-skruv kommer inte rosta i första taget.

Visa din Miyata!
Var får ni tag i alla fina skruvar? Tycker ofta mina skruvar, muttrar samt QR blir lite rostiga.

Finns det något kit att köpa? Eller måste jag bara köpa nya grejer en och en.
Jag köper A4 m5 och m6 på Würth. Att rensa alla uddaskruvar på en gammal häck, skära rent gängorna med gängtapp och sen sätta dit nya skruv och brickor med en gnutta fett runtom hela cykeln gör en otrolig skillnad.

Visa din Miyata!
Bara att beställa styckvis vad du behöver. A4-skruv kommer inte rosta i första taget.
Sifvert skruv i Västberga! Som Willy wonkas chokladfabrik fast med skruv! Allt går att köpa i lösvikt med, perfekt.

Visa din Miyata!
Idag tog jag mig samman och påbörjade återuppbyggnaden av brorsans 22,5:a.

Men det är lite dålig fart i tråden för tillfället tycker jag. Om ni öser på med bygg och cykling så återkommer jag med saftiga byggberättelser om den lila bjässen.
RR
Cyklade till coop
Köpte en krämbulle
Cyklade hem

IMG_1953.webp

Visa din Miyata!
Jag säger ja! Byggde själv en 3x med Tiagra 4700 och den blev väldigt bra men 105 är ju bättre ;) Silver passar fint! Sedan är cantibromsar kanske inte bättre än V-bromsar, men såååå mycket snyggare…
Byggde också min 3X med Tiagra 4700 först och bytte sedan till Ultegra 6800. Använde samma Tiagra bakväxel till båda. Älskade verkligen den cykeln och har inte cyklat så mycket gravel sedan sommaren 2020 då den rullade! Villhöver en 3X nu igen. Skulle inte ha nåt emot en 2X i aluminium heller!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Efter värdefulla bidrag från Trim, jolov och L.and ber jag att få infria mitt löfte - eller verkställa mitt hot - om uttömmande byggberättelser så långt som jag nu kom.

Ramen grovstädad och styrlagret renoverat:
IMG_7587.webp

Friska skruv runtom, som sagt ett otroligt lyft på vilket bygge som helst:
IMG_7591.webp

Mock-up med Albatrosstyre:
IMG_7592.webp

Jag kan inte låta bli att tänka på hur världen hade utvecklat sig om jag, brorsan och våra mtb-kompisar på det glada 1900-talet hade köpt sådana här cyklar redan då, istället för de rejsiga och obekväma men på pappret betydligt finare cyklar som vi köpte och förvisso nötte flitigt i många år men som efterhand blev stående (eller stulna…). Tänk er en väl använd men klokt underhållen stålis som rullat stadigt i 30+ år…

- - -

Jo, jag när alltså en romantisk dröm just om att köra en och samma cykel så flitigt, i kombination med klokt underhåll, att den slits in, till skillnad från det mesta i den genomkommersialiserade konsumistiskt psykotiska paroxysm som västvärlden har vältrat sig i de senaste decennierna som istället handlar om att prylarna ska slitas ut och oreflekterat bytas mot något nytt och fräscht.

Vi stannar där. Cykla lugnt kamrater.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Byggde också min 3X med Tiagra 4700 först och bytte sedan till Ultegra 6800. Använde samma Tiagra bakväxel till båda. Älskade verkligen den cykeln och har inte cyklat så mycket gravel sedan sommaren 2020 då den rullade! Villhöver en 3X nu igen. Skulle inte ha nåt emot en 2X i aluminium heller!
Din gamla har det inte hänt så mycket med sen jag hämtade den. Provmonterat en Velocegrupp och satt på 38mm däck. Det blev tyvärr på gränsen med standover med dessa däck så den har hamnat långt in i garaget tyvärr. Den finns till förfogande om villhöver känslan blir för stor. 😉

Visa din Miyata!
Jag tog hem den gamla Miyatan som stod övergiven. Tänkte att jag får göra en kulturgärning. Det var ju det gamla vanliga att saddelstolpen satt fast och även de fula pedalerna verkar sitta fast.

Under skiten var lacken riktigt fin! Kommer inte lägga så mycket tid eller pengar på denna, men sadel och styre ska bytas. Fula grip shift växelreglage men växlarna funkar faktiskt riktigt bra! Får bli en gästcykel till landet.

Tror att den är från ca 1990, vad tror ni? Styrstammen sitter väl för högt?

IMG_0510.webp

IMG_0509.webp

IMG_0545.webp
IMG_0544.webp

Visa din Miyata!
Jag tog hem den gamla Miyatan som stod övergiven. Tänkte att jag får göra en kulturgärning. Det var ju det gamla vanliga att saddelstolpen satt fast och även de fula pedalerna verkar sitta fast.

Under skiten var lacken riktigt fin! Kommer inte lägga så mycket tid eller pengar på denna, men sadel och styre ska bytas. Fula grip shift växelreglage men växlarna funkar faktiskt riktigt bra! Får bli en gästcykel till landet.

Tror att den är från ca 1990, vad tror ni? Styrstammen sitter väl för högt?

Visa bilaga 779976
Visa bilaga 779980
Visa bilaga 779979Visa bilaga 779978
Är första bokstaven i serienumret som skvallrar om tillverkningsår. S = 1990, T = 1991, osv.

Visa din Miyata!
Efter vad som har känts som en evighet har 2 av 3 paket landat!

1000039184.webp

Fantastiskt fina vevarmar från spa cycles, 165mm vevarm! 48/34an ska på miyata team ramen tillsammans med dura ace 7800 grupp och 28 kassett tror jag. 46/33 blir på trippel crossen som ska få moden 105 grupp (det tredje paketet) tillsammans med 34t där bak. Dessvärre ville tullen och postnord ha 885kr...nästan lika mycket som en av vevarmarna.
1000039185.webp

1000039186.webp

Sist men inte minst, NÅGOT OLAGLIGT!!!!!! Kompakta styren med 25.4/26mm klämdimater i silver växer inte på träd i Europa, speciellt inte i 360mm! Dessvärre är mitt go to styre Procraft RR Pro Compact 26.0 Road Handlebar
Slut precis överallt så det fick bli aliexpress för detta. Detta ska på team ramen, har ett till likadant fast 380mm på väg in för trippel crossen.
1000039189.webp

1000039187.webp

1000039188.webp

Visa din Miyata!
Hann med lite innanmiddagsmek!

Oklart varför jag för en gångs skull använder handskar när komponenter är sprillans och cykeln skinande ren....

1000039190.webp

1000039191.webp

1000039192.webp

Team ramen fick sig ett bad
1000039193.webp

Skinande ren! Men, varför sitter det en skruv På undersidan av av downtube??? Har ju sett två skruvar för flaskhalsar på mer äventyrliga cyklar men aldrig bara en?
1000039194.webp

Visa din Miyata!
Hann med lite innanmiddagsmek!

Oklart varför jag för en gångs skull använder handskar när komponenter är sprillans och cykeln skinande ren....

Visa bilaga 780598

Visa bilaga 780601
Visa bilaga 780602

Team ramen fick sig ett bad
Visa bilaga 780604

Skinande ren! Men, varför sitter det en skruv På undersidan av av downtube??? Har ju sett två skruvar för flaskhalsar på mer äventyrliga cyklar men aldrig bara en?
Visa bilaga 780608
Experterna får ge rätta svaret, men jag tycker mig minnas tidigare inlägg där det har visats bilder där en kolsyrepatron sitter monterad där. Rejsigt…

Fina byggen!

Visa din Miyata!
Tjena! Jag köpte nyligen en Miyata Ridge Runner-ram från 1987, osedd. Tanken att bygga en grusräser till min fru. Men när jag fick hem den insåg jag att den är för stor för frun, så nu kanske det får bli en grusräser till mig själv istället.

Om inte annat så har jag nu en ursäkt för att posta i denna tråd, så köpet var ju en win oavsett.

1000040347.webp

Visa din Miyata!
Tjena! Jag köpte nyligen en Miyata Ridge Runner-ram från 1987, osedd. Tanken att bygga en grusräser till min fru. Men när jag fick hem den insåg jag att den är för stor för frun, så nu kanske det får bli en grusräser till mig själv istället.

Om inte annat så har jag nu en ursäkt för att posta i denna tråd, så köpet var ju en win oavsett.

Visa bilaga 780660
Kul, välkommen hit ned!
Det där kan bli ett fantastiskt grusvapen, håll oss uppdaterade!

Tillbaka
Topp