Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Han har tyvärr pausat cykeltillverkningen. Den kommersiella i alla fall.
Hör av dig när nyhetens behag är över och du inser hur usel den är i verkligheten. Då ska jag befria dig från sänket. Av min goda vilja, enbart.Road.cc är onekligen nöjda med strael 4.0
![]()
Fairlight Strael 4.0 105 Di2
The new Fairlight Strael 4.0 pushes the boundaries of steel tubing even further – once again. This is not only by dropping a chunk of weight with the creation of a new tubeset, but by improving the ride quality to unprecedented levels I’ve never found on a bike made from any material before. It...road.cc
Visa bilaga 775428
Jag hoppas att din cykel blir precis som du har tänkt dig och att du blir nöjd med den.Har precis lagt en beställning på en ram Strael Ochre 61T. 195 cm med långa ben. Ser fram emot detta mycket. Tänker ultegra Di2 , Farsports S hjul, sadel och styre etc från Kina, kolfiber och lätt ska det vara.
Prio o prio. Den behöver inte bli onödigt tungJag hoppas att din cykel blir precis som du har tänkt dig och att du blir nöjd med den.
Men om du prioriterar en lätt cykel hamnar du då inte i underläge redan från start med en stålram?
Varför ska man tänka så? En bra ram är väl en bra ram oavsett material?Jag hoppas att din cykel blir precis som du har tänkt dig och att du blir nöjd med den.
Men om du prioriterar en lätt cykel hamnar du då inte i underläge redan från start med en stålram?
Nu gällde min undran vikt och för den som vill ha en lätt cykel är inte stålram första valet.Varför ska man tänka så? En bra ram är väl en bra ram oavsett material?
Nej det är alla införstådda med. Jag vill ha en stålram med lätta komponenter.Nu gällde min undran vikt och för den som vill ha en lätt cykel är inte stålram första valet.
Det känns verkligen inte kontroversiellt.Nej det är alla införstådda med. Jag vill ha en stålram med lätta komponenter.
Ser tight ut, som du vill ha det.
![]()
Nice @Raggamuffin hoppas det blir som du tänkt dig!
Tänkte för övrigt använda min cykel som vinter pendlare ev (Stockholm , salt slask etc) (Ja jag vet att det kan vara bra med en "skräphoj" på vintern )
Ramen ska ju vara "phosphate-dipped" och "ED -coated". Stål och vinter varnar ju vissa för och andra intygar att deras 100 år gamla ramar som använts dygnet runt året runt är helt fina. Om man sammanfattar forum här på happy och även engelska dito.
Har ni några tankar kring detta, pendlar ni fairlightägare på vintern? Några spec åtgärder i så fall utöver "det vanliga" ? (Vanligt underhåll, fetta in bra etc)
Ja tänkte PDW 45 mm , verkar gedigna. Bara haft sks innanBra skärmar?
Ja precis. Det jag är mest "orolig" för är själva ramen och ev rost.Det som tar mest stryk är drivlinan men den går ju att ersätta. Dock har jag pendelcyklar som får tjänstgöra även som träningscyklar på vintern.
Jag orkar inte leta själv riktigt, men i min profil ska det finnas länkar till några byggen där jag rostskyddar ramar. Orkar du så sök info där!Ja precis. Det jag är mest "orolig" för är själva ramen och ev rost.
Tack för länk. Ska läsa den vid tillfälleFör den som funderar på att rostskyddsbehandla sin stålram så kanske Riksantikvarieämbetets test av rostskydd kan vara intressant läsning.
https://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf (78 sidig PDF)
I det var linoljebaserade varianter helt underlägsna. Men frågan är om det går att direkt översätta till insidan av ramrör?
Vad gäller Fairlightramar verkar det inte behövas.
BTs linoljesprej hajpades ju tidigare här på Happy och vi var väl några som nappade på betet. Och användandet är ju sympatisk ur miljösynpunkt.För den som funderar på att rostskyddsbehandla sin stålram så kanske Riksantikvarieämbetets test av rostskydd kan vara intressant läsning.
https://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf (78 sidig PDF)
I det var linoljebaserade varianter helt underlägsna. Men frågan är om det går att direkt översätta till insidan av ramrör?
Vad gäller Fairlightramar verkar det inte behövas.
Vad tror ni om vax på utsidan ? Overkill?
Typ
https://www.autodude.se/sv/produkt/...OBI7WuCEtXsZg9ZYykSRrM7iUxNKcz3xoCTE8QAvD_BwE
I tyska cykeltidningar rekommederas alltid "sprühwachs", kolla tex detta testVad tror ni om vax på utsidan ? Overkill?
Ja den var ju klart billigare också.I tyska cykeltidningar rekommederas alltid "sprühwachs", kolla tex här
Mit diesen Mitteln bleibt der Fahrradlack schön glänzend (tyvärr betalartikel)
Om du inte har ngt vax hemma (för bilen?) gissar jag att ngt sådant här skulle fungera bra
![]()
69 SEK https://www.biltema.se/bilvard/exte...d/lackskydd/snabbforsegling-500-ml-2000053924
Men det finns många alternativ
Tourtestet var inte en betalartikelJa den var ju klart billigare också.

Är det inte enklast att shimsa skivorna på hjulen?Ramen är ju otroligt genomarbetad men en sak irriterar mig lite - skruvarna till bakbromsoket sitter liksom innanför dropoutens bromsfäste - byter man mellan olika hjulpar som jag gjort behöver man ibland centrera om oket och då är det fippligt att komma åt skruvarna.
Fosfatering. Köper du billiga svarta trallskruv är de fosfaterade. Funkar sådär som rostskydd. På trall.Varit ute och turat lite på min Strael 1.0 och så nöjd med ramen. Nya WRL gruppen funkar utmärkt med. Cykelleden längst Kusten bjöd på lite mer grus än väntat från Västervik emot Kalmar med inga kedjedrop eller annars bök. Ramen bara funkar...
I lite inspirationtankar så hörde jag med Fairlight om dom har nån restoration service typ, då min ram är trött med lite rost men det verkar inte finnas. Så ska försöka hitta nåt hemmavid.
Vad fan heter phosphate dip på svenska?
Eller kanske en 4.0...
Hmm, ok, bara sådär?Fosfatering. Köper du billiga svarta trallskruv är de fosfaterade. Funkar sådär som rostskydd. På trall.
Hmm, ok, bara sådär?