Fairlight Faran/Strael/Secan

Häftigt

1750140086193.webp

Road.cc är onekligen nöjda med strael 4.0

IMG_7677.webp

Road.cc är onekligen nöjda med strael 4.0

Visa bilaga 775428
Hör av dig när nyhetens behag är över och du inser hur usel den är i verkligheten. Då ska jag befria dig från sänket. Av min goda vilja, enbart.

Har precis lagt en beställning på en ram Strael Ochre 61T. 195 cm med långa ben. Ser fram emot detta mycket. Tänker ultegra Di2 , Farsports S hjul, sadel och styre etc från Kina, kolfiber och lätt ska det vara. Väntas i augusti eller september. Kommer uppdatera här allt eftersom.

@velman Har du lite bilder på din cykel ?

Har precis lagt en beställning på en ram Strael Ochre 61T. 195 cm med långa ben. Ser fram emot detta mycket. Tänker ultegra Di2 , Farsports S hjul, sadel och styre etc från Kina, kolfiber och lätt ska det vara.
Jag hoppas att din cykel blir precis som du har tänkt dig och att du blir nöjd med den.
Men om du prioriterar en lätt cykel hamnar du då inte i underläge redan från start med en stålram?

Tänkte för övrigt använda min cykel som vinter pendlare ev (Stockholm , salt slask etc) (Ja jag vet att det kan vara bra med en "skräphoj" på vintern )
Ramen ska ju vara "phosphate-dipped" och "ED -coated". Stål och vinter varnar ju vissa för och andra intygar att deras 100 år gamla ramar som använts dygnet runt året runt är helt fina. Om man sammanfattar forum här på happy och även engelska dito.

Har ni några tankar kring detta, pendlar ni fairlightägare på vintern? Några spec åtgärder i så fall utöver "det vanliga" ? (Vanligt underhåll, fetta in bra etc)

Tänkte för övrigt använda min cykel som vinter pendlare ev (Stockholm , salt slask etc) (Ja jag vet att det kan vara bra med en "skräphoj" på vintern )
Ramen ska ju vara "phosphate-dipped" och "ED -coated". Stål och vinter varnar ju vissa för och andra intygar att deras 100 år gamla ramar som använts dygnet runt året runt är helt fina. Om man sammanfattar forum här på happy och även engelska dito.

Har ni några tankar kring detta, pendlar ni fairlightägare på vintern? Några spec åtgärder i så fall utöver "det vanliga" ? (Vanligt underhåll, fetta in bra etc)

Bra skärmar?

Det som tar mest stryk är drivlinan men den går ju att ersätta. Dock har jag pendelcyklar som får tjänstgöra även som träningscyklar på vintern.

Ja precis. Det jag är mest "orolig" för är själva ramen och ev rost.
Jag orkar inte leta själv riktigt, men i min profil ska det finnas länkar till några byggen där jag rostskyddar ramar. Orkar du så sök info där!

Jag hade satt på riktiga rostfria skärmar (inte alu, de ärgar och blir dassiga snabbt) från Gilles Berthoud med kompis- och egolapp, och sen inte bekymrat mig så mycket mer över cykeln. Man ser nog sådana skärmar i de flesta av byggtrådarna också btw. Bra olja på kedjan också, sen är det bara att köra!

När jag fick hem min Strael hade jag planerat att linoljebehandla den invändigt - sen kollade jag på ramens lack och hur rören såg ut invändigt och kom fram till att jag hellre ville bygga ihop den och cykla :) Tror fabriksskyddet håller mååååånga år - som Aron säger. Fairlights credo är ju att cyklarna ska användas.

För den som funderar på att rostskyddsbehandla sin stålram så kanske Riksantikvarieämbetets test av rostskydd kan vara intressant läsning.
https://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf (78 sidig PDF)
I det var linoljebaserade varianter helt underlägsna. Men frågan är om det går att direkt översätta till insidan av ramrör?
Vad gäller Fairlightramar verkar det inte behövas.

För den som funderar på att rostskyddsbehandla sin stålram så kanske Riksantikvarieämbetets test av rostskydd kan vara intressant läsning.
I det var linoljebaserade varianter helt underlägsna. Men frågan är om det går att direkt översätta till insidan av ramrör?
Tack för länk. Ska läsa den vid tillfälle 🙂

Fick svar från fairlight, kanske kan vara intressant för någon annan också. Stämmer bra med kommentarerna här. Beskrev salt och snöförhållanden i min fråga. Här är svar:

"The frame should be adequately protected from rust for years, even in those conditions. It's good practice to remove the seatpost and apply fresh carbon assembly compound once in a while, watch for any serious scratches and apply touch up paint and maybe some years down the line you could consider applying some rust inhibitor inside the frame."

BTs linoljesprej hajpades ju tidigare här på Happy och vi var väl några som nappade på betet. Och användandet är ju sympatisk ur miljösynpunkt.
Men där upphör alla goda sidor. Antagligen funkar det som kan tänkas sitta kvar på rörens insida någorlunda eftersom det inte är utsatt för annat än kondens men eländet torkar ju aldrig utan fortsätter att rinna under veckor efter applicering så det är oerhört tålamodsprövande och tillsammans med den tveksamma funktionen är vaxbaserade rostskyddsmedel tveklöst att föredra.

Senast ändrad:
Ja den var ju klart billigare också.
Tourtestet var inte en betalartikel

Här finns ytterligare en artikel om cykelrengöring, gratis

Nu har jag fått lite mer tid på cykeln i varierande förhållanden med även några längre turer.
Igår skulle bli en 40 milare men fastnade först i ett åskoväder och behövde lite stopptid för att vänta ut regnet och tina upp igen och fick sen oväntat mycket gravel längs rutten så till slut landade jag i att det fick bli en övernattning för att avverka sista 100 km idag istället. Var inte sugen på stresscykling i fallande mörker och försöka hinna fram innan sista färjan för dagen skulle gå över till landstället.
Rätt skönt att fatta vuxna beslut ibland faktiskt och till syven och sist tror jag familjen är gladare över en trött men fungerande familjemedlem än zombieläget som hade infunnit sig annars.

Hur som tillbaka till cykeln. Den är rätt exakt som jag tänkt mig. Väldigt välbalanserad och mångsidig men fortfarande en landsvägscykel primärt även om det funkar fint på svenska mer välpolerade grusvägar - allroad helt enkelt, men gör sig bäst åt mer racerhållet.

Lacken är riktigt mysig, beter sig väldigt olika beroende på ljus, från hundskits grönbrunt i dassigt ljus till nästan lysande gult i stark sol och allt däremellan. Ger cykeln karaktär men är otroligt svår att ge rättvisa på bild.

Ramen är ju otroligt genomarbetad men en sak irriterar mig lite - skruvarna till bakbromsoket sitter liksom innanför dropoutens bromsfäste - byter man mellan olika hjulpar som jag gjort behöver man ibland centrera om oket och då är det fippligt att komma åt skruvarna.

Annars förlösande med enkel åtkomst till allt.
Komponentmässigt är jag nöjd.
Brookslindan är lite jävlig att linda och efter ett tag hade den krupit lite så det blev lite fula skarvar runt hoodsen, har lindat om och nu ser det bra ut och håller sig förhoppningsvis.

King Cage ställen är snygga men de ryker nog på sikt - det krävs för mycket fipplande för att få ner flaskorna med väskor vilket är det sista man vill ha när en timmerbil dundrar förbi.

Ska testa med +1 cm distanser på aerobarsen (har 2 cm nu) och ska testa 90 styrstam också (sitter 100 nu) - syftet med båda ändringar är aningens mer långfärdskomfort.

Sen är.det väl fortsatt huvudbry kring optimala däcken. Spesh däcken 26/28 som sitter på snabbhjulen nu från andra hojen ska snart bytas och då blir det Conti 5k 28/30 (max som får plats i andra ramen).
De andra hjulen med Challenge Strada Bianca 40 ska på sikt få nåt smalare för lite mer racerkänsla men som fortfarande är hyfsat på grus. Siktar nog på 34-36 mm.

I övrigt sjukt sugen på en Cyclite Aero bar bag men än så länge vinner snåljåpen :)
IMG_20250717_173522.webp

Ramen är ju otroligt genomarbetad men en sak irriterar mig lite - skruvarna till bakbromsoket sitter liksom innanför dropoutens bromsfäste - byter man mellan olika hjulpar som jag gjort behöver man ibland centrera om oket och då är det fippligt att komma åt skruvarna.
Är det inte enklast att shimsa skivorna på hjulen?

Så gjorde jag på min mtb, fungerar klockrent

Faktiskt aldrig testat att shimsa centerlock men det kanske skulle vara värt ett försök.
Du råkar inte ha några shims över att kränga?

Det är preciiiis så det liksom blir lite rotor rub så det skulle behövas rejält tunna shims.
Trycker man tillbaka kolvarna vid hjulbyte kan det funka en stund men sen brukar det där karakteristiska ljudet av skivsläp komma :)
Hjälper ju inte heller att det sitter Sram skivor på ena hjulparet och Shimano på andra.

Skärmar ska väl också inhandlas vad det lider. Men då måste man ju landa i däckvalet också.
Gilles Berthoud ser ju bra ut i pris/ prestanda / estetik förhållandet. Och så blev man sugen på testa en sån sadel....och vips har det spårat igen 😂

Varit ute och turat lite på min Strael 1.0 och så nöjd med ramen. Nya WRL gruppen funkar utmärkt med. Cykelleden längst Kusten bjöd på lite mer grus än väntat från Västervik emot Kalmar med inga kedjedrop eller annars bök. Ramen bara funkar...

I lite inspirationtankar så hörde jag med Fairlight om dom har nån restoration service typ, då min ram är trött med lite rost men det verkar inte finnas. Så ska försöka hitta nåt hemmavid.
Vad fan heter phosphate dip på svenska? 😂

Eller kanske en 4.0...

Bilagor

• IMG_2291.webp
    IMG_2291.webp
    936.1 KB · Besök: 83
Varit ute och turat lite på min Strael 1.0 och så nöjd med ramen. Nya WRL gruppen funkar utmärkt med. Cykelleden längst Kusten bjöd på lite mer grus än väntat från Västervik emot Kalmar med inga kedjedrop eller annars bök. Ramen bara funkar...

I lite inspirationtankar så hörde jag med Fairlight om dom har nån restoration service typ, då min ram är trött med lite rost men det verkar inte finnas. Så ska försöka hitta nåt hemmavid.
Vad fan heter phosphate dip på svenska? 😂

Eller kanske en 4.0...
Fosfatering. Köper du billiga svarta trallskruv är de fosfaterade. Funkar sådär som rostskydd. På trall.

Tillbaka
Topp