Cykelvasan 2025

Cykelvasan 2025
Fick startgrupp 11 9:45 tilldelad från mitt resultat 2023. Men ändrade till grupp 27 för att kunna köra med hustrun som startar för första gången :) blir kul att se hur lerigt det hunnit bli då. Blir min tredje gång.

Cykelvasan 2025
Jag kör i grupp 6 i år. Kan vara lite snabb för mig. Vi får se. Jag hade lite tur. Igår slutade min AXS växel fungera trots nyladdat batteri. Det visade sig vara knappcellsbatteriet i triggern på styret som tagit slut precis i tid för att jag skulle slippa få batteritorsk på vasan. Jag hade glömt bort att det satt ett batteri i den. Vädret är som vanligt rena snurren. Ena dagen är prognosen arton grader och sol och andra dagen fjorton grader och spöregn. Det lär i alla fall inte vara lika blött som förra och förrförra åren. Jag hoppas mest på medvind.

Cykelvasan 2025
Verkar bli blött även i år. Efter att ha kört NGS i spöregn och en annan tävling idag, i strålande sol, så är jag inte jättepepp på mer väta. Bra tränad men om vädret är piss så lär jag ta det ganska lugnt.

Startar min första Vasa på fredag, öppet spår i första gruppen (Gravel-gruppen).

Cykelvasan 2025
20240810_124124.webp

Efter vasan 24. Ser ut som om man doppat den i cement. Det var ännu smutsigare 23.

Cykelvasan 2025
Eventuellt kör jag och dottern 45 på fredag, det beror på vad SMHI säger de närmaste dagarna. Även om misären förra året hade sin humor är vi tveksamma till att skapa en repris.

Sen själv då, är lite sugen på att göra comeback på full-längdaren, är några år sen nu. Om inte annat för att få prova nya startbacken. Men om cykeln kräver en helkroppsrenovering efter cv45, som den gjorde förra året, då vete fan. Dessutom påverkar misärvädret suget att ta sig an samma sak efterföljande dag. Så man kan säga att det är lite upp till SMHI nu.

Cykelvasan 2025
Är det några andra ändringar än vid Risberg annonserade? Hörde något om nytt grus i startbacken också.

Ja man kommer att passera Risberg på samma sätt som skidåkarna. Tills man kommer fram till en grusväg. Där kommer man att svänga vänster. Grusvägen leder upp till grustaget där cykelvasan gått förut. Iallafall så har jag förstått det.

För drygt 5 veckor sedan filmade jag startbacken. Dom har gjort den bredare.
Gruset var ganska fluffigt och tungkört men det har nog satt sig mer nu.
Påfyllt med grus någon km efter startbacken också. Där var det fint.

Cykelvasan 2025
Ja man kommer att passera Risberg på samma sätt som skidåkarna. Tills man kommer fram till en grusväg. Där kommer man att svänga vänster. Grusvägen leder upp till grustaget där cykelvasan gått förut. Iallafall så har jag förstått det.

Usch fy fan för det där gruset. Hoppas verkligen att det satt ihop sig eller att de kört upp och ned med en hjullastare några gånger.

Cykelvasan 2025
Kommer köra i år igen på mina gamla till synes outslitliga Maxxis Ardent Race 3C/EXO/TR fram och Ikon 3C/EXO/TR bak. 6 år gamla och har aldrig haft en punka eller det minsta smygläckage. Man ska inte röra det som fungerar sa alltid farfar. Funkar till det mesta om man anpassar trycket efter förhållandena. Testkörde förra veckan på Nipleden i Sollefteå där det var tämligen blött och eländigt bitvis.

Cykelvasan 2025
Målet är som vanligt att försöka slå cykelvasan på under 4 timmar med militärcykel.
Missade målet med 3 minuter förra året.
4:e försöket i år.

Förra året åkte jag på punktering och pedalhaveri. Har lärt mig av misstagen och bytt däck från Speed King till Race King.
Monterat helt nya pedaler (antika pedaler kan man säga).

Militärcykeln är helt genomgången.
Ny vev, nya pedaler, ny kedja, nya lager och fett, nya innerslangar. Bara lite inkörning kvar.

Står i startled 10.

Känner mig redo då det har rullat på ordentligt i år.
Har cyklat sen 3e Mars då jag blev less på skidorna efter Vasaloppet.

Får man lite medvind, inte allt för mycket lera och klarar sig från punktering ska målet vara nåbart i år. Sträckan är dessutom 2km kortare.

Cykelvasan 2025
Målet är som vanligt att försöka slå cykelvasan på under 4 timmar med militärcykel.

Förra året åkte jag på punktering och pedalhaveri. Har lärt mig av misstagen och bytt däck från Speed King till Race King.

Ny vev, nya pedaler, ny kedja, nya lager och fett, nya innerslangar. Bara lite inkörning kvar.

Står i startled 10.

Får man lite medvind, inte allt för mycket lera och klarar sig från punktering ska målet vara nåbart i år. Sträckan är dessutom 2km kortare.
Kör så det ryker! Kan bli trögt med tvåväxlat uppför första backen kan jag tänka mig. Efter det är det väl mest nedför...

Cykelvasan 2025

Står i startled 10.

Vilket startled har du?

Cykelvasan 2025
Hyfsat väder = gravel med Tufo Thundero. Fulväder = hardtail med Racing Ray + Ralph. Ska cykla med en jämnstark kompis denna gången i startled 6. Ska bli kul med samarbete. Usch, det nya gruset i startbacken ser inte kul ut på grushoj (eller mtb). Jobbigt nog ändå.

Vädret måste bara bli bättre än -23. Hade grus precis överallt. Bromsklossarna och skivorna var helt slut och jag hade bara tre fungerande växlar i mål. Gräsmattorna var så fulla med vatten undertill att gräsmattorna bildade vågor. Lurigt och trögcyklat :)

Cykelvasan 2025
Hyfsat väder = gravel med Tufo Thundero. Fulväder = hardtail med Racing Ray + Ralph. Ska cykla med en jämnstark kompis denna gången i startled 6. Ska bli kul med samarbete. Usch, det nya gruset i startbacken ser inte kul ut på grushoj (eller mtb). Jobbigt nog ändå.

Vädret måste bara bli bättre än -23. Hade grus precis överallt. Bromsklossarna och skivorna var helt slut och jag hade bara tre fungerande växlar i mål. Gräsmattorna var så fulla med vatten undertill att gräsmattorna bildade vågor. Lurigt och trögcyklat :)
Ja, gräsmattorna var förjävliga. Kändes som om man stod still fast man trampade på. De växlar man inte använt på ett tag malde grus så det knakade i hela hojen. Det är ju långt ifrån lika vattensjukt i år och det ser ju ut som om vädret kan bli OK. Jag hoppas på stark medvind. Ses i startled 6! Lycka till.

Cykelvasan 2025
Jag är iaf glad att jag går med mig min Scott Scale 940 och slipper cykla på min Trailhoj.

Blir att lägga grabbens hoj i takboxen 😁

Cykelvasan 2025
Fick startgrupp 11 9:45 tilldelad från mitt resultat 2023. Men ändrade till grupp 27 för att kunna köra med hustrun som startar för första gången :) blir kul att se hur lerigt det hunnit bli då. Blir min tredje gång.
Även jag kommer köra i grupp 27. Köpte en begagnad startplats i förrgår. Fick först grupp 34, sen bytte jag till 31 och nu hittade jag en plats i 27. Jag tror inte jag kan byta upp mig till någon tidigare grupp nu.

Jag kommer köra med Racing Ralph / Racing Ray.

Sist jag körde var 2013. Det skall bli kul att köra igen!

Vädret ser väl ändå rätt bra ut. Det skall regna i morgon men sedan i pincip uppehåll
Mångsbodarna enligt YR:
1754330360127.webp

Jag har inte tränat ihjäl mig men det skall inte bli några större problem att ta sig igenom loppet.

Cykelvasan 2025
Även vindarna verkar vara med oss.
1754331538832.webp

Men är det något man lärt sig från den här sommaren är det att vädret absolut inte blir som man trott.

Cykelvasan 2025
Kör på lördag startled 21. Målet är under 5 timmar som jag missade med 1 minut förra året. Få se hur det går då det varit en väldigt ohälsosam semester. Race king sitter på nu och jag hatar dom. Se om jag kan hitta mina ralph/ray som försvann vid flytt

Cykelvasan 2025
Undrar hur det blir för mig när jag med Garmin 1040 tävlar mot CV 2024' sparade aktivitet iomed att de ändrat sträckningen?

Upplever att mitt datafält "tid före" har ballat ur när jag kört andra lopp där de ändrat sträckningen. Någon som använder funktionen och kan ge svar?

Cykelvasan 2025

Cyklade där för en vecka sedan ca. Va lika då , jävla skit grus dom kört ut

Tillbaka
Topp