Manurhin2
Aktiv medlem
Cykelvasan 2026 och ordpolisernas riksstämma
En falsk jävel? Inte då ....Nej en falsk tävlingscyklist![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En falsk jävel? Inte då ....Nej en falsk tävlingscyklist![]()
Håller med om att Thunder Burt absolut räcker för underlagetDet är ju bara grus/ och skogsvägar så Thunder Burt är fullt tillräckligt.
Ingen bra ide att blanda bockstyren och mtb-styren i klungkörning. Inte så najs att haka i varandra.Varför inte bara blanda gravel och Mtb i elitklassen
Satt anslag på porten till Svenska akademin och rikspolischefens kontor. Såg du inte det?"Ordpolisernas riksstämma"! Varför är jag icke kallad?
Det är helt olika ställen, var därför du missade. Noobigt."Akademien" heter det, klåpare!! ;-)
Har du provat Tunder Burt? I så fall, hur står sig Rick jämfört mot Burt (i före som vasan)?Tänker mycket på startled. Startade 4an förra året. Kvalade till 3an. Missade seedning till 2an i Ottarsloppet med 1 min. Lite surt. Hör väl hemma kanske i 2an eller 1an men definititvt inte i övriga långloppen som kräver någon form av teknik. Detta föranleder mycket tankar på startbacken. Och att ställa klockan tidigt på morgonen....
Däck blir Rick XC, ska väl ligga mellan Burt och Ralph. Använde dem förra året. Poänglös optimering blir top tube aero väska från topeak om den passar bra. Lite mer vettig optimering blir blåsa i fack på underställströja för att slippa rygga. Ny växelkabel och hölje och även nytt växelöra då det inte lirar perfekt.
Ska bli skönt att slippa grustaget i år. Annars ingen åsikt om den nya sträckningen ännu.
Ska testa Torennno på Vasan om vädret tillåter.Håller med om att Thunder Burt absolut räcker för underlaget
Det jag egentligen är ute efter är mer den tekniska skillnaden i rullmotstånd. Är det någon som kört Thunder Burt och kan jämföra med andra snabba XC-däck (typ Ray/Ralph, Peyote etc.) och upplevt en tydlig skillnad i rull/effektbesparing.
Så pass att det är värt att byta inför Vasan![]()
Kan inte jämföra men kör rick både fram o bakHar du provat Tunder Burt? I så fall, hur står sig Rick jämfört mot Burt (i före som vasan)?
Kommer du köra Rick både fram och bak?
Gå på Dubnital 50mm istället.Däck fråga.
Terra speed 47mm eller raceking 50mm.
Vilket hade ni valt?
Är lite kluven
terra speed är snabba men lite kämpigt när det blir lös grus och så.
Raceking lite tyngre men bra fäste.
Är inget problem. I de amerikanska grusloppen har man blandat i åratal. Har kört flera öppet spår med bockstyre utan problem.Ingen bra ide att blanda bockstyren och mtb-styren i klungkörning. Inte så najs att haka i varandra.
Är inget problem. I de amerikanska grusloppen har man blandat i åratal. Har kört flera öppet spår med bockstyre utan problem.
Men det har ju inte med frågan om det är farligt eller ej. Bockstyre eller ej beror ju delvis på hur loppet är registrerat hos uci. Innan Cykelvasan var registrerat hos UCI borde både bock o rakt styre varit ok men ändå förbjöds bock i tävlingsklass. När jag frågade varför gravelbike med bockstyre inte var tillåtet fick jag svaret att ingen kände till gravelbikes.Dom amerikanska grusloppen är inte anslutna till UCI som har sina regler och statuter.
Eh, va?Är inget problem. I de amerikanska grusloppen har man blandat i åratal. Har kört flera öppet spår med bockstyre utan problem.
Fast det var inte UCI som tvingade Life Time att införa förbudet. Frågan diskuterades med Life Times egna proffscyklister och förslaget hade närmast enhälligt stöd. Keegan Swenson, som själv vann Leadville två gånger med bockstyre, lyfte dessutom rättvisefrågan. Ingen var särskilt sugen på en materiell kapprustning där man behöver bygga en specialanpassad bockstyres-MTB, ofta med ett extra ramset i mindre storlek, för en enda tävling.Men det har ju inte med frågan om det är farligt eller ej. Bockstyre eller ej beror ju delvis på hur loppet är registrerat hos uci. Innan Cykelvasan var registrerat hos UCI borde både bock o rakt styre varit ok men ändå förbjöds bock i tävlingsklass. När jag frågade varför gravelbike med bockstyre inte var tillåtet fick jag svaret att ingen kände till gravelbikes.
Synd att UCI är så regelgalna att det inte finns fritt val i några grenar. Men man får väl vara glad att man får välja själv i motionsklass trots att det är så farligt.
UCI tycks ha påverkat arrangören av de stora amerikanska långloppen som nu har förbjudit bockstyre i mountainbike loppen trots att det bra var en liten del av eliten som körde med det.