Visa din Kona Unit X

Visa din Kona Unit X
20250315_153958.webp

Nu med WTB Ranger 2.6. Tajt baktill men det går. Fick trycka upp ena staget några mm för att gummiflärpen på insidan inte skulle skrapa i. Framtill inga problem.

Visa din Kona Unit X
Lite pinsam fråga här men, ni som har en Kona Unit X, kanske från 2024, hur spänner man åt vänster vevarm? Härom sistens när jag var ute och cykla märkte jag hur den lossnade. Jag vände hem för att spänna åt. Jag trodde det var så enkelt som att dra åt med en insexnyckel, men det var det ju inte. Idag när jag skulle ut igen så märkte jag efter 2km hur hur den började lossna igen.

Jag är en sån amatör alltså, men jag vettefan om jag ens har rätt verktyg för spänna åt den här jäveln på rätt sätt. :D På min Vitus-gravel så är det ett annat system.

EDIT: Jag skrev pedalarm, men menade såklart vevarm. Hittade inte ordet. :P

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
det är samma men bakvänt att skruva från insex sidan,,, Vänster är vänstergängad.

Nej, det är vevarm som frågas om.

De två skruvarna ska dras åt med föreskriven moment. Det hjälper att använda loctite. Om man har trampat lite för mycket med en lös vänstervev kan splinesen i armen var skadat och då håller den inte längre.

EDIT: trodde det var Shimano, men ser nu att det är Sram Powerspline.

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
ojdå. Ja, då kan det säkert vara olika system och inte alls pinsamt att ha problem.

Bäst att inte cykla innan åtgärd enligt manual från tillverkaren,

Visa din Kona Unit X
Visa bild på vevpartiet så får du svar! Är det ett Shimano så behöver du inte visa bild..

Edit: såg att det var SRAM (NX?). Där har jag ingen input men andra vet garanterat.

Visa din Kona Unit X
SRAM spänns till 54 nm och sen lägger man på preload ringen
  1. Use a torque wrench with an 8 mm hex bit socket to tighten the crank arm bolt to 54 N·m (478 in-lb).
  2. Use a rubber or plastic mallet to tap the drive side crank arm until it is fully seated.