Visa din Kona Unit X

Visa din Kona Unit X
20250315_153958.webp

Nu med WTB Ranger 2.6. Tajt baktill men det går. Fick trycka upp ena staget några mm för att gummiflärpen på insidan inte skulle skrapa i. Framtill inga problem.

Visa din Kona Unit X
Lite pinsam fråga här men, ni som har en Kona Unit X, kanske från 2024, hur spänner man åt vänster vevarm? Härom sistens när jag var ute och cykla märkte jag hur den lossnade. Jag vände hem för att spänna åt. Jag trodde det var så enkelt som att dra åt med en insexnyckel, men det var det ju inte. Idag när jag skulle ut igen så märkte jag efter 2km hur hur den började lossna igen.

Jag är en sån amatör alltså, men jag vettefan om jag ens har rätt verktyg för spänna åt den här jäveln på rätt sätt. :D På min Vitus-gravel så är det ett annat system.

EDIT: Jag skrev pedalarm, men menade såklart vevarm. Hittade inte ordet. :P

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
det är samma men bakvänt att skruva från insex sidan,,, Vänster är vänstergängad.

Nej, det är vevarm som frågas om.

De två skruvarna ska dras åt med föreskriven moment. Det hjälper att använda loctite. Om man har trampat lite för mycket med en lös vänstervev kan splinesen i armen var skadat och då håller den inte längre.

EDIT: trodde det var Shimano, men ser nu att det är Sram Powerspline.

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
ojdå. Ja, då kan det säkert vara olika system och inte alls pinsamt att ha problem.

Bäst att inte cykla innan åtgärd enligt manual från tillverkaren,

Visa din Kona Unit X
Visa bild på vevpartiet så får du svar! Är det ett Shimano så behöver du inte visa bild..

Edit: såg att det var SRAM (NX?). Där har jag ingen input men andra vet garanterat.

Visa din Kona Unit X
SRAM spänns till 54 nm och sen lägger man på preload ringen
  1. Use a torque wrench with an 8 mm hex bit socket to tighten the crank arm bolt to 54 N·m (478 in-lb).
  2. Use a rubber or plastic mallet to tap the drive side crank arm until it is fully seated.
  3. Remove play from the system by turning the preload adjuster in the + direction until it stops or makes contact with the bearing shield.
  4. Use a 2 mm hex wrench to tighten the bolt until the adjuster edges touch.

54 NM är rätt hårt, om vanlig insex jävligt hårt

Visa din Kona Unit X
SRAM spänns till 54 nm och sen lägger man på preload ringen
  1. Use a torque wrench with an 8 mm hex bit socket to tighten the crank arm bolt to 54 N·m (478 in-lb).
  2. Use a rubber or plastic mallet to tap the drive side crank arm until it is fully seated.
  3. Remove play from the system by turning the preload adjuster in the + direction until it stops or makes contact with the bearing shield.
  4. Use a 2 mm hex wrench to tighten the bolt until the adjuster edges touch.

54 NM är rätt hårt, om vanlig insex jävligt hårt

Det är inte DUB, det är Powerspline. Verkar vara kring 40 Nm.

Visa din Kona Unit X
Bilderna här från folk som har tappat vänster vevarm i fart är alla med Shimano, inte Sram. Nu handlar det här dock om en riktigt gammal standard, Powerspline var Srams, eller kanske Truvativs, svar på Shimano Octalink.
Att man glömmer dra åt vevarmarna är ju kanske inte så mycket av ett konstruktionsbekymmer utan mer handhavande (jag har själv gjort sönder en vänstervev pga klantighet). Säger du DUB och smart på samma gång så låser någon in dig i ett isolerat rum..😛 54 Nm... Jojatackar!

Visa din Kona Unit X
Det lossnar inte ialla fall, men det mesta varkar sitta fast om man spänner det korrekt.
Vet inte vad man kör för fel? fel pre-load eller fel moment helt enkelt?

Visa din Kona Unit X
Butiken kanske slarvade och även jag, men hur ska jag spänna åt den då? Är det bara med en insexnyckel och sen dra åt som bara fan eller behövs något annat verktyg?

Visa din Kona Unit X
Butiken kanske slarvade och även jag, men hur ska jag spänna åt den då? Är det bara med en insexnyckel och sen dra åt som bara fan eller behövs något annat verktyg?

Det är bara att drar åt med en insexnyckel. Du behöver en tillräckligt lång hävarm för att uppnår 40 Nm. Armen behöver inte vara riktigt lång, men lite längre än de kortaste insexnycklar.

Visa din Kona Unit X
Att man glömmer dra åt vevarmarna är ju kanske inte så mycket av ett konstruktionsbekymmer utan mer handhavande (jag har själv gjort sönder en vänstervev pga klantighet). Säger du DUB och smart på samma gång så låser någon in dig i ett isolerat rum..😛 54 Nm... Jojatackar!

I så fall tycker jag det är mer spännande med
1745503660727.webp

Visa din Kona Unit X
Vad har man ett sånt här verktyg till då? Den gänger nämligen in i vevarmen där om man vill. Toppen (den övre lilla delen) av verktyget är magnetiskt förresten, varför vet jag inte. Tror aldrig jag använt den här. Köpte så mycket skit förr för jag tänkte det var bra att ha. :P

IMG_2562.webp

Visa din Kona Unit X
Och se till att "skruven" är helt utskruvad och att den "grova" delen bottnar helt innan du börjar skruva in skruven så att du inte drar loss gängorna i vevarmen

Visa din Kona Unit X
Det är bara att drar åt med en insexnyckel. Du behöver en tillräckligt lång hävarm för att uppnår 40 Nm. Armen behöver inte vara riktigt lång, men lite längre än de kortaste insexnycklar.
Tror jag råkade ut för samma sak. Min vevarm glappade nu efter ha ägt cykeln i 6 månader. Mailade där jag köpt den och dom svarde : "
Vevarmar ska gärna efterdras efter en tid inom 3 mån.
Du drar åt dem hårt med insex nyckel och cykla absolut ej med glapp."
När jag försökte dra åt den så gick skruven av. Har kanske glappat ett tag utan att jag märkt det. Mailade igen och frågade när dom kan kolla på det. Bör jag räkna med ett dyrt verstadsbesök eller är det något som borde gå på garanti?

Visa din Kona Unit X
Tror jag råkade ut för samma sak. Min vevarm glappade nu efter ha ägt cykeln i 6 månader. Mailade där jag köpt den och dom svarde : "
Vevarmar ska gärna efterdras efter en tid inom 3 mån.
Du drar åt dem hårt med insex nyckel och cykla absolut ej med glapp."
När jag försökte dra åt den så gick skruven av. Har kanske glappat ett tag utan att jag märkt det. Mailade igen och frågade när dom kan kolla på det. Bör jag räkna med ett dyrt verstadsbesök eller är det något som borde gå på garanti?

Om skruven gick av borde du kunna drar ut biten som sitter kvar, det finns inte längre en stor kraft på den. Då kan du köpa en ny skruv. Om du inte har otur att splinesen redan är skadat, då blir det ett nytt vevparti. Allt är bara att skruva, så enkelt att göra hemma.

EDIT: du behöver för tar bort mothållsringen, drar medurs.

EDIT2: glömde att det behövs ett speciellt verktyg till mothållsringen.

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
1000012258.webp

Nu med gung :) Öhlins rxf34 120 m.2
Ska bli spännande att ställa in och vänja mig med vad nya gaffeln ger (och tar) .
Blir nog att byta styre igen. Lite väl mycket bakåtböj på det nuvarande styret (Soma dream hi rise) nu med förändringarna iom övergaffling. Ångrar att jag sålde Stridsland styret jag hade :p

Bilagor

• PXL_20250702_181107557.webp
    PXL_20250702_181107557.webp
    851.1 KB · Besök: 53
Visa din Kona Unit X
Nice med barnstolen! Jag har en ettåring och vill börja cykla med honom så letar efter en lite allt i allo hoj och funderat på Unit X. Såg den här bilden och blev såld så nu ska jag bara försöka få tag på en. Funkar det bra med barnet på bak? Vad är det för stänkskydd och funkar de bra med orginaldäcken?
Funkade ok med barnstolen i vintras när jag åkte 500m till förskolan inte längre sträckor. Problemet var att barnstolen sviktar sen tar skärmen i dubbdäcken lite. Tror det blir ungefär samma med orginaldäcken. Men 2,2 däck med mindre mönster gick det bättre. Nu har vi gått över till en shutgun fram istället men min dotter är 3. Osäker på märke på skärmen. Köpte dom med cykeln och frågade aldrig. Men har en bakskärm från SKS som jag hade på min förra unit som jag kommer skruva på i höst.

Visa din Kona Unit X
Nu har jag också en Unit att visa upp! 😁

Nu tänkte jag köra lite dagsäventyr med sonen i barnstol bak, jag funderar därför på något rack i fram för att kunna få med skötväska och lite annat smått och gott som man kan vilja ha med sig, vore även bra om det går att åka och handla och få med sig matkassen hem så kanske tillsammans med en smart korg so för att ta bort om den inte används . Jag är helt ny inom frakta saker på cykeln världen. Tips på vettig front rack som passar bra på Unit?

Bilagor

• IMG_2154.webp
    IMG_2154.webp
    1.6 MB · Besök: 79
Visa din Kona Unit X
Nu har jag också en Unit att visa upp! 😁

Nu tänkte jag köra lite dagsäventyr med sonen i barnstol bak, jag funderar därför på något rack i fram för att kunna få med skötväska och lite annat smått och gott som man kan vilja ha med sig, vore även bra om det går att åka och handla och få med sig matkassen hem så kanske tillsammans med en smart korg so för att ta bort om den inte används . Jag är helt ny inom frakta saker på cykeln världen. Tips på vettig front rack som passar bra på Unit?
Jag hade köpt en OMM som front rack. Visas upp på bild i denna tråd.

Tillbaka
Topp