Bockstensturen 2025

velman

Aktiv medlem
Bockstensturen 2025
Jag är sugen på att testa på bockstensturen igen. Jag siktar på 50km pga träningsstatus och kalas på eftermiddagen.

Enligt bockstensturens PM är banan lite kortare och har färre höjdmeter än de två senaste åren.

Någon mer än jag som funderar på att köra?

Bockstensturen 2025
Intressant! Körde Bockstensturen många år sen, då var det 100 km samt 75 km. Valde 75 km då. Ser nu att de har ändrat upplägget med start/stopp uppe i åkulla? Har inte kört något lopp på 2 år, och inte cyklat så mycket. Kanske borde köra..?

Bockstensturen 2025
Sista anmälningsdagen till ordinarie pris är i morgon.

IMG_0806.webp

Bockstensturen 2025
Hur var banan? Samma bana i år? Var det blött och lerigt så krafterna tog slut? Har alldeles för lite mtb långdistans utan mer korta rundor på 20-30 km.. men har kört några rundor mot 50 km i år. Men 80 km borde gå om jag kämpar..
Banan är i grund och botten samma som 2023. Men lite kortare och lite färre höjdmeter.

Det var lerigt på sina ställen 2023 men inget som ställde till det vad jag minns.

Jag filmade 2023:
Jag hade in infektion i kroppen insåg jag efter loppet. Mådde otroligt dåligt. I år tar jag revansch. 🙂

Bockstensturen 2025
Banan är i grund och botten samma som 2023. Men lite kortare och lite färre höjdmeter.

Det var lerigt på sina ställen 2023 men inget som ställde till det vad jag minns.

Jag filmade 2023:
Jag hade in infektion i kroppen insåg jag efter loppet. Mådde otroligt dåligt. I år tar jag revansch. 🙂
Ok, de har alltså minskat lite på distanserna ytterligare. Ser ut att vara ok för lätt rullade däck och inte så grova. Får väl byta, bestämmer mig imorgon och får såfall förbereda mig den korta tid :D

Bockstensturen 2025
Jag är tyvärr upptagen den 30e annars skulle jag cyklat igen. Cyklade hela långloppscupen förra året, grymt kul. Du kan läsa om mina upplevelser här:

Banan för 50 km ser snarlik ut mot förra året. Verkar vara några mindre förändringar men svårt att se exakt vad det innebär. Framförallt verkar loop 2 och 3 ändrats, där de riktigt dryga backarna kom med 7-8 mil i benen.

50 km banan är grymt kul, med en bra mix av stig och grus. Lycka till!

Bockstensturen 2025
Jag är tyvärr upptagen den 30e annars skulle jag cyklat igen. Cyklade hela långloppscupen förra året, grymt kul. Du kan läsa om mina upplevelser här:

Banan för 50 km ser snarlik ut mot förra året. Verkar vara några mindre förändringar men svårt att se exakt vad det innebär. Framförallt verkar loop 2 och 3 ändrats, där de riktigt dryga backarna kom med 7-8 mil i benen.

50 km banan är grymt kul, med en bra mix av stig och grus. Lycka till!
Tack, jag skall läsa när jag får tid!

Jag är anmäld till 50km motion nu i alla fall.

Jag ändrade utväxling på cykeln inför cykelvasan. Körde med 36/11-42. Men nu behöver jag lite annan utväxling. 34/11-46 borde väl fungera bra? 32/11-46 är ju snäppet enklare i backarna men samtidigt vill jag kunna trampa på lite när det är platt.

Bockstensturen 2025
Jag anmälde mig idag till 80km och det blir min första XC tävling :-) Tänker att det är lika bra att kasta sig i på det djupa med en gång.

Tycker det är svårt att hitta info om banan. Hur många höjdmeter är det totalt?
Ni som cyklat den tidigare, hur är terrängen om man jämför med stigarna runt Göteborg?

Bockstensturen 2025
Jag är sugen på att testa på bockstensturen igen. Jag siktar på 50km pga träningsstatus och kalas på eftermiddagen.

Enligt bockstensturens PM är banan lite kortare och har färre höjdmeter än de två senaste åren.

Någon mer än jag som funderar på att köra?
Jag är anmäld till motion 50. Körde förra året när det var 60km. Var mycket teknisk stig då så det blir nog fint om det är lite lättare än förra året. Hoppas jag är återhämtad efter min crash tills dess.

Bockstensturen 2025
Jag anmälde mig idag till 80km och det blir min första XC tävling :-) Tänker att det är lika bra att kasta sig i på det djupa med en gång.

Tycker det är svårt att hitta info om banan. Hur många höjdmeter är det totalt?
Ni som cyklat den tidigare, hur är terrängen om man jämför med stigarna runt Göteborg?
Tidigare har de inte velat lägga ut GPX:er pga att delar av sträckan går på mark som bara upplåts åt cykling av markägarna på tävlingsdagen.

Men ja, lite mer data kunde de lagt upp kan man tycka.

Bockstensturen 2025
Jag skissade in 50km-banan på Strava. Det blev ca 1000 höjdmeter. 20 meter / kilometer
2023 var det 1093 (loggade) höjdmeter på 60 km. Det blir 18,3 meter / kilometer.

Så en kortare bana i år men något högre snittlutning.

Bockstensturen 2025
Det har varit för få anmälda och för många som tvingats bryta dom senaste 2 åren (där av omläggningen). Jag tycker nya banorna som har start/mål i Åkulla är riktigt bra och roliga mtb cykling med tuffa backar och rolig terräng körde 2023/2024 med singlespeed, kommer köra 20km iår med min son och flickvännen (båda aldrig kört mtb lopp innan).

Bockstensturen 2025
Anmäld till 50 km. Blir femte året i rad på "mellandistansen". 60 km banorna 2023 och 2024 har klockan loggat ca 1150 höjdmeter, så helt klart en tämligen kuperad bana.

Banan i sig är kanske inte jätteteknisk, men om det skulle regna rikligt så kan nog vissa partier uppfattas som aningen halkiga...

Någon gång borde man väl ta sig an den fulla distansen, men lättjan tog överhanden under semesterperioden även i år.

Bockstensturen 2025
Det rasslade till med anmälningar igår. 42 pers anmälde sig till motion 50 efter mig igår. Nu är det 210 anmälda i den klassen.

Vädret ser ju ut att bli toppen hela vägen fram till loppet, i alla fall om man tittar på YR. Om vädret bara håller sig i närheten av prognosen blir det fint underlag att köra på.
1755680554014.webp

Bockstensturen 2025
Sjukt kul att köra i lera dock men gärna utan att det regnar just under loppet 😅 måste man ju ha regnjacka typ...fett jobbigt och bli blött både utifrån och inifrån 🤣

Bockstensturen 2025
Sjukt kul att köra i lera dock men gärna utan att det regnar just under loppet 😅 måste man ju ha regnjacka typ...fett jobbigt och bli blött både utifrån och inifrån 🤣
Jo men då är det extra skönt att komma i mål och få byta om sen 👍 du får rapportera om hur banan ser ut på fredagen så vi vet vika däck vi ska köra på 😉 eller är det lika bra att sätta på dom man har ned mest möster på ditekt tro?😬

Bockstensturen 2025
Jo men då är det extra skönt att komma i mål och få byta om sen 👍 du får rapportera om hur banan ser ut på fredagen så vi vet vika däck vi ska köra på 😉 eller är det lika bra att sätta på dom man har ned mest möster på ditekt tro?😬
Ja alltså 2023 va ju lerigt och blött...och jag körde torr däck utan problem men så är ju jag (jag) också 😆, men så är ju inte dett som Cykelvasan heller så ett par xc däck typ racing ralp eller liknande är ju helt rätt kontra Thunderburt.

Bockstensturen 2025
Vädret ser ju ut att bli bra ändå. Några mindre regnskurar fram till lördag förmiddag men inget skyfall. Det borde ha torkat upp rätt fint senaste veckorna så det som kommer nu borde inte ställa till med några större besvär.

En brasklapp för att SMHI kanske är mer pessimistiska än YR. Men jag tycker YR är trevligare att använda än SMHI.
1756374689446.webp

Jag har två hjulpar. Ett tåligare med grövre däck. Och ett lätt med Racing Ralph / Racing Ray. Det blir det senare på lördag tänker jag.

Bockstensturen 2025
Vädret ser ju ut att bli bra ändå. Några mindre regnskurar fram till lördag förmiddag men inget skyfall. Det borde ha torkat upp rätt fint senaste veckorna så det som kommer nu borde inte ställa till med några större besvär.

En brasklapp för att SMHI kanske är mer pessimistiska än YR. Men jag tycker YR är trevligare att använda än SMHI.
Visa bilaga 790170

Jag har två hjulpar. Ett tåligare med grövre däck. Och ett lätt med Racing Ralph / Racing Ray. Det blir det senare på lördag tänker jag.
Byter däck till Ralph/Ray jag med. Vågar inte chansa med Thunder burt både bak och fram som sitter på nu😅 är ju trots allt en hel del stig

Bockstensturen 2025
Lyckades köra på vad jag trodde var en nubbspik. Kör vidare och och det håller tätt. Väl hemma då blev det att byta däck och när jag drog ut spiken så var det en två tums spik 😬. Tre punkor denna sommar tidigare inte en enda sen jag började med tubeless 2018. Nu rör jag inte cykeln innan Bockstensturen 😁

Bockstensturen 2025
Just nu idag fredag såå öööser regnet när så här 08.00. men det har varit riktigt torrt i marken så regnar det inte hela dagen så lär det bli bra till imon
Ja det är ju lite dålig timing. Det har varit torrt så länge men marken lär suga upp det mesta rätt snabbt tänker jag.

Det skall bli kul i morgon i alla fall. 50km känns alldeles lagom för min kropp och form just nu.

Bockstensturen 2025
Just nu vräker det ner i Göteborg med.. enligt prognoserna ska det inte regna imorgon förrens kväll. Aja, cykeln är tvättad och smord nu är det mer kroppen som ska orka runt 😂

Tillbaka
Topp