Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking

Den här kanske. Nackdelar är kanske att man får hitta på infästning till ramen själv, att den är utsåld och att den kostar 3500 plus frakt till Sverige....

Mm finns ju några saker som talar emot. För de pengarna hade jag hellre köpt ett Tumbleweed i titan 🤩

Vill man ha TA infästning? Känns mest knöligt vid punktering.

Bikepacking
De tar höjd för det, men löser det inte. Från deras/hans produktsida
Seat stay strut kit is not included, every bike will have different mounting options, I'm staying away from that, the seat stay or seat post mount is a DIY / shop effort.

Thru axle skewer is not included. If Robert Axle Project has a rack skewer to fit your bike, this rack should work.

Bikepacking
Jag gillar Tubus för de är konstruktionsmässigt sunda, även de modeller som är mera designade. En hållare som inte är tillräckligt stabil är det ju inte mycket mening med hur cool den än ser ut.

Bikepacking
Mm finns ju några saker som talar emot. För de pengarna hade jag hellre köpt ett Tumbleweed i titan 🤩

Vill man ha TA infästning? Känns mest knöligt vid punktering.
Och då har jag haft en Tubus Disco back in the day. Har något vagt minne av en hel del svordomar nån gång på åland mad panniers för 20 år sen när punkan kom.

Bikepacking
Appropå last och touring/bikepacking från en annan tråd, funderade på hur mycket packningen normalt väger och hittade denna undersökning med följande resultat för total vikt (packning plus cykel):

"From our surveys for bicycle touring 49 Kg or 110 pounds and Bikepacking 23 Kg or 50 pounds is about average."

Bikepacking
Appropå last och touring/bikepacking från en annan tråd, funderade på hur mycket packningen normalt väger och hittade denna undersökning med följande resultat för total vikt (packning plus cykel):

"From our surveys for bicycle touring 49 Kg or 110 pounds and Bikepacking 23 Kg or 50 pounds is about average."

24.9 kg vägde mitt (exkl. mat och vatten) inför 3 månader i Japan i våras. 23.7 kg vägde det efter några revideringar och utan varma kläder och färre ombyten inför Vänern runt nu i somras. Då har jag ändå min queen size madrass och tyngre sovsäck på sammanlagda 2.5 kg som hade kunnat halveras. Svårare är väl volymen oftast, om man inte har enorma sidoväskor. Kunde vara lite tungt i backar ibland, men lösningen blev ny kassett och drev för en bättre utväxling. Från 36/46T + 11-32T till 34/48T + 12-34T vilket borde klara vad som helst.

Bikepacking
24.9 kg vägde mitt (exkl. mat och vatten) inför 3 månader i Japan i våras. 23.7 kg vägde det efter några revideringar och utan varma kläder och färre ombyten inför Vänern runt nu i somras. Då har jag ändå min queen size madrass och tyngre sovsäck på sammanlagda 2.5 kg som hade kunnat halveras. Svårare är väl volymen oftast, om man inte har enorma sidoväskor. Kunde vara lite tungt i backar ibland, men lösningen blev ny kassett och drev för en bättre utväxling. Från 36/46T + 11-32T till 34/48T + 12-34T vilket borde klara vad som helst.
Det är ungefär samma som jag har eller möjligen något enstaka kilo lättare, men sen tillkommer för min del upp till 15 kg mat och vatten så totalt brukar jag landa på ungefär 40 kg fullastad under en längre tur.

Bikepacking
Mitt sommarkit för en vecka väger in på runt 6kg plus vatten. I det brukar det ingå ett par portioner mat, men räknar med att hitta mat längs vägen med. 23kg är väldigt mycket vikt om jag reser själv.
Är det med tält och gaskök då?
Mitt väger alltså 11.2 exklusive cykel. Dvs inkl. cykelväskorna och allt jag har på mig också. Och av det är 4.5 kg tältet, liggunderlag och sovsäck. Där kan man ju verkligen komma undan med mycket mindre, men gillar det bekvämt.

Bikepacking
Ah, med cykel! Ja, då är det ju 9-10kg till. Om jag kör själv på sommaren så blir det med press och bivacksäck. Är vi fler så blir det tält. Kök får följa med, men det varierar lite på vilken sort: gas eller sprit.

Bikepacking
Jag har haft ca 12-14 kg, för många veckors biketouring & camping i europa. Inkluderar väskor & tält & kök & sovsäck & reservdelar & verktyg osv. Sen blir det ju mer tillfälligt när man tar med mat osv.

Bikepacking
Jag tror på både principen och att göra en del själv. Ska väl sägas att mitt recept är att ha en fin rörbock för rätt dimension, en bra kran för rostfria rör plus lite uppfinningsrikedom. Både cargocagefästen och annat har jag löst förhållandevis enkelt sånär som att jag inte vågar svetsa själv..

Har några tankar på ny version, plus lite allmänna tankar kring hur man kan göra saker "så enkla som möjligt". Efter att ha fått ett gäng PM i frågan kanske det är dags att dra igång en separat pakethållarbyggartråd så man får lite gräsrotsrörelse och workshoputbyte eventuellt..

Ska bara göra klart den där skivbromskonverterade Surlyn, göra byggtråd av "Pendlarvapen, recept 1A" med hjälp av lättillgänglig stålram + gammalt mtb-mög och lite annat smått och gott. Äldsta sonen frågade idag, när han såg mig cykla runt med en cykelram på flaket, när den där lastcykeln för barn egentligen kommer bli färdig. Men det kommer säkert mer pakethållarbygge i sinom tid!😊
Nu är det måndag, färdig med det där andra än? :)

Bikepacking
Nu är det måndag, färdig med det där andra än? :)
Högst inofficiell teaser på processen!😇

IMG_0323.webp

Men min tillvaro ser också ut såhär. Helt jävla kaos pga göra-allting-samtidigt-sjukan... Ram som ska lackas och ett hjulbygge finns någonstans i röran... Och en rostfri pakethållare!

IMG_0324.webp

Så ja, vi får väl se när det blir styr på saker och ting...

Bikepacking
Högst inofficiell teaser på processen!😇

Visa bilaga 789622

Men min tillvaro ser också ut såhär. Helt jävla kaos pga göra-allting-samtidigt-sjukan... Ram som ska lackas och ett hjulbygge finns någonstans i röran... Och en rostfri pakethållare!

Visa bilaga 789623

Så ja, vi får väl se när det blir styr på saker och ting...
Natten är dagens mor, Chaos är granne med Gud! :)

Bikepacking
Min känsla är att bikepacking/touring/långfärdscykling/etc. (kärt barn har många namn) är på klart uppgående, mycket folk ute på vägarna också även om de jag stött på i sommar nästan bara varit från UK, Tyskland och andra länder. Har varit en del hintar härinne och några mycket fina RR om färder land och rike runt men nu är det ganska tyst. Skulle vara kul att höra vad för längre turer som ligger i planerna framöver?

Senast ändrad:
Bikepacking
Min känsla är att bikepacking/touring/långfärdscykling/etc. (kärt barn har många namn) är på klart uppgående, mycket folk ute på vägarna också även om de jag stött på i sommar nästan bara varit från UK, Tyskland och andra länder. Har varit en del hintar härinne och några mycket fina RR om färder land och rike runt men nu är det ganska tyst. Skulle vara kul att höra vad för längre turer som ligger i planerna framöver?

Även jag kan tycka att det är någon form av uppsving för "äventyrs cykling"
Nog för att Sverige leden går genom byn, men jag är även sett en hel del cyklister med nummerlappar passera

För mig så är det mest att lära mig att göra egna turer som har stått på agendan, dvs lära mig utnyttja diverse kartappar och ridewithGPS på ett tillfredsställande sätt.
Sen har cykeln varit stående pga arbete och väntan på reservdelar...

Bikepacking
Även jag kan tycka att det är någon form av uppsving för "äventyrs cykling"
Nog för att Sverige leden går genom byn, men jag är även sett en hel del cyklister med nummerlappar passera

För mig så är det mest att lära mig att göra egna turer som har stått på agendan, dvs lära mig utnyttja diverse kartappar och ridewithGPS på ett tillfredsställande sätt.
Sen har cykeln varit stående pga arbete och väntan på reservdelar...
Mötte några så sent som i dag under morgonens kortrunda, en tjej som utifrån cykel och packning siktade att ta sig ganska långt norrut tror jag. Tycker det är riktigt kul att se :)

De här kartapparna är ett kapitel för sig, jag skulle också behöva "lära mig" utnyttja dem bättre med tanke på hur ofta jag chansar på vad som är rätt väg och kommer fel.

Bikepacking
Mötte några så sent som i dag under morgonens kortrunda, en tjej som utifrån cykel och packning siktade att ta sig ganska långt norrut tror jag. Tycker det är riktigt kul att se :)

De här kartapparna är ett kapitel för sig, jag skulle också behöva "lära mig" utnyttja dem bättre med tanke på hur ofta jag chansar på vad som är rätt väg och kommer fel.

Det är jättetrevligt att se, och med lite tur så får man sig en lång pratstund med resenären i fråga, som jag fick tidigare i somras med en Holländare/Belgare som hade cyklat hela vägen från Nordkap och skulle ner till Danmark (och sen vidare till Tyskland)
Snubben vart eld och lågor när jag sade att jag också sysslade med bikepacking/touring och sen vart diskussionen igång :)

RidewithGPS, grusvägskartan (arcgis), vindskyddskartan, Fornsök och Naturkartan använder jag för det mesta, Även Skoterkartan används en hel del...

Bikepacking
Det är jättetrevligt att se, och med lite tur så får man sig en lång pratstund med resenären i fråga, som jag fick tidigare i somras med en Holländare/Belgare som hade cyklat hela vägen från Nordkap och skulle ner till Danmark (och sen vidare till Tyskland)
Snubben vart eld och lågor när jag sade att jag också sysslade med bikepacking/touring och sen vart diskussionen igång :)
Sånt är verkligen trevligt! Och skulle man (jag) bli lite väl kaxig över sin cykling tas man fort ned på jorden igen när man möter folk som cyklat långt bortifrån fjärran land på andra sidan klotet eller är på väg för att göra det. Man lär sig mycket också.

Senast ändrad:
Bikepacking
Nere i Danmark i somras mötte jag på väg söderut par av touringcyklister flera gånger i timmen (antagligen på väg mot Hirtshals). Alla vindskydd vi besökte i Norge och Danmark fick vi också dela med andra cyklister. Klart stor skillnad mot hur det var förra året nere i Europa och hur det brukar vara när jag cyklar hemma i Sverige. Men det kan antagligen beror en del på utbudet av vägar och var man väljer att åka.

Själv cyklade jag under helgen några mil med två kompisar och tältade och sen hem dagen där på. En kort tur med fokus på umgänget men väldigt trevlig. Längre grejer finns inte tid för tyvärr just nu. Jag är på sikt intresserad av att kunna dra ut några månader och jobba från datorn och cykla några mil per dag. Men det gifter sig inte så väl med att illegalt campa alla nätter (för att spara pengar framförallt).

Bikepacking
Jag är på sikt intresserad av att kunna dra ut några månader och jobba från datorn och cykla några mil per dag. Men det gifter sig inte så väl med att illegalt campa alla nätter (för att spara pengar framförallt).

Good Plan ! Klart värt det att stanna på campings, och använda faciliteter. Trevligt, och kommer man själv med cykel och tält finns alltid plats. Enklare campingplatser i BeNeLux och Ty & Österrike är inte så dyra. Stay away from Schweiz.

Ska du använda pc mkt så är det väl nästan ett måste med elanslutning på en camping.

Senast ändrad:
Bikepacking
Nere i Danmark i somras mötte jag på väg söderut par av touringcyklister flera gånger i timmen (antagligen på väg mot Hirtshals). Alla vindskydd vi besökte i Norge och Danmark fick vi också dela med andra cyklister. Klart stor skillnad mot hur det var förra året nere i Europa och hur det brukar vara när jag cyklar hemma i Sverige. Men det kan antagligen beror en del på utbudet av vägar och var man väljer att åka.
Kul att andra också upplevt detsamma att det ökat. De stora turistlederna här i söder, Sydkustleden och sen Kattegattleden upp längs västkusten och Sydostleden längs östra sidan är det såklart allra mest men nu i sommar har jag regelbundet mött långfärscyklister även på andra vägar jag brukar cykla för att ta mig upp i landet.

Bikepacking
Kul att andra också upplevt detsamma att det ökat. De stora turistlederna här i söder, Sydkustleden och sen Kattegattleden upp längs västkusten och Sydostleden längs östra sidan är det såklart allra mest men nu i sommar har jag regelbundet mött långfärscyklister även på andra vägar jag brukar cykla för att ta mig upp i landet.
Undra om inte flera av dem kör just Sverigeleden? Den sträcker ju sig kors och tvärs över landet, med större delen av sträckningen i de södra och mellersta delarna av landet.

https://swedenbybike.com/cykelleder/sverigeleden/ (skall finnas en karta där)

Bikepacking
Undra om inte flera av dem kör just Sverigeleden? Den sträcker ju sig kors och tvärs över landet, med större delen av sträckningen i de södra och mellersta delarna av landet.

https://swedenbybike.com/cykelleder/sverigeleden/ (skall finnas en karta där)
De jag pratat med har använt Google Maps liksom jag brukar göra fast den ofta är ganska kass tycker jag och en del Komoot.

Har du cyklat Sverigeleden? Den passar inte riktigt för när jag cyklar söder-norr så det har bara blivit bitvis jag cyklat på den, oftast cyklar jag till någon plats och kör på närmsta/mest ekonomiska vägen plus då att den skall vara trevlig att cykla och Sverigeleden går mest på tvärs i landet tycker jag.

Senast ändrad:
Bikepacking
De jag pratat med har använt Google Maps liksom jag brukar göra fast den ofta är ganska kass tycker jag och en del Komoot.

Har du cyklat Sverigeleden? Den passar inte riktigt för när jag cyklar söder-norr så det har bara blivit bitvis jag cyklat på den, oftast cyklar jag till någon plats och kör på närmsta/mest ekonomiska vägen plus då att den skall vara trevlig att cykla och Sverigeleden går mest på tvärs i landet tycker jag.

Jag har en del av sträckningen precis utanför dörren, så någon mil eller två på den har det blivit.
Tyvärr så är den delen av sträckningen asfalt, och beroende på tid på dygnet, ganska trafikerad.
Men tyvärr så är jag tvungen för att ta mig till de trevliga grusvägarna, vandringslederna och stigarna som finns precis överallt i regionen.

Skulle jag köra den från norr till söder, så skulle jag inte följa den officiella sträckningen, utan försöka med någon hemmagjord variant med hjälp av grusvägskartan, så jag slipper de asfalterade vägarna (och slipper nojja över trafiken i lika stor utsträckning)

Bikepacking
Good Plan ! Klart värt det att stanna på campings, och använda faciliteter. Trevligt, och kommer man själv med cykel och tält finns alltid plats. Enklare campingplatser i BeNeLux och Ty & Österrike är inte så dyra. Stay away from Schweiz.

Ska du använda pc mkt så är det väl nästan ett måste med elanslutning på en camping.
Bra info! Hur är det i Italien (och Frankrike)? När jag cyklade i Italien såg jag bara massa campingar med pool och extra allt för 40 euro natten.

Bikepacking
Bra info! Hur är det i Italien (och Frankrike)? När jag cyklade i Italien såg jag bara massa campingar med pool och extra allt för 40 euro natten.

Det finns nog en hel del enkla campings i Italien, men tror att priserna där är lite högre än i Tyskland. Har inte så bra koll på Frankrike, men finns säkert lämpliga camps där också.

Vid stora turistmål så blir det ofta lite dyrare, och såklart mer folk.

Bikepacking
Upplever detsamma, men när jag tog banvallsleden förra året så kunde det gå timmar utan jag såg en enda cyklist.
Vilket fick mig att bli lite nojig iom jag insåg att där ibland inte var någon mobiltäckning och jag drog ner på tempot för att inte riskera att bli liggande själv i ödemarken

Bikepacking
Jag tror på både principen och att göra en del själv. Ska väl sägas att mitt recept är att ha en fin rörbock för rätt dimension, en bra kran för rostfria rör plus lite uppfinningsrikedom. Både cargocagefästen och annat har jag löst förhållandevis enkelt sånär som att jag inte vågar svetsa själv..

Har några tankar på ny version, plus lite allmänna tankar kring hur man kan göra saker "så enkla som möjligt". Efter att ha fått ett gäng PM i frågan kanske det är dags att dra igång en separat pakethållarbyggartråd så man får lite gräsrotsrörelse och workshoputbyte eventuellt..
En allmän bygga pakethållartråd vill jag ha. Har köpt lite material som jag har tänkt använda.

Bikepacking
Och är man en snål klåpare kan man ju alltid slakta pakethållare från damtrallor och svetsa ihop till nåt eget

Det här framracket byggde jag till långfärds-Miyatan i år:
ED1DE205-FF35-44DE-AB68-B6D14D45AF1F.webp
610E9BFA-E402-4599-9550-C97461BF444F.webp

Förra årets lösning med rack som omvandlade från pannier-fästen till dubbla cargo-cage fästen tyckte jag var finurlig, även om utförandet lämnar en del övrigt att önska. Hade även ett styrrörsmonterad framrack som distanserade styrväskan från däcket:
5237F692-78B5-4D94-A4EB-B7ED5AE40EC2.webp
909EE75C-17A8-4F08-A708-C421D35C4E45.webp

Och för 2 år sen körde jag med den här nätta pjäsen, där jag dock inte stod för svetsningen:
D6584F83-D846-4B2F-9FE3-C36DC7ACF337.webp

I framtiden vore det kul att bli bättre på hantverket, men i nuläget när jag bara cyklar gammal tung Miyata duger dom rack jag lyckas åstadkomma själv. Det är roligt att slöjda själv och hitta på lösningar som antingen kostar feta stålar eller inte finns på marknaden

Bilagor

• 2C4AAC55-A490-4F5A-BEA2-6A01FAD319FA.webp
    2C4AAC55-A490-4F5A-BEA2-6A01FAD319FA.webp
    1 MB · Besök: 40
Bikepacking
Hur är det i [...] Frankrike?
I Frankrike finns det Campings Municipaux som alltså är kommunala campingar som brukar vara av ganska enkel standard men billiga. Utan bil så har vi bott för under €10 för två i ett tält. Brukar vara en avgift per tält och person, men som sagt låg.

Brukar finnas dusch, köksyta och sådant men inte pool. På riktigt turistiga ställen kan det finnas food trucks.

Tillbaka
Topp