White GX Lite 22

White GX Lite 22
Drog till XXL igår med inställningen att komma hem med en ny hoj. Tyvärr kändes den inte riktigt som förväntat, känner jag mig själv rätt så skulle jag snabbt vilja uppgradera komponenter och då skulle man vara uppe i GX LTD nivå prismässigt rätt snabbt.. Så jag kommer vänta tills LTD sjunker i pris ngt eller hålla utkik efter något beggat som inte är i lägsta prisklass.
Ok! Jag ska också ta mig förbi en butik och klämma lite. Kanske drar samma slutsats, men jag känner mig rätt obrydd gällande komponenter. Vill bara ha en hyfsad brukshoj som inte är allt för stöldbegärlig.

White GX Lite 22
Tror XXL missar en målgrupp genom att inte erbjuda en GX med singelklinga. Många måste väl ändå tycka att det är enklare att handla en sån lokalt än att beställa en Cube från Tyskland (om det är billig 1x man är ute efter alltså).

White GX Lite 22
Tror XXL missar en målgrupp genom att inte erbjuda en GX med singelklinga. Många måste väl ändå tycka att det är enklare att handla en sån lokalt än att beställa en Cube från Tyskland (om det är billig 1x man är ute efter alltså).
Nu är jag förvisso partisk eftersom jag (tror jag) föredrar dubbelklinga.

Men om någon är så avigt inställd till dubbel, så är det väl enklare att köpa på XXL och plocka bort inre drevet och växeln än att byta till en postordercykel från Tyskland?

Det är jobbigare åt andra hållet.

Men visst finns det en kategori som även är allergisk mot skitiga naglar.

White GX Lite 22
Rondon är käck om man föredrar 1x. Bra deal tror jag, slutar på typ samma som GX Ltd med svensk moms och frakt?
Ca 12500kr.. verkar vara livstidsgaranti också. Annars är väl komponenterna precis av samma rang.
Kändes som ett bra fynd först, fast inte lika övertygad längre.. kanske orkar vänta till BF eller ngt.

White GX Lite 22
Ca 12500kr.. verkar vara livstidsgaranti också. Annars är väl komponenterna precis av samma rang.
Kändes som ett bra fynd först, fast inte lika övertygad längre.. kanske orkar vänta till BF eller ngt.
Tyckte jag läste att bolaget som äger Rondo konkade i dagarna, så det är återförsäljaren som isf får lösa garantianspråk.

White GX Lite 22
Bele har rätt i att bakbromsens vajerhölje kan leda in fukt i höljet på vintern som kan leda till att vajern fryser fast i höljet. Det är inget unikt för just denna cykelmodell och har inte varit något stort problem för mig iaf.

Hade varit bättre om vajern letts ned mot bromsen uppifrån sadelstag istället för nedifrån kedjestag.

Jag som cykelpendlat på vintern med hojen i flera år har råkat ut för detta problem en gång. Det visade sig redan då cykeln togs ur ouppvärmda boden på morgonen så inget som inträffat under färd. På jobbet har cykeln stått i varmgarage. Står cykeln ute hela tiden blir det säkert strul (liksom snö på kedjan, nedisning av växelvajrar etc).

Föredrar ändå vajerstyrd broms över hydraulisk på vintern. Hydraulisk tenderar att börja läcka vid oken vid regelbunden vinterpendling med vägsalt.

Ja, konstruktionen är skit.

Min står alltid i varmgarage. Trots det har jag flera gånger råkat ut för att bakbromsen har frusit. Eftersom det kan inträffa helt oväntat under färd har jag av säkerhetsskäl helt slutat använda den vid minusgrader.

Jag föredrar i alla lägen hydrauliskt framför mekaniskt. Växlar man mellan cyklar med båda typer av bromsar så är min upplevelse att jag i stressade situationer inte bromsar tillräckligt hårt med den mekaniska och för hårt med den hydrauliska.

White GX Lite 22
Hur står sig en några år gammal Nishiki Allroad i jämförelse till en GX lite? Blivit erbjuden en för runt 4500. Verkar vara i ok skick men kanske hittar nåt smått att fixa efter en genomgång.

White GX Lite 22
Hur står sig en några år gammal Nishiki Allroad i jämförelse till en GX lite? Blivit erbjuden en för runt 4500. Verkar vara i ok skick men kanske hittar nåt smått att fixa efter en genomgång.
Beror på lite hur gammal den är.. ALU gaffel på Nishiki, men övriga komponenter verkar klart bättre än GX LITE.
Jag hade nog slagit till för 4,5kkr.

White GX Lite 22
Beror på lite hur gammal den är.. ALU gaffel på Nishiki, men övriga komponenter verkar klart bättre än GX LITE.
Jag hade nog slagit till för 4,5kkr.
Jag hittar inga bra jämförelsebilder när jag googlar runt, men skulle tippa 4-7 år gammal 😁

Edit:
Hittade samma årsmodell. 2016.. så ganska många år äldre än ägaren gissade på. Kanske går att göra nåt på priset.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Jag hittar inga bra jämförelsebilder när jag googlar runt, men skulle tippa 4-7 år gammal 😁

Edit:
Hittade samma årsmodell. 2016.. så ganska många år äldre än ägaren gissade på. Kanske går att göra nåt på priset.
Aah, men då skulle jag nog fundera lite faktiskt.. Någon annan kanske har bättre koll, men komponenterna verkar var hyffsat samma, det som jag blir fundersam över är om man får plats med breda däck samt hur geometrin står sig mot dagens gravel. Om det är gravel du är ute efter.

White GX Lite 22

Aah, men då skulle jag nog fundera lite faktiskt.. Någon annan kanske har bättre koll, men komponenterna verkar var hyffsat samma, det som jag blir fundersam över är om man får plats med breda däck samt hur geometrin står sig mot dagens gravel. Om det är gravel du är ute efter.
Kommer gå som pendlare mestadels av tiden men hyfsade dubbdäck vore trevligt att få på. Kommer inte bli massa mil på grusväg.

White GX Lite 22
White GX Lite 22
Men bra instegscykel hade annars varit nya Canyon Endurace Allroad för 12kkr. 10 växlar (Cues) och hydrauliska bromsar.

https://www.canyon.com/sv-se/landsv...s/endurace/allroad/endurace-allroad/4164.html

Dock väldigt slutsåld,
Canyon Endurace Allroad har Cues 2x10 (finns även 1x), men de kassetter som finns för Cues 10-delat är inte särskilt lämpliga för vanlig (lvg-)cykling. Detta har varit uppe här flera ggr den senaste tiden, dvs: sök (istf att spåra ur denna tråd ännu mer)

White GX Lite 22
Rondo Ruut AL 2 har enligt spec Shimano GRX RD-RX610. Som väl inte finns? GRX 11s 11-42T så rimligtvis en RD-RX812 -LE. Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T.

Kompatibel med
Compatibility Shimano 1x11s.webp

CS-M5100-11 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T)
CS-M7000-11 (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40/11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T)
CS-M8000 (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40/11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T)

MTB kasetter som, speciellt med singelklinga, inte heller är särskilt lämpliga för vanlig lvg-cykling. Kanske kan vara så att @Toptre avser använda graveln till gruscykling snarare än landsvägscykling och att annat än utväxlingens lämplighet för landsvägscykling är mer prioriterat... ¯\_(ツ)_/¯

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Jag funderar på att uppgradera de tröga skräphjulen på min Lajt 22 som jag använder som höst/vintercykel på landsväg.

Har hittat ett vettigt alternativ tror jag. Men problemet är att jag har dålig koll på det här med skivbromsar. Av bilder verkar jag ha ”6-bolt” nu, de nya hjulen är ”centerlock” men Hunt har en adapter så det borde gå?
Flytta över diskarna från gamla hjulen om de är okej, eller köpa nya?

Sen är ramen quickrelease vilket är lite ovanligt numera, men det kan man tydligen välja i beställningsformuläret.

Hjulen ska klara 8-delat med bifogad distansbricka enligt Hunt.

Borde fungera?

White GX Lite 22
Jag funderar på att uppgradera de tröga skräphjulen på min Lajt 22 som jag använder som höst/vintercykel på landsväg.
Du skall naturligtvis köpa precis de hjul du vill
Men till en höst/vintercykel tycker jag att de hjulen är onödigt dyra, varför inte beg från Köp&Sälj här?
Eller billigare nya från ngn av alla tyska handlare, tex
(Går säkert att hitta ännu billigare)

White GX Lite 22

Har hittat ett vettigt alternativ tror jag. Men problemet är att jag har dålig koll på det här med skivbromsar. Av bilder verkar jag ha ”6-bolt” nu, de nya hjulen är ”centerlock” men Hunt har en adapter så det borde gå?
Flytta över diskarna från gamla hjulen om de är okej, eller köpa nya?

Sen är ramen quickrelease vilket är lite ovanligt numera, men det kan man tydligen välja i beställningsformuläret.

Hjulen ska klara 8-delat med bifogad distansbricka enligt Hunt.

Borde fungera?

Men till en höst/vintercykel tycker jag att de hjulen är onödigt dyra, varför inte beg från Köp&Sälj här?

Jag håller med Håkan, det är onödigt dyra hjul för vintercykling. Dessutom är de quick release, vilket innebär att du inte kan flytta dem till en cykel med thru axle. Jag har gjort just det, dvs köpt två par fina hjul som jag numera bara kan använda på en cykel.

Ett radikalt förslag är att du istället använder pengarna till att köpa en LTD. Om du tycker att Litens geometri passar dig så har LTD:n av samma årsmodell samma ram, men en bättre gaffel och är i övrigt en mycket bättre cykel. Jag har båda.

White GX Lite 22
Var i landet bor du? Om man bor någonstans i Sverige där det blir minusgrader så är GX Lite högst olämplig som vinterpendlare. Bakbromsens konstruktion gör att fukt kommer in i vajerhöljet och bromsen fryser. Det kan hända även under färd, vet av egen erfarenhet...
Stockholm. Bra att du påpekar den här bristen, jag hade förträngt den. Jag parkerar i varmförråd både hemma och på jobbet och då fryser den nästan aldrig. När jag bara hade tillgång till utomhusparkering på jobbet frös den ganska ofta. Eventuellt är gummibussningen vid vajerhöljets slut jag bytt till lite tätare än originalet också?

White GX Lite 22
Bakbromsens konstruktion gör att fukt kommer in i vajerhöljet och bromsen fryser. Det kan hända även under färd, vet av egen erfarenhet...
Det är dock ingen generell sanning. Har samma konstruktion på min Corratec som används året runt dagligen, och aldrig drabbats av det på 2-3 år. Kanske för att tätningen i slutet av vajerhöljet tätar bättre än vanligt för bromstypen? Om man inkluderar sopsaltning i ekvationen så är min erfarenhet att mekanisk skivbroms fungerar bättre än hydraulisk dito, i betydelsen "pajjar inte av saltvatten på kolvarna"

White GX Lite 22
Tack för tipset! Håller med om att dessa ser mer prisvärda ut! Begagnat är absolut ett alternativ också om det dyker upp något vettigt.

White GX Lite 22
Jag håller med Håkan, det är onödigt dyra hjul för vintercykling. Dessutom är de quick release, vilket innebär att du inte kan flytta dem till en cykel med thru axle. Jag har gjort just det, dvs köpt två par fina hjul som jag numera bara kan använda på en cykel.

Ett radikalt förslag är att du istället använder pengarna till att köpa en LTD. Om du tycker att Litens geometri passar dig så har LTD:n av samma årsmodell samma ram, men en bättre gaffel och är i övrigt en mycket bättre cykel. Jag har båda.
Tänkvärt, tack!

Hade varit intressant då jag vet att det är en bättre hoj. Men kommer att satsa resurser framöver på min ordinarie räcer, detta är mer komplement under just höst/vinter, och då tror jag att Mavic-hjulen blir lagom.

White GX Lite 22
Tänkvärt, tack!

Hade varit intressant då jag vet att det är en bättre hoj. Men kommer att satsa resurser framöver på min ordinarie räcer, detta är mer komplement under just höst/vinter, och då tror jag att Mavic-hjulen blir lagom.
Höst, vinter och vår i slask är ju en stor del av årets cykling här i Sverige så jag skulle tänkt som Bele :)

Tillbaka
Topp