Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag har testat att rena paraffinet med filter och andningsfilter P3 gav helt klart paraffin efter, luftfilter till bil tog bara de grövre partiklarna. Men ganska bökigt med filter, brukar låta värsta smutsen sedimentera istället under några timmar i ugnen och nöjt mig med det.
jag utsätter inte mitt vaxbad för smutsig kedja.

20250823_184205.webp

Jag har har hört(läst?) flera rapporter om att flattop ska ha en mycket bättre durabilitet än tidigare. Undrar om den behandling som ger det blankare har med saken att göra eller om skillnaden mellan det optiska är som blekt vs oblekt papper i kaffefilter

Jag har har hört(läst?) flera rapporter om att flattop ska ha en mycket bättre durabilitet än tidigare. Undrar om den behandling som ger det blankare har med saken att göra eller om skillnaden mellan det optiska är som blekt vs oblekt papper i kaffefilter
No clue, notera att min 11d ligger bredvid med samma fina lyster.

Noterar vattenbadet, värmer du till 100C ? Silca rekommenderar 70C för bäst vidhäftning, eller vill dom bara att det ska gå åt mer vax 🤔
kerin om man nu ska lyssna på honom, tycker att man inte ska sänka till 70 gr innan man lyfter ur kedjan. jag tycker samma.

i en yt video nära dig, sågar han konceptet utifrån ett antal utgångspunkter...

Noterar vattenbadet, värmer du till 100C ? Silca rekommenderar 70C för bäst vidhäftning, eller vill dom bara att det ska gå åt mer vax 🤔
Rekommendationen är väl att stänga värmen och ta ur när vaxet börjar stelna på ytan.
Vi har glömt bort det och kört 90 grader och bara tagit ur, varken kedja eller kassett slits så det funkar nästan lika bra.
Man tjänar tusentals kronor i drivlineutgifter med vax, åtminstone Silca SS👍

Hej! Vad använder folk för vaxsmältar kärl? Läste nånstans på nätet om att istället för att köra med typ silcas anordning så har de köpt "skin was pot" för de är lika bra men bra mycket billigare. Äre nån som provat det? Eller är det gamla kastruller som folk kör med?

jag har börjat använda en kokplatta, en gammal avlagd kastrull och ett termostatuttag istället för saktkokare till "fulvaxet". går sjukt mycket snabbare att smälta vaxet, och jag har inte märkt att vaxningen försämrats av nån slags överhettning vid snabbsmältningen av vaxet. med plattan på lägsta och termostaten på 100 grader brukar temperaturen stanna vid 110-115 grader cirka. då vet jag att jag har en bra temperatur för att koka vattnet bort i kedjan, om kedjan var så skitig att jag kokat den den vattenkokare jag tog gratis på återbruksavdelningen på returstationen.

Skärmavbild 2025-08-28 kl. 08.50.35.webp
Skärmavbild 2025-08-28 kl. 08.50.25.webp

sen har jag en saktkokare till "finvaxet" som bara används till kliniskt rena kedjor och när jag vill vara säker på att det blir en bra vaxning, inför långtur och så.

har dock inte märkt nån vidare skillnad på ful- och finbaden :)

Hej! Vad använder folk för vaxsmältar kärl? Läste nånstans på nätet om att istället för att köra med typ silcas anordning så har de köpt "skin was pot" för de är lika bra men bra mycket billigare. Äre nån som provat det? Eller är det gamla kastruller som folk kör med?
200 kronors vaxvärmare från Amazon. Ser ut ungefär som en mindre riskokare.

Började med en slowcocker som sen byttes till en vaxsmältare för hårborttagning som byttes ut mot Silcas variant.
Det blev Silcas tillslut då de tidigare tog en evighet att smälta vaxet samt att möjligheten att ställa in temperatur samt noggrannheten på inställningen när den fanns var tämligen dålig.
Hade sparat en del pengar om jag gått på Silcavarianten direkt.

Gjorde aldrig ett inlägg här i våras, måste få slå ett slag för livslängden med vaxad drivlina. Köpte en ny CN-HG901 kedja för att den skulle ha bättre rostskydd än de 105-kedjorna jag haft i rullning i Göteborgsvintern. De ihåliga pinsen är ju rätt överflödiga iom att de bara fylls igen med vax ändå...men den strippade och smältvaxades med silca ss inför resan till Japan. Där fick kedjan nästan dagligen en dos av silcas droppvax, och en smältvaxning i gaskök ett par gånger på vägen. Detta med en hel del regn, en del snö och salt, ibland var gatorna helt röda där snön precis smält bort. Efter 3400 km genom Japan körde jag vidare i Taiwan 1200 km utan någon smältvaxning. Sista dagen tog droppvaxet slut och jag fick cykla 100 km med en rätt så gnisslande kedja som jag antog skulle behöva kasseras efteråt. Även kassett och klingor såg sådär ut, så började leta nya, med lite lägre utväxling för de branta backarna.

Väl hemma mäter kedjan under 0.75%, så jag vaxar om den och kör vidare på allt i 800 km till runt Vänern. Fortfarande mäter kedjan ok, och de nya kedjor jag slängt på har inte haft några problem. Grymt imponerad, inte för att jag har jättekoll på livslängden med olja, men även med suboptimal vaxanvändning ute på långtur får man ut många mil av kedjan.

20250327_073752.webp20250510_141217.webp

Började med en slowcocker som sen byttes till en vaxsmältare för hårborttagning som byttes ut mot Silcas variant.
Det blev Silcas tillslut då de tidigare tog en evighet att smälta vaxet samt att möjligheten att ställa in temperatur samt noggrannheten på inställningen när den fanns var tämligen dålig.
Hade sparat en del pengar om jag gått på Silcavarianten direkt.
stannar silcas apparat på temperaturen en ställer in, eller slår termostaten av vid inställd temperatur och vaxet fortsätter värmas lite till?

Märkte att syltvaxet började ge sig under 10 mil blandat blöta vägar igår. Blåste av kedjan kvar på cykeln med lite barumsrent. Noterade då hur lite vax som gav sig av. Säger nog något om Pingvins begränsningar. Däremot var det knöligt att få bort skiten i rullarna. Efter två kok och ett rejält skak i rödsprit blev den inte så ren som den brukar.

Nåja, nu har den badat i fräscht pingvin och hänger för tork. Funderar på att fortsätta med Flowerpower om jag ska köra vidare i höstblöta. Får be om ursäkt för hur kedjan ser ut då…

stannar silcas apparat på temperaturen en ställer in, eller slår termostaten av vid inställd temperatur och vaxet fortsätter värmas lite till?
Den fungerar nog inte riktigt så. Värmaren går på med mycket effekt när vaxet är kallt för att mot slutet när den närmar sig rätt temperatur gå ner i effekt för att inte övervärma.
Sen vet jag inte riktigt om jag förstår dig rätt men min har fungerat bra för flera som använt den och inte bara en.

Byter kedja vid 0,75 % förlängning och hade en Sram pc850-kedja som sjöng på precis sista versen, 0,70 innan omvaxning så tänkte testa att misshandla den ordentlig, cyklade 95 mil efter omvaxning och den började låta torr redan vid 50 mil, mycket grusväg och en del regn. Mätte och nu ligger den på exakt 0,75 % så den klarade torrgången bättre än jag trodde.

Vilket verktyg använder man för att mäta kedjeförlängning så exakt? :-)
Med kedjan på cykeln är en tumstock/stålskala ett bra verktyg som ger en rätt mätning av slitaget.
Vill du köpa en speciell kedjeslitmätare bör du välja med eftertanke, många av kedjeslitmätarna mäter inte på det sätt som kedjan används och det mätfelet kan då maskera det verkliga slitaget. Läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/...g-mellan-pris-prestanda.3384140/#post-4276269

Ursäkta ett ot-inlägg men det är ändå relaterat. Har någon hittat original tråden till denna? Alltså: " Visa din vaxning! Benen (inte kedjan). "

(Har kört nåt vax-smörj ett tag och tack och lov är flaskan slut nu. Kort hållbarhet men bra dammbindning.)

Med kedjan på cykeln är en tumstock/stålskala ett bra verktyg som ger en rätt mätning av slitaget.
Vill du köpa en speciell kedjeslitmätare bör du välja med eftertanke, många av kedjeslitmätarna mäter inte på det sätt som kedjan används och det mätfelet kan då maskera det verkliga slitaget. Läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/...g-mellan-pris-prestanda.3384140/#post-4276269
Ah, tack. Jag köpte nyligen en Park Tool CC-4.2, det verkar ju vara en sådan typ som inte mäter på fel sätt iaf.

Tillbaka
Topp