Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Visa din vaxning! kedjan inte benen
Jag slänger vaxkakan när den blir för grå. Mitt vaxbad kostar bara 30kr.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag utsätter inte mitt vaxbad för smutsig kedja.Jag har testat att rena paraffinet med filter och andningsfilter P3 gav helt klart paraffin efter, luftfilter till bil tog bara de grövre partiklarna. Men ganska bökigt med filter, brukar låta värsta smutsen sedimentera istället under några timmar i ugnen och nöjt mig med det.
Har du ställt en portabel induktionsplatta på en induktionshäll?
Hitills så har vi alltid vaxat när Anci jobbatVad blir det för frukost älskling, det doftar så gott![]()
Jepp, tanken är att kunna vaxa wherever men när man har en fläkt och frun jobbar så.....Har du ställt en portabel induktionsplatta på en induktionshäll?
No clue, notera att min 11d ligger bredvid med samma fina lyster.Jag har har hört(läst?) flera rapporter om att flattop ska ha en mycket bättre durabilitet än tidigare. Undrar om den behandling som ger det blankare har med saken att göra eller om skillnaden mellan det optiska är som blekt vs oblekt papper i kaffefilter
kerin om man nu ska lyssna på honom, tycker att man inte ska sänka till 70 gr innan man lyfter ur kedjan. jag tycker samma.Noterar vattenbadet, värmer du till 100C ? Silca rekommenderar 70C för bäst vidhäftning, eller vill dom bara att det ska gå åt mer vax![]()
Rekommendationen är väl att stänga värmen och ta ur när vaxet börjar stelna på ytan.Noterar vattenbadet, värmer du till 100C ? Silca rekommenderar 70C för bäst vidhäftning, eller vill dom bara att det ska gå åt mer vax![]()
Funkar bäst på varma dagar. Riktigt varma.
På kalla kan man tändaFunkar bäst på varma dagar. Riktigt varma.
avd acid test aka syrabehandling??Det här var det jäkligaste jag har testat i rengöring. Efter lite spray och varmvatten ytrostar både kedja och kassett.
Visa bilaga 790635
200 kronors vaxvärmare från Amazon. Ser ut ungefär som en mindre riskokare.Hej! Vad använder folk för vaxsmältar kärl? Läste nånstans på nätet om att istället för att köra med typ silcas anordning så har de köpt "skin was pot" för de är lika bra men bra mycket billigare. Äre nån som provat det? Eller är det gamla kastruller som folk kör med?
Möjligen Amoniakavd acid test aka syrabehandling??
Började med en slowcocker som sen byttes till en vaxsmältare för hårborttagning som byttes ut mot Silcas variant.Hej! Vad använder folk för vaxsmältar kärl? Läste nånstans på nätet om att istället för att köra med typ silcas anordning så har de köpt "skin was pot" för de är lika bra men bra mycket billigare. Äre nån som provat det? Eller är det gamla kastruller som folk kör med?

stannar silcas apparat på temperaturen en ställer in, eller slår termostaten av vid inställd temperatur och vaxet fortsätter värmas lite till?Började med en slowcocker som sen byttes till en vaxsmältare för hårborttagning som byttes ut mot Silcas variant.
Det blev Silcas tillslut då de tidigare tog en evighet att smälta vaxet samt att möjligheten att ställa in temperatur samt noggrannheten på inställningen när den fanns var tämligen dålig.
Hade sparat en del pengar om jag gått på Silcavarianten direkt.
Den fungerar nog inte riktigt så. Värmaren går på med mycket effekt när vaxet är kallt för att mot slutet när den närmar sig rätt temperatur gå ner i effekt för att inte övervärma.stannar silcas apparat på temperaturen en ställer in, eller slår termostaten av vid inställd temperatur och vaxet fortsätter värmas lite till?
Med kedjan på cykeln är en tumstock/stålskala ett bra verktyg som ger en rätt mätning av slitaget.Vilket verktyg använder man för att mäta kedjeförlängning så exakt? :-)
Beställt sådant nu för att prova.Strip chip funkar magiskt bra med just ny kedja.
så nu blir det doppvax istället då?Ursäkta ett ot-inlägg men det är ändå relaterat. Har någon hittat original tråden till denna? Alltså: " Visa din vaxning! Benen (inte kedjan). "
(Har kört nåt vax-smörj ett tag och tack och lov är flaskan slut nu. Kort hållbarhet men bra dammbindning.)
Ja, veetså nu blir det doppvax istället då?
Ah, tack. Jag köpte nyligen en Park Tool CC-4.2, det verkar ju vara en sådan typ som inte mäter på fel sätt iaf.Med kedjan på cykeln är en tumstock/stålskala ett bra verktyg som ger en rätt mätning av slitaget.
Vill du köpa en speciell kedjeslitmätare bör du välja med eftertanke, många av kedjeslitmätarna mäter inte på det sätt som kedjan används och det mätfelet kan då maskera det verkliga slitaget. Läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/...g-mellan-pris-prestanda.3384140/#post-4276269
En sån har jag. Tycker den funkar prima.Ah, tack. Jag köpte nyligen en Park Tool CC-4.2, det verkar ju vara en sådan typ som inte mäter på fel sätt iaf.
![]()
Park Tool Chainchecker CC-4.2 Kedjemätare
Ett smidigt och exakt verktyg från Park Tool som talar om hur din kedja mår samt när det är dags att...www.cykelcity.se